STIREA ZILEI 24 martie 2020

Cum se învață online în județul Covasna

de Covasna Media | 945 vizualizări

Noua metodă de predare este o provocare pentru elevi, dar mai ales pentru profesori 

Este a treia săptămână de când s-au închis toate școlile din țară din cauza răspândirii coronavirusului, iar ca să nu se piardă materia și să rămână în contact cu elevii, profesorii le-au pus la dispoziție câteva platforme online. Cadrele didactice covăsnene spun că prin intermediul internetului comunică zilnic cu copiii, iar această metodă nouă le-a dat bătăi de cap la început. Și elevii încă sunt în faza în care încearcă să se obișnuiască cu platformele educaționale.  

Școlile vor rămâne închise „până după Paște”, a spus ministrul Educației, Monica Anisie, iar orele s-au mutat în mediul online. Profesorii mai puțin pricepuți la tehnologie au încercat să le dea de cap platformelor educaționale, iar cei care și până acum au fost familiarizați cu aceste metode, spun că pentru ei nu a fost greu să se adapteze. 

În același timp, elevii stau cu ochii pe telefoane sau pe laptopuri, nu doar pentru divertisment, ci și pentru a putea ține legătura cu restul colegilor și cu profesorii. 

Ce resurse pot folosi profesorii 

Pe lângă orele difuzate la TV (Teleșcoala), mai există o serie de platforme online, prin care elevii pot avea acces la suport de cursuri, cum este meet.google.com, Google Classroom, Zoom cloud meetings sau Digitaliada. Alți profesori au apelat la grupuri pe Messenger și WhatsApp pentru a păstra legătura cu elevii. 

 „Metodele utilizate diferă de la o școală la alta. Și mai mult diferă de la un profesor la altul sau de la un mediu social la altul. Scopul este ca profesorul și elevii să fie susținuți și motivați să continue învățarea în măsura limitărilor de care cu toți suntem conștienți. Un alt scop este să le oferim încredere că vom depăși cu bine și această situație. Pe site-ul inspectoratului am creat și noi un link în care deja facem trimiteri la resurse digitale pe platforme online, dar și la un inventar de filme și jocuri educaționale de unde toți profesorii își pot alege, dar bineînțeles sunt și alte posibilități”, ne-a spus inspectorul școlar general Kiss Imre.

Acesta a subliniat că situația este mai dificilă în cazul elevilor din clasele a VIII-a și a XII-a, care au de susținut examenele naționale.

„Doar după aceste examene putem vorbi de continuitate și doar astfel de poate face legătura cu noul an școlar. Despre modalitatea de recuperare vom vorbi mai târziu. Deocamdată toți trebuie să stea acasă, să citească, să interacționeze cu profesorii pentru că nu este vorba de predarea lecțiilor noi, ci de continuarea păstrării legăturii cu elevii, dar mai ales important este să nu se întrerupă activitățile de recapitulare și exersare a competențelor dobândite de elevi până în acest moment”, a mai precizat Kiss Imre. 

În ceea ce privește copiii care nu au acces la internet, majoritatea provenind din mediul rural sau din comunități rome, inspectorul școlar spune că deși Inspectoratul este conștient de situație, încă nu există soluții în cazul lor. 

„E păcat pentru clasa a XII-a, pentru că acum ne pregăteam să facem pozele pentru album”

Directoarea Colegiului Național „Székely Mikó” din Sfântu Gheorghe, Kondor Ágota, ne-a spus că majoritatea copiilor care frecventează instituția de învățământ sunt obișnuiți cu tehnologia și cu astfel de metode de predare, iar profesorii fac eforturi mari ca orele online să fie cât mai creative și cât mai atractive pentru elevi, chiar dacă situația i-a dat peste cap și pe ei. Totodată, directoarea spune că cei mai afectați sunt absolvenții, pentru că amintirile lor din ultimul an de școală vor fi legate inevitabil de această situație confuză.  

„Toți profesorii, mai ales cei care lucrează cu clasele terminale, le dau temele înainte și se pregătesc serios. Se face mai ales recapitulare, dar sunt și lecții pe care elevii le studiază singuri – filmulețe, tutoriale. Creativitatea și munca profesorilor este imensă, zic eu, după cum văd că lucrează. În primele zile a fost nevoie de adaptare cu noul sistem, pentru că și pentru noi, și pentru elevi e greu și e nou. Suntem în situația în care toți elevii au acces la o formă digitală, deci pot accesa platforma respectivă. Ținem legătura așa cum putem pentru că este o situație nouă, dar eu zic că ne descurcăm. Văd că și copiii chiar stau și fac temele, mai ales cei din liceu. Sunt serioși. Eu cred că ei se bucură de noutatea aceasta. E păcat pentru clasa a XII-a, pentru că acum ne pregăteam să facem pozele pentru album și cu ce fel de amintiri vor rămâne ei? Asta e situația. Nu avem ce să facem. Profesorii discută cu elevii și pe subiecte care nu țin de lecții. Încearcă să îi susțină cum pot. Elevii spun că le lipsește școala. Acum simt și ei, dar și părinții valoarea orelor față în față și a școlii în general. Temele sunt astfel concepute ca elevii să se poată descurca singuri, fără ajutorul părinților”, ne-a spus Kondor Ágota, subliniind totodată că cea mai mare problemă este că nimeni nu știe deocamdată cât va dura această perioadă, iar incertitudinea naște prea multe întrebări fără răspuns. 

Cum au mai „improvizat” cadrele didactice  

Directoarea Liceul Teoretic „Mircea Eliade” din Întorsura Buzăului, Maria Bularca, spune că a împărțit clasele în care predă în două grupe ca să îi fie mai ușor să interacționeze cu fiecare elev în parte.

„E clar că ne adaptăm, nu este ușor pentru nimeni. Am schimbat, săptămâna aceasta, de la a lucra cu toată clasa, la a lucra pe două grupe, jumătate și jumătate, pentru că nu poți să organizezi online foarte bine activitatea, ca și în mediul real, în mediul direct, în interacțiunea directă cu elevii. Recunosc că au fost momente în care am zis asta nu este predare și momente în care am spus: «Uite că poate funcționa!». Un lucru este cert, în condiții de criză trebuie să ne adaptăm. Un mod de adaptare este și acesta, la predarea online, pentru că nu se știe cât vom sta acasă, elevul trebuie să aibă continuitate în învățare, așa cum am spus și la început”, a precizat Maria Bularca. 

Directoarea de la LTME spune că are momentan puține reacții de la ceilalți profesori în ceea ce privește metoda de predare, dar, per total, interacțiunea cu elevii există, iar acest lucru este cel mai important.

În prezent nu există alte soluții pentru cazul în care se va dovedi că metoda de predare online nu oferă rezultatul dorit, ne-a spus directoarea. 

 „În perioada aceasta în niciun caz nu există altă soluție. Tot WhatsApp-ul, platforma, Messenger-ul sunt metode de a interacționa cu copiii. Nici măcar un schimb fizic de materiale nu ne permitem în această perioadă, atâta timp cât ni s-a spus să stăm acasă, stăm acasă”, a mai precizat Maria Bularca. 

Profesoara Roxana Vlonga de la Școala Gimnazială „Avram Iancu” din Covasna folosește platforma Zoom cloud meetings pentru a purta mici discuții în limba franceză cu elevii care, spune ea, abia așteaptă să înceapă ora și se pregătesc în prealabil, pentru că prin această aplicație profesorii și elevii se pot vedea în timp real cu ajutorul camerei web. 

Ea precizează că și în calitate de părinte susține în totalitate ideea conform căreia copiii trebuie să desfășoare în continuare activități de consolidare a materiei și de verificare a celor însușite. Aceasta spune că pe umerii profesorilor a căzut acum o sarcină și mai grea decât până acum. 

„E mult mai greu decât la școală efectiv. Mi-a fost teamă la început. Trebuie să găsești echilibrul acela dintre a face ce trebuie să faci și în același timp trebuie să și prinzi la ei. Dacă nu găsești ceva butonaș pe care să apeși, nu o să îți mai intre tura viitoare. Fiecare încearcă să facă în așa fel încât să le vină în ajutorul copiilor, să mențină legătura cu ei în ceea ce privește materia în așa fel încât să învețe ceva. (...) Totul este la nivel opțional deocamdată, iar unii copii încă se cred în vacanță. Eu am noroc de părinți și copii foarte receptivi. Eu le-am explicat că e bine să recapituleze materia ca să își dea seama ce nu știu. (...) Colegii mei nu au dat teme atât de multe așa încât să îi ținem legați de birou. (...) Fiind opțional trebuie să își dorească și data viitoare să mai intre. Noi încă nu suntem antrenați și pregătiți ca să lucrăm online. Sunt persoane care nu știu să descarce o aplicație, dar învățăm”, ne-a spus Roxana Vlonga. 

„Chiar se poate învăța și online, dar se pierde esența”

Totodată, și elevii încearcă să vadă doar partea plină a paharului, însă ceea ce le lipsește cel mai mult este interacțiunea cu colegii, spun aceștia. 

 „Pentru mine, învățarea online este destul de eficientă, iar platforma de învățare mi se pare foarte interesantă. Chiar se poate învăța și online, dar se pierde esența. Până la urmă, școala înseamnă și relație interumană. Cea mai grea parte este lipsa de interacționare dintre colegi”, ne-a împărtășit eleva Liceului  Teoretic „Mircea Eliade” din Întorsura Buzăului, Teodora Terzea. 

Alții spun că mai au nevoie de timp ca să se obișnuiască cu sistemul de predare online. 

 „Această experiență mi s-a părut una foarte interesantă, fiind prima oară când am trecut prin așa ceva. Eu una încă nu m-am obișnuit cu acest tip de învățământ, deoarece fiind un lucru nou, e greu să te obișnuiești cu el. Este foarte clar că nu e ca și învățământului tradițional, așa că este foarte diferit. După primele lecții video pe care le-am avut, mi-am dat seama că îmi este mai greu să mă concentrez, asta deoarece eram acasă. Atunci când ești înconjurat de lucruri familiare îți pierzi ușor concentrarea și îți este mult mai simplu să faci alte lucruri. Dar eu consider că, după câteva lecții de acest gen, ușor, ușor ne vom obișnui și vor deveni aproape ca și lecțiile normale”, ne-a spus o altă elevă de la același liceu, Andreea Calcea. 

Elevii se conformează, dar pun sub semnul întrebării eficiența școlii online

Un elev de la Colegiul Național „Mihai Viteazul” din Sfântu Gheorghe crede de asemenea că este nevoie de timp până acest sistem va deveni eficient. Totodată, acesta crede că fiecare ar trebui să profite de posibilitățile nelimitate ale internetului pentru a se dezvolta, astfel încât timpul liber să nu fie irosit degeaba. 

„Aceia care vor și au inițiativă pot profita de acest aspect al internetului prin care ne putem conecta cu oricine din lume, putem avea conversații cu profesori universitari sau alte persoane care ne pot ajuta să învățăm mai bine, să ne stârnească curiozitatea spre cunoaștere. Cei mai mulți profesori trimit teme sau lecții pe mail pe care să le facem acasă și nu pot garanta că foarte mulți elevi fac acasă ceea ce trebuie. Este o diferență enormă între sistemul de predare normal și acesta improvizat. Cu siguranță există multe țări cu sistem de învățământ online (ex. Estonia) unde funcționează foarte bine, dar pentru noi este destul de greu să ne adaptăm, încă. Încercăm să facem și noi cât putem pentru a nu ajunge în situația de a repeta un an. Sperăm să trecem toți cât mai repede peste această situație cu bine. Important este să stăm acasă, să profităm de acest timp să învățăm ceva nou, să facem cursuri online, să ne perfecționăm hobby-urile. Sunt multe activități pe care le poți face în casă, să petrecem timp prețios cu familia, timp pe care de obicei nu îl avem din cauza unui «program aglomerat»”, ne-a spus Bogdan Todoran. 

Elevii nu știu cât timp vor învăța prin intermediul acestor metode noi și nici dacă ele vor da rezultate. La incertitudinea și stresul pe care le trăiesc zilnic, se adaugă și confuzia creată de un reprezentant al Guvernului care a declarat că „se ia în calcul” posibilitatea de repetare a anului școlar. 

Referitor la aceste informații apărute în spațiul public ministrul Educației și Cercetării, a făcut luni, 23 martie, câteva precizări. Monica Anisie a asigurat elevii, studenții, profesorii și părinții că la acest moment nu se ia în calcul înghețarea anului școlar sau amânarea examenelor cu un an. 

Daniela Luca

David Leonard Bularca 

Distribuie articolul:  
|

STIREA ZILEI

De acelasi autor

Comentarii: 0

Adaugă comentariu
Trebuie să fii autentificat pentru a putea posta un comentariu.