Absenteismul și violența, „bube” și în capul învățământului covăsnean
Campionii absenteismului sunt elevii de școală primară
Chiar dacă vorbim de cazuri mai mult sau mai puțin izolate, violența, fumatul în rândul elevilor și chiulul nu sunt fenomene străine nici de școlile covăsnene, cum de altfel nu sunt nici la nivel național. Problema cea mai mare este, și va rămâne fără o legislație adecvată, absenteismul, înregistrat la cote alarmante mai ales în zonele cu multe familii defavorizate, potrivit reprezentanților Inspectoratului Școlar Județean (IȘJ) Covasna.
Absenteismul și abandonul școlar sunt fenomene îngrijorătoare atât la nivel național, cât și la nivelul județului Covasna, spun reprezentanții IȘJ Covasna, care subliniază totodată că acestea sunt mai degrabă prezente în zonele în care componența socioculturală a localității este sub medie, ca de exemplu Ojdula, Ghidfalău, Belin, Boroșneu, Catalina, Hăghig, zona Brăduț cu Doboșeni, Bățanii Mari cu Herculian, Valea Crișului, Araci.
Reprezentanții IȘJ Covasna subliniază că nu liceenii iresponsabili care fug de la ore îngroașă rândurile absenților, ci, surprinzător, copiii de școală primară. Potrivit datelor IȘJ Covasna, la învățământul primar, media de absențe per elev este de 37 de ore. Cele mai multe absențe sunt în clasele pregătitoare și a I-a, 48 de ore, respectiv 52 de ore per elev.
„Aici numărul absențelor nemotivate este foarte, foarte mare și practic o populație școlară de sub 3% generează aproape jumătate din numărul absențelor nemotivate. E clar că în marea majoritate a cazurilor nu vorbim de chiul, așa cum ne-am obișnuit. Mai sunt și astfel de situații, dar absenteismul care ne îngrijorează este în aceste localități care începând din clasa pregătitoare copiii nu sunt duși la școală sau copiii mai mari sunt folosiți la fel de fel de munci ocazionale. (...) Este o iresponsabilitate din partea părinților. Doar noi, inspectoratul sau școala, nu putem să facem mare lucru pentru că și legislația este permisivă”, a declarat miercuri, pentru OBSERVATORUL DE COVASNA, inspectorul școlar general Kiss Imre.
Colaborarea mai strânsă cu autoritățile locale și poliție
Mai mult decât atât, reprezentantul IȘJ Covasna a precizat că începând de anul trecut s-a elaborat un protocol între instituția pe care o conduce și poliție și autorităților locale, pentru a combate astfel acest fenomen.
„Chiar anul trecut am avut o inițiativă prin care am transmis aceste liste ( n.red. cu absenții nemotivați) la Consiliile Locale, cât și la Poliție. Cât de cât să controleze împreună, nu numai dirigintele sau școala, ci și autoritățile locale, iar în acest an vom repeta și chiar am semnat un protocol de colaborare cu poliția județeană”, a spus inspectorul.
Subiectul absenteismului, abordat și în cadrul CL Sfântu Gheorghe
Problema, împământenită și practicată de generații întregi de școlari, a absenteismului a fost discutată chiar în cadrul unei ședințe de Consiliul Local, din octombrie, când, în fața consilierilor din Sfântu Gheorghe a fost șeful Poliției Municipale din Sfântu Gheorghe, Vasilică Curea.
„Problema copiilor, a elevilor care în timpul zilelor de lucru când ar trebui să fie la școală, nu sunt la școală și umblă prin parcuri, umblă prin centru, umblă prin baruri, fumează, consumă alcool poate, în anumite condiții. (...) Ce se poate face cu acești chiulangii, până la urmă?”, a fost întrebarea adresată șefului Poliției din Sfântu Gheorghe de către consilierul Miklós Zoltán.
„Legat de problema elevilor, așa este, noi organizăm aproape săptămânal acele acțiuni, dar bineînțeles acțiunile noastre durează poate o oră, maxim două, putem verifica 5-6 unități de alimentație publică unde identificăm bineînțeles tineri care lipsesc de la cursuri, îi ducem, îi predăm unității de învățământ, informăm Inspectoratul Școlar Județean cu privire la acest aspect, dar degeaba, dacă ei sunt învățați, nu poți să stai toată ziua să-l iei din crâșmă, din bar. Legat de consumul de alcool, să știți că nu au fost situații de consum de alcool. Merg acolo, stau la o cafea, la un suc, la o țigară, dar cu alcoolul mai puțin. Foarte puține cazuri. În 3 ani de zile am avut 2 cazuri de consum de alcool în rândul elevilor care lipsesc de la cursuri. Deci organizăm acele acțiuni, dar v-am spus, efectul este pe moment, l-ai dus, l-ai predat, el poate în următoarea pauză a ieșit și a plecat din nou dacă nu vrea să rămână la cursuri”, a explicat polițistul.
Episoade rare de violență
Un alt fenomen îngrijorător la nivelul României este violența școlară. Cu toate că sunt puține, există totuși cazuri de violența între elevi și la nivelul județului Covasna. Un astfel de exemplu a fost înregistrat chiar la începutul acestui an școlar. Mai mulți tineri din Sfântu Gheorghe sunt cercetați în prezent de oamenii legii din cauza unui „ritual de inițiere” al bobocilor nu tocmai inspirat și de departe amuzant. Potrivit unor martori, câțiva „boboci” de la o școală din reședința de județ ar fi fost puși de colegii lor mai mari să își administreze lovituri, scenă filmată și apoi distribuită pe o rețea de socializare. Evenimentul, petrecut în octombrie a.c., a ajuns astfel în atenția poliției care a inițiat o anchetă.
„Consecutiv apariției, la data de 13.09.2018 pe o rețea de socializare, a unui videoclip în care se observau doi tineri lovindu-se reciproc în incinta unei săli de clasă, polițiștii din cadrul Poliției Municipiului Sfântu Gheorghe s-au autosesizat și au demarat verificări sub aspectul săvârșirii infracțiunilor de lovire sau alte violențe și amenințare.
Au fost efectuate verificări în urma cărora s-a stabilit unitatea de învățământ unde s-a petrecut incidentul și au fost identificate persoanele implicate. Până la acest moment au fost audiate 6 persoane, iar cercetările sunt continuate pentru a se stabili cu exactitate situația de fapt, urmând ca la finalizarea verificărilor să fie dispusă o soluție legală prin unitatea de parchet competentă, respectiv, Parchetul de pe lângă Judecătoria Sfântu Gheorghe.
Până la acest moment nu au fost semnalate alte cazuri similare în unități de învățământ din județ, faptele de aceste gen fiind cazuri izolate”, ne-au transmis polițiștii din cadrul IPJ Covasna.
Că astfel de cazuri sunt izolate a subliniat și inspectorul școlar județean, care a afirmat totodată că la nivelul județului Covasna violența este excepția, nicidecum regula.
„Nu putem să afirmăm că în județul Covasna sunt foarte multe acte de violență școlară. Știm că în școli, că între copii se creează de foarte multe ori niște relații tensionate, certuri, pentru că așa sunt copiii, mai ales în cazul băieților, dar asta nu înseamnă că ajungem la acțiuni grave. (...) În anul școlar trecut au fost foarte puține astfel de cazuri și nici nu pot să spun că au generat probleme în sensul că ar fi fost ceva grav”, a explicat inspectorul școlar general Kiss Imre.
Acesta a punctat totodată că acte de violență între profesori și elevi nu au fost raportate deloc în anul școlar trecut.
„În județul Covasna violența școlară nu a luat o formă gravă, suntem mai liniștiți din acest punct de vedere”, a concluzionat inspectorul.
Bullyingul, definit ca violență psihologică
Tot la categoria violență, dar psihologică, se încadrează și mult-discutatul „bullying”, definit ca „acțiunea sau seria de acțiuni verbale, relaționale, cibernetice și fizice, într-un context social dificil de evitat, săvârșite cu intenție, în mod constant și repetat, care implică un dezechilibru de putere, care au drept consecință atingerea demnității ori crearea unei atmosfere de intimidare, ostile, degradante, umilitoare sau ofensatoare, îndreptate împotriva unei persoane sau unui grup de persoane”, potrivit celei mai recente modificări din Legea Educației, adoptată de Camera Deputaților miercuri, 31 octombrie a.c..
Deși la nivelul județului Covasna nu sunt făcute publice studii în acest sens, cele ale Organizației Mondiale de Sănătate arată, potrivit expunerii de motive care a stat la baza modificărilor legislative, că România se află pe locul 3 din 42 în ceea ce privește violența psihologică.
De asemenea, un alt studiu, realizat de Asociația „Salvații Copiii” România, subliniază că 1 din 4 elevi este umilit în mod repetat la școală, în fața colegilor, 1 din 6 copii este bătut în mod repetat sau că 1 din 5 copii umilește în mod repetat un alt coleg la școală.
Minorii și țigările
Colțul de fumători, și nu pentru profesori, ci pentru elevi este și el existent, mai mult sau mai puțin oficial, în aproape orice curte de școală. Iar acest lucru se întâmplă în condițiile în care există, evident, legislație care reglementează clar vânzarea de țigări minorilor.
„Sunt îngrozită de copiii pe care îi văd dimineața. Eu merg la serviciu și văd copii de clasa a IV-a, a V-a, cu țigara și cafeaua”, ne-a spus un părinte din Sfântu Gheorghe.
Nici consilierii locali nu au trecut cu vederea această situație și au abordat subiectul în ședința amintită.
„Trebuie făcută o analiză și Inspectoratul Școlar să fie implicat, toți să fim implicați, să participe consiliul de părinți pentru că dacă părinții nu contribuie la educarea copilului, nu prea văd soluție, pentru că dacă acum s-au observat cu droguri, mai încolo cine știe ce se întâmplă. Dacă ne implicăm toți, poate nu reușim să facem ceva. (...) Dacă intervin și părinții, e ceva, pentru că de unde au (n.red. minorii) bani? Să vedem de unde au bani pentru țigări, îi 16-17 lei un pachet de țigări, nu? E ceva nu?”, a spus în luarea sa de cuvânt consilierul Andrei Cochior.
Ce a dus la aceste probleme
„Sunt foarte multe strategii elaborate, atât la nivel național, și la nivelul Uniunii Europene, în care sunt prevăzute combaterea absenteismului și abandonului. Sunt foarte multe programe, (...) dar cred că accentul acestor strategii cade mai mult pe efectele fenomenului și mai puțin pe cauzele care îl generează. Cauzele, majoritatea sunt de natură socio-economică, nu că elevilor nu le-al place școala, sau diriginta sau profesorii. Deci acestea provin din cauza situației financiare”, ne-a mai spus Kiss Imre, care a subliniat și că a întocmit alături de profesorii din județul Covasna un top al cauzelor care influențează absenteismul sau abandonul școlar.
Printre acestea se numără nivelul veniturilor familiare, lipsa motivației pentru studiu, implicarea copiilor în activități gospodărești, plecarea la muncă în străinătate a părinților sau a tutorilor sau percepția părinților asupra nivelului de utilitate a educației școlare.
„Sunt multe lucruri la care trebuie să fim atenți”, a concluzionat Kiss Imre.
Subiectele violențelor fizice sau verbale, în incinta sau în afara școlii, a absenteismului și fumatului în rândul tinerilor sunt pe atât de importante, pe cât de complexe, drept pentru care nu pot fi epuizate într-un articol de ziar. Și cu toate acestea, scopul acestuia este readucerea lor în atenția colectivă pentru că nu înseamnă că dacă nu se vorbește clar și deschis, ele nu există.
Iulia Drăghici
Daniela Luca