STIREA ZILEI 3 noiembrie 2020

Noi obligații pentru medicii de familie: „Nu suntem roboți”

de Covasna Media | 814 vizualizări

Ce presupune o monitorizare prin telefon a pacientului cu Covid-19

Modificarea legislativă care introduce medicii de familie mai profund în circuitul de îngrijire a pacienților cu Covid-19, intrată în vigoare de săptămâna trecută, ridică niște semne de întrebare. Dincolo de monitorizarea telefonică a pacienților care se izolează și se tratează la domiciliu, lucru pe care îl fac și în prezent, cei care activează în acest domeniu au primit obligații noi. Medicii de familie din județ spun că pe de o parte măsura este de bun augur, pentru că astfel vor fi la curent cu starea pacienților, iar pe de altă parte, o nouă îndatorire apasă și mai greu pe umerii lor. Totodată, conducerea Spitalului Județean de Urgență (SJU) Covasna a precizat că noile măsuri sunt binevenite pentru că vin în ajutorul unităților spitalicești.  

Săptămâna trecută a fost publicată ordonanța care introduce oficial în lege posibilitatea ca medicii de familie să se ocupe de cazurile de Covid în care pacienții nu au simptome sau au forme ușoare ale bolii, dar fără comorbidități. 

În document se arată că „toți pacienții depistați la testarea RT-PCR cu rezultat pozitiv pentru SARS-CoV-2 au obligația de a contacta și informa medicul de familie despre ipoteza în care se află, inclusiv cu privire la locul în care au decis să se izoleze. Medicul de familie are obligația luării în evidență și monitorizării stării de sănătate a persoanelor respective și transmite direcției de sănătate publică fișa de monitorizare a persoanei izolate”. 

Reprezentanta Asociației Medicilor de Familie din județul Covasna, dr. Lucia Șereș spune că noile reglementări, ca și toate celelalte de altfel, sunt ambigue și îi aglomerează și mai mult pe cei care lucrează în acest domeniu.  

„Și până acum sunau pacienții. Mare noutate nu e, numai că ne obligă 14 zile, deci și sâmbătă și duminică, să lucrăm. (...) O făceam și până acum, dar nu cu sancțiunile cu care vor ei să apară contractul ăla, pentru că nu suntem roboți. Omul e om. Medicul de familie e un om. Ceea ce putem face, facem în continuare. Pacienții sună într-una, dar nu numai cei cu Covid, că noi avem câte 2.000 de pacienți și sună fiecare. Mai spun pacienții că n-au putut suna, dar trebuie să aibă răbdare până găsesc linia liberă, pentru că suntem oameni. Se puteau găsi multe alte variante, pentru că ne-au copleșit cu atâtea modificări. Legea cu concediile medicale s-a modificat vara trecută de o sută de mii de ori și tot nu e bine. Obligațiile astea noi au apărut peste noapte și mai urmează să apară, așa că suntem total în ceață cu legile lor”, ne-a spus dr. Lucia Șereș. 

Cum arată monitorizarea prin telefon a pacientului cu Covid-19 

Reprezentanta Asociației Medicilor de Familie din județul Covasna a precizat că fișa de monitorizare a persoanei izolate se transmite Direcției de Sănătate Publică. Aceasta conține un set de întrebări la care pacientul trebuie să răspundă, atunci când este sunat. 

Acesta va fi întrebat dacă prezintă sau nu simptome de boală, iar dacă da, se vor bifa acelea pe care le prezintă, cum ar fi respirația cu dificultate, senzația de lipsă de aer, tusea intensă, febra, durerile de cap, musculare sau de gât, lipsa gustului sau mirosului, diareea sau oboseala. 

Totodată, persoana izolată va fi întrebată dacă simptomatologia este mai accentuată față de zilele anterioare, dar și ce afecțiuni cronice are. 

„Pacientul este monitorizat 14 zile, avem o fișă cu ajutorul căreia se face acest lucru și la sfârșitul celor două săptămâni trimitem scrisoare medicală la DSP că pacientul a trecut cu bine peste cele 14 zile. Nu le trimitem în altă parte. Avem grijă de datele persoanele”, a precizat dr. Lucia Șereș.

Testarea după 14 zile a pacienților asimptomatici sau cu forme ușoare nu mai este obligatorie 

O altă noutate, introdusă prin Ordinul menționat anterior, este că bolnavii fără simptome sau cu forme ușoare vor fi considerați vindecați după 14 zile și nu mai trebuie să prezinte un test PCR negativ ca să iasă din izolare. 

„Medicul de familie va declara pacientul vindecat pe baza rezultatelor monitorizării zilnice, prin consultația medicală la distanță, considerând drept criterii de vindecare absența manifestărilor clinice pe parcursul perioadei de monitorizare. (...) După 14 zile de la data recoltării primului test pozitiv, pentru pacienții declarați vindecați de COVID-19, la reintrarea în colectivitate (loc de muncă, unitate de învățământ etc.) nu este necesar aviz epidemiologic și nici solicitarea unui test negativ pentru ARN SARS-CoV-2”, se arată în Ordinul Ministerului Sănătății. 

În ceea ce privește cazurile în care unii pacienți au fost testați pozitiv și după 30 de zile, dr. Lucia Seres explică: 

„Așa reacționează organismul fiecăruia, cum unii n-au simptome sau ajung la ATI sau la ventilator, fiecare organism reacționează în felul lui. Așa au hotărât epidemiologii că după 14 zile, chiar dacă e pozitiv, bineînțeles cu mască și respectând regulile, poate să meargă la locul de muncă. Deci chiar dacă e pozitiv, nu mai transmite boala”, a precizat aceasta. 

„E un haos legislativ. Nu mai ținem  pasul”

Pe site-ul Casei Naționale de Asigurări de Sănătate se arată că „plata medicilor de familie se face prin tarif pe caz, de 105 lei, pe baza unui contract distinct, de natură civilă, care va fi încheiat de casa de asigurări de sănătate cu reprezentantul legal al furnizorului de servicii medicale în cadrul căruia medicul de familie își desfășoară activitatea”. Totuși, în raport cu efortul depus, sunt bani prea puțini, spun medicii de familie. Aceștia consideră că, înainte să se ia astfel de decizii, ar trebui să fie consultată și opinia lor. 

„Vă dați seama ce înseamnă stresul să vorbești zilnic cu o persoană și plus responsabilitatea. Ce-s ăia 105 de lei impozabili pentru 14 zile? Legile sunt neclare. Legile domnilor guvernanți, în speță Ministerul Sănătății și CAS sunt făcute cu picioarele. Nu au logică și se contrazic de la un alineat la altul. Nu știm cine le face, dar nu au nicio coerență. E un haos legislativ. Nu mai ținem pasul. Ieri a apărut una, astăzi încă două și habar nu avem care e conduita. Fiecare face cum crede de cuviință. Nimeni nu ne întreabă înainte ca să le spunem cum e situația în teren, cum e relația cu pacienții, cum e cu restul bolnavilor, care nu au loc nicăieri că se tot extinde pandemia”, a mai adăugat reprezentanta Asociației Medicilor de Familie din județul Covasna. 

Partea plină a paharului 

Deși inițial se vorbea în spațiul public despre evaluarea la domiciliu a pacienților infectați, dar cu forme ușoare, acest lucru n-a fost cuprins în Ordinul dat de Ministerul Sănătății săptămâna trecută. Astfel, monitorizarea se face doar la distanță, prin telefon, precizează fostul președinte al Colegiului Medicilor, Para János. Acesta spune că, pe de o parte, noile obligații sunt binevenite, pentru că astfel comunicarea între cadrele medicale și pacienți va fi mai transparentă. 

„Dintr-un punct de vedere, totuși este mai bine, pentru că este inadmisibil ca medicul de familie să nu cunoască situația pacienților. Numai că spre noi comunicarea ar trebui să vină mai devreme. De multe ori vine când deja bolnavul este de zece zile în carantină. La început s-a gândit toată lumea că monitorizarea este pe teren, adică trebuie să te duci acasă la bolnav, ceea ce nu poate să facă un medic de familie, pentru că atunci numai din carantină în carantină o să mergem. Acum s-a precizat clar că monitorizarea pacientului confirmat pozitiv și care nu se internează, pentru că e asimptomatic sau are o formă ușoară, se face la telefon, printr-o fișă de monitorizare. Dacă bolnavul nu se internează, cineva trebuie să aibă grijă de el, cel puțin prin telefon. (...) După mine, asta este datoria noastră și vrem, nu vrem, trebuie să o facem. Deci e bine că și noi avem ceva informații. Normal ar fi să aflăm despre acești bolnavi chiar de la început și să știm care sunt persoanele cu care a intrat în contact, măcar după 48 de ore”, ne-a spus Para János. 

„Lupta cu pandemia se câștigă în stradă”

Și managerul Spitalului Județean de Urgență (SJU) Covasna, András-Nagy Róbert spune că noile măsuri privind modul de acordare a serviciilor medicale pentru pacienții cu COVID-19 sunt binevenite, în sensul că mai degrevează activitatea spitalului. 

„Orice măsură care are ca și consecință depresurizarea spitalelor este un ajutor pentru noi în momentul de față. Monitorizarea de către medicul specialist, chiar dacă nu este de infecțioase, dar protocoalele sunt stabilite, sunt și ar trebui să fie cunoscute și de către medicii de familie, în ce măsură și în ce condiții trebuie tratat și urmărit COVID-19 ca boală nouă apărută, până la o fază mai severă poate fi și trebuie făcută de către medicul de familie. Noi întotdeauna am susținut ideea că în spitale ar trebui să ajungă doar acei pacienți care într-adevăr au nevoie de o supraveghere medicală spitalicească”, a spus András-Nagy Róbert. 

Tot acesta a spus și că este de la sine înțeles că pandemia vine cu sarcini suplimentare pentru toți cei implicați în sistemul sanitar și că acest lucru nu ar trebui să fie o surpriză, ci dimpotrivă, să determine un gest de asumare față de pacienți. „În momentul de față, această pandemie nu ne convine nici nouă spitalelor, nici pacienților, nici aparținătorilor, nici medicilor de familie, nimănui. Este o muncă suplimentară pe care noi, ca și rotiță în ansamblul de roți dințate ce se numește „sistem de sănătate”,  trebuie să ne-o asumăm. Asta este menirea noastră. Că noi, în momentul de față, facem și COVID și non-COVID este o muncă suplimentară, de organizare, de atribuții suplimentare și pentru asistent, și pentru infirmier și pentru medic și pentru toată lumea. Dar ne-am asumat acest lucru pentru pacienți. (...) COVID-19 este o boală care, în momentul de față trebuie monitorizată de medicul de familie, sarcină pentru care primește bani”, a explicat András-Nagy Róbert. 

Pe lângă concluzia că noile măsuri care privesc medicii de familie ajută spitalele, acesta a spus că esențial este mai degrabă ajutorul tuturor cetățenilor care înțeleg, de asemenea, să își asume o serie de responsabilități. 

„Ideea este bună, dar subliniez și cu această ocazie că această luptă cu pandemia nu se câștigă de către medici, indiferent de care categorie discutăm, că e de familie, că e infecționist, sau de terapie intensivă. Se câștigă pe străzile orașelor, ale comunelor, printr-o atitudine responsabilă și de respect unii față de ceilalți”, a punctat managerul Spitalului Județean.

Săptămâna trecută, Primăria Sfântu Gheorghe și Crucea Roșie Covasna au lansat un Call Center pentru a facilita legătura între pacienți și medicii de familie. 

Astfel, la numărul cu tarif normal 0734 449 915 pot apela persoanele din Sfântu Gheorghe, confirmate pozitiv cu COVID-19 care au forme ușoare sau sunt asimptomatice, dar care sunt tratate la domiciliu. Voluntarii Crucii Roșii vor nota informațiile pacienților și vor lua legătura apoi cu medicul de familie al fiecăruia, au transmis săptămâna trecută reprezentanții Primăriei. 

Numărul de telefon stă la dispoziția pacienților în fiecare zi de luni până vineri, între orele 9:00-20:00. 

Luca Daniela 

Iulia Drăghici - Taraș

 

Distribuie articolul:  
|

STIREA ZILEI

De acelasi autor

Comentarii: 0

Adaugă comentariu
Trebuie să fii autentificat pentru a putea posta un comentariu.