ŞTIREA ZILEI 26 august 2013

„Avem pensii şi de 15.000 de lei în judeţ”

de Monica Vrânceanu | 23 vizualizări

Interviu cu directorul Casei de Pensii Covasna, Silviu Crăciun

Una dintre cele mai puțin mediatizate instituții, Casa de Pensii Covasna devine cea mai importantă instituție pentru cei ajunși la vârsta pensionării. Dincolo de drepturile bănești care se cuvin fiecărei persoane ce a contribuit la bugetul asigurărilor de stat o anumită perioadă de timp, Casa de Pensii are și alte atribuții, printre care cele mai importante sunt biletele de tratament și ajutoarele de deces. Despre acestea și alte aspecte ne-a vorbit directorul Casei de Pensii Covasna, Silviu Crăciun, în cadrul unui interviu.

– Domnule Director, să începem prin a arăta clar câți pensionari are în prezent județul Covasna...

– Numărul pensionarilor este de 44.238 de persoane, în prezent. Dar această cifră variază de la o lună la alta – întâi pentru că există o eliminare naturală prin decese, și apoi pentru că avem și intrări permanente. Oricum ar fi însă, ne învârtim în jurul cifrei de 44.000, cam tot atât câți salariați are județul. Sunt însă și altfel de pensii, iar asta face ca acum să avem în jur de 47.000 de pensii în plată.

– Care este structura pensiilor în județ? Câte la limită de vârstă, anticipate și de invaliditate?

– Peste 32.000 de pensii sunt pe limita de vârstă, peste 200 de pensii anticipate, aproape 2.000 de pensii anticipate parțial și 4.716 pensii de invaliditate. Pensiile medii aici sunt cuprinse între 548 și 893 de lei. Mai sunt apoi pensiile agricultorilor – peste 3.600, cu valori destul de mici, după cum se știe – adică pensia medie ajunge la 311 lei, deși până la urmă vorbim despre oameni care au dus tot greul, lucrând în CAP-urile comuniste. În 2012 am avut un total de 48.431 de pensii, însă numărul a scăzut pe cale naturală.

– Dacă tot vorbim despre sume, avem în județ pensii cu cifre amețitoare?

– Bineînțeles că avem. Pensiile pot împărți și ele oamenii între „muritori” și „nemuritori”, dacă vreți să facem o glumă. Avem pensii în jurul a 15.000 de lei, și vorbim aici despre magistrați, cei din sistemul judecătoresc. Iar atunci când în familie ambii au lucrat în sistem, venitul lunar din pensii al familiei poate ajunge la 30.000 de lei… e o sumă interesantă, nu? Mai sunt apoi pensiile militare, iar unele pot ajunge la 7.000 de lei… Cei care au lucrat în diverse instituții, chiar și cu funcții de conducere, ajung la pensii modeste, în jurul a 2.000 de lei… Iar apoi, cele mai comune și mai multe pensii sunt de la 500 la 900 de lei, poate 1.000. Avem și pensii foarte mici, ale agricultorilor, despre care vorbeam înainte: ei nu au contribuit pe vremuri la sistemul asigurărilor, iar legiuitorul a conceput sume mici…

– Cum stăm în cazul pensionărilor false?

– Cred că suntem un județ liniștit, nu putem spune că facem excese și asta se aplică și în domeniul nostru, al pensiilor. Nu am avut cazuri scandaloase. Privind dincolo de aparențe, sigur că pot avea și eu, ca specialist, suspiciuni uneori. Astea intervin în cazul pensiilor speciale, de deținuți politic, de exemplu. Deciziile în acest sens le emit instanțele, iar când omul vine cu documentația completă la dosar, nu avem ce spune, oricâte îndoieli am avea noi în unele cazuri. Documentele instanțelor trebuie respectate, subiectivismul nu-și are locul.

– Dar vă judecați în instanță pentru nereguli la pensii?

– Sigur, avem sute de dosare… în general înaintate de nemulțumiții de cuantumul pensiilor. Noi lucrăm cu documente, cum am zis, așa că nu facem decât să stabilim pe baza acestora drepturile, mai departe e la latitudinea fiecăruia dacă acceptă sau merge în instanță, pentru a se convinge.

– Recent, în unele județe ale țării au fost descoperite mai multe nereguli la plata pensiilor, în sensul că mulți angajatori nu prea au plătit aceste contribuții. Care este situația la noi?

– Numărul unor astfel de cazuri e irelevant, dacă vorbim de județul Covasna, fiind extrem de mic, atunci când este. Din experiență pot spune că nu este o practică des întâlnită în județul nostru – și poate acesta e unul din avantajele unui județ mic. Dar contribuțiile la asigurări sociale – Pensii, Sănătate și Șomaj sunt primele pe care angajatorii le plătesc, deoarece neregulile se descoperă relativ ușor. Iar atunci când nu plătești aceste sume, ca angajator, înseamnă că ai beneficiat de „angajați la negru”. Iar asta e grav și amenzile sunt destul de mari, plus că se poate intra pe penal de la un anumit număr de angajați în sus; intervin Finanțele, Poliția, se complică lucrurile și prea puțini riscă așa ceva. Mai bine plătesc, chiar dacă o fac cu sume minime, dar măcar o fac.

– Există o modalitate de control a acestor contribuții?

– Bineînțeles. Oricine poate depune o cerere la noi, iar pe baza asta îi eliberăm o adeverință în care apar cotizațiile lunare, din prezent până în 2001 – așa e conceput sistemul, anii anteriori apărând numai pe cărțile de muncă. Dar nu prea vine lumea, ci doar cei care își întocmesc dosarele de pensionare și constată că sunt ceva nereguli. Dar control există, teoretic, căci oricine poate verifica. Iar la Finanțe pot afla exact sumele virate de angajatori. Nu avem însă, ca societate, obișnuința aceasta.

– Ce ne puteți spune despre ajutorul de deces care intră în atribuțiile Casei de Pensii să îl vireze?

– Ajutorul de deces este în valoare de 2.150 de lei și îl primește oricine, că e pensionar sau salariat – mă rog, îl primesc reprezentanții, cei îndreptățiți. Casa de Pensii îl achită în cazul în care decedatul provine din una din categoriile de pensionari și este important ca oamenii să știe că solicitantul trebuie să depună la dosarul de cerere măcar o chitanță justificativă referitoare la cheltuielile de înmormântare. Chiar dacă un sicriu costă 300 de lei, trebuie o chitanță, nu contează suma asta, tot 2.150 de lei se primesc, dar să existe chitanța. Dincolo de asta, dacă decedatul este angajat, este bine de știut că angajatorul are obligația de a plăti rudelor, familiei acestuia, tot 2.150 de lei; dacă nu a apucat să plătească la sistemul asigurărilor de stat această sumă, o completează angajatorul, dar trebuie achitată. E bine ca oamenii să știe aceste aspecte, la sediul Casei de Pensii Covasna vin zilnic cel puțin zece persoane pentru a depune astfel de dosare pentru ajutorul de deces.

– În final aş dori să ne vorbiți despre biletele de tratament din acest an. Cum a decurs întregul proces la noi în județ?

– Ni s-au repartizat 1.599 de bilete pe județ, care s-au şi vândut în mare parte. Bilete au fost pe toate stațiunile, dar covăsnenii au preferat Tușnad, Covasna, Herculane, Felix. Am avut și bilete pentru Mangalia, Saturn sau Olimp, dar oamenii nu prea aleg aceste destinații, din cauză că îi costă drumul destul de mult, plus că pensionarii aleg mereu locurile mai aproape de casă. Valoarea unui bilet de tratament este de 50% din pensia pe ultima lună, așa că cei cu pensii mici pot plăti și 250 de lei pentru un bilet de tratament al cărui cost real e de 1.800 de lei, deci tot e ceva. Cam astea sunt preocupările noastre – pensiile cu diversele lor particularități, biletele de tratament și ajutoarele de deces – par activități cam plicticoase pentru unii, probabil, însă vă asigur că la gradul de solicitare pe care îl avem, nu prea rămâne vreme de plictiseală!

Distribuie articolul:  
|

ŞTIREA ZILEI

De acelasi autor

Comentarii: 0

Adaugă comentariu
Trebuie să fii autentificat pentru a putea posta un comentariu.