STIREA ZILEI 5 august 2019

FOTO În pielea familiei nobile pentru o zi, la Castelul Kálnoky

de Daniela Luca | 1145 vizualizări

În acest weekend, istoria a prins viață la Micloșoara

Fundația Kálnoky a organizat în perioada 2-4 august cea de-a doua ediție a Zilelor Renascentiste la Castelul din Micloșoara. Peste 450 de oameni au vizitat locația în cele trei zile, iar cei mai mulți dintre ei au venit sâmbătă, zi în care, într-un context adresat familiilor, organizatorii au readus în prezent specificul veacurilor trecute, astfel încât cei prezenți au putut să simtă pe propria piele cum e să fii conte sau contesă.

Ideea de a organiza un astfel de eveniment vine și din experiența familiei Kálnoky, spun organizatorii. Era o tradiție a familiei nobile să adune la un loc copiii și să le creeze un prilej de distracție și joacă. Comparativ cu anul trecut, a doua ediție a evenimentului s-a bucurat de o ofertă mai diversificată, dar și de mai mulți vizitatori.

„Ceea ce credem ca și fundație, este că această locație este foarte important să fie cunoscută de oameni tineri și de copiii acestor familii tinere, pentru că în acest fel tot timpul se vor raporta ca la o destinație cultural-turistică și la o locație unde se întâmplă lucruri faine. În total, în cele trei zile au participat peste 450 de oameni. Sâmbătă, chiar dacă am avut o vreme un pic neprielnică, dar faptul că ne-am putut baza pe cortul de evenimente care este instalat aici în curtea castelului, a oferit o variantă viabilă pentru a organiza genul acesta de eveniment. Corul bărbătesc din Ghelința a făcut spectacol sub cort. În linii mari, dacă ne raportăm la primul eveniment, avem atât la nivel de vizitatori mai multe persoane, cât și o diversificare masivă a ofertei pentru cei care au participat. (...) Ceea ce am observat este că turiștii care sunt cazați în zonă, ajung la aceste evenimente. Au fost și din Valea Zălanului și de la Tălișoara, au venit din Brașov, dar, în principiu, avem o satisfacție. Chiar dacă sâmbătă a fost cod galben pe Transilvania, am avut peste 350 de participanți”, ne-a spus managerul de proiect în cadrul fundației „Kálnoky”, Szabó István.

Râsetele copiilor și muzică renascentistă, sunetele care au dat savoare evenimentului

Sâmbătă la orele prânzului, în ciuda vremii ploioase, curtea castelului din Micloșoara era împânzită de familii cu copii dornici să exploreze fiecare colțișor al domeniului.

Imaginația nemărginită caracteristică micuților curioși i-a făcut să își închipuie că ar fi chiar ei parte din familia nobilă. Au tras cu arcul, s-au dat într-un leagăn ca de pe vremuri și pe un tobogan imens, au căutat comori și au explorat jocurile specifice zonei din care puteau învăța cu ușurință povestea castelului. Însă, cu siguranță, atracția copiilor au fost cei doi ponei pe care i-au călărit cu entuziasm și i-au mângâiat în voie.

Soarele parcă încerca și el să se joace cu cei mici, ba se ascundea după nori, ba ieșea și îi atingea cu razele blânde, iar atmosfera era completată perfect de muzica renascentistă care răsuna din cortul în care se refugiau vizitatorii când începea să picure.

Fie că au venit special pentru eveniment sau au ajuns la castel dintr-o simplă întâmplare, oaspeții din diferite colțuri ale țării, dar și de peste hotare, s-au lăsat ghidați în povestea pe care organizatorii au creat-o în acest weekend la Micloșoara.

Prelegerile științifice, atelierele meșteșugărești, spectacolele de muzică populară și de acrobație ecvestră, concertele de muzică rock și jazz, dar și vizitarea Muzeului Vieții Transilvănene i-au determinat pe prezenți să nu regrete nicio secundă că nu s-au lăsat speriați de vremea nu tocmai prietenoasă.

Liliana Sârbu, o tânără mămică din Reșița ne-a spus că vizita la castel este o încheiere cât se poate de frumoasă a concediului.

„Este pentru prima dată când venim la castel. Suntem într-un mic tur cu familia, de fapt. Am fost prima dată la mare, apoi am vizitat zona Buzăului și apoi am venit aici. Nu am știut ce program este la castel, așa s-a nimerit să ajungem chiar la acest eveniment. Este foarte interesant și animat. Sunt activități și pentru cei mici. Mi-au plăcut și prezentările științifice, am văzut trei dintre acestea. Au fost lucruri interesante, noi, pe care chiar nu le știam. Pentru încheierea excursiei noastre, pentru că azi plecăm de fapt, este chiar foarte plăcut și frumos ce am văzut”, ne-a spus Liliana Sârbu.

Castelul Kálnoky, „comoară ascunsă a Transilvaniei”

Un grup de cicliști din Bacău, Humans on Bicycles, au ajuns și ei la sărbătoarea renascentistă. Cei șase tineri s-au declarat de emoționați de ceea ce au descoperit în Micloșoara.

„Suntem din Bacău și facem un într-un tur cu bicicleta prin țară. Acum am venit de la Buzău. Nu știam de eveniment, dar știam sigur că vrem să venim să vizităm locul. E impresionant ce am văzut aici și nici nu știam măcar până nu demult de această comoară ascunsă a Transilvaniei. E de-a dreptul emoționant”, ne-a spus unul dintre cicliștii din comunitatea Humans on Bicycles.

Muzeograful Lakatos Csilla a spus că scopul evenimentului a fost de fapt acela de a-i aduce pe cei prezenți mai aproape de istorie, dar să le lase totodată și o amintire plăcută, iar, după cum s-a văzut, acest lucru le-a reușit de minune.

„Oamenii nu au de unde să știe cum era în vremea renascentistă sau în secolul XVII-XVIII. Dorim să aducem vizitatorii înapoi în timp și să le arătăm cum au trăit nobilii ca să se poată simți puțin în pielea lor. Dorim să arătăm lumii un pic mai mult decât doar istorie. Sigur că vrem să facem și la anul acest eveniment. Acum experimentăm, vedem ce e bine și ce nu, dar după doi sau trei ani deja vom putea ști exact în ce direcție să mergem. Cert e că muzeul place la toată lumea, dar dorim să facem ceva în plus, nu vrem ca oamenii să vadă doar camerele și obiectele de aici, sau mobilierul, ci să rămână cu amintiri frumoase”, ne-a spus Lakatos Csilla.

Localnicii, mai aproape de bijuteria care le aparține și lor

Este de subliniat și faptul că și cei care locuiesc în apropierea castelului i-au descoperit frumusețea cu ocazia acestui eveniment, iar acesta a fost unul dintre obiectivele principale ale organizatorilor.

„Suntem din zonă, din Brașov. Ca om al locului pot să spun că e altceva decât ce oferă zona. Dacă ar fi să privesc locul din punct de vedere al turismului, este ceva care mai scoate România din plictiseală. Chiar e foarte frumos, e altceva. Și oamenii mi se par mai potoliți. Dacă e să te raportezi la un eveniment de acest gen la orice obiectiv din Brașov, vezi că toată lumea e puțin mai agitată. Aici toată lumea mi se pare că e mai relaxată și am văzut că sunt și mulți străini”, ne-a spus Corina, o femeie din Brașov.

„Suntem din Apața, județul Brașov. Am aflat de pe internet despre eveniment și am zis că nu putem rata ocazia. Suntem din a doua comună de aici și încă nu am vizitat niciodată locul. Deși plouă, am zis să nu stăm în casă și să venim. Abia aștept să explorăm totul”, ne-a împărtășit o familie care tocmai sosise la eveniment.

Organizatorii au subliniat că această locație face parte din fibra comunității și tocmai din acest motiv este important ca și cei din zonă să vină și să împărtășească cu ei sentimentul de mândrie.

„Sâmbătă am avut foarte mult persoane din Micloșoara care au participat. Noi administrăm un monument istoric, însă în realitate, această clădire este aici în Micloșoara și face parte din fibra comunității. Ei trebuie să folosească la fel această locație cum este folosită de vizitatorii care plătesc. Pentru ei intrarea a fost gratuită și credem că acesta este un semn clar către oamenii din comunitate că în acest fel face parte din viața lor.  Am avut familii din zonă care au venit cu musafirii lor aici și în acest fel au putut să simtă că locul este și al lor”, ne-a împărtășit Szabó István.

Pe lângă evenimentele de sâmbătă, zi destinată în mare parte familiilor, și în celelalte două zile locația a strălucit.

Un moment mai restrâns, dar cu emoții foarte mari, spun organizatorii, a avut loc vineri, când s-au citit documentele vechi din istoria familiei Kálnoky. Duminică, îl ultima zi, în jur de 30 de tineri din zonă au participat la parada portului popular din zona Baraolt, vestimentația prezentată la paradă urmând a fi documentată într-un catalog.

„Duminică am avut parte de vreme mai frumoasă decât sâmbătă. De dimineață au venit cei din zonă, s-a făcut prezentarea portului, s-au făcut poze și s-a făcut parada până la Biserica din Micloșoara unde au participat la o slujbă”, a mai spus Szabó István.

Entuziasmul și bucuria care se citeau pe chipurile vizitatorilor a demonstrat încă odată că locația constituie o alternativă nemaipomenită la oferta culturală și turistică a zonei. Astfel de evenimente promovează cu succes locurile năucitor de frumoase din județ și fac ca locațiile unde se desfășoară să prindă viață și să strălucească la fel ca odinioară.

Cei care încă nu au ajuns în locul de poveste din Micloșoara, pot să facă acest lucru de joi până luni, între orele 11:00 și 17:00, iar turul ghidat începe la ore fixe.

Evenimentul din acest weekend a fost organizat cu sprijinul Consiliului Județean Covasna și Bethlen Gábor Alapkezelő Zrt din Ungaria.