STIREA ZILEI 3 decembrie 2019

(Re)organizare la DAS

de Luca Daniela | 645 vizualizări

Noi termene pentru accesibilizarea instituției 

Direcția de Asistență Socială (DAS) din Sfântu Gheorghe, situată pe strada Erege, funcționează după noi reguli începând de luna aceasta. Asta pentru că instituția a fost reorganizată pe mai multe planuri. Problema inaccesibilității pentru persoanele cu mobilitate redusă sau mamele cu cărucioare rămâne însă deschisă. Autoritățile accentuează totuși că situația va fi remediată. 

Pe lângă faptul că s-a modificat și completat organigrama și statutul de funcții din cadrul instituției, dar totodată și regulamentul de organizare și funcționare, s-au înființat trei compartimente noi. 

Toate aceste schimbări se vor produce în vederea unei structurări mai organizate și mai transparente a instituției, precizează autoritățile locale. Inițiativa reorganizării DAS îi aparține viceprimarului Sztakics Éva-Judit, cea care asigură interimatul funcției după ce fostul director a fost demis în primăvara acestui an în urma unei anchete disciplinare. 

„Din câte se știe direcția de asistență socială a fost condusă de mine cu titlul de interimar. Acest interimat a fost destul de lung, dar acum deja este necesară și oportună o reorganizare în care mi-a fost de foarte mare ajutor domnul Tischler Ferenc care se pricepe deosebit de bine la aceste probleme”, a spus în cadrul cele mai recente ședințe ordinare a Consiliului Local, viceprimarului Sztakics Éva-Judit. 

Trei servicii noi, începând cu 1 decembrie 

Astfel, s-a înființat un nou serviciu denumit Serviciul Beneficii Sociale care va avea în subordine următoarele structuri: Compartiment Social, Compartiment pentru Protecția și Promovarea Drepturilor Copilului și al Persoanelor cu Handicap, Compartiment Relații cu Publicul și Registratură. S-a mai înființat și Serviciul Programe și Servicii Sociale, având și acesta în subordine mai multe structuri. 

Încă un serviciu care funcționează începând de luna aceasta se numește Serviciul Juridic, Achiziții Publice, Resurse Umane. 

Nereguli depistate la DAS 

Consilierul local Tischler Ferenc, cel care a efectuat analiza activității instituției, a precizat că s-a lovit de mai multe nereguli care necesitau rezolvare imediată, cum ar fi numărul prea mic de asistenți sociali.   

„Am observat că lipsește structura de middle management, că nu există o structură în care fiecare ar ști care sunt atribuțiile sale. Am dori o instituție care să presteze niște servicii la un nivel mai ridicat. În primul rând am dori să reformăm regulamentul, precum și organigrama. (...) Ce mi s-a părut foarte trist, este că la jumătatea anului, aveam 58 de angajați, dintre care erau doar trei asistenți sociali și noi încercam să prestăm niște servicii în lipsa unor profesioniști. Unul dintre acești asistenți sociali este de ani de zile în concediu fără plată. Printr-o reorganizare am reușit să creștem numărul specialiștilor la șapte, iar în total numărul posturilor ar crește la 68, însă 12 posturi sunt vacante și până când nu își va diversifica și extinde activitatea direcția, acestea vor rămâne vacante, cu excepția a două posturi”, a precizat în cadrul aceleiași ședințe Tischler Ferenc. 

Acesta a precizat totodată că necesitatea modificării regulamentului s-a accentuat mai ales după ce s-a depistat că unele instituții din subordine DAS existau doar pe hârtie. 

„Deci există niște persoane care pe hârtie lucrau la niște instituții inexistente. Cred că primul pas a fost făcut într-o direcție bună, urmează reorganizarea relațiilor cu publicul, reorganizarea programului de muncă, respectiv din ce în ce mai multe vizite la fața locului, mai ales în cazul persoanelor cu handicap”, a mai specificat consilierul.  

Cum rămâne cu accesibilizarea?

Cu toate că necesitatea reorganizării DAS nu poate fi pusă la îndoială, problema lipsei căilor de acces este încă nerezolvată, în ciuda faptului că aceasta a fost discutată în repetate rânduri în spațiul public. 

Un număr de șapte trepte îi întâmpină până în ziua de azi pe cei care vor să intre în unul dintre birourile Direcției de Asistență Socială. Pentru cei în scaun cu rotile aceste trepte sunt imposibil de urcat și, deși legea prevede o astfel de obligativitate, clădirea nu oferă nicio alternativă de acces pentru această categorie socială, interesele căreia ar fi trebuit să le apere de fapt. 

Totuși, autoritățile spun că nu au omis de pe lista de priorități necesitatea accesibilizării clădirii și că până la urmă o parte din birouri vor fi mutate la un nou sediu, astfel încât accesul persoanelor cu mobilitate redusă sau a mamelor cu cărucioare să fie neîngrădit. 

Speranțe pentru mijlocul anului viitor 

Această soluție a mai fost prezentată de cei cointeresați să remedieze situația neplăcută, însă deocamdată nimic nu s-a materializat. De data aceasta consilierul Tischler Ferenc spune că rezolvarea nu va mai fi amânată prea mult. 

„Sunt două lucruri foarte urgent rezolvabile pe care le-am identificat, pe lângă altele. Unul este relația cu publicul. Aici mă refer la faptul că vin mămicile cu copiii mici de o lună să depună actele și între timp stau acolo pentru ajutor de încălzire sau orice fel de ajutor alți oameni răciți, unii dezordonați, și cred că urgent trebuie găsită o soluție ca să protejăm mămicile și copiii. Al doilea lucru, sigur, sunt persoanele cu deficiențe. Nu este o soluție ceea ce fac colegii acum și cum ies din situație, pentru că noi trebuie să le asigurăm drepturile pe care le au și persoanele valide. Ei trebuie să intre într-un birou și să își rezolve problema. Am avut o discuție cu domnul primar și am identificat alt sediu. Poate că o parte din instituție rămâne acolo, dar o parte, ceea ce privește biroul de relații cu publicul și relații cu persoanele cu deficiențe, sperăm că în cel mai scurt timp se va muta în strada Daliei”, ne-a explicat Tischler Ferenc. 

Piedicile legale ar fi fost cele care ar fi încetinit acest proces, însă dacă anul acesta se va încheia contractul de renovare a clădirii din strada Daliei, un lucru foarte probabil, conform spuselor conducerii instituției, la mijlocul anului viitor cele două compartimente se vor muta în sfârșit într-o clădire accesibilă tuturor. 

În ceea ce privește ocuparea postului de director, consilierul a precizat că funcția ar putea fi scoasă oricând la concurs, însă cel mai probabil acest lucru se va întâmpla după încheierea procesului fostei conduceri. 

Persoanele cu dizabilități și mămicile cu cărucioare nu mai cred în promisiuni

Între timp, independența continuă să fie un lux nepermis multor persoane cu dizabilități din oraș. Un bărbat din Sfântu Gheorghe care este imobilizat într-un scaun rulant, ne spunea în luna august că din păcate situația nu s-a schimbat și, deși nu mai apelează la fel de des la serviciile DAS, sunt o mulțime de alte instituții publice în oraș unde accesul este imposibil. Resemnat cu atâtea amânări, el spunea că nu mai crede în promisiuni. 

„Problemele au rămas aceleași, categoric, deși nu merg prea des pe acolo. Mergeam acolo pentru indemnizația de însoțitor, dar acum ne-au pus-o pe card. Pentru orice alt aspect, adeverințe, consultații, situația e aceeași. Toate sunt foarte greu accesibile. Tot aparatul administrativ din Sfântu Gheorghe, personal mie, atunci când sunt nevoit să apelez la înălțimile lor, din motive pur administrative, îmi transmite acea impresie de milog, indiferent dacă mă adresez formal sau mai puțin formal, cerându-le să cheme persoana în cauză sau orice alt serviciu pentru care sunt mult prea bine plătiți și asta din cauza lipsei rampei, atât în exteriorul clădirilor administrative, cât și în interior”, ne-a spus bărbatul.

Nici în cazul mămicilor situația nu e mai roz. De ani de zile ele au nevoie de ajutor ca să intre în instituție. 

„Mereu trebuie să vină cineva ca să mă ajute cu căruciorul, e chiar enervant. Și eu, dar și alte mămici nu pot să își lase copilul acasă, așa că îl luăm cu noi, ce să facem? Mai ales în prima lună trebuia să rezolv multe hârtii și mergeam des acolo. Nu numai noi suferim. Mai ales persoanele cu dizabilități se chinuie și se descurcă cum pot în situația asta. Am auzit că poate se va rezolva ceva, dar eu sincer nu mai aștept nimic”, ne-a spus resemnată Charlotte, o tânără mămică din Sfântu Gheorghe. 

După cum se vede, lucrurile înaintează foarte greu, unele termene se preschimbă cu altele, iar în tot acest răstimp unii oameni au de îndurat adesea umilință și marginalizare. Rămâne de văzut totuși dacă, și mai ales când, va fi dus la bun sfârșit planul autorităților.  

Distribuie articolul:  
|

STIREA ZILEI

De acelasi autor

Comentarii: 0

Adaugă comentariu
Trebuie să fii autentificat pentru a putea posta un comentariu.