CNMV: Perspectivele și obstacolele văzute prin ochii directoarei
Reabilitarea sălii de festivități și a internatului Colegiului Național „Mihai Viteazul” din Sfântu Gheorghe continuă să afecteze direct comunitatea educațională. După patru ani de relocări succesive, directoarea colegiului, prof. Luminița Costea, ne-a oferit o imagine detaliată a impactului acestor întârzieri asupra activităților zilnice și a vieții școlare. Încercarea de a continua un act educațional de calitate în condiții instabile este o realitate frustrantă atât pentru elevi, cât și pentru cadrele didactice.
Dificultăți în continuarea procesului educațional
În al patrulea an de la începerea proiectului de reabilitare, activitatea colegiului se desfășoară în mai multe clădiri din oraș.
„Este al patrulea an de când suntem mutați în toate părțile. În prezent, în clădirea de internat ar trebui să funcționeze opt clase pentru ciclul primar, plus două clase în sala de festivități. Deci ar fi zece clase în total, în acea clădire și în sala de festivități”, ne-a spus aceasta.
Această reorganizare a dus la trimiterea elevilor în alte instituții, precum Liceul Economic „Berde Áron”, Universitatea Babeș-Bolyai și Liceul Teoretic „Mikes Kelemen”, unde în prezent sunt relocate mai multe clase.
„Primăria a încheiat un contract cu cei de la UBB (n.r. Universitatea Babeș-Bolyai), iar o parte dintre clasele noastre sunt acolo. Am mutat șase clase acolo inițial, cinci sunt la Berde Áron, iar anul acesta avem patru clase la internatul de la Mikes Kelemen. Anul acesta am reușit să ne restrângem la trei școli. Înainte am fost în cinci”, a adăugat, Luminița Costea.
Provocările profesorilor și elevilor în spațiile alternative
Pentru elevii și profesorii care fac naveta între instituțiile gazdă, dificultățile se resimt și la nivel de timp și efort suplimentar.
„Am constatat că este extrem de dificil, deoarece cei mai mulți colegi trebuiau să alerge, iar clădirea UBB-ului este sus pe deal. Era foarte greu să ajungi în zece minute sus sau să cobori în zece minute. Astfel, am ajuns la concluzia că e mai bine să mutăm clasele primare, unde există un singur învățător și mai puțini profesori care trebuie să se deplaseze”, ne-a mai spus directoarea.
Efectele asupra înscrierilor
Lipsa unui spațiu stabil și continuu afectează și atractivitatea colegiului pentru viitorii elevi și părinții acestora.
„Momentan, situația ne afectează, în special în ceea ce privește numărul de elevi. A început să se simtă. Se pare că părinții, neștiind exact unde vor funcționa clasele în anul următor, în special cele primare, nu ne-au mai ales pe noi”, a spus într-un interviu pentru covasnamedia.ro, Luminița Costea.
În plus, deja există o primă generație de elevi de la CNMV care a absolvit fără să aibă experiența unui internat funcțional.
„Este un lucru care ne întristează. De exemplu, anul trecut a fost prima promoție de copii care au terminat Colegiul Național „Mihai Viteazul”, clasa a XII-a, și n-au stat nicio zi în internat, ceea ce este destul de trist”, a adăugat aceasta.
Lipsa resurselor
Directoarea a subliniat cât de limitate sunt resursele pe care școala le are la dispoziție. În lipsa internatului propriu, conducerea a găsit soluții alternative, cu sprijinul unor școli și instituții locale, pentru a le asigura cazare elevilor.
„Primăria nu ne-a pus la dispoziție alte internate, așa că a trebuit să căutăm singuri. Împreună cu doamna Băilă, directoarea adjunctă, am căutat și am găsit înțelegere la directorul de la Palatul Copiilor. Acolo am cazat o parte dintre copii, iar alții au stat la Liceul Tehnologic „Constantin Brâncuși” timp de patru ani. Acum există unele probleme la Palatul Copiilor și a trebuit să ne reorientăm. Cei de la Liceul Tehnologic „Puskás Tivadar" ne-au ajutat și ne-au oferit câteva locuri pentru cazare”, a spus reprezentanta CNMV.
Sprijinul din partea altor directori de școli și licee a fost un element esențial pentru continuarea activității, dar această situație provizorie este departe de a fi ideală.
Situația juridică
Întârzierea lucrărilor a dus la inițierea unor procese legale între constructor și primărie, dar directoarea consideră că implicarea școlii în aceste procese nu ar trebui să fie o responsabilitate directă.
„Domnul primar ne-a promis că vom primi bani pentru avocați să ne alăturăm proceselor, dar nu cred că școala, în sine, și directorii ar trebui să se ocupe de un astfel de proces cu constructorul, nefiind angajatorii acestuia. Eu nu am niciun fel de contract cu constructorul, am doar un contract de administrare a școlii, iar oamenii trebuie să înțeleagă acest lucru”, subliniază Luminița Costea.
Lipsa dotărilor
Pe lângă toate acestea, lipsa echipamentelor și a resurselor afectează și procesul de învățare.
„Avem o serie întreagă de proiecte europene care îi încântă pe copii. Însă, în acest moment, nu avem niciun fel de laboratoare de fizică, chimie, biologie, nu avem cabinete pentru limba română, limbi moderne, istorie sau geografie. Avem doar 30 de săli de clasă, un laborator de informatică provizoriu, iar toate compartimentele administrative și secretariatul sunt înghesuite într-o singură încăpere. De spații de depozitare nici nu poate fi vorba. Este extrem de greu!”, ne-a mai spus Luminița Costea.
Rămâne ca toți cei implicați să caute soluții și sprijin pentru a duce la capăt această modernizare și să le ofere elevilor și profesorilor un spațiu educațional adecvat și sigur.
Reabilitarea internatului și a sălii de festivități de la CNMV a adus în prim-plan o serie de neînțelegeri între autorități și firma constructoare, explicate în articolele noastre anterioare. Primăria Sfântu Gheorghe a notificat rezilierea contractului din cauza întârzierilor, iar constructorul a răspuns cu propriile acuzații legate de neplata unor sume restante. De asemenea, inspectoratul școlar și primăria au reacționat la scrisoarea emoționantă a corpului profesoral, care exprimă o nemulțumire profundă față de condițiile de lucru ale elevilor și profesorilor.
Situația continuă să afecteze alegerile părinților, care se tem de incertitudinea anului școlar viitor.
Astfel, pentru o imagine completă, următorul articol va include perspectiva părinților, pentru a completa seria dedicată lucrărilor de la CNMV și impactului său asupra întregii comunități.
Următorul articol va fi publicat vineri, 8 noiembrie a.c.