STIREA ZILEI 31 octombrie 2018

În Consiliul Local s-a vorbit despre „teroarea bicicliștilor”

de Covasna Media | 1309 vizualizări

Nu toată lumea vede cu ochi buni intenția covăsnenilor de a forma o comunitate de ciclism

Va trece mult timp până când mersul pe bicicletă se va putea face în condiții care să mulțumească pe toată lumea. Cu toate că la nivelul comunității se discută despre nevoia amenajării pistelor de biciclete, dar și introducerea educației rutiere în școli, sunt voci care scot în evidență alte aspecte ale mersului pe bicicletă. Câteva dintre acestea au fost expuse în  cadrul celei mai recente ședințe a Consiliului Local al Municipiului Sfântu Gheorghe, din 25 octombrie a.c..

Semnalul de alarmă a fost dat de consilierul local Cserey Zoltán Mihály care a atras atenția poliției municipale asupra bicicliștilor care se aventurează pe trotuare, creând disconfort pietonilor. Consilierul s-a arătat îngrijorat de acest fapt și a solicitat să se ia măsuri.

 „Până acum obiceiul a fost ca de regulă copiii au mers cu bicicletele pe trotuar chiar dacă nu a fost o pistă delimitată pentru cicliști. Această situație s-a schimbat complet și cred că putem vorbi de teroare a cicliștilor vizavi de locuitori. Oameni maturi, adolescenți de 15-16 ani ocolesc pietonii, fac concurs. Cred că în acest sens ar trebui să facem ceva, să nu așteptăm să se întâmple accidente grave și atunci să ne gândim ce ar trebui să facem. Nu există zone de trotuar în localitate în care noi pietonii să nu trebuiască să ne ferim de cicliști”, a spus în cadrul celei mai recente ședințe a Consiliului Local, Cserey Zoltán Mihály.

Conform legislației, minorii nu au voie să circule pe carosabil, iar unica alternativă este trotuarul care, de cele mai multe ori, nu dispune și de o pistă pentru bicicliști. Asta în timp ce adulților care pedalează le este interzis să folosească trotuarul în acest scop.

Șeful Poliţiei Municipiului Sfântu Gheorghe, Vasilică Curea, prezent la ședință a confirmat existența problemei,  iar amenajarea unor piste ar fi unica soluție, potrivit acestuia.

„Din păcate chiar am avut și un eveniment la care dumneavoastră faceți referire, chiar în zona centrală. Este foarte greu întrucât așa cum spuneți dumneavoastră, în primul rând (n.red. minorii) circulă cu bicicletele pe trotuar, nu au voie să circule pe carosabil și folosesc trotuarul ca și alternativă. Bineînțeles, în colaborare cu administratorul drumurilor trebuie să găsim o soluție, astfel încât să vedem dacă există posibilitatea amenajării acelor piste pentru bicicle. Altă soluție nu există pentru a le da și lor posibilitatea de a circula cu bicicleta”, a spus șeful Poliţiei Municipiului Sfântu Gheorghe, Vasilică Curea.

Primarul a insistat asupra subiectului, explicând cele spuse de consilier și accentuând totodată nevoia unei verificări mai riguroase a acestui aspect.

„Eu cred că întrebarea domnului consilier se referă la faptul, dacă au dreptul sau nu au dreptul de a circula pe trotuar adulții cu bicicletele, indiferent dacă există sau nu marcaje. Evident dacă marcajul există pe trotuar, lucrurile sunt clare, dar în cazul în care nu există marcaj pe trotuar, dacă se poate sau nu circula pe trotuar, și noi știm că răspunsul este nu, iar din câte am înțeles dorința dânsului (n.red. a consilierului) a fost ca poliția să fie mai proactivă în a verifica bicicliștii care în ciuda faptului că nu e voie să mergi pe trotuar, continuă să circule”, a spus primarului Antal Árpád.

„Dacă începe poliția să ne amendeze o să fie vai și jale”

Pe de altă parte, președintele Asociației Sepsi Bike, Vrabie-Kovács Zsolt, consideră că observațiile consilierilor sunt nejustificate, iar problema este „umflată”. Lipsa unor piste bine amenajate ar fi cea mai acută problemă, iar începând „de nicăieri” și  terminând cu „nicăieri”  pistele nu au nici un rost, consideră acesta.

„Din păcate nu există rezolvare pentru problema asta, legislația din România nu permite minorilor să circule pe stradă și părinții sunt nevoiți să circule alături de copiii lor, pentru că altă modalitate nu se ivește. Chiar dacă avem pistă pe trotuar, oamenii nu mai știu pe care stradă este pistă, pe care nu este, e foarte greu. Cu pistele stăm rău, avem vreo 5-6 km de piste în oraș, e de-a dreptul halucinant ce numere zic consilierii că o să fie, că nu are cum să fie. Au promis în primăvară că vor vopsi pistele, n-au vopsit nimic. Eu zilnic merg pe jos, merg cu bicicleta și nu am avut probleme. (...) Ar fi o problemă să rezolvăm ce avem de rezolvat, cu străzile, cu intersecțiile, cu mașinile, la asta ar trebui să se gândească, nu la bicicliști cărora în loc să le mulțumim, îi mai tragem și de urechi că merg cu bicicleta”, a spus pentru OBSERVATORUL DE COVASNA, Vrabie-Kovács Zsolt.

Acesta a mai adăugat că aplicarea unor amenzi pentru cei care circulă pe trotuar în lipsa unei piste ar duce la o scădere considerabilă a numărului bicicliștilor și respectiv la o aglomerare și mai mare a municipiului, iar problema copiilor care circulă pe trotuare ar putea fi rezolvată prin amenajarea unui loc special destinat acestora.  

„Un parc de vreo 3-4 mii de metri pătrați ar fi o soluție în cazul copiilor, dar eu zic că nu e așa de mare problema, că i sa pus unui consilier pata pe bicicliști, asta e o chestie reală. E umflată un pic treaba cu bicicliștii. Încerc să promovez mersul cu bicicleta dar nu mă ajută nimeni și atunci rămânem noi bicicliștii oaia neagră a circulației și tot noi suntem de vină că vrem să facem un bine pentru toți. Vă dați seama dacă toți cei care mergem cu bicicletele, sau mergem pe jos, am merge cu mașinile, ce aglomerat ar fi orașul? Eu degeaba promovez dacă există blocaje din partea tuturor celor care ar avea posibilitatea să schimbe ceva, dar nu sunt interesați, nu știu de ce. Vă dați seama, 50-60 de mașini în plus în centru, ce ar însemna. De când zicem că trebuie să facem ceva ca să nu fie atât de multe mașini, dar fiecare familie imediat are câte 2-3 mașini. Nu ar fi mai fain să avem mai multe biciclete? Dacă începe poliția să ne amendeze o să fie vai și jale. Dar va veni și timpul acesta că în țara asta totul merge din rău în și mai rău”, a mai spus Vrabie-Kovács Zsolt.

Ideea soluționării problemei prin construirea unui loc special amenajat pentru copiii care vor să pedaleze a fost susținută și de biciclistul Vlad Pescaru. „În primul și în primul rând, toți copii care se dau așa prin oraș, nu prea au alternativă. (...) Asta e problema cea mai mare, nu le poți interzice să se dea, că nu o să te asculte. Așa că mai bine le dai o alternativă, să aibă unde să se dea și așa pleacă singuri de pe trotuar”, a spus Vlad Pescaru.

Pentru ca situațiile neplăcute să fie prevenite, alt biciclist, Constantin Toma, a accentuat nevoia responsabilizării generației tinere prin introducerii educației rutiere în școli.

 „Eu sincer am făcut la fel ca ei cât am fost minor, doar că atunci erau mai puține mașini, erau alte vremuri. Nu știu exact ce e mai bine de făcut, poate pistele de bicicletă sunt soluția, dar una foarte bună ar fi și educația rutieră în școli. În toate orașele în care s-au făcut piste speciale de bicicletă pe trotuare, nu sunt respectate de pietoni, și unde sunt pe carosabil nu sunt respectate de șoferi și atunci poate nu ar trebui alungați de pe trotuare, ci doar educați și responsabilizați cumva”, a punctat Constantin Toma.

Daniela Luca

Distribuie articolul:  
|

STIREA ZILEI

De acelasi autor

Comentarii: 0

Adaugă comentariu
Trebuie să fii autentificat pentru a putea posta un comentariu.