ACTUALITATE 18 martie 2014

Promovabilitate de numai 28,38% la simularea Bac-ului

de Monica Vrânceanu | 721 vizualizări

În trei licee din judeţul Covasna niciun elev n-a reușit să promoveze

Simularea Națională a Examenului de Bacalaureat indică un nou dezastru și în județul Covasna, aliniindu-ne astfel tendinței naționale: elevii sunt tot mai dezinteresați de școală și învățătură și nimic nu pare să-i poată face să o ia într-o nouă direcție. Inspectoratul Școlar Județean a finalizat analiza datelor legate de simulare și rezultatele nu sunt deloc îmbucurătoare.

Astfel, promovabilitatea în județul Covasna a fost de numai 28,38%, adică numai 404 elevi din cei 1.325 au reușit să obțină media 6 la Bac, atât cât este minimul necesar pentru a promova acest examen. Un alt aspect interesant este faptul că avem aproape 2.000 de liceeni în clasele terminale, și din aceștia s-au înscris la simulare 1.637, din care 312 nu s-au prezentat.

Elevii, lipsiți de responsabilități la simulare

Inspectorul școlar general al județului, Keresztély Irma, a declarat că relevante sunt rezultatele privind elevii de clasa a XII-a, unde se poate vedea nivelul pregătirii, în vreme ce examenul pentru cei de-a XI-a a urmărit de fapt acomodarea acestora cu condițiile de examen.

Cred că s-a greșit prin faptul că notele de la simulare nu au fost trecute în catalog, așa cum am făcut noi, la simularea județeană din decembrie. Dacă erau trecute în catalog, probabil că elevii erau mai responsabilizați și dădeau mai mult, tratau cu mai multă seriozitate. Noi, cei de la IȘJ Covasna, am propus asta, dar nu s-a decis așa până la urmă”, a explicat Keresztély, adăugând că nici organizarea simultană a simulării pentru cei doi ani de liceu, a XII-a și a XI-a, nu a fost benefică, mobilizând foarte multe resurse umane, în detrimentul altor elevi, care astfel au pierdut din zilele de școală.

Matematica, bat-o vina!

Una peste alta, promovabilitatea (adică note peste 5) la Limba română a fost de 49%, la Limba maghiară de 65,45%, la Matematică de 36,62%, iar la proba aleasă, în funcție de profile, de 59,72%. Observațiile inspectorilor de specialitate au arătat că subiectele au avut grade de dificultate medii, fiind accesibile, concepute fiind diferențiat pe profile – real, uman, tehnologic.

Cu toate că promovabilitatea la Matematică a fost una mică, ea a fost totuși mai mare cu 17% decât la simularea județeană din decembrie 2013. Doar șapte licee din județ au reușit să aibă o promovabilitate peste 50% la Matematică: Liceul Nagy Mózes Târgu Secuiesc (84,31%), Liceul Teoretic Reformat Târgu Secuiesc (77,78%), Colegiul Székely Mikó Sfântu Gheorghe (68%), Colegiul Național Mihai Viteazul (57,89%), Liceul Ped. Bod Péter Târgu Secuiesc (55,17%), Liceul Mikes Kelemen Sfântu Gheorghe (50,91%) și Liceul Teoretic Mircea Eliade Întorsura Buzăului (50%). Restul liceelor au obținut procente de promovabilitate sub 50% la Matematică, iar la Liceul Tehnologic Kós Károly din Sfântu-Gheorghe promovabilitatea a fost de zero.

Licee mari, procente modeste

La promovabilitatea întregului examen de simulare a Bac-ului, situația e și mai tristă, căci niciun liceu din județ nu a reușit să atingă o promovabilitate de peste 50%, astfel că avem doar patru licee cu rezultate bunicele: Liceul Mikes Kelemen (50%), Colegiul Székely Mikó (47,73%), Liceul Teoretic Mircea Eliade (46,53%) și Colegiul Național Mihai Viteazul (45,86%). La polul opus, la liceele tehnologice Kós Károly, Puskás Tivadar și Nicolae Bălcescu nu a reușit să promoveze simularea la Bac nici măcar un elev.

Cred că în acest context am proiectat o cifră realistă de școlarizare pentru anul școlar următor. În afară de conducerea Liceului Tehnologic Kós Károly, care a recunoscut că aici vin cei mai slabi elevi și prin urmare nu are rost să mențină clasele de liceu, toți directorii au insistat în sens invers. Este o abordare greșită (…)”, a punctat Keresztély Irma.

Apel la conștientizare

Șefa Inspectoratului Şcolar Judeţean a declarat că promovabilitatea de 28,38% ar trebui să tragă un semnal de alarmă în ceea ce-i privește pe toți cei implicaţi – elevi, profesori, părinți. În perioada următoare vor fi analizate rezultatele simulării, iar Keresztély crede că inclusiv părinții ar trebui să se implice în acest sens. Pe de altă parte, inspectorul șef județean este de părere că o hibă se poate găsi și la cadrele didactice – vorbim aici mai ales de cele ale căror elevi nu au putut promova și la modul de evaluare a acestora, la final de an.

Însăși autoevaluarea și evaluarea cadrelor didactice implică procedee complicate, în care există cercuri vicioase. (…) Dar dincolo de asta, cred că adevărul e undeva la mijloc, nu cred că avem aceste rezultate doar din vina profesorilor. Ce te faci cu acei elevi care pur și simplu nu vor să învețe…?!”, a întrebat retoric Keresztély.

În concluzie, șefa IȘJ a arătat că prea multe așteptări nu mai are, însă și-a exprimat speranța că elevii vor înțelege importanța Bac-ului și, conlucrând cu profesorii, vor reuși să recupereze câte ceva până peste aproape trei luni, când îi așteaptă examenul real.

Distribuie articolul:  
|

ACTUALITATE

De acelasi autor

Comentarii: 2

Adaugă comentariu
io, 19 martie 2014
Nu mai tot dati vina pe elevi. Nici cadrele didactice nu mai sunt ce erau o data. Fara munca, daruire si motivare nu se obtin rezultate in nici un domeniu.din partea ambelor parti
lili, 19 martie 2014
Vom face si vom drege si mai vorbim la anul tot asa.... Dezastrul continua... pana cand ?! pana la ce nivel ?! Si mai ales, cine raspunde ??!!!!!!!!!!!!
Trebuie să fii autentificat pentru a putea posta un comentariu.