CNMV: Părinții ce părere au despre situația școlii?
La Colegiul Național „Mihai Viteazul” (CNMV) din Sfântu Gheorghe, lucrările de renovare au impus relocarea elevilor în diverse spații temporare, o situație care a afectat atât elevii, profesorii, cât și, implicit, părinții. Proiectul de reabilitare, preconizat inițial să dureze câteva luni, a fost marcat de întârzieri și procese, ceea ce a prelungit perioada de învățare în spații provizorii. Ce spun părinții despre acest lucru? Cum îi influențează pe ei problema de la CNMV? Am aflat aceste răspunsuri de la două mămici care au fost de acord să vorbească public și asumat pe subiect.
- Cum a influențat mutarea cursurilor în diverse locații procesul de învățare al copilului dumneavoastră?
Alexandra Sabina Sarca: Procesul de învățare al băiatului nostru mai mare, care a studiat în sistem Step by Step, a fost cel mai mult influențat de pandemie, abia apoi de mutarea claselor. S-au redus mult interacțiunile între copii și joacă, ceea ce stătea la baza pedagogiei. Mutarea a fost un inconvenient suplimentar la capitolul dotări. Doamnele învățătoare au fost extrem de inventive și maleabile când au utilat și dotat sala, cu toate că nu știau pentru cât timp se organizează.
Ramona Neagu: La noi, pot să zic, a fost un caz fericit, pentru că fiica mea, aflată în clasa a patra acum, a fost mutată în apropiere, la Liceul Mikes. E cam la aceeași distanță față de casă. Putea fi și mai rău. Am înțeles că sunt copii pe la Universitate. În primul an, de când au început mutările acestea, au fost copii și la gară, deci e un efort pentru părinți.
- A avut vreun efect asupra timpului său liber, siguranței sau nivelului de oboseală?
Alexandra Sabina Sarca: La capitolul siguranță au fost ceva provocări pentru că traseul până la școală a fost puțin mai lung și trecea prin șantierul străzii Fabricii (către liceul Economic). A durat puțin mai mult până a mers singur către școală. Neprevăzutul face parte totuși din viață, iar pentru noi au fost doar câteva minute în plus la traseul lui.
Ramona Neagu: Fiind la aceeași distanță de casă, nu a afectat neapărat. Nu i-a tăiat, ca să zic așa, din timpul alocat deplasării până la școală. Noi am fost un caz fericit. Dar, dacă ar fi fost la gară sau la universitate, da, ar fi fost problematic.
- Considerați că actualele condiții îndeplinesc standardele necesare pentru o educație de calitate?
Alexandra Sabina Sarca: Cred că dascălii fac ce pot mai bine cu resursele pe care le au acum. Da, ar fi optim să aibă clase dotate cu table interactive, laptopuri moderne, pereți renovați, planșe interesante și mobilier nou. Cu toate acestea, procesul de învățare are prea puțin de a face cu tehnologia modernă și mult mai mult cu efortul de a preda într-un mod care să antreneze gândirea critică, creativitatea și hărnicia. Învățarea presupune efort și din partea copiilor de a fi atenți, curioși și a-și face temele cât mai serios posibil, cel puțin la materiile preferate.
Ramona Neagu: Clasa de aici este foarte îngustă, neîncăpătoare și generatoare de frustrări, atât pentru copii, cât și pentru învățătoare. În comparație cu clasele rămase la liceu, unde am înțeles că nu e căldură, nu sunt condiții, nu e liniște, tot e bine. Nu au nici condiții față de alte școli, de exemplu, din mediul rural, care au table inteligente, au tot felul de dotări.
- Ați primit comunicări sau explicații oficiale de la școală sau de la autoritățile locale despre situația lucrărilor și întârzierilor?
Alexandra Sabina Sarca: Da, am primit prin învățătoare diverse informații legate de organizarea sălilor și stadiul lucrărilor, în special la început de an. Am aflat de timpuriu și că organizarea lucrărilor nu a fost și nici nu este sub tutela școlii. Detalii am aflat și din presă.
Ramona Neagu: Ni s-a spus, la început de an, în ședințele cu părinții, cum vom învăța și cât timp. Așa ni s-a comunicat și la începutul anului școlar anterior, când am fost la Mikes. Inițial se spunea că vom rămâne acolo până în decembrie, dar, în cele din urmă, am rămas tot anul. La finalul anului anterior, nu știam încă unde se va învăța în acest an școlar. Am aflat asta înainte de începerea școlii, ceea ce a fost neplăcut. Nu știi la ce să te aștepți și ce urmează. Ești informat pe parcurs.
- Cum vi s-au părut măsurile luate până acum pentru a reduce efectele acestor probleme asupra elevilor?
Alexandra Sabina Sarca: Știu că s-au făcut eforturi de la an la an pentru a restrânge locațiile, a optimiza orarul și mobilitatea profesorilor. Am apreciat și stabilitatea claselor Step by Step de-a lungul anilor. S-au găsit soluții legate de hrana copiilor care stau până la 16.00, în care ne-am implicat și noi părinții.
Știu că elevii de la internat au avut mult de suferit, dar și că alternativa ușoară și comodă ar fi fost să nu se organizeze deloc această facilitate.
E tare ușor să-ți împărtășești părerea fără a fi în mijlocul vâltorii. Orice renovare, chiar și în propria casă durează și e cu sacrificii.
Faptul că stadiul unuia dintre șantiere s-a blocat prin tribunale este cel mai supărător. Și am fost încurajați să găsim soluții și să ne implicăm legal. Abia acum se leagă ceva la nivelul părinților.
Ramona Neagu: Sunt niște soluții temporare, după părerea mea. Deja a durat prea mult; este al treilea an școlar în care se învață în acest mod. Nu cred că vreun părinte este de acord cu situația actuală. Nici nouă nu ne convine să trăim cu această incertitudine. Ne întrebăm ce se va întâmpla anul viitor și când se va rezolva, de fapt, această problemă.
- Ce schimbări ați dori să vedeți în modul în care este gestionată situația de la CNMV?
Alexandra Sabina Sarca: La modul ideal, mi-aș dori o soluție creativă, juridică, să scoată internatul Colegiului din blocajul juridic în care se află. Poate ar ajuta ceva mai multă transparență legată de stadiul lucrărilor din partea primăriei. Mie tare îmi place când se publică pe site și social media despre noutățile din oraș. Poate dintre părinți am putea să ne implicăm mai mult dacă am știi cu ce. Îmi fuge acum gândul la spitalul construit din fonduri private la care am donat mulți dintre noi câte 2 euro lunar. Poate o soluție comunitară ar demonstra încă odată că dacă vrem lucruri făcute bine și mai repede, am face bine să ne implicăm, nu doar să comentăm.
Ramona Neagu: Aș vrea să văd o rezolvare cât mai concretă și cât mai rapidă. Nu-mi convine să aud că, cine știe, poate peste 5 sau 6 ani se va rezolva, dacă se va rezolva. Poate că nu știu care este situația cu conducerea liceului, cum se străduie sau cum se zbat pentru a rezolva problemele. Nu știu dacă depinde doar de ei. Eu cred că trebuie să fie un efort comun al tuturor: al directorilor, al primăriei și al constructorului. Pentru că nimeni altcineva nu are de suferit decât copiii și profesorii. De asemenea, nu intenționez să mă alătur proceselor.
- Ați luat în calcul alternative, cum ar fi mutarea copilului la o altă școală, din cauza acestor dificultăți?
Alexandra Sabina Sarca: Nu. Locațiile în care învață ambii copii ne sunt la fel de la îndemână față de celelalte școli. Mai mult decât atât, atunci când am ales școala, am ales învățătoarele; locația a venit la pachet.
Ramona Neagu: Am mai discutat și cu alți părinți care au copii, fie mai mari, fie mai mici, și am ajuns la concluzia că această situație a devenit un criteriu pentru înscrierea celor mici. Părinții aleg acum școala în funcție de alte criterii, iar „Mihai Viteazul” nu mai este chiar în top. În sensul că nu este prima sau a doua alegere a părinților, tocmai din cauza acestei situații.
Nu am luat în calcul mutarea. Am fost foarte mulțumită de învățătoarea pe care o are fata mea acum, iar ea a fost mutată o dată dintr-o clasă paralelă, tot la „Mihai Viteazul”, și am văzut cât de greu i-a fost să se adapteze. Deci, nu m-am mai gândit să o mut la altă parte, tocmai din acest motiv. Eu mai am un copilaș în grupa mare care trebuie înscris în februarie, martie, în noua școală și încă nu știu unde să-l dau. Dacă voi decide să îl înscriu tot la „Mihai Viteazul”, va fi exclusiv datorită învățătoarei. Aceste mutări sunt un factor de decizie. Ne gândim, noi părinții care urmează să ne înscriem copiii, unde îi dăm de acum, dacă nu se întrezărește nicio rezolvare prea curând, nu? Deci, în concluzie, eu sper și cred că toți părinții speră să se rezolve această situație. Dar, dacă adevărul este undeva la mijloc și nimeni nu face un pas decisiv pentru a soluționa această problemă, nu știu cât o să mai dureze.
***
Părinții intervievați au arătat preocupări în ceea ce privește dificultățile logistice și efectele relocării asupra calității educației și a confortului elevilor. Ambii consideră că profesorii și-au adus un aport considerabil pentru a compensa lipsa condițiilor, dar totodată subliniază că aceste soluții sunt temporare și insuficiente pentru menținerea unui nivel înalt de educație pe termen lung. Aceștia așteaptă mai multă transparență și eficiență din partea autorităților pentru a asigura o finalizare cât mai rapidă și a proiectului de reabilitare la CNMV.
Renovarea internatului și a sălii de festivități de la CNMV a generat tensiuni între autorități și firma constructoare, Modern Power Systems S.R.L. din Cluj-Napoca, un conflict despre care am oferit detalii și în articolele anterioare. Deși toate părțile implicate au făcut declarații optimiste și și-au exprimat dorința de a ajunge la o înțelegere, soluționarea conflictului stagnează.
Primăria Sfântu Gheorghe a notificat rezilierea contractului din cauza întârzierilor, în timp ce constructorul a răspuns cu acuzații legate de neplata unor sume restante. Atât primăria, cât și inspectoratul școlar au reacționat ulterior la o scrisoare emoționantă a corpului profesoral, care și-a exprimat nemulțumirea față de condițiile de studiu ale elevilor și de lucru ale profesorilor.
Recent a avut loc o întâlnire a autorităților locale cu reprezentanții Inspectoratului Școlar Județean (IȘJ) și conducerea CNMV, dar până în momentul de față nu s-au făcut publice concluziile acesteia.
Seria de articole pe acest subiect:
Lucrările la Colegiul Național „Mihai Viteazul”: ce mai urmează?;
Lucrările de la CNMV: „Cum să frângi aripile unui Colegiu Național!”;
Lucrările la Colegiul Național „Mihai Viteazul”: Ce spune constructorul;
CNMV: Reacții la scrisoarea corpului profesoral;
CNMV: Perspectivele și obstacolele văzute prin ochii directoarei.