Starea drumurilor din județ e în continuare bună
Avem însă probleme cu lipsa parazăpezilor
Pe drumurile județului Covasna se circulă în continuare în condiții de iarnă, iar autoritățile spun că nu există pericolul de blocaje sau închidere a acestora.
Prefectul Dumitru Marinescu a declarat că atât drumurile naționale cât și cele județene sunt în regulă, iar cei responsabili de întreținerea lor au tot ceea ce este nevoie pentru menținerea acestei stări. Cu toate acestea, Secția Drumuri Naționale Covasna stă mai bine decât Consiliul Județean atunci când vine vorba despre necesarul pentru condiții de iarnă.
Astfel, SDN dispune în prezent de câteva sute de tone de nisip, aproape 2.500 tone de sare și 4,4 tone de clorură de calciu, precum și de 26 de utilaje de intervenții. În plus, Secția a reușit să-și completeze necesarul de parazăpezi, având un total de acoperire de 2.300 de metri.
La drumuri judeţene, există peste 5.000 de tone de nisip și 592 tone de sare, însă nu există deloc clorură de calciu și nici parazăpezile necesare, unde ar fi un necesar de peste 27.000 de metri. În schimb, există 65 de utilaje pentru intervenții pe drumurile județene – iar aici intră tot ce implică curățarea acestora, inclusiv ceea ce se află în dotarea primăriilor.
Parazăpezile sunt necesare, dar sunt furate
Administratorul public al județului, Kovács Ödön, a declarat în repetate rânduri că banii guvernamentali destinați drumurilor județene abia ajung pentru întreținerea de iarnă și eventuale lucrări de refacere a acestora.
„Necesarul parazăpezilor este de aproape 30 de kilometri, dar nu avem nimic – ce-a fost s-a furat pentru fier vechi. Cele din metal sunt bune, dar sunt furate și, în plus, sunt foarte scumpe – în jur de 100.000 de lei un kilometru. Asta în condițiile în care bugetul nostru total este de 6 milioane de lei, bani cu care trebuie să facem deszăpezirea și reparații ale drumurilor, căci de turnarea vreunui covor asfaltic pe undeva nici nu poate fi vorba prea curând”, a declarat Kovács Ödön, care susține că în 2013 s-au cheltuit 2,8 milioane de lei numai pe deszăpezire, în vreme ce anul acesta se va ajunge la cheltuieli mai mici, deoarece nu am avut o iarnă foarte grea.
Acesta a mai arătat că pentru un viitor în care ar exista destui bani, în fiecare proiect de buget s-au prevăzut, atât anul acesta, cât și anul trecut, câte 100.000 de lei necesari achiziționării de parazăpezi, însă nu se știe când ar putea deveni posibil acest lucru. În plus, chiar dacă s-ar cumpăra parazăpezile, Kovács susține că cei patru angajați de la drumuri judeţene nu ar putea face față pazei acestora. Atunci, primarii ar trebui să-și asume luarea în concesiune a parazăpezilor și inclusiv paza, iar în afară de câteva cazuri, foarte puțini sunt cei dispuși la așa ceva.
Alternativa la parazăpezi ar fi, după cum susține prefectul Marinescu, perdelele naturale: adică plantarea de arbuști în zonele care au nevoie iarna de parazăpezi. Pe lângă aspectul plăcut, perdelele naturale ar asigura nu doar protecție iarna, cât și un aer curat pe timp de vară, când asfaltul se încinge. Astfel de soluții au fost deja aplicate cu succes în țările europene, pe unele drumuri din acestea găsindu-se perdele naturale formate din arbuști fructiferi.