ŞTIREA ZILEI 2 septembrie 2013

TAM intră în Zodia schimbărilor

de Monica Vrânceanu | 8 vizualizări

dan topa

Noul manager Dan Ţopa vrea un teatru pentru comunitate şi readuce Festivalul Atelier la Sfântu Gheorghe

Teatrul Andrei Mureşanu (TAM) are o nouă conducere, iar aceasta intenţionează o rebranduire a instituţiei de cultură şi implicarea activă a Teatrului în viaţa comunităţii, inclusiv prin constituirea unei echipe puternice pe partea de promovare. Regizorul Dan Ţopa a câştigat în luna iulie concursul pentru funcţia de manager al TAM, iar în ultimele zile au fost definitivate discuţiile cu autorităţile locale din Sfântu Gheorghe, fiind negociat contractul de management şi în cele din urmă semnat. Potrivit lui Dan Ţopa, contractul semnat cu Primăria Sfântu Gheorghe se întinde pe trei ani, impunând fiecărei stagiuni cinci proiecte mari – produse artistice şi alte 12 proiecte mai mici, aici fiind incluse producţii pentru copii, ateliere, formarea unor mici trupe de teatru în şcoli şi licee.

Fost director al Teatrului Municipal din Târgovişte, Dan Topa a ţinut să explice că sosirea sa la Sfântu Gheorghe a avut raţionamente exclusiv profesionale, mai ales că Teatrul de aici nu-i era deloc străin, după ce el însuşi a montat în ultimii şase ani câteva piese la TAM.

Cunosc foarte bine echipa TAM şi îmi place oraşul Sfântu Gheorghe. Când mi s-a propus să vin prin concurs director la TAM – de către unii dintre actori, mi-am spus că sună interesant. Sunt în cadrul unui colectiv cunoscut, practic între prieteni şi mă simt ca acasă. Pentru TAM, îmi doresc participare la viaţa culturală a comunităţii. Este un teatru al comunităţii şi atunci, dacă această comunitate dă ceva pentru Teatru, şi acesta trebuie să-i ofere ceva în schimb. Astfel, de câte ori vom fi solicitaţi la proiecte ale comunităţii, vom răspunde – aşa cred că e corect, cine plăteşte, la un moment dat să poată avea şi solicitări. Într-un cuvânt, îmi doresc pentru TAM să fie proiect în programele culturale ale oraşului, individual sau în colaborare cu alte instituţii”, a explicat Dan Ţopa, menţionând că pe de altă parte are aşteptările sale de la autorităţile locale, în sensul de a fi înţeles în chestiuni legate de buna funcţionare a instituţiei.

Buget de criză în următorii trei ani

În ceea ce priveşte bugetul TAM, se pare că acesta va rămâne acelaşi de până acum şi în următorii trei ani, astfel că managementul Teatrului va trebui să găsească soluţii prin care realizarea unor producţii să fie posibilă.

Am înţeles de la început problema banilor: bugetul TAM este de 750.000 de lei anual, iar 704.000 de lei reprezintă cheltuielile cu salariile... Când spun că voi face producţii din banii aceştia, se vede că sunt optimist... Pentru mine, ca manager, este foarte greu să stau cu mâna întinsă sau să pornesc la cerut bani la propriu – nu voi face asta. Dar am o strategie clară, prin care voi atrage atenţia unor alte instituţii, pentru proiecte comune. În plus, ne vom alătura Programului Euro Cultura 2014-2020. Cert este că vom încerca să accesăm bani pe toate căile, eu am mai lucrat cu institutele culturale, ştiu ce trebuie să fac. Nu am venit cu bani pentru Teatru de acasă, nici n-am tipărit nişte bani. Dar ştiu ce trebuie să facă un manager – să cheltuie cu cap ceea ce are şi să atragă alte surse – şi mă voi ocupa de asta”, a punctat Dan Ţopa, subliniind că pentru atragerea de bani s-a gândit inclusiv la realizarea spre vânzare a unor materiale promoţionale care să aibă ca subiect central TAM: CD-uri cu spectacole înregistrate, tricouri cu logo-ul instituţiei şi alte astfel de obiecte.

Noul sediu va fi folosit înainte de vreme

Dan Ţopa s-a referit inclusiv la mutarea TAM în noul sediu – clădirea fostului Cinema Arta, spunând că îşi doreşte ca această mutare să aibă loc cât mai repede şi că, de fapt, o va şi materializa în oarecare măsură, chiar înainte de finalizarea reabilitării clădirii. Astfel, Ţopa intenţionează să folosească spaţiile clădirii încă dinainte de începerea lucrărilor şi asta nu doar din motive practice ci şi pentru că îşi doreşte ca încet-încet să implementeze în conştiinţa generală că acolo va fi sediul TAM. De altfel, Dan Ţopa a arătat că îi sunt cunoscute problemele de spaţiu ale TAM, care este un musafir în casa Teatrului „Tamási Áron” şi astfel nu prea prinde Scena. Ţopa a spus că lipsa accesului la Scenă nu îl va determina să nu lucreze, ci dimpotrivă, este convins că va identifica diverse spaţii în care se vor putea pune spectacole, până la reabilitarea viitorului sediu al TAM.

Consider acea clădire ca fiind un spaţiu ofertant. Domnul primar Antal Árpád m-a asigurat că lucrările de reabilitare vor începe în martie 2014, până atunci se vor derula alte etape, printre care şi licitaţia de atribuire. Ei bine, dacă în martie vor începe lucrările, până atunci vom avea în mod sigur mai multe lucruri în desfăşurare acolo, îi vom găsi utilitate”, a spus Ţopa.

Potrivit acestuia, TAM va sprijini în măsura posibilităţilor lucrările, managementul dorind să se implice şi în înnoirea dotărilor tehnice prin atragerea de sponsorizări, deoarece cele actuale sunt destul de vechi.

Festivalul Atelier şi Radu Macrinici revin la Sfântu Gheorghe

În contextul schimbărilor pe care vrea să le facă la TAM, Dan Topa a arătat că îşi doreşte o îmbogăţire a repertoriului Teatrului prin deschiderea unui Departament de Teatru de Păpuşi. Dincolo de spectacolele pentru copii interpretate cu actorii TAM, noul manager intenţionează să aducă aici păpuşari profesionişti, cu care să lucreze pe latura spectacolelor de marionetă, ceea ce ar fi ceva inedit pentru publicul de teatru în limba română din oraş. Noul director al TAM a anunţat şi că Festivalul Internaţional de Teatru Atelier va reveni acasă, după câţiva ani în care nu s-a mai organizat la Sfântu Gheorghe. Iar odată cu revenirea Festivalului Atelier, va reveni şi dramaturgul Radu Macrinici, acesta urmând să facă parte din echipa de conducere, ca şi consilier artistic. Primele 12 ediţii ale Festivalului Atelier s-au desfăşurat la Sfântu Gheorghe, iar Radu Macrinici a dus Atelierul la Sighişoara pentru un an şi apoi la Baia Mare – după ce a plecat de la TAM.

Referindu-se la echipa pe care şi-o construieşte la Sfântu Gheorghe, Dan Ţopa a explicat că insistă pe dezvoltarea unui departament puternic de marketing şi PR al TAM, astfel încât insituţia să devină tot mai vizibilă, la modul agresiv în sensul bun al cuvântului şi va concepe un nou logo al Teatrului, precum şi o pagină web diferită de cea actuală.

Stagiunea începe în octombrie

Referindu-se la Stagiunea 2013-2014, care începe în toamnă, Dan Ţopa a declarat că TAM o va deschide la jumătatea lunii viitoare, printr-un eveniment deosebit care va celebra teatrul. Evenimentul se află în plină organizare şi se va numi fie Zilele TAM, fie Zilele Teatrului la Sfântu Gheorghe.

Este vorba despre trei zile de maraton teatral, care vor include producţiile actuale ale TAM şi alte producţii, căci vom avea şi parteneri. Vom invita aici oameni de teatru, artişti, dar şi oameni de afaceri din ţară, interesaţi atât de teatru cât şi de Sfântu Gheorghe. Consider că TAM are o trupă foarte bună, care trebuie cunoscută cât mai mult, iar astfel de evenimente oferă ocazii în acest sens”, a spus Ţopa, explicând că întârzierea Stagiunii se explică pe de o parte prin veşnica lipsă a spaţiilor de repetiţii (fiind vorba de două teatre şi o singură scenă), dar şi prin schimbările din interiorul TAM, generate de scoaterea la concurs a conducerii.

Distribuie articolul:  
|

Anunțuri

ŞTIREA ZILEI

De acelasi autor

Comentarii: 0

Adaugă comentariu
Trebuie să fii autentificat pentru a putea posta un comentariu.