STIREA ZILEI 12 aprilie 2021

Grădinița în vacanța de primăvară: activități educaționale sau doar de supraveghere?

de Daniela Luca | 1814 vizualizări

Unii părinți sunt îngrijorați în ceea ce privește programul preșcolarilor pe timpul vacanței 

Din totalul celor 152 de grădinițe existente în județ, la solicitarea părinților, săptămâna aceasta vor fi deschise 80, iar astfel, copiii ai căror părinți lucrează și nu au cu cine să îi lase acasă, pot fi supravegheați în continuare. Unii părinți susțin că activitatea la grădiniță din această perioadă nu este organizată corect, pentru că în unele cazuri copiii din diferite grupe stau împreună, cu un singur cadru didactic. La această problemă se adaugă și cea a lipsei activităților educative, spun unii părinți din reședința de județ. Reprezentanții Inspectoratului Școlar General Covasna precizează că este normal ca activitățile educative din perioada vacanței să difere de cele obișnuite, pentru ca preșcolarii care nu vin la grădiniță să nu rămână în urmă cu materia predată.  

Îngrijorările unor părinți au apărut după ce săptămâna trecută câteva grupe de la o grădiniță din Sfântu Gheorghe au fost unite în una singură. Această schimbare i-a pus în dificultate și pe cei mici, spun ei. O altă nemulțumire semnalată este legată de lipsa activităților educative în această perioadă. 

„Dacă grădinițele sunt deschise, conform listei inspectoratului școlar județean, unde sunt cadrele didactice? De ce stau copiii înghesuiți de la două, trei grupe cu o educatoare? Situația se întâlnește la mai multe grădinițe. Am înțeles săptămâna aceasta care era de vacanță de la începutul anului școlar, dar la următoarele chiar nu înțeleg. Dacă e virus, de ce îi amestecăm?  Sunt mai mulți din toate grupele. Schimbă și grupa și patul. E și alt personal. Scrie că se fac activități educative, nu ca în vacanță, de supraveghere. (...) În Ciucului, Simeria și Lenin se stă la grămadă”, ne-a spus Elena, mama unei preșcolare din Sfântu Gheorghe. 

Explicația Inspectoratului Școlar Județean Covasna 

Inspectorul școlar general, Kiss Imre, spune că situația semnalată de părinți este o excepție și că de regulă copiii ar trebui să rămână în grupele lor și în perioada de vacanță. 

„Astfel de situații nu vor mai fi. Poate erau câteva cazuri în care erau foarte puțini copii, doi sau trei dintr-o grupă și doi din cealaltă grupă și atunci i-au pus în una singură ca să nu stea cu două educatoare. Fiecare grădiniță trebuie să își organizeze astfel activitatea încât să își primească copiii în condițiile de până acum. Grupele nu sunt întregi, pentru că nu toți vin la grădiniță în vacanță și ar fi ciudat să fie doi copii cu o doamnă într-o sală, trei în altă sală. Probabil de asta i-au unit, dar totuși ar trebui să fie separați. Conform solicitărilor părinților, sunt unele grădinițe care nu mai fac activități săptămâna viitoare (n.red.12-16 aprilie) și sunt unele care acum încep”, ne-a spus Kiss Imre. 

Cu sau fără activități educative? 

În ceea ce privește activitatea din grădinițe în această perioadă, reprezentanții IȘJ Covasna spun că aceasta diferă de cea organizată în mod obișnuit pentru ca ceilalți copii care nu vin la grădiniță să nu rămână în urmă cu materia. Totuși, cei mici nu stau degeaba, spune Kiss Imre. 

„În perioada vacanțelor se organizează altfel de activități educative decât cele obișnuite. Fiecare organizează activități diferite, dar dacă vorbim de vacanță trebuie să înțelegem că nu vin toți copiii. E ca și cum ar veni unii la școală și ar face matematică, iar alții n-ar veni pentru că ei sunt în vacanță. În acest caz unii avansează cu materia și alții nu. Dacă este vacanță, este vacanță. De aceea se organizează o altfel de activitate educativă, să îi zicem așa. E clar că în ordin se spune că sunt activități educative, dar vorbim de cele care pot fi făcute în vacanță, astfel încât cei care nu sunt la grădiniță și situația lor e rezolvată altfel, să nu rămână cu lipsuri și să nu fie dezavantajați față de ceilalți, deci e program de vacanță și fiecare grădiniță își organizează propriul program”, ne-a mai spus Kiss Imre. 

Inspectorul școlar pentru educație timpurie și alternative educaționale, Florica Nica, precizează că ocupațiile sunt adaptate în funcție de nevoile copiilor care vin la grădiniță în perioada vacanței de primăvară. Ca o noutate, spune ea, în ultimul timp se fac și activități remediale, acolo unde este cazul. 

„Activitățile educative pe care noi le desfășurăm în timpul vacanței sunt aceleași pe care le-am desfășurat în toate vacanțele, deci activități de dezvoltare personală, activități libere, activități de mișcare și distractive, activități care sunt în cadrul unor proiecte educative, cum ar fi grădina de relaxare prin care creăm centre în care copiii se relaxează și fac ceea ce le place lor mai mult. Mai nou apar și activități remediale, pentru că a fost perioada asta mai lungă cu scenariul roșu și atunci în funcție de ceea ce educatoarele au observat de la venirea copiilor până la vacanță, remediază prin activități individuale ceea ce consideră că ei nu știu sau trebuie să recupereze din materia pe care ei au pierdut-o. Se mai fac și exerciții de vorbire cu copiii, deci se fac activități adaptate particularităților specifice copiilor. Cei care nu vin la grădiniță nu au de pierdut nimic, pentru că nu putem să predăm la cei prezenți materia ca să piardă ceilalți, de aceea arată așa activitatea de vacanță”, ne-a spus Florica Nica. 

În ceea ce privește situația semnalată de unii părinți, în care educatorii au fost schimbați, inspectorul școlar spune că, cel mai probabil, ar fi vorba de cadre didactice care și-au luat concediu.  

„Educatoarele și copiii stau în grupele lor. Dacă un cadru didactic este în concediu, atunci colega de grupă sau un alt cadru didactic din unitate îl suplinește pe cel care este în concediu, pentru că au acest drept, evident. Copiii nu au de pierdut din cauza asta. Perioada este destul de lungă, aproape o lună de zile și atunci nu putem să spunem că nu se respectă măsurile din ordinul comun. Acestea se respectă, chiar dacă intră un alt cadru. Deci și în vacanță respectăm prevederile ordinului comun a celor două ministere. Noi actualizăm săptămânal situația în ceea ce privește numărul grădinițelor deschise și numărul de copii prezenți și cerem avizul DSP”, a mai adăugat Florica Nica. 

Activități de recuperare, cu jocuri distractive și de mișcare 

O educatoare de la Grădinița cu Program Prelungit „Rază de soare/Napsugár” din Sfântu Gheorghe spune că în această perioadă vin în jur de 30-40% dintre copii. Este vorba de micuții ai căror părinți nu au cum să rezolve altfel supravegherea lor, precizează Rodica Nina Secelean. 

„Nu știu cum este organizată activitatea în alte grădinițe. La noi copiii stau fiecare la grupele lor, cu doamnele lor educatoare. Ne-am organizat astfel încât să se respecte regulile pe vreme de pandemie. Cât despre activitățile didactice, ele sunt unele de recuperare, cu multe jocuri distractive și de mișcare. Nu avem activități educative în regim normal, pentru că în această perioadă nu vin toți copiii la grădinițe. Ar fi incorect față de copiii aflați în vacanță. Fiecare grădiniță are propria organizare. Poate în acele cazuri în care s-au amestecat grupele au fost multe educatoare în concediu și nu au cadre să acopere mai multe grupe. Noi ținem foarte mult la respectarea regulilor și știm cât de greu le este părinților în această perioadă”, ne-a spus Rodica Nina Secelean. 

Regulile sunt respectate și la o altă grădiniță din oraș, spune Mirela, mama unui copil de patru ani. 

„Nu știu exact cum se organizează activitatea în grădinițe în această perioadă, dar la fiul meu, datorită faptului că numărul părinților care aduc copiii și în această perioadă la grădiniță este ridicat, el merge în grupa lui, cu colegii lui și cu educatoarele lui. Nici eu nu am știut într-o primă fază cum este organizată activitatea în această perioadă, de aceea nu am optat din prima să-l duc, ci doar ulterior. Înainte de pandemie, pe perioada vacanței, știam că nu se desfășoară activități cu caracter instructiv-educativ, ci activități diferite”, ne-a împărtășit Mirela. 

Din totalul celor 152 de grădinițe existente în județ, la solicitarea părinților, săptămâna aceasta vor fi deschise 80. Aici vor desfășura activități un număr total de 2.229 de preșcolari, transmit reprezentanții IȘJ Covasna. Situația va fi actualizată săptămânal, în funcție de cerere și se găsește pe site-ul isj.educv.ro. 

Distribuie articolul:  
|

STIREA ZILEI

De acelasi autor

Comentarii: 0

Adaugă comentariu
Trebuie să fii autentificat pentru a putea posta un comentariu.