Un mare lanţ de magazine, obligat la returnarea banilor unui client
Totul s-a desfăşurat în instanţe, după ce clientul cumpărase o imprimantă defectă
Un avocat din Sfântu Gheorghe a câştigat un proces împotriva unuia dintre cele mai mari lanţuri de magazine de electrice şi electrocasnice din România, însă nici până acum acesta din urmă nu a pus în aplicare hotărârea judecătorească.
Povestea a început în 2012, când avocatul a cumpărat o imprimantă de la reprezentanţa din Sfântu Gheorghe a respectivului lanţ de magazine. La momentul respectiv, vânzătorul nu a făcut proba imprimantei, motivând că nu deţine anumite accesorii, în vreme ce cumpărătorul a fost convins că aparatul e în regulă.
„Problema a fost însă că, odată instalată imprimanta la biroul meu, aceasta nu a funcţionat din prima clipă. Nu a funcţionat niciodată, de fapt. Atunci am revenit la magazin şi am cerut o soluţie – mi s-a spus să aduc imprimanta că o vor repara ei. Am cerut însă alta nouă sau, dacă o vor la reparat, să-mi dea alta până se rezolvă problema, căci aveam nevoie pentru lucru. Am fost refuzat pe motiv că „politica firmei” nu prevede aşa. Acela a fost momentul în care am decis că lucrurile nu vor rămâne aşa”, spune avocatul.
Convins că are dreptate şi simţindu-se înşelat, omul s-a îndreptat către Protecţia Consumatorului, însă aici a fost înştiinţat că nu poate depune reclamaţie deoarece doar persoanele fizice şi grupurile constituite de acestea o pot face.
„Nu ştiu de unde au scos cei de la Protecţia Consumatorului faptul că un avocat e persoană juridică, noi ne constituim în liber profesionişti, dar nu suntem persoane juridice”, susţine avocatul, care nu s-a descurajat şi s-a dus în instanţă pe penal, acuzându-l pe directorul local al societăţii de la care cumpărase imprimanta de infracţiunea de abuz în serviciu contra intereselor persoanelor. Procesul a fost însă pierdut, drept pentru care avocatul a deschis o nouă acţiune, în instanţa civilă de această dată. Pe care a şi câştigat-o la începutul acestui an, instanţa dispunând înapoierea valorii imprimantei, de aproape 500 de lei, şi plata cheltuielilor de judecată de către societatea pârâtă.
„Sentinţa a fost comunicată la începutul lunii ianuarie, şi suntem aproape de finalul lui martie. Nu au pus-o în aplicare şi intenţionez să merg cu executorul judecătoresc, căci această societate trebuie să înţeleagă o dată pentru totdeauna că şi clientul are drepturi”, a spus avocatul.
Acesta a precizat că nu neapărat suma de 500 de lei, cât a costat imprimanta, l-a determinat să nu se lase bătut, ci principiul de a nu fi păcălit.
„Nu e vorba de sumă ci de principiu. Lucrurile nu se vor schimba în ţara asta atâta vreme cât ne e teamă de drepturile noastre, cât ne lăsăm călcaţi în picioare. Îi sfătuiesc pe toţi consumatorii să-şi caute dreptatea. Unora li se pare ridicol că m-am luptat pentru 500 de lei, dar vin cu întrebarea: dacă era copilul dvs., să dea 500 de lei pentru un joc nefuncţional, sau mama dvs. să cumpere cu 500 de lei un televizor nefuncţional... tot ridicol vi s-ar mai fi părut să vă faceţi dreptate...?” – întreabă retoric avocatul, care acum aşteaptă să vadă şi roadele dreptăţii, nu doar litera legii.