INTERVIU 24 martie 2024

Liliana Constantinescu: „Aprecierea elevilor și părinților îmi oferă motivația de a continua”

de Daniela Luca | 1001 vizualizări

Liliana Constantinescu este un exemplu de lider dedicat în educație, este o femeie determinată să contribuie zi de zi la succesul și dezvoltarea continuă a elevilor săi. De-a lungul a 32 de ani de carieră în învățământ, ea a ghidat și susținut generații de tineri în drumul lor către succes. Ultimii trei ani i-a dedicat funcției de director la Liceul Tehnologic „Constantin Brâncuși” din Sfântu Gheorghe. Aici, ea a contribuit la diversificarea și modernizarea ofertei educaționale, dar și la schimbarea percepției asupra liceelor tehnologice. Despre oferta educațională din anul școlar 2024-2025, despre adaptarea la schimbări, dar și despre cele mai importante împliniri profesionale, aflați în interviu de mai jos.

– Pentru cei care nu vă cunosc, prezentați-vă, vă rog. Cine sunteți, câți ani aveți și cu ce vă ocupați dincolo de cariera în învățământ?

Mă numesc Liliana Constantinescu și la vârsta de 55 de ani am privilegiul de a vă împărtăși o parte din experiența mea profesională. Provin din această zonă minunată, unde am crescut și unde mi-am construit o carieră ca profesor. Pe lângă satisfacțiile oferite de profesie, îmi găsesc bucuria în lucrurile simple ale vieții. Recent, am descoperit o nouă pasiune pentru portul popular și tradițiile autentice, care îmi aduc o satisfacție deosebită. Consider esențial să mențin un echilibru între viața profesională și cea personală, ambele fiind importante pentru mine.

– De cât timp sunteți directoare la Liceul Tehnologic „Constantin Brâncuși” din Sfântu Gheorghe?

Cariera mea didactică a debutat acum 32 de ani la Liceul Economic „Berde Áron”. De-a lungul timpului, am acumulat experiență și în roluri de conducere, activând timp de 3 ani ca director adjunct la Liceul Tehnologic „Puskás Tivadar”. În prezent, dețin funcția de director la Liceul Tehnologic „Constantin Brâncuși”, poziție pe care o ocup de 3 ani.

– Care credeți că este rolul dumneavoastră, ca directoare, în îndrumarea și susținerea elevilor în alegerea unei cariere potrivite pentru ei? Spuneați, în urmă cu doi ani, într-un interviu acordat unui post de radio local, că aveți un fel de „feeling” din acest punct de vedere și că de multe ori i-ați ajutat pe elevi să își găsească drumul potrivit.

Ca director, consider esențială îndrumarea elevilor în alegerea carierei potrivite. Rolul meu implică stimularea dorinței și ambiției fiecărui elev de a-și stabili un ideal care să-i dea un sens vieții, dar și ascultarea atentă a nevoilor și aspirațiilor fiecărui elev.

Consider că am o legătură specială, de încredere, cu elevii, fapt care mă ajută în direcționarea elevilor către cariere potrivite. Această abilitate se datorează experienței mele în educație și abordării empatice față de nevoile elevilor.

Am organizat cu succes sesiuni de întâlniri sub titlul „Eu ce mă fac când o să fiu mare?” la liceele unde am activat. Invitații au fost foști elevi care activează în domeniile în care și-au finalizat studiile. Reacția elevilor a fost extrem de pozitivă, demonstrând copiilor că fiecare poate ajunge să-și realizeze visul.

Scopul meu, prin natura profesiei, este să îndrum elevii să identifice posibile alegeri pentru orientarea în carieră oferindu-le oportunitatea de a interacționa cu profesioniști și de a afla mai multe despre experiențele lor în carieră.

Aceste sesiuni le oferă elevilor o perspectivă mai clară asupra posibilităților de a-și planifica propria carieră și îi inspiră să-și urmeze pasiunile și să-și atingă obiectivele.

– Tot mai puțini elevi se îndreaptă spre liceele tehnologice. De ce credeți că se întâmplă acest lucru și ce strategii adoptați pentru a atrage mai mulți elevi către acest tip de învățământ?

Din punctul meu de vedere, cauzele posibile ale scăderii interesului pentru liceele tehnologice sunt:

Percepția greșită: există o percepție greșită despre liceele tehnologice, și anume că oferă o educație de o calitate mai slabă în comparație cu liceele teoretice.

Lipsa de informare: elevii și părinții nu sunt suficient de informați cu privire la oportunitățile oferite de absolvirea unui liceu tehnologic, în alegerea unei cariere.

Concentrarea pe învățământul superior: există o tendință de a pune accentul exclusiv pe învățământul superior, neglijând alternativele viabile oferite de învățământul profesional și tehnic.

Lipsa de atractivitate a programelor de învățământ: unele programe de învățământ din liceele tehnologice pot fi considerate depășite sau neadaptate la nevoile pieței muncii.

Infrastructura precară: multe licee tehnologice se confruntă cu o infrastructură precară, lipsă de resurse materiale și dotare didactică necorespunzătoare.

– Credeți că este nevoie de o schimbare de mentalitate în rândul părinților, elevilor și al comunității în general pentru a spori atracția către liceele tehnologice?

Da, consider că o schimbare de mentalitate este esențială pentru a spori atracția către liceele tehnologice. Această schimbare trebuie să se producă la nivelul părinților, elevilor și al comunității în general. Părinții trebuie să înțeleagă că liceele tehnologice oferă o educație valoroasă și oportunități concrete de reușită în carieră și este important să se elibereze de prejudecăți legate de statutul social al meseriilor tehnice.

Elevii trebuie să fie conștienți de diversitatea și atractivitatea specializărilor oferite de liceele tehnologice. Este important să exploreze opțiunile de orientare spre o carieră și să se informeze cu privire la cerințele pieței muncii. Comunitatea cred că trebuie să acorde o mai mare importanță învățământului profesional și tehnic, iar succesul în carieră a absolvenților liceelor tehnologice ar trebui promovat. Mass-media ar putea să contribuie la schimbarea mentalității prin promovarea unor reportaje și articole care prezintă în mod pozitiv liceele tehnologice și succesul absolvenților lor.

– Ce noutăți sau schimbări aduce oferta educațională pentru anul școlar 2024-2025 la Liceul Tehnologic Constantin Brâncuși?

Pentru anul școlar 2024-2025, am pregătit o serie de noutăți și schimbări la Liceul Tehnologic „Constantin Brâncuși”. Scopul meu, al școlii, este să oferim elevilor o gamă mai largă de opțiuni educaționale și să răspundem nevoilor și cerințelor pieței muncii actuale.

Iată câteva dintre inovațiile pe care le-am pregătit:

·      Specializări diversificate: Am inclus un spectru diversificat de domenii în oferta noastră educațională, precum comerț și economie, gastronomie și alimentație publică, turism și estetică.

·      Clase noi: Vom avea o clasă de a IX-a liceu zi cu specializarea Tehnician în activități de comerț, două clase de învățământ profesional cu specializările Bucătar/Ospătar și Cofetar/Frizerie-Coafură-Manichiură, o clasă de a IX-a liceu seral cu specializarea Tehnician în Turism și o clasă de a XI-a seral cu specializarea Tehnician în Activități Economice (contabilitate).

·      Nivel postliceal: Vom oferi specializarea de Tehnician Nutriționist, completând paleta de oportunități educaționale adaptate nevoilor și intereselor fiecărui elev.

·      Predare hibridă: Experimentăm predarea în mod hibrid la clasele de liceu seral și postliceal, oferind elevilor posibilitatea de a participa la cursuri online două zile pe săptămână (luni și vineri) și fizic la școală trei zile (marți, miercuri și joi).

·      Catalog electronic: Suntem o Școală Pilot în folosirea catalogului electronic, facilitând accesul elevilor și părinților la informații despre situația școlară.

Vă invit să descoperiți mai multe despre liceul nostru și specializările disponibile pe site-ul nostru web!

Liceul Tehnologic „Constantin Brâncuși” este convins că educația hibridă este o soluție importantă pentru a facilita accesul la educație pentru toți elevii. Prin lansarea clasei a IX-a seral hibrid, ne dorim să oferim o nouă șansă elevilor care nu și-au finalizat studiile la timpul lor, pentru a-și atinge potențialul maxim și a-și construi un viitor mai bun. Liceul Tehnologic „Constantin Brâncuși” este promotor al educației moderne și incluzive, adaptate nevoilor individuale ale elevilor.

– Cum se adaptează liceul la evoluțiile tehnologice și la schimbările din industrie pentru a asigura că elevii sunt pregătiți pentru cerințele viitoare ale locurilor de muncă?

Modernizarea infrastructurii educaționale va fi stimulată de schimbările din industrie prin intermediul implementării a două proiecte din cadrul Programului Național de Redresare și Reziliență (PNRR): SmartMind – Educație pentru viitor! și PNRR/2023/C15/MEDU/I9/Dotarea cu laboratoare inteligente a unităților de învățământ secundar superior, a palatelor și a cluburilor copiilor, precum și dotarea cu mobilier, materiale didactice și echipamente digitale a unităților de învățământ preuniversitar.

În plus, an de an, am accesat și vom accesa în continuare proiectele de la Consiliul Local și cel Județean pentru a oferi elevilor noștri acces la programe culturale, de tineret și de sănătate.

– Am observat că Liceul Tehnologic „Constantin Brâncuși” este activ pe Facebook și că postați frecvent actualizări și informații despre școală. Credeți că această prezență activă pe Facebook ajută în atragerea unui număr mai mare de elevi către liceul dumneavoastră? 

Da, considerăm că prezența activă pe Facebook a Liceului Tehnologic „Constantin Brâncuși” contribuie semnificativ la atragerea unui număr mai mare de elevi către școala noastră. Utilizarea platformei Facebook ne permite să informăm elevii și părinții și să promovăm oferta educațională. Considerăm că o abordare strategică și integrată a comunicării online este esențială pentru a ajunge la un public țintă mai larg și a promova cu succes liceul nostru.

– Care considerați că sunt cele mai importante împliniri profesionale care v-au motivat să vă continuați munca și să vă angajați an de an în creșterea vizibilității acestei instituții de învățământ? Mai exact, care sunt acele momente sau realizări care vă confirmă că ați ales drumul corect și vă încurajează să vă dedicați continuu acestui rol? 

Mă emoționează profund să văd cum elevii pe care i-am îndrumat și sprijinit reușesc în viață și sunt mulțumiți de parcursul lor. Fiecare reușită a lor este o confirmare puternică a muncii mele și îmi oferă o satisfacție enormă. Astfel de momente mă motivează și îmi dau puterea de a merge mai departe.

Satisfacția mea vine din realizările elevilor la concursuri, feedback-ul pozitiv primit de la elevi și părinți. Aprecierea lor îmi oferă motivația de a continua. Sunt mândră de elevii noștri și de tot ce au reușit să obțină, pentru că fiecare reușită a elevilor este și o reușită a ta.

Le mulțumesc pentru încrederea acordată și le doresc mult succes în continuare!

Distribuie articolul:  
|

INTERVIU

De acelasi autor

Comentarii: 0

Adaugă comentariu
Trebuie să fii autentificat pentru a putea posta un comentariu.