Restrângere de activitate pentru aproape 60 de profesori covăsneni
Keresztély Irma consideră că noțiunea de „titular” ar trebui desfiinţată
Școlile românești nu ar mai trebui să producă, cel puțin o perioadă, educatori și învățători, acestea devenind aproape sigur „meserii pentru șomeri” – este de părere inspectorul școlar general al județului Covasna, Keresztély Irma. Afirmația a fost făcută marți, în cadrul unei conferințe de presă, unde Keresztély a arătat că începând cu anul școlar 2014/2015 se va face restrângere de activitate pentru 58 de cadre didactice titulare. Potrivit lui Keresztély, există inclusiv situații care implică 30 de cadre didactice titulare pentru care situația nu a fost definitivată încă din anii școlari anteriori, în vreme ce situația este apărută în acest an pentru restul de 28 de cadre didactice.
„Cauza restrângerilor de activitate o reprezintă în primul rând scăderea populației școlare, care se resimte de la an la an. S-a făcut o analiză distinctivă la nivelul fiecărei unități școlare”, a declarat Keresztély, arătând că există o întreagă procedură, care implică și evaluarea cadrelor didactice, în vederea restrângerii de activitate.
Keresztély a admis că mobilitatea cadrelor didactice pe posturile disponibile și vacante temporar îi afectează cu adevărat pe cei care nu sunt titulari, chiar dacă, uneori, un astfel de cadru didactic poate avea o mai bună activitate la catedră decât unul titular.
Pornind de aici, aceasta a arătat că, în opinia sa, sistemul este încâlcit, încărcat și mai ales prost conceput încă din 1990 începând.
„Schimbarea din 1989-1990 ne-a prins pe picior greşit – după ani de zile într-un regim strict și totalitar, ne-am trezit peste noapte cu o libertate prea mare, prea greu de dus, bruscă. Asta a adus schimbări masive și în învățământ, iar prima mare greșeală a fost reducerea normei cadrelor didactice de la 28 de ore pe săptămână la 18 sau 16 în unele cazuri. În vreme ce în Occident nimeni nu lucrează mai puțin de 40 de ore săptămânal; nu există nicio țară în Europa în care un profesor să lucreze doar 18 ore. A doua mare greșeală a fost introducerea titularizării – așa, unii stau la locul lor „călduț” și alții, poate mai buni, se zbat. (...) Dacă nu erau toate astea, poate nu mai ajungeam nici la reducerile de personal, la șomerii din învățământ. De ani de zile spun că nu mai e nevoie de învățătoare și educatoare, căci o armată întreagă așteaptă la coadă. Până când nu sunt posturi vacante titularizabile, prin formarea învățătoarelor și educatoarelor producem șomeri. Dar sunt părinți și tineri care preferă să aibă o meserie, deși vor fi șomeri”, a mai spus Keresztély.
Inspectorul şef a precizat că acest lucru a fost perpetuat de faptul că s-a mers mulți ani și pe „suplinitorii calificați”, însă a atras atenția că scăderea numărului de copii va ajunge să elimine aceste situații. Pe de altă parte, inspectorul general a arătat că există și cadre didactice titulare care „se joacă cu sistemul”, luându-și concedii și revenind la catedră atunci când doresc, fără a ține cont de faptul că asemenea mișcări îi afectează crunt pe alţii – atât pe colegii care nu sunt titulari cât și pe elevi. În acest context, Keresztély consideră că noțiunea de „titular” ar trebui desfiinţată, astfel încât fiecare să aibă acces, într-un mediu concurențial, la posturile din învățământ.