STIREA ZILEI 8 septembrie 2020

Cine este noul director al centralei din Întorsura Buzăului

de Covasna Media | 1030 vizualizări

Interviu cu Sala Elemér, inginer de specialitate în cazane

Centrala din Întorsura Buzăului a avut, de-a lungul timpului, mai mulți directori, însă controversele și nemulțumirile din partea cetățenilor nu au încetat, parcă, niciodată. De la începutul lunii august centrala a fost luată în subordinea primăriei orașului, iar în acest context s-au organizat concursuri pentru posturile disponibile. Astfel, Sala Elemér a devenit noul director al centralei, iar acesta spune că a luat această funcție ca pe o provocare, dar se declară optimist în ceea ce privește viitorul agentului termic de la Întorsura Buzăului. Despre piedicile întâmpinate până acum și soluțiile de viitor identificate, dar și cum a luat decizia să aplice pentru postul de director al centralei, în interviul următor.

Cum ați luat decizia să aplicați pentru postul de director al centralei din Întorsura Buzăului?

Eu am fost la „Textila Oltul” 10 ani șef de secție pe mecanic energetic și aici și din media și din cunoștințe am văzut că este o problemă cu eficiența cazanului, centralei. A fost ca o provocare. Asta a fost una din cauze. A doua e o problemă personală, în sensul că am avut un PFA și când am plecat de la Textila cu PFA-ul am ieșit bine, numai că cu pandemia asta am avut o scădere de activitate și atunci am urmărit ce locuri de muncă apar pe piață și am găsit asta ca oportunitate când s-a anunțat concursul, undeva în iulie.

Care este experiența dumneavoastră în domeniu? 

Eu am 55 și de ani și facultatea am terminat-o în 1991. Am activat ca inginer pe acționări electrice. Am lucrat la Rulmentul 10 ani și când am ajuns la Textila Oltul din Sfântu Gheorghe am avut lucrări și pe domeniu energetic. Prima dată pe curent, deci lucrările energetice pe curent, după aceea pe alimentare cu apă și din 2010 am fost promovat ca șef-atelier energetic. Atunci am început să dobândesc experiență pe cazane, pe partea de energetică pentru că pe partea de acționări electrice pe cazan era în fișa postului de până atunci.

Am înțeles că s-au făcut o serie de expertize la nivelul întregii rețele a centralei. Ce rezultat aveți după aceste expertize? 

Expertiza nu s-a făcut la rețea, la cazan s-a făcut. La rețea, din experiența ce am dobândit-o, așa gândim că în momentul când avem lucrări, sperăm să nu avem, dar cu tehnica nu putem să facem cum vrem noi, viața ne va arăta. Când vom avea lucrări pe conducte, pe rețea, atunci am de gând să măsurăm grosimea conductelor, să pot să dau așa ca un verdict aproximativ în ce stadiu de coroziune sunt.

Și rezultatul după expertiza cazanului care este?

Expertizarea este făcută, acum urmează să facem supapele de siguranță, să putem după aceea să facem probe, deci să aprindem focul.

În ce stadiu de funcționare este, în prezent, centrala din orașul Întorsura Buzăului? 

Este în stare funcțională. Acum bun, mai puțin bun, eu cum să zic, este într-o stare acceptabilă. Că bun acum depinde fiecare cât de exigent este. Sunt optimist că putem să facem față. Acum eficiența cu care produce căldură depinde și de parametrii la care lucrăm, că este un cazan de șapte megawați care undeva la 2.5, 3, maxim 4 megawați este solicitat. Este un pic sub capacitatea la care a fost proiectat și din cauza asta apar pierderi, din proiectare. Plus că are 17 ani de funcționare și asta nu pot să văd în interiorul cazanului, dar bănuiesc că are deja depuneri cu calcar sau de la apă. Deci astea sunt lucrurile care îi pot scădea randamentul. După aceea, vine randamentul rețelelor de distribuție.

Care sunt cele mai mari probleme pe care le-ați găsit până acum? 

Problemele tehnice nu sunt așa mari. Sunt mai mult probleme cu locatarii, cu rău platnicii, este o situație, că nu avem o asociație de locatari și avem 550 de contracte. Deci cu 550 de persoane ne întâlnim lunar, când vin și plătesc. Deci este un pic nu greu, dar e un pic stresant. Normal, ceea ce aș vedea ca o rezolvare: dacă ar fi niște asociații de locatari, atunci ei să ne aducă consumurile, noi să le calculăm contravaloarea facturii și atunci asociația ar putea să facă împărțirea pe locuințe.

Primarul orașului, Leca Băncilă, spunea în mai că pierderile centralei sunt de 5 miliarde de lei vechi, în ce stadiu se află centrala acum? Există riscul să ne întoarcem din nou în stadiul din mai în ceea ce privește pierderile?

Serviciul acesta a fost preluat de primărie de la vechea firmă, Termo. În momentul acela, așa am înțeles, că s-au stins datoriile. Acum eu ce am preluat, pe partea tehnică, asta vreau prima dată: să măsor care sunt acele pierderi energetice. Trebuie luată o hotărâre în sensul acesta. Cât permite bugetul ca să mergem pe pierdere? Deci este o problemă socială. Nu pot să prevestesc ceva ce încă nu știu. Ideea mea este că săptămâna viitoare dacă facem probele tehnologice cu cazanul, după aceea cu rețeaua, pot să știu ce pierderi avem și ce costuri implică când furnizăm numai apă caldă.

În ședința Consiliului Local din data de 31 august 2020 le spuneați consilierilor locali că este foarte dificil să comunicați cu beneficiarii serviciului pe care îl conduceți, deoarece nu există asociații de proprietari. Cum vă gândiți să rezolvați această situație? Ați găsit vreo soluție până acum? 

Asta doar printr-o hotărâre a Consiliului. Eu pot numai să aduc în discuție, dar dacă nu se poate ne conformăm și încercăm să rezolvăm. De aici avem mai multe probleme, cu numărul mare de persoane care vin și știți cum este, dacă o treabă merge bine, și din 10 oameni întotdeauna se găsesc doi, trei care să caute nod în papură. Încercăm să fim flexibili, sloganul: „Clientul nostru, stăpânul nostru!”, că trebuie le oferim un serviciu de calitate, ca să simtă că sunt datori cu banii ăia pe care îi calculăm. Încercăm să facem totul transparent. Suntem o conducere nouă la birouri. O să încercăm să facem un site de prezentare al serviciului și să fie transparență. Una din soluțiile cele mai viabile asta este, dacă toată lumea vede modul de calculare, modul de măsurare, să fie transparent totul.

Acesta a fost al doilea an la rând în care locuitorii orașului nu au avut apă caldă pe timpul verii. Voiam să vă întreb ce se va întâmpla pe viitor, să se aștepte cetățenii din nou ca vara viitoare să rămână fără apă caldă?

Din punct de vedere tehnic ce s-a întâmplat? Cetățenii care erau mai potenți financiar și-au montat boilere electrice și consumul de apă caldă față de acum trei ani, din 2017, este mult mai mic. Ideea este, dacă se poate face o investiție care să vină în teren, că și rețeaua trebuie reconfigurată, că este doar alimentare cu tur și retur, deci agent termic cu schimbătoare la casa scărilor și apa caldă. Așa nu este foarte eficientă. E o a treia țeavă, deci rețeaua reconfigurată în sensul că ar trebui două țevi pentru agentul termic și la a treia țeavă pentru apa caldă. Atunci s-ar putea face un acumulator de căldură în centrala termică care să prepare apa caldă, că apa când nu este consum, e aproape consum zero. Sunt fluctuații mari la consumul de apă caldă. Curentul electric pe care îl folosim la cazan și la pompele de recirculare consumă mai mult decât apa caldă pe care o realizăm. Este în pierdere, atunci ideea mea este că dacă se va face o retehnologizare sau o investiție, atunci una din probleme ar fi să rezolvăm rețeaua și atunci se pot găsi metode eficiente de preparare a apei calde pe timpul verii.

Să înțelegem că fără această retehnologizare vara viitoare iar se va stopa furnizarea apei calde?

Acum, momentan, când vom porni cu probe cu cazanul, am să măsor pierderile, pierderile pe cazan, pierderile pe rețea, ca să vedem la ce preț iese apa caldă oferită de noi. Este o problemă. Nu suntem eficienți când dăm numai apă caldă.

Tot în mai se vorbea despre schimbarea centralei, ba chiar primarul orașului spunea că există un proiect în acest sens. Ce știți dumneavoastră despre stadiul acelui proiect? Considerați ca fiind oportună schimbarea centralei?

Normal, tehnic, așa se poate rezolva, ca necesarul acela de căldură de care e nevoie pentru prepararea apei calde, nu cu un cazan de șapte megawați să se facă, ci cu unul care e proiectat pe mărimea respectivă de un megawatt, de doi megawați, cât reiese din măsurătorile astea ce le putem face. Rețeaua însă rămâne aceeași și acum dacă rețeaua nu se modernizează… Pierderea totală este din cazan, plus pierderea din rețea și dacă se merge în ideea că și rețeaua se va moderniza, deci atunci va trebuit săpat, izolat țevile sau trebuie montate în canale termice, atunci ar fi o oportunitate să putem face o alimentare cu trei conducte. Agentul termic pe două conducte, plus apa caldă. Atunci poate să intervină chestia aceasta ce am zis: să separăm apa caldă și pe timp de noapte, când nu este consum, să înmagazinăm apa caldă într-un acumulator de căldură.

După o perioadă în care cetățenii și-au pierdut, în timp, încrederea în centrala orașului, ce mesaj ați dori să le transmiteți? 

Eu am venit cu optimism și aș vrea să se simtă o schimbare, în sensul că în același preț, încercăm să oferim un serviciu de mai bună calitate, în siguranță, cu continuitate mai bună, să nu avem atâtea avarii, chiar dacă astea nu putem să le preconizăm. După primul an, după ce văd și eu care sunt pierderile, care e eficiența, ce se poate face? Să mergem cu pași mici numai în direcția bună, asta este metoda mea. Repede și bine nu putem, dar măcar să mergem cu pași mici, dar în direcția bună.

David Leonard Bularca

Distribuie articolul:  
|

STIREA ZILEI

De acelasi autor

Comentarii: 0

Adaugă comentariu
Trebuie să fii autentificat pentru a putea posta un comentariu.