STIREA ZILEI 6 decembrie 2011

Proiectul Comenius – o nouă confirmare a valorii unor elevi și profesori de la CNMV. Protagoniști în Portugalia

de Székely Emőke | 1020 vizualizări
O echipă formată din 3 elevi şi 3 profesori ai Colegiului Mihai Viteazul s-a întors de curând din Setubal, după o întâlnire de proiect în cadrul Programului Comenius. Unul dintre programele Consiliului Europei în domeniul educaţiei şi culturii este Programul Comenius de Parteneriate Multilaterale care oferă...

O echipă formată din 3 elevi şi 3 profesori ai Colegiului Mihai Viteazul s-a întors de curând din Setubal, după o întâlnire de proiect în cadrul Programului Comenius.

Unul dintre programele Consiliului Europei în domeniul educaţiei şi culturii este Programul Comenius de Parteneriate Multilaterale care oferă posibilitatea elevilor şi profesorilor din Europa să stabilească adevărate punţi de legătură la nivel educaţional, cultural şi de civilizaţie. Prin intermediul acestui program se derulează de-a lungul a doi ani parteneriate şcolare între ţări europene care presupun, pe lângă întâlnirile dintre participanţi, şi crearea unor produse pe diferite teme.

Temele proiectelor sunt din diverse domenii, dar cu precădere cele legate de tradiţiile, obiceiurile, valorile culturii şi civilizaţiei europene, educaţie pentru cetăţenie democratică sau cele legate de noile tehnologii de comunicare în spaţiul virtual.

CNMV – liceul selectat

Colegiul Naţional „Mihai Viteazul” din Sfântu-Gheorghe a avut şansa ca, în urma unei selecţii riguroase, să fie acceptat într-un astfel de proiect de parteneriat multilateral. Titlul proiectului este „Cyber space – the final frontier”, iar proiectul se va derula pe o perioadă de doi ani, partenerii noştri fiind din Polonia, Portugalia, Turcia, Austria şi Norvegia.

„Principalele obiective ale proiectului sunt legate de spaţiul virtual şi au în vedere studierea influenţelor acestuia asupra vieţii oamenilor, explorarea spaţiului cibernetic, construirea unui mediu prietenos pentru toţi utilizatorii acestui mediu, precum şi a unor mijloace de comunicare în viitor. Un aspect important al proiectului îl reprezintă şi evidenţierea diversităţii culturale şi istorice a statelor participante, precum şi a valorilor de cultură şi civilizaţie care dau coeziune Uniunii Europene” – a declarat Constanţa Balog, coordonatoarea proiectului.

„Cyber space – Trek”

Desfăşurarea proiectului este împărţită în două etape. Prima în perioada 2011-2012 cu titlul „Cyber space – Trek” când vor fi realizate o serie de produse precum site-uri despre şcolile implicate în proiect (respectiv fiecare ţară a avut deja de realizat un site despre una dintre şcolile partenere), logo-uri, postere, un film documentar, crearea de jocuri pe computer sau eseuri cu titlul „Spaţiul virtual – aspecte pozitive şi negative”. Cea de-a doua etapă se intitulează „Cyber space – the final frontier” şi se referă la spaţiul cibernetic ca mijloc modern de comunciare.

Echipa de proiect a Colegiului este alcătuită din elevi de la clasele de informatică, aceştia având astfel oportunitatea să îşi valorifice abilităţile şi competenţele din domeniul informaticii, dar şi talentul creativ, imaginaţia, spiritul de echipă şi cel competitiv, gândirea critică, abilitiţile de comunicare şi interpersonale, de rezolvare de probleme sau luarea deciziilor, cunoştinţele de limba engleză şi nu în ultimul rând cunoştinţele de cultură generală, de istorie, geografie, organizare politică, cetăţenie democratică referitoare la ţările partenere.

Prima etapă – în Portugalia

La prima întâlnire de proiect desfăşurată între 21 şi 26 noiembrie la Escola Profesional din oraşul Setubal, Portugalia, Colegiul Naţional „Mihai Viteazul” a fost reprezentat de un grup alcătuit din profesorii Constanţa Balog, coordonatoarea proiectului, Adriana Barabas şi Mariana Ştefănescu şi din elevii Raluca Popa, Alexandra Neagu din clasa a XI-a A şi Vlad Papancea din clasa a X-a A.

Escola Profesional este o şcoală profesională particulară care are câteva profiluri interesante precum Tehnica de întreţinere în domeniul industrial şi electronic, Tehnologia utilizării energiei solare, Tehnici de analiză de laborator, Tehnică de animaţie 2D şi 3D, Tehnică de design digital 3D. Participanţii au vizitat câteva săli de clasă şi au asistat la desfăşurarea orele de curs.

„Pe parcursul derulării activităţilor am avut ocazia să discutăm cu colegii din celelalte ţări, să aflăm despre organizarea sistemului educaţional în şcolile partenere, organizarea reţelelor şcolare la nivel liceal, problemele cu care aceştia se confruntă şi probleme legate de buna desfăşurare a activităţilor proiectului în etapele următoare. În acest context au fost trasate sarcinile pentru realizarea următoarelor produse care vor fi logo-uri, postere sau eseuri pe tema proiectului, România urmând să coordonze activitatea privind realizarea eseurilor. Elevii noştri au socializat foarte repede şi au reuşit să stabilească numeroase prietenii” – ne-a spus Constanţa Balog.

Produsul CNMV – un site de prezentare

Elevii au avut de prezentat unul din primele produse pe care l-au realizat; este vorba despre un site despre şcoala parteneră Mimar Sinan Lisesi din oraşul Gaziantep, Turcia. În cadrul acestei prezentări echipa Colegiului nostru s-a ridicat la un înalt nivel, dând dovadă de creativitate, competenţă, seriozitate, spirit de echipă, reuşind să impresioneze asistenţa prin modalitatea în care au realizat şi prezentat produsul, evidenţiind paginile cele mai importante ale site-ului, dar şi prin usurinţa şi coerenţa exprimării în limba engleză.

Vizită în Lisabona

În programul activităţilor au fost incluse şi vizite socio-culturale în oraşul Setubal şi la Lisabona. „Am avut astfel ocazia să vedem una dintre cele mai frumoase capitale europene care poartă încă amprenta gloriei de mult apuse a unui mare imperiu colonial, cum a fost cel portughez. Istoria te întâmpină la fiecare pas, de pe malul râului Tejo unde se află Monumentul Descoperitorilor şi celebrul Turn Belem, devenit simbolul oraşului, până la mănăstirea San Jeronimo din imediata apropiere, construită în stilul manuelin şi unde se află mormântul lui Camoes, marele poet portughez. Mai departe, în inima oraşului, se găsesc cartierele vechi, pline de farmec şi parcă desprinse dintr-o lume de poveste cum ar fi cartierul Alfama cu influenţele sale arabe, străjuit de castelul San Jorge care veghează încă asupra caselor mici şi a străzilor înguste; în partea opusă cartierul Chiado cu arhitectura specifică începutului de secol XX, simbolul boemei lusitane, dar şi a celei venită din alte părţi ale lumii” – povesteşte cu entuziasm profesoara coordonatoare.

Elevele de la CNMV – singurele fete de la întâlnire

Raluca Popa şi Alexandra Neagu au fost singurele fete de la această primă întâlnire din cadrul proiectului. „Ne-am aflat oarecum în centrul atenţiei din cauza faptului că am fost singurele fete. Ceilalţi colegi ne-au cerut părerea în mai multe privinţe, şi acest lucru ne-a plăcut. Mi-a plăcut faptul că am avut oportunitatea de a cunoaşte alţi elevi din ţările participante la proiect, şi am putut socializa în limba engleză, exersând astfel limba. Cel mai bine ne-am înţeles cu elevii din Polonia, colegii turci s-au dovedit a fi ceva mai reticenţi” – povesteşte Raluca.

„Mi-a plăcut foarte mult faptul că la şcoala din Portugalia învăţământul se axează pe cursuri specializate, poţi învăţa numai discipline la care eşti foarte bun, aşadar faci ceea ce îţi place, nu ca la noi, că trebuie să fii în temă cu atâtea discipline. În principiu m-am simţit bine, am legat prietenii şi păstrez legătura şi acum cu cei pe care i-am întâlnit acolo” – spune Alexandra.

Al treilea „muschetar” – foarte bun la design

Cel de al treilea elev care a fost în Portugalia este Vlad Papancea, un bun web designer. „În primul rând, pot spune că Portugalia este cu mult peste noi în ceea ce priveşte sistemul de învăţământ. Şcoala în care a avut loc prima etapă este una profesională şi ce m-a impresionat cel mai mult este faptul că aveau foarte multe activităţi practice pe lângă cele teoretice. Au multe cursuri precum electronică şi mecanică, animaţii 2D şi 3D, desen tehnic, management şi altele. Pe lângă şcoala modernă, mai au o cantină în care se serveşte mâncare destul de bună. Elevii sunt la fel ca la noi, şi având în vedere că este o şcoală profesională, vârsta maximă este de 25 de ani. Un lucru care m-a uimit este faptul că toţi elevii erau deschişi la vorbă şi vroiau să afle cât mai mult despre noi. Pentru mine a fost o experienţă unică prin cunoaşterea şi comunicarea cu elevi străini, şi mai ales de a vedea un alt sistem de învăţământ, comparat cu al nostru” – povesteşte Vlad.

„Sperăm ca pe parcursul desfăşurării proiectului, tot mai mulţi elevi să devină utilizatori conştiincioşi ai spaţiului virtual, să cunoască avantajele şi dezavantajele lui, să fie conştienţi de capcanele şi pericolele pe care le ascunde acesta, dar să aibă şi sentimentul apartenenţei la comunitatea civică europeană prin socializarea cu persoane provenind din diferite medii de cultură şi de civilizaţie” – a conchis Constanţa Balog.

Distribuie articolul:  
|

STIREA ZILEI

De acelasi autor

Comentarii: 0

Adaugă comentariu
Trebuie să fii autentificat pentru a putea posta un comentariu.