INTERVIU 29 noiembrie 2017

„Zaplo e viitorul industriei financiare din România – online, rapid, transparent și responsabil”

de Covasna Media | 4766 vizualizări

 Interviu cu Ionuț Badiu, covăsneanul care și-a propus să schimbe ierahiile de pe piața creditelor din România!

Covăsneanul Ionuț Badiu a devenit de curând directorul companiei Zaplo România, mișcare cel puțin interesantă din perspectiva trecutului său profesional, dar și a momentului în care aceasta a avut loc. După o perioadă de zece ani de activitate în cadrul Provident, timp de 8 ani pe piața din Romania și alți doi în divizia internațională în Spania și Anglia, Ionuț Badiu s-a reîntors în țară. În mod aparent paradoxal, Badiu a decis să părăsească Provident când cariera pe care și-o construise era aproape de vârf, în căutarea unei noi provocări, iar aceasta nu a întârziat să apară. Zaplo, companie care activează în același domeniu, își dorește să ajungă sub conducerea lui Badiu pe o poziție de lider de piață, lansând o provocare tocmai către Provident! O componentă esențială a acesteia este cea de a „împrieteni”/educa oamenii cu mediul online, pe care Badiu îl definește ca pe viitorul finanțelor dar nu numai. Mai multe detalii în interviul exclusiv realizat de Observatorul de Covasna.

 

De ce ai decis să părăsești Provident după atâția ani, după o contribuiție mare la dezvoltarea businessului, în țară și în străinătate, într-un moment în care cariera ta părea că strălucește mai mult ca niciodată?

Am făcut asta pentru că m-am întors în țară după doi ani de zile și am găsit un business în care nu mă mai regăseam din anumite puncte de vedere,  un business care și-a redus foarte mult echipele de vânzări, din care au plecat foarte mulți oameni dragi mie.  Având experiența de 10 ani  în finanțe, m-am întrebat care este viitorul acestei industrii. Mi-am dat seama că așa, cum deschizi un iphone cu amprenta, în viitor vei putea lua bani cu aceeași amprentă. Imaginează-ți că ești acum la o cină, dai un click și eu îți trimit în cont suma de care ai nevoie. Viitorul se anunță a fi unul extrem de rapid. Iar eu vreau să construiesc ceva în acest sens acum.

Înțeleg deci că, deși viitorul lumii e online, resursa umană trebuie să conteze. Cât de important mai rămâne omul într-o lume complet digitalizată și tehnologizată?

Eu sunt pasionat de leadership-ul american. Acesta pune întotdeauna accentul pe resursa umană și afirmă că mâna dreaptă a unui director general este HR-ul. Și de ce este așa? Pentru că tehnologia trebuie să lucreze pentru om, nu omul pentru tehnologie. Este foarte important ca oamenii să înțeleagă că tehnologia este incredibilă atât timp cât o folosim cum trebuie. Adică, poți să folosești tehnologia  pentru ca prin două click-uri să obții o sursă de finanțare, de exemplu, sau poți să folosești tehnologia pentru a risipi timpul pe rețele de socializare și a-ți ignora copiii din cauza ei. E clar însă că omul rămâne cel mai important indiferent de cât de digitalizați vom fi.

Bine, dar tehnologia implică anumite cunoștințe, pe care oamenii nu reușesc să le acumuleze cu viteza uluitoare cu care aceasta se dezvoltă. Dacă ne gândim la o persoană trecută de 45 de ani, ne dăm seama că e cu mult depășită de tehnologie, cum se conturează viitorul pentru oamenii din aceste categorii, mai ales în ce privește locul de muncă?

Din punctul meu de vedere, vârsta nu e neapărat relevantă. Tatăl meu care e pensionar și are 68 de ani, are cont de Facebook unde e foarte activ și folosește de asemenea videocall-urile să comunice cu oameni care sunt la distanță. Tehnologia este incredibilă dacă știm să o folosim cum trebuie și nu cred că are o limitare de vârstă. Și pentru că am ajuns  în acest punct, aș vrea să subliniez un aspect important. Eu îmi doresc foarte mult să educ consumatorul de la noi și să îl ajut să înțeleagă că online-ul este sigur. Noi, românii, avem o problemă de mentalitate.  Nu ni s-a întâmplat nouă dar toți avem un prieten care a comandat ceva pe net și a primit altceva sau a fost cumva țepuit. Să ne înțelegem! Asta nu există! Nu există pentru că avem ANPC, avem organe abilitate care se ocupă de siguranța consumatorului. Chiar și în cazul în care există companii fantome care își propun să înșele oamenii, este foarte simplu să afli despre cine e vorba. Există IP-uri, există fel și fel de posibilități de identificare. Lumea trebuie să înțeleagă că online-ul a devenit o parte din viața noastră și că nimic nu se face la întâmplare. Cine are un magazin online plătește un domeniu, are costuri de menținere, de siguranță și așa mai departe. E o industrie care crește, către asta ne îndreptăm. De aceea, eu nu cred în vârstă și insist că oamenii trebuie educați și trebuie să capete încredere în online. De multe ori, e mult mai sigur să depistezi nereguli decât în cazul magazinelor fizice pentru că este o presiune foarte mare din partea ANSPDCP, ANPC și a tuturor instituțiilor abilitate să supervizeze activitatea platformelor online. Inclusiv directivele europene sunt mai coerente, mai consistente și fac o presiune mai mare pe online decât pe tradițional, tocmai din cauza scandalurilor care au existat de-a lungul timpului pe marginea acestui subiect.

Atunci afacerea Zaplo este este 100% sigură?

Noi suntem foarte siguri atât din punctul de vedere al siguranței datelor, cât și din toate celelalte puncte de vedere. Pentru noi, o amendă este undeva la 20% din cifra de afaceri a grupului dacă nu respectăm tot ce înseamnă date cu caracter personal. Deci noi suntem primii care nu ne dorim să greșim.

Dar, concret, cine sunteți voi?

Noi suntem  Zaplo. O instituție financiară nebancară care oferă credite de consum online. Zaplo e parte a grupului 4Finance, lider european în sfera creditelor de consum online. Suntem prezenți în 17 țări. Suntem o firmă mare care a luat ființă în anul 2008 și care are sediul central în Riga (Letonia). iar în Romania activam din 2015.

M-am alăturat echipei Zaplo în septembrie 2017. Ce îmi doresc este o schimbare de direcție, o schimbare ce sigur ne va conduce spre poziția  de lider de piață. Avem viziunea, planul, dar mai important decât orice, avem oamenii potriviți să facem asta. Viziunea noastră este  să devenim lideri de piață și cred că vom reuși să facem asta, oferind produse flexibile, rapide și adaptabile nevoilor românilor.

Dar dacă oamenii sunt deja clienți ai altor IFN-uri, de ce ar vrea să aleagă serviciile oferite de Zaplo? Care sunt avantajele pe care le obțin în plus?

În primul rând, noi nu intrăm în spațiul privat al omului. Totul se întâmplă online. Clientul aplică pe internet sau la telefon împreuna cu unul din agenții noștri. Banii îi trimitem în cont sau clientul îi ridică de la o unitate bancară parteneră, iar clientul îi rambursează la fel. Respectăm intimitatea înainte de toate, dar și timpul. În maximum 15 minute noi transferăm banii în cont. Nu vine nimeni la noi să depună o cerere și să facă fel de fel de proceduri complicate. Este simplu, rapid și comod. Un telefon în care confirmăm că datele solicitantului sunt corecte, o copie de pe actul de identitate și o dovadă de venit, trimise online, sunt suficiente. Noi verificăm dacă datele sunt corecte, verificăm Biroul de Credite și alte câteva aspecte, așa încât totul să fie sigur și pentru noi, și pentru clienți. Acești pași sunt necesari doar la primul credit. În ceea ce privește un al doilea credit, ca urmare a unei noi cereri de credit de la un client existent, lucrurile sunt și mai simple. Transmiterea online sau prin telefon a va fi suficientă, solicităm actualizarea veniturilor atunci când este cazul, dar asigurăm constant eficientizarea și simplificarea procesului de creditare. Creditarea online este viitorul. Ne place sau nu, către asta ne îndreptăm și trebuie să învățăm să avem încredere în sistemele online. Viitorul e online în industria financiară. Dacă vă uitați deja  și băncile iși orientează atenția in aceeași direcție, dezvoltându-și platformele în acest sens.

În România sunt încă mulți oameni care nu folosesc nici măcar cardul. Cei mai mulți îl țin doar ca să meargă la bancomat și să își extragă tot salariul de pe el. Crezi că acești oameni vor avea vreodată deschidere spre ceea ce oferiți voi?

Mai devreme sau mai târziu, oamenii vor înțelege fenomenul online. Modelul clasic de business este acela în care omul intră pe site și completează un formular. De la modelul acesta de business am pornit, dar am simplificat lucrurile. Cine vrea să aplice o poate face și telefonic,. În acest caz, nu mai e nevoie de cunoștințe de accesare internet și nici de timp de completat formularul online, oferim suport clienților și nevoilor acestora. Vrem  să facem totul accesibil inclusiv pentru oamenii care nu se descurcă în online. Mai mult, sunt sigur ca atunci când omul se va convinge că sunt un creditor corect și responsabil, o să devină interesat și o să intre și pe site. Noi facem o creditare transparentă și responsabilă. Ne detașăm de jucătorii care practică tot felul de tertipuri prin care să înșele oamenii.

Deci creditele oferite de voi ar putea satisface orice așteptări?

Consumatorul trebuie să știe exact ce cumpără. Și aici intrăm puțin în partea de costuri. Sunt oameni care ne reproșează că suntem scumpi. Acestor oameni vreau să le explic de ce suntem scumpi. Nu ne așteptăm să ne iubească sau să mă urască, ci doar să înțeleagă. Am vorbit despre calitatea produsului, despre modul în care oferim suport constant și despre eficienta proceselor de a livra către client în cel mai scurt timp un răspuns și banii în cont. Mizăm pe calitatea produsului și această calitate oferită și garantată, are acest cost. De asemenea, atrag atenția că o instituție financiară non-bancară, comparativ cu o bancă, nu poate să atragă depozite. Din start plecam de la premise diferite și acesta este doar un aspect.  Mai mult, haideți să ne uităm și la piață și la segmentele sociale, da, și aceste lucruri costă. O bancă poate declara costuri mici la produsele acesteia cum aceasta se adresează doar unui segment premium al pieței, asa zişi clienți “prime”. Ei bine, noi, nefăcând aceste diferențe, creditând clienți din toate segmentele sociale ne asumăm și riscuri și deci și costuri.

Distribuie articolul:  
|

INTERVIU

De acelasi autor

Comentarii: 0

Adaugă comentariu
Trebuie să fii autentificat pentru a putea posta un comentariu.