STIREA ZILEI 23 mai 2018

Educația sexuală, o necesitate în rândul elevilor?

de Geanina Lupșa | 872 vizualizări

Ce părere au covăsnenii despre educația sexuală în școli

Deși legea „Inocența Copilăriei” privind interzicerea orelor de educație sexuală în școli, fără acordul scris al părinților a fost adoptată tacit de către Senat, sunt covăsneni care susțin faptul că aceste ore ar trebui să fie nelipsite din programă. Pe lângă faptul că educația sexuală îi poate face pe elevi să-și dezvolte convingeri cu privire la identitatea sexuală, intimitate, totodată, aceasta are și un rol important în comportamentul tinerilor.

„La nivel de județ nu știu câți sunt pregătiți să predea această materie”

Inspectorul general al Inspectoratului Școlar Județean (IȘJ) Covasna Kiss Imre susține faptul că ar fi necesare orele de educație sexuală în școli, dar subliniază faptul că această materie ar trebui să fie predată de o persoană foarte pregătită și capabilă în acest sens.

„Se poate discuta și se poate introduce o astfel de educație, deoarece aceste aspecte sunt  binevenite, problema, din punctul meu de vedere, este cine este apt să facă astfel de pregătiri, pentru că dacă nu sunt persoane competente și persoane care pot transmite acel mesaj pozitiv copiilor, s-ar putea să nu facă bine, dacă nu avem persoanele competente.

Cei care sunt în stare să transmită mesajul acela pozitiv tinerilor, ce înseamnă educația sexuală, la nivel de județ nu știu câți sunt pregătiți în acest sens să predea așa cum ar trebui această materie. Este foarte important cine transmite mesajul. Omul care predă trebuie să fie foarte pregătit, foarte capabil, iar ceea ce spune să aibă acel impact pozitiv asupra elevului” ne-a declarat șeful Inspectoratului Şcolar Covasna Kiss Imre.

Când ar trebui să înceapă educația sexuală?

Informațiile cu privire la educația sexuală transmise copilului, trebuie întotdeauna să fie în acord cu etapa sa de dezvoltare fizică, cu nivelul său de înțelegere, altfel acesta poate înțelege greșit ceea ce i se comunică. Tocmai din acest motiv, psihologul covăsnean Zoor Richard este de părere că ceea ce li se predă elevilor nu trebuie neapărat să fie raportat la ce scrie într-un manual, ci mai degrabă la nivelul de înțelegere al școlarului. Acesta mai atrage atenția asupra faptului că studierea unei asemenea discipline, s-ar putea corela cu anumite îmbunătățiri la nivel de sănătate publică, deoarece în zilele noastre nu sunt puține cazurile în care tinere în vârstă de 14-15 ani rămân însărcinate, iar apariția unei sarcini în perioada adolescenței poate fi un pericol atât pentru sănătatea mamei, cât și a copilului. Psihologul Zoor Richard consideră că este important ca în momentul în care copilul devine curios și are întrebări referitoare la anumite aspecte din domeniul educației sexuale, trebuie să fie informat, atât cât îi permite nivelul de înțelegere, însă această disciplină este absolut necesar să fie susținută mai ales în perioada adolescenței, o perioadă a schimbărilor hormonale.

„Plec de la premisa că o educație sexuală pentru tineri trebuie făcută. Eu cred că în cazurile în care vine copilul, elevul la diriginte, sau acasă la părinte cu întrebări, atunci eu cred că trebuie informat, având o discuție raportată la nivelul lui, acum mă refer la copiii din gimnaziu, dar dacă nu vine cu întrebări, atunci eu cred că nu este recomandat să vin cu anumite informații foarte detaliate. Cred că educația sexuală este suficientă începând cu nivelul liceal, deci din clasa a IX-a când copiii sunt în pubertate, deja au apărut anumite modificări pe plan fizic, și atunci este bine să știe despre ce este vorba, ce se întâmplă cu corpul său. Aceste lucruri nu trebuie făcute după un șablon, după un manual, eu cred că trebuie să fie totul raportat la nivelul de înțelegere al elevilor” a declarat pentru Observatorul de Covasna, psihologul din județul Covasna, Zoor Richard.

„E mai ușor să previi decât să se întâmple alte lucruri”

„Sunt mai multe motive pentru care este bine să se facă educație sexuală, pentru că este mult mai ușor să previi decât să se întâmple alte lucruri. Sunt cazuri în care fetițe de 14,15,16 ani rămân gravide și atunci este bine să se facă educație sexuală, eu cred că este suficient începând cu nivelul liceal”, ne-a mai spus psihologul Zoor Richard.

De asemenea, profesorul de istorie, de la Școala Gimnazială Mikes Kelemen din Comuna Zagon, Edmond Dorneanu atrage atenția asupra faptului că este nevoie ca elevului să i se furnizeze informații despre ceea ce ține de educația sexuală, însă aceste informații trebuie, obligatoriu, să vină din partea unui specialist, altfel „totul ar putea fi un eșec”.

„As fi de acord cu educația sexuală în școli, dar cu obligația ca cei care vor preda să fie bine pregătiți. E un subiect sensibil și cred că trebuie o atenție mai specială. Cei care predau să fie buni psihologi care trebuie să fie atenți la caracteristicile vârstei. Din câte observ, interesul copiilor este mare pentru un asemenea subiect însă le lipsesc anumite informații. Repet, aș fi de acord doar în condițiile în care totul, de la informații la material didactic , trecând pe la profesori e bine pus la punct. Informația despre acest subiect trebuie să fie frumos și clar "ambalată". Altfel, totul e un eșec”, ne-a spus profesorul de istorie, Edmond Dorneanu.

Un motiv pentru care orele de educație sexuală ar trebui să fie nelipsite din programă, în viziunea profesoarei de biologie de la Școala Gimnazială Mikes Kelemen din Zagon, Larisa Moisoiu, este acela că prin studierea acestei discipline, prin prezentarea riscurilor și a dezavantajelor, pot fi evitate cazurile în care tinerii decid să își înceapă viața sexuală la o vârstă fragedă.

„Trebuie făcută educație sexuală în școli în clasa a VI-A și a VII-a. În a VIII-a, nașterea și puericultura. Ca să nu se exagereze și interpreteze, trebuie făcut un singur manual rezultat din colaborarea autorilor. Manualul e cheia, nu programa. Materialele auxiliare, de asemenea, la pachet cu manualul, organizat pe lecții cu exerciții de învățare și evaluare. Acestea scutesc profesorii de excese de explicare , iar pe părinți, de cele de interpretare. Conținuturile le-aș corela cu religia, tradițiile și unele aspecte filozofice, care sa îndemne la o etică și morală sănătoasă și responsabilă.

Argumentul pentru necesitatea studiului organizat în școală este faptul ca elevii au experiențe sexuale la vârste tot mai mici, inclusiv cei cu rezultate bune școlare, ceea ce înseamnă ca familia nu reușește sa convingă neînceperea relațiilor sexuale la primele impulsuri”, ne-a spus și profesoara de biologie a școlii Mikes Kelemen din comuna Zagon, Larisa Moisoiu.

„Tinerii pot fi dezinformați din cauza articolelor ce le găsesc cu ușurință pe internet”

Sexualitatea nu ar trebui să fie un subiect tabu nici în perspectiva unor părinți covăsneni, aceștia considerând că educația sexuală reprezintă un aspect foarte important. O mămică din județ este de părere că această disciplină nu ar trebui să constituie un capitol opțional în educația copiilor, deoarece este nevoie ca acestuia să i se furnizeze informații corecte, iar dacă aceste informații nu îi sunt transmise, copilul va căuta să se informeze singur, astfel va face apel la o sursă ușor de accesat, și anume, internetul, fără să conștientizeze că mesajele și explicațiile de pe diferite site-uri pot fi de multe ori eronate.

„Cred că educația sexuală în școli are o importanță deosebită, mai ales în zile noastre, întrucât tinerii pot fi foarte ușor dezinformați din cauza articolelor pe care le găsesc cu ușurință pe internet”, ne-a spus o mamă din județ.

Deși proiectul denumit „Legea inocența copilăriei” prevede pedeapsa cu închisoarea până la doi ani pentru profesorii care fac educație sexuală, fără acordul scris al părinţilor, declarațiile covăsnenilor ne fac să credem că este extrem de important să li se ofere copiilor educație sexuală. Prin intermediul acestei discipline, tânărul ajunge să se cunoască mai bine, să își cunoască fiecare parte a corpului. De asemenea, prezentarea dezavantajelor unei vieți sexuale începute prea devreme, a bolilor cu transmitere sexuală îi poate face pe tineri să conștientizeze riscurile la care se supun atunci când iau decizii pripite și aleg să aibă primul contact sexual la o vârstă mult prea fragedă. Astfel, putem concluziona faptul că educația sexuală nu fură „inocența copiilor”, ci mai degrabă o prelungește.

Distribuie articolul:  
|

STIREA ZILEI

De acelasi autor

Comentarii: 0

Adaugă comentariu
Trebuie să fii autentificat pentru a putea posta un comentariu.