CULTURA 22 noiembrie 2022

Lectură pentru pace și armonie globală

de Covasna Media | 306 vizualizări

Luna Internațională a Bibliotecilor Școlare la Liceul Teoretic „Mircea Eliade” Întorsura Buzăului

„Toți acei ce au acces la o bibliotecă, la cărți,

sunt niște inși mai buni decât alții, mai fortificați,

iar durerile îi ating mai puțin și nefericirile trec mai repede”

                  Mircea Eliade.

 Sub egida Asociației Internaționale a Bibliotecilor Școlare, elevii Liceului Teoretic „Mircea Eliade” din Întorsura Buzăului, coordonați de întreaga echipă pedagogică îndrumată de directorul școlii, profesor, Bularca Maria, au sărbătorit în perioada 10 octombrie – 10 noiembrie 2022 Luna Internațională a Bibliotecilor Școlare. Sloganul propus de asociație a fost: „Reading for global peace and harmony” , iar activitățile desfășurate au fost menite să transmită mesajul universal potrivit căruia lectura poate deveni un act împotriva violenței, împotriva războiului, atunci când ne dorim să venim în ajutorul celor care trec printr-o perioada mai cumplită decât noi, pentru că orice popor, în orice limbă ar vorbi, își dorește pace.

S-au organizat șapte ateliere literare, la care au participat elevii și cadrele didactice ca „actori principali”. Fiecare atelier a oferit prilejul de a promova de la elev la elev cărți bune de citit, pentru ca aceștia să pornească mai ușor, mai motivați în aventura lecturii, însă modalitatea de promovare a fost diferită în fiecare atelier. 

Atelierul „SEMN DE CARTE... SEMN CĂ CITESC”, coordonat de profesoarele Tudor Prundar Lăcrămioara, Bularca Ramona, Maftei Andreea, a fost locul unde s-au promovat cărțile preferate prin intermediul semnelor de carte, dar și al citatelor selectate de elevi pentru a incita, cu adevărat, la lectură. Din echipa de voluntari a acestui atelier au făcut parte elevii Dani Denisa Adriana cls. a XI-a C, Balea Elena Raluca cls. a IX-a B2, Stoica Anna Maria cls. a XI-a A, Ola Andreea cls. a XI-a A, Aldea Sânziana cls, a XI-a A, Lăutaru Daria cls. a XI-a A, Popica Ana Maria cls. a XI-a A, Giuglea Ionela Vasilica cls. a IX-a B2, Ola Denisa Maria cls. a XI-a C, Boricean Ștefania cls. a XI-a B2.

„BIBLIOTECA VIE” a fost intitulat atelierul coordonat de profesoarele Bărbuș Ardelean Rodica și Văcăruș Costina. Elevii organizatori, Bularca Ana Sabrina, Popica Melania, Bobeș Maria Larisa, Cristian Ana Maria, Bănuț Lăcrămioara, din clasa a X-a C, au luat interviuri profesorilor Ștefan Emilia, Neșa Voichița, Lungu Cătălin, Corina Gyorgy – interviuri de opinie, referitoare la lectură. Anul acesta, echipa de voluntari a dorit să se reîntoarcă la Școala Gimnazială „Mihail Sadoveanu”, să schimbe câteva impresii despre cărțile îndrăgite, despre fascinația, importanța sau problemele actuale ale lecturii, cu doamnele profesoare Matei Daniela, Nițu Adela, Bularca Georgiana. Cu ocazia acestei vizite, elevii au realizat câteva interviuri interesante pe care le vor publica în revista școlii și au mulțumit foștilor profesori că au știut cum să îi convingă că timpul dedicat lecturii nu este un furt din libertate – ci o provocare, o cheie către adevărata libertate pe care doar astfel o poți cunoaște. 

Profesoara Monica Iuliana Muntean, împreună cu echipa de voluntari din clasa a XI-a B1, formată din elevii Pățea Denisa, Rohan Ghe. Ana Maria, Boricean Aurelia, Moise Riana, Mitrofan Claudia, au organizat atelierul de creație „SCRISOARE CĂTRE AUTORUL/ PERSONAJUL PREFERAT”, unde elevii au redactat scrisori destinate autorilor preferați sau au interpretat citate din cărțile preferate.

Atelierul „EU CITESC... TU, CE MAI CITEȘTI?”, condus de profesorii Gociman Dana și Stroie Bogdan, a fost locul unde elevii au prezentat cărțile lor preferate, având posibilitatea de a le schimba cu colegii lor sau de a le împrumuta.

Echipa de voluntari a fost formată din elevele: Tohănean Elena Roxana cls. a XI-a A, , Hosu Georgiana cls. a XI-a C. Poveștile despre lectură au durat mai bine de două ore, în aer liber, într-o atmosferă de toamnă târzie, sub „ploaia” de frunze multicolore. Cărțile prezentate au fost diverse și au atras interesul audienței. Amintim astfel „Tatuatorul de la Auschwitz” – Urszuly Viktoria cls. a IX-a A, „Totul se termină cu noi”– Roșca Alexandra cls. IX-a C, „Verity”– Ardelean Delia Maria cls. a XI-a B1, „Heart bones” – Dogaru Ileana cls. a IX-a B1, „Legenda” – Ola David cls. a X-a B, „Mitologie nordică” – Zărnescu Raul cls. XI-a A, „Pilotând în ploaie” – Dragomir Andra Maria cls. a X-a C, „Harry Potter” – Sporea Ștefania Carmen cls. a XI-a A, „Prizonierul”– Banciu Adriana Gabriela cls. a XI-a C, „Numără stelele” – Pruteanu Sonia Elena cls. a XI-a C, „Semnul Atenei” – Pastor Denisa.

În fiecare an, pentru sărbătorirea Lunii Internaționale a Bibliotecilor Școlare, echipa pedagogică a liceului recomandă elevilor o carte care să promoveze o idee universală, o lecție sau chiar mesajul sloganului I.A.S.L, un mesaj care să se întindă pe întreaga poveste. Cartea aleasă pentru anul 2022 a fost „Fahrenheit 451”, unul dintre cele mai cunoscute romane ale scriitorului american Ray Bradbury, publicat în 1953. Cartea i-a atras pe elevi prin mesajul indirect pe care îl transmite, un avertisment foarte grav – popoarele să nu-și distrugă culturile, să nu accepte o ideologie falsă care clamează „fericirea” standardizată pentru toți, să nu își „ardă” cărțile de teama că acestea ar putea să „trezească” sufletele și mințile oamenilor. 

Trei dintre atelierele organizate în această perioadă și-au desfășurat activitatea pornind de la conținutul acestei cărți, devenită „vedeta” sărbătorii. 

Atelierul „CĂRȚILOR ECRANIZATE”, coordonat de profesorii Bularca Mădălin Ciprian și Ganea Ionuț Bogdan, a propus elevilor vizionarea filmului „Fahrenheit 451”, ecranizarea romanului lui Ray Bradbury, în varianta din 2018, în regia lui Ramin Bahrani. Concluzia? Două minți diferite, din două perioade de timp diferite, în două moduri diferite transmit același avertisment apocaliptic, legat de sensul greșit spre care se îndreaptă societatea, și îi îndeamnă pe oameni să nu își piardă capacitatea de a gândi, de a discerne între ce înseamnă binele și răul, căci în zilele noastre, chiar dacă nu se ard cărțile, la propriu, metaforic vorbind, fluxul nesfârșit de informații, abundența informațiilor lipsite de temeinicie, fake news-urile, educația deficitară, ar putea conduce la limitarea gândirii și cunoașterii, și în cele din urmă chiar și la un război nuclear.

Atelierul „TREASURE HUNT – FAHRENHEIT 415”, coordonat de Mitrea Elena Mihaela, profesor de limba engleză, a fost atelierul la care au participat cu mult entuziasm peste o sută de elevi. Activitățile s-au desfășurat în incinta LTME, dar și în afara liceului (gară și parc). Elevii clasei a XI-a C au organizat o vânătoare de comori având ca punct de pornire cartea lui Ray Bradbury, „Fahrenheit 451”, pentru a marca Ziua Internațională a Bibliotecilor Școlare. S-au creat opt probe: poezie / blackout poem, video tik-tok al unui scurt dialog din carte, creare semn de carte care să cuprindă și citatul preferat din carte, test de cultură generală despre carte, creare colaj/coperta de carte pentru „Fahrenheit 451”, creare profil facebook pentru un personaj primit la începutul vânătorii, realizare colaj/puzzle al personajului primit, căutare cărți ascunse, notare dorințe, ars dorințe, conștientizarea permanenței acțiunilor noastre asupra mediului extern.

Echipele au arătat entuziasm și implicare în rezolvarea sarcinilor, cartea anului a fost lecturată și o vom adăuga alături de cărțile care inspiră, care deschid mintea, care au un rol și un loc bine stabilit în formarea personalității tinerilor.

Atelierul intitulat „PROCESUL LITERAR – FAHRENHEIT 451” s-a desfășurat în sediul Judecătoriei din orașul nostru, chiar în incinta sălii de judecată. Elevii Banciu Andreea, Buzea Daria, Găitan Maria Daria din cls. a IX-a C, Luca Maria Roberta din cls. a IX-a B1, Mitrofan Denisa, Bularca Ștefania, Banciu Loredana , Bularca Francesca din cls. a IX-a B2, Bularca Luca, Găitan Radu, Salca Cătălina, Naghi Miruna, Popica Andra, Kis Ioan Barbu din cls. a XI-a B1, precum și Banciu Adriana Gabriela, Pruteanu Sonia Elena, Stroie Maria Mihaela din cls. a XI-a C, și-au asumat rolurile personajelor din cartea anului 2022 și s-au prezentat în fața judecătorilor pentru a-l susține sau acuza pe pompierul Guy Montag – protagonistul întâmplărilor – pentru arderea cărților care nu erau binevenite într-o societate „controlată”.

Citind această carte, care a fost publicată cu mai bine de o jumătate de secol înainte, elevii au rămas surprinși de incredibila asemănare cu realitatea (sau cel puțin cu o parte a realității) pe care noi o trăim deja, discursurile lor devenind, din această cauză, uneori profund meditative. „Ne debarasăm de cărți, le aruncăm în uitare și indiferență? Ne depersonalizăm, devenim tot mai indiferenți? Sentimentele, emoțiile au devenit inutile sau au dispărut? „Fericirea” noastră constă doar în niște distracții facile? Consumăm „conținuturi”, nu cultură? Suntem „controlați”? Evoluția tehnologiei este în acord cu principiile și aspirațiile noastre? Cât mai putem decide în privința vieților noastre?” – sunt doar câteva întrebări apărute în timpul expunerii discursurilor și care dovedesc faptul că lectura stă la baza dezvoltării personalității din punct de vedere moral, civic și socio-afectiv, fiind o cale de cunoaștere, de accedere către valori. Filmul procesului literar a fost prezentat de către profesorii coordonatori - Bularca Maria, Văcăruș Costina, Filofi Andreea - la întâlnirea metodică a profesorilor de limbă și literatură română din zona Întorsura Buzăului, ca exemplu de bune practici în educație.

Sărbătorirea Lunii Internaționale a Bibliotecilor Școlare s-a dovedit de-a lungul anilor o oportunitate în sensul dezvoltării creativității elevilor. Timp de o lună, nimeni nu a avut monopolul adevărului, nici al răspunsurilor. Esențial, în această perioadă, a fost ca elevii să se simtă suficient de motivați și relaxați pentru a-și exprima deschis părerile și descoperirile. Abordarea creativă a avut ca rezultat găsirea de răspunsuri surprinzătoare pentru toată lumea. Aceste răspunsuri au o valoare uriașă, sunt mult mai mult decât informații sau abilități noi, ele reflectă coeziunea grupului numit Liceul Teoretic „Mircea Eliade”. Este, până la urmă, „cea mai frumoasă complicitate, cea a curiozității și a deschiderii față de nou”.

Prof. Maria Bularca

Bibliotecar, Camelia Mantaroșie

Distribuie articolul:  
|

CULTURA

De acelasi autor

Comentarii: 0

Adaugă comentariu
Trebuie să fii autentificat pentru a putea posta un comentariu.