STIREA ZILEI 19 februarie 2021

Școala offline, „o gură de aer proaspăt”, prin mască

de Daniela Luca | 885 vizualizări

Opinii și reacții după primele două săptămâni de la redeschiderea unităților de învățământ  

Se împlinesc două săptămâni de când școlile din toată țara și-au deschis din nou porțile. Situația la nivel județean este deocamdată sub control, spun reprezentanții Inspectoratului Școlar Județean (IȘJ) Covasna. Asta pentru că până acum s-au înregistrat destul de puține cazuri de infectare cu noul coronavirus, atât în cazul elevilor, cât și în cazul profesorilor. Cei din urmă spun că restricțiile nu mai sunt o noutate, pentru că au avut timp să se obișnuiască cu ele și că școala în format fizic este cea mai bună opțiune. Unii elevi spun, în schimb, că s-au adaptat destul de greu cu „noua” formă de predare. 

Inspectorul școlar general al județului Covasna, Kiss Imre, ne-a spus joi că primele două săptămâni ale semestrului II au trecut fără incidente prea grave. Au fost, într-adevăr, câteva cazuri de infectare cu COVID-19, însă nu se poate afirma că situația a ieșit de sub control. 

Și numărul școlilor în care s-a aplicat scenariul galben în săptămâna aceasta este în scădere față de săptămâna precedentă, spune inspectorul. 

„Până la această dată în județul Covasna nu s-au semnalat nici un fel de probleme majore, în sensul că s-au respectat toate prevederile ordinului comun. Peste tot s-au asigurat materialele de protecție necesare. Școala a început conform așteptărilor. Numărul îmbolnăvirilor în această perioadă a fost foarte, foarte mic. Este un lucru bun și faptul că la început erau 76 de școli în scenariul galben, iar acum sunt doar 65, deci numărul e în scădere. Sperăm că de săptămâna viitoare vor fi și mai puține. Vineri primim incidența. Marea nedumerire a noastră a tuturor este municipiul Sfântu Gheorghe care rămâne, din păcate, în scenariul galben. Aici sunt cei mai mulți copii, cele mai multe clase. În mod sigur, de săptămâna viitoare nu o să fie în scenariul verde”, ne-a spus inspectorul școlar general al județului Covasna, Kiss Imre. 

Conform acestuia, metoda de predare cea mai apreciată de elevi și de profesori este în continuare offline-ul. 

„Predarea față în față este mult mai eficientă și avem și prezență bună. Aproape toți copiii sunt la școală și le place. Cel puțin din informațiile inspectorilor se dovedește faptul că toți așteptau să revină la școală”, a adăugat inspectorul. 

În caz de necesitate, elevii pot fi testați la cabinetele medicale 

Directorul Colegiului Național „Székely Mikó” din Sfântu Gheorghe, Sztakics Éva-Judit, spune că în primele două săptămâni au fost câteva cazuri în care a fost nevoie să se acționeze rapid, pentru ca și alți elevi și profesori să nu fie puși în pericol. Aceasta a precizat că există posibilitatea ca elevii să fie testați cu teste rapide la cabinetul medical, însă e nevoie de consimțământul părinților. 

„O parte a clădirii noastre este în renovare, dar acest lucru nu ne-a împiedicat să începem școala. Am asigurat condiții optime pentru elevii claselor a VIII-a și XII-a și chiar foarte bune pentru elevii din clasele elementare, pentru că ei s-au mutat într-o locație nouă. Din păcate, la o clasă elementară am avut un caz confirmat pozitiv. Acea clasă învață în online două săptămâni. Mai avem în prezent două cadre didactice care au probleme de sănătate și predau în sistem online, dar vor reveni în curând la școală. Avem zilnic mai mulți elevi care au niște probleme de sănătate. A fost nevoie să intervenim imediat. În cazul unui elev din clasa a XII-a la cabinetul medical i s-a făcut un test antigen și s-a dovedit a fi negativ, dar din precauție elevul s-a dus acasă. Am mai avut un elev din clasa a VIII-a în cazul căruia părinții au refuzat să i se facă testul antigen, dar l-au dus la medicul de familie. Am primit de la DSP, prin inspectorat, teste antigen și unde sunt cadre medicale se pot face gratis și pe loc astfel de teste, dacă părinții și-au dat consimțământul. Avem suficiente materiale de dezinfecție, avem și măști pe care le oferim celor care nu au. Așteptăm să revină la școală toți elevii”, ne-a spus Sztakics Éva-Judit. 

„Munca unui profesor este printre copii, urmărind progresul făcut de ei cu pași mărunți”

Chiar dacă virusul deocamdată nu a dispărut nicăieri, unii profesori spun că se bucură pentru fiecare zi în care pot să fie alături de elevi și nu în fața ecranului. 

„Mereu am fost de părere că școala online nu este în beneficiul elevului și că triplează munca profesorului. Este și fără rost, pentru că elevii nu au atenție distributivă. Pentru mine, nu s-a schimbat cu nimic offline-ul. În afară de faptul că masca mi se pare mai suportabilă și că mă ustură mâinile de la dezinfectant. Dar prefer asta, și să fim în clase, să pot urmări reacțiile pe ochii lor la o informație nouă pe care o predau, să pot să verific caietele în momentul în care îi pun să lucreze singuri. Munca unui profesor este printre copii, urmărind progresul făcut de ei cu pași mărunți, încurajând la orice poticnire. Nu se putea face asta pe online. Orice li se dădea de lucru era făcut de majoritatea cu ajutorul Google translate sau, copiind teme unii de la alții. Acum, printre ei, poți verifica cine a înțeles și cine nu, cu cine mai ai de lucrat. În plus,  eu am făcut și vaccinul, și rapelul, tocmai pentru a mă asigura că pot să merg printre ei în siguranță,  și pentru mine, și pentru ei. Eu sunt tare fericită că am început școala în format fizic, deși și online-ul m-a învățat unele lucruri”, ne-a spus o profesoară din orașul Covasna. 

Acomodarea online-offline a fost dificilă, însă efortul a meritat, spun elevii 

Președintele Consiliul Județean al Elevilor Covasna, David Ușurelu, spune că deși acomodarea n-a fost ușoară, școala în format fizic este cea mai bună variantă. 

„Pot spune că părerile sunt împărțite. Pentru mine, școala în format fizic este mai prielnică deoarece reușesc să înțeleg mai bine materia. Perioada de acomodare online-fizic este cea mai urâtă din tot acest proces. Mi-au lipsit colegii, dar și prietenii pe care îi aveam la liceu. Purtăm mască și respectăm măsurile de prevenire și chiar pot spune că nu este prea greu deoarece ne-am obișnuit de mult cu astfel de lucruri. Sper ca viața să revină totuși la normal”, ne-a declarat David Ușurelu. 

Un alt elev spune că primele două săptămâni de școală în format fizic au demonstrat că decizia deschiderii școlilor a fost una necesară, însă destul de bruscă. 

„Decizia luată în legătură cu deschiderea școlilor a fost una necesară din punctul meu de vedere, învățământul online nefiind atât de productiv și luând în calcul faptul că anul acesta urmează să susțin examenul de bacalaureat. Totuși, revenirea în bănci a fost una bruscă. Susținerea în clasă doar a materiilor de examen cred că era mai eficientă, continuând ca restul orelor să se desfășoare pe platformele online. Sperăm ca aceste cazuri de coronavirus confirmate în oraș să scadă pentru a putea reveni la normalitate cât mai curând. Acum e totul offline și e obositor, după ce am stat atât timp acasă”, ne-a spus un elev de la Colegiul Național „Mihai Viteazul” din reședința de județ, Lóránd Caia-Teodorescu. 

Pe de altă parte, unii părinți ai căror copii sunt în clasele primare spun că aceste două săptămâni au fost o adevărată bucurie pentru cei mici. 

„A fost o bucurie pentru mine începerea școlii față în față. A fost greu și cred că și pentru alți părinți ca după programul de lucru să vii acasă și să începi să faci lecțiile  cu copilul, plus alte proiecte  legate de școală. Iar copilul a fost foarte încântat după fiecare zi petrecută la școală. I-a lipsit enorm de mult  socializarea cu toți copiii, i-a lipsit doamna. Vorbeam cu doamna învățătoare și mi-a povestit  că revederea cu elevii a fost extrem de emoționantă, parcă erau din nou în prima zi de clasă pregătitoare. Referitor la restricții, cred că ei s-au adoptat cel mai ușor la ele. Masca e un accesoriu  atât de „normal” acum, atât pentru el, cât și pentru colegii lui. Și cât sunt ei de mici sunt conștienți că doar păstrând distanța, purtând mască, spălând mânuțele mult mai des și utilizând soluțiile dezinfectante vor putea merge la școală  în continuare”, ne-a spus Simona, mama unui elev din Sfântu Gheorghe. 

Kiss Imre a precizat joi că la nivelul județului, începând cu 8 februarie, dată la care a început semestrul II și până joi, 18 februarie, 3 elevi și 2 profesori au fost confirmați pozitiv cu virusul SARS-COV-2.

 În cazul Liceul Teologic Reformat din Sfântu Gheorghe, o clasă va învăța în online până pe data de 25 februarie, după ce o învățătoare a fost depistată COVID-19 pozitiv.

„Unul este de la Colegiul Național „Székely Mikó” din Sfântu Gheorghe, unul de la Scoala Gimnazială „Mihail Sadoveanu” din Întorsura Buzăului și unul de la Colegiul Național „Mihai Viteazul”. Cel din urmă e un elev dintr-o clasă liceală și învață în online, deci n-a fost fizic la ore. Dintre cadrele didactice sunt două, ambele din Sfântu Gheorghe”, a mai spus Kiss Imre. 

Datele IȘJ mai arată că la această dată 26 de elevi și 8 profesori au solicitat, din motive medicale, să își desfășoare activitatea în online, indiferent de scenariu. 

Conform Ministerului Educației și Cercetării, la nivel național, în intervalul 8 – 17 februarie, a fost suspendată activitatea a peste 540 de clase, iar 600 de elevi și peste 470 de angajați din învățământ au fost confirmați pozitiv cu virusul SARS-COV-2. 

Distribuie articolul:  
|

STIREA ZILEI

De acelasi autor

Comentarii: 0

Adaugă comentariu
Trebuie să fii autentificat pentru a putea posta un comentariu.