Instructorii auto independenţi, în pericol de dispariţie
Instructorii particulari din Covasna spun că drepturile lor sunt pe cale de a fi încălcate de o nouă lege
Aşa cum se întâmplă în mai toate sectoarele economiei, şi instructorii auto persoane fizice autorizate par a fi înghiţiţi de marile firme de profil. Cei câţiva instructori rămaşi pe cont propriu încearcă din greu să supravieţuiască vremurilor. Legile însă nu par a fi de partea lor, după cum spune preşedintele filialei Covasna a Federaţiei Naţionale a Formatorilor Auto, Mircea Măgheruşan.
Noile reguli deocamdată nu se aplică
Acum câteva zile această categorie de liber profesionişti părea a fi condamnată la faliment de către Guvern. S-au mobilizat, au ieşit în stradă şi astfel deocamdată au scăpat. Până când… nu se ştie. Mircea Măgheruşan este instructor auto în Sfântu Gheorghe de ani buni. Spune că dacă totuşi vor intra în vigoare noile reglementări, va fi nevoit să îşi caute altceva de lucru pentru că nu îşi va permite să facă faţă investiţiei cerute de lege. „Sper să nu se ajungă la votarea proiectului de lege care ne-ar condamna la sapă de lemn. Nici eu şi nici colegii mei nu au de unde să scoată câteva mii de euro pentru dotarea maşinilor conform cerinţelor. Montarea camerelor de supraveghere mi se pare o aberaţie pentru că maşina mea personală nu este televizor. Ar trebui să se aplice reguli precum cele din alte state, cum ar fi Germania, Ungaria, unde pedalele sunt sigilate şi prin senzori se poate controla când a intervenit instructorul” – spune acesta.
Instructori prezenţi la examen
Măgheruşan spune că s-a adresat prefectului judeţului Covasna, Dumitru Marinescu, căruia i-a povestit despre nedreptăţile care li se aduc instructorilor auto particulari. „M-am dus la domnul prefect şi împreună cu acesta am întocmit un act pe care îl trimitem Ministerului Transporturilor. În acest act am cerut să se renunţe la încălcarea abuzivă a drepturilor noastre. Legea vrea să impună ca şi condiţie de funcţionare a şcolilor de şoferi şi a instructorilor particulari promovabilitatea de 70% a examenului. Acest lucru ar duce la închiderea în lanţ a şcolilor şi retragerea atestatelor în cazul instructorilor auto particulari pentru că întotdeauna se găsesc elevi leneşi, care nu vin regulat la cursuri sau care nu iau acest examen în serios. Noi le cerem legiuitorilor o prevedere prin care instructorii să fie prezenţi la examen, şi astfel nu ar mai fi discuţii, contestaţii sau discriminări. Examinatorul ar sta în faţă, instructorul în spate, iar acest lucru ar asigura o evaluare corectă a elevului” – este de părere Mircea Măgheruşan.
Instructorii sunt marginalizaţi?
Instructorul mai spune că noua lege se discută, iar unele propuneri ale şcolilor de şoferi ar duce la marginalizarea independenţilor. „În cadrul unei şedinţe, patronul unei şcoli de şoferi a spus că ar fi de ajuns 10 ore de traseu pentru ca un elev să promoveze examenul. În 10 ore nu ajungi nici să cunoşti maşina, darămite să promovezi examenul. Școala de şoferi nu se poate face din 400-500 de lei, cât ar costa 10 ore. Pentru noi ar însemna faliment pentru că nu avem atât de mulţi elevi ca şcolile mari. Iată că băieţii deştepţi sunt prezenţi şi în acest domeniu, iar ei doresc marginalizarea noastră, a instructorilor particulari. În urma protestelor pe care le-am făcut, proiectul de lege a ajuns să fie discutat în Ministerul Administraţiei şi Internelor şi a Ministerului pentru Dialog Social, iar concluzia de până acum este aceea că suntem marginalizaţi” – ne-a declarat Măgheruşan.
Existenţa a 19 de familii este în pericol
În judeţul Covasna există 19 instructori auto particulari. Aceştia se tem de faptul că familiile lor ar putea rămâne fără un venit sigur din moment ce noile reglementări ar intra în vigoare. Mircea Măgheruşan spune că existenţa acestor familii este incertă. „Instructorul auto independent este o meserie prezentă în nomenclatorul meseriilor din România, la fel ca cizmarul, croitorul sau alte meserii. Familiile instructorilor trăiesc din banii veniţi de pe urma acestei activităţi. Este vorba de 100 de persoane din judeţ care ar putea rămâne fără pâine, aşadar nu este o glumă” – spune Măgheruşan.
Elevii aleg şcolile mari
Maria are 40 de ani şi a decis că e timpul să obţină permisul de conducere. A apelat la o cunoscută şcoală de şoferi din Sfântu Gheorghe şi nu la un instructor particular. Spune că a făcut acest lucru pentru că la şcoala respectivă a putut alege din mai multe tipuri de maşină. „Îmi convine să fac aceste cursuri la şcoala de şoferi pe care am ales-o. Instructorului deocamdată nu am ce să-i reproşez, am avut posibilitatea de a alege maşina cu care să învăţ, am colegi de treabă, iar personalul de la şcoală e cumsecade” – ne-a spus ea. Pe acelaşi principiu a mers şi Andrei, un tânăr care doreşte să obţină permisul pentru mai multe categorii. Spune că la şcoala de şoferi pe care a ales-o are această posibilitate, ceea ce îi uşurează munca.
Sindicatul Naţional al Instructorilor Auto din România a protestat recent în faţa Ministerului Transporturilor, nefiind de acord cu introducerea sistemelor de monitorizare audio-video pe maşinile de instruire practică, măsură fără precedent în Uniunea Europeană, şi nici cu obligativitatea unui procentaj de promovabilitate de 70%.
Este respins, de asemenea, cuantumul excesiv al amenzilor (între 4.000 şi 15.000 de lei) cu care sunt sancţionaţi instructorii şi şcolile de şoferi pentru neîndeplinirea a peste 40 de obligaţii.