STIREA ZILEI 6 mai 2021

EXCLUSIV! Analiză OCV: Cum reacționează primăriile din județul Covasna când li se cer informații de interes public

de David Leonard Bularca | 1286 vizualizări

Toate cele 45 de UAT-uri au primit, aproape în același timp, solicitări prin Legea 544

Toate instituțiile publice au obligația de a răspunde atunci când le sunt solicitate informații de interes public, conform Legii 544/2001. În teorie sună bine, dar cum este în practică? Răspunsul la această întrebare am încercat să îl aflăm în timpul documentării unei serii de articole, despre biblioteci, pentru care am transmis către toate primăriile din județul Covasna câte o adresă în baza legii privind liberul acces la informațiile de interes public. Astfel, prin acest demers unic, dar și laborios, am observat cum reacționează fiecare primărie când primește o astfel de solicitare. Am avut parte și de exemple pozitive, dar avem și experiența de a nu fi primit răspuns la cerere sau de a fi puși în dificultate când am încercat să găsim datele de contact ale unor primării.  

Chiar dacă nu a făcut parte din planul inițial o astfel de analiză, pentru că scopul declarat a fost să ne interesăm despre bibliotecile din județ, am decis totuși să publicăm acest text pentru că am considerat că e important ca, prin experiența noastră, să le reamintim cetățenilor și că au acest drept, de a solicita informații de interes public autorităților, după cum se precizează la Articolul 6, Alineatul 1 din Legea 544/2001: „Orice persoană are dreptul să solicite și să obțină de la autoritățile și instituțiile publice, în condițiile prezentei legi, informațiile de interes public”. 

Mai concret, de unde a pornit demersul? Prin solicitarea transmisă de publicația Observatorul de Covasna – CovasnaMedia.ro am dorit să aflăm câte biblioteci se află în subordinea autorităților publice locale, de ce tip sunt acestea, câți bani s-au alocat în 2020 pentru a se achiziționa cărți sau materiale specifice noi, câte cărți au fost împrumutate de la aceste biblioteci pe parcursul anului trecut, când au fost renovate ultima dată clădirile în care funcționează bibliotecile, dar și dacă angajații au participat la cursuri de formare în ultimii cinci ani.  

Răspunsurile la aceste întrebări au fost solicitate în baza Legii 544/2001 care, prevede, la Articolul 7:

  1. Autoritățile și instituțiile publice au obligația să răspundă în scris la solicitarea informațiilor de interes public în termen de 10 zile sau, după caz, în cel mult 30 de zile de la înregistrarea solicitării, în funcție de dificultatea, complexitatea, volumul lucrărilor documentare și de urgența solicitării. În cazul în care durata necesară pentru identificarea și difuzarea informației solicitate depășește 10 zile, răspunsul va fi comunicat solicitantului în maximum 30 de zile, cu condiția înștiințării acestuia în scris despre acest fapt în termen de 10 zile.
  2. Refuzul comunicării informațiilor solicitate se motivează și se comunică în termen de 5 zile de la primirea petițiilor.
  3. Solicitarea și obținerea informațiilor de interes public se pot realiza, dacă sunt întrunite condițiile tehnice necesare, și în format electronic.

Primele constatări 

Prima constatare a fost că niciuna dintre primăriile covăsnene nu ne-a transmis faptul că, în această situație, ar avea nevoie de o perioadă de 30 de zile pentru a răspunde solicitării noastre sau că refuză să transmită datele cerute de publicația Observatorul de Covasna – CovasnaMedia.ro. 

Întrebările pe care le-am conceput pentru a avea o imagine cât mai completă despre situația bibliotecilor din județul Covasna au fost transmise, pentru fiecare instituție în parte, pe adresa de e-mail. Pe unele le-am găsit ușor pe site-urile instituțiilor, iar pe altele le-am luat dintr-o bază de date personală, ceva mai veche. Aici este important să facem precizarea că s-a întâmplat ca autoritățile locale să ne spună, după 10 zile, când am sunat să vedem care este motivul pentru care nu am primit răspuns, că nu au primit solicitarea. La unele chiar s-a confirmat acest lucru, adică adresa care ne-a fost disponibilă nu era cea corectă. 

A fost nevoie să contactăm 16 instituții publice ca să vedem ce s-a întâmplat cu solicitările noastre și de ce nu am primit răspuns. 

Dintre acestea, nouă instituții ne-au transmis adrese de e-mail actualizate (Târgu Secuiesc, Arcuș, Vârghiș, Covasna, Valea Mare, Baraolt, Belin, Brețcu și Ozun). 

Pe de altă parte, funcționarul public din cadrul Primăriei Valea Mare, cu care am discutat pe acest subiect, a recunoscut în conversația noastră că datele de contact de pe site nu sunt cele corecte: „Știu că pe site-ul nostru este trecută o altă adresă de e-mail, însă cei care au făcut site-ul ne-au trecut ei o altă adresă, greșită. Am tot zis că trebuie să modificăm, dar n-am mai modificat-o”, ne-a transmis acesta.

Celelalte instituții care nu reușiseră să ne transmită un răspuns în timp util, ne-au asigurat că vom primi datele cerute, precizând fie că nu au făcut rost de acestea, fie au invocat faptul că nu au primit pe adresa de mail cererea în baza Legii 544/2001, așa că le-am retrimis-o. 

De notat este și că 29 de Primării (Sfântu Gheorghe, Brateș, Turia, Boroșneu Mare, Malnaș, Chichiș, Poian, Ghidfalău, Lemnia, Bodoc, Moacșa, Aita Mare, Dobârlău, Reci, Comandău, Zagon, Ilieni, Ojdula, Întorsura Buzăului, Ghelința, Sânzieni, Zăbala, Vâlcele, Bățani, Micfalău, Barcani, Mereni, Brăduț și Cătălina) au dat curs solicitării noastre în termenul prevăzut de lege. 

Alte răspunsuri funcționărești 

Au fost și alte motive, decât cel că nu a ajuns solicitarea, care au împiedicat câteva instituții să ne ofere datele cerute. 

De pildă, o angajată a Primăriei Sita Buzăului, cu care am discutat apelând numărul de telefon fix al instituției, ne-a spus că au primit cererea, însă că nu au înregistrat-o, deci… nu a expirat termenul legal. Trecuseră 12 zile de când trimisesem cererea. Totuși, apelul telefonic a avut efectul scontat, adică cererea ne-a fost înregistrată în aceeași zi. Dar nu putem să nu ne întrebăm ce s-ar fi întâmplat dacă nu sunam să vedem ce se întâmplă cu solicitarea noastră. 

Vestea bună este că am primit și datele cerute chiar următoarea zi după discuția telefonică, semn că nu era nevoie chiar de 10 zile. 

Au fost și situații mai ilare, în discuții care au decurs astfel: 

„- Bună ziua! Numele meu este David Leonard Bularca, vă sun din partea ziarului Observatorul de Covasna. Aș dori să vorbesc cu responsabilul din instituție pe Legea 544 din 2001. 

- Ah, dar eu nu știu pe nimeni care să lucreze în instituția noastră din 2001!”. 

De asemenea, ne-am întâlnit, de câteva ori, cu situații când am fost direcționați, în „buna” tradiție funcționărească, de la un birou în altul până să reușim să aflăm soarta cererii noastre. 

Dintre toate primăriile, la Vârghiș am găsit cel mai greu o adresă de e-mail corectă unde să trimitem solicitarea. Numărul de telefon al primăriei, pe care l-am găsit pe internet, pe site-ul ghidulprimariilor.ro, nu era unul corect. Am fost nevoiți să sunăm pe numărul de mobil al fostului primar, care ne-a dat contactul noului primar, care, în final, ne-a dat o adresă corectă.

După aproape o lună de la începerea documentării, încă așteptăm răspuns de la două primării 

Până la data redactării acestui material, 5 mai a.c., am primit, după ce am sunat la unele instituții, răspuns de la 43 de Primării (inclusiv de la o parte dintre cele cărora le-am retrimis cererea pe o altă adresă de mail). 

La altele două, am retrimis cererea, pe 22 aprilie (Covasna) și pe 23 aprilie (Dalnic). Până la data redactării acestui material, miercuri, 5 mai, nu am primit răspuns, dar termenul de 10 zile expiră pe 6, respectiv pe 7 mai.

Primăria Comunei Mereni – exemplu de bună practică

Cea mai eficientă primărie și care ne-a dat semnale că înțelege importanța respectării legislației și a transparenței a fost cea din Mereni. Chiar în ziua în care am trimis cererile, secretarul, Jancsó István Dezső, ne-a sunat și ne-a transmis că de a doua zi urmează să intre în concediu, ceea ce înseamnă și că în perioada următoare nu va avea cine să ne răspundă la solicitare. Tot acesta a venit și cu o soluție la îndemână: „Vă pot da acum răspunsurile, telefonic, dacă nu vă deranjează”

Nu ne-a deranjat, iar astfel, Mereni a fost prima localitate care ne-a furnizat datele cerute, într-o seară, după programul de muncă.   

Concluzia generală 

Menționăm acum, din nou, și că informațiile nu au fost cerute doar ca să dăm de lucru funcționarilor responsabili de transparență din primăriile din județ, ci pentru că datele vor fi utilizate, așa cum am precizat, într-o serie de articole marca Observatorul de Covasna – CovasnaMedia.ro, despre situația bibliotecilor din localitățile județului. 

Concluzia generală a analizei de față este că deși nu am constatat carențe grave sau lipsă de bunăvoință, transparența este încă un subiect care poate fi îmbunătățit și în județul Covasna: cu site-uri actualizate, completate, adrese de contact puse în locuri mai vizibile, datele responsabililor pe legea 544 și altele. 

Reamintim cu această ocazie cetățenilor județului nostru să nu ezite să caute răspunsuri la autoritățile publice, care există în folosul lor, prin orice mijloace legale, inclusiv prin liberul acces la informațiile de interes public, drept prevăzut de legea 544/2001.  

A contribuit și Iulia Drăghici – Taraș

Distribuie articolul:  
|

STIREA ZILEI

De acelasi autor

Comentarii: 1

Adaugă comentariu
Ibolya Ilyés, 6 mai 2021
Felicitări pentru inițiativa Observatorului. Şi domnului din Mereni.Cât despre exemplele reale de lipsă de bune practici ale autorităților publice locale...concluzia mea personală este una: citeste integral
Trebuie să fii autentificat pentru a putea posta un comentariu.