ULTIMA ORĂ 20 august 2017

Stațiunea Șugaș Băi, promovată cu succes prin intermediul sportului

de Observatorul de Covasna | 4183 vizualizări

Cel mai important eveniment de promovare a stațiunii Șugaș Băi revine în 2017 cu noutăți și cu entuziasm

Zona Șugaș Băi din Sfântu Gheorghe este prezentă anual, de circa cinci ani, pe harta competițiilor sportive adresate iubitorilor de mountainbike și alergare montană, datorită concursului„Șugaș Race”. Evenimentul, care aduce la fiecare ediție sute de participanți din toate colțurile țării, a devenit cel mai important eveniment de promovare a stațiunii după ce a oferit șansa participanților să cutreiere pădurile, dealurile și satele județului Covasna, multe dintre ele care păstrează un farmec arhaic, greu de găsit și de aceea foarte apreciat în România modernă a zilelor noastre.

Anul acesta, Șugaș Race vine cu o noutatea importantă. Cele două probe ale evenimentului vor fi separate în două competiții distincte, cu date diferite. Șugaș MTB Race va avea loc în 26 august, iar Șugaș Trail Run Race în 14 octombrie. Astfel, pasionații competițiilor în aer liber vor avea în acest an două ocazii să viziteze zona stațiunii Șugaș Băi.

De unde ideea organizării concursului sportiv pentru promovarea stațiunii?

Șugaș Race împlinește în 2017 cinci ani de la înființare. În 2011 – 2012, președintele Asociației de Turism și Ecologie CovAlpin, manager în activitate de turism, Tiberiu Andrei Poștoacă, el însuși pasionat de tot ceea ce înseamnă turism montan, a decis să pornească în stațiunea Șugaș Băi un concurs interesant, adresat pasionaților de senzații tari și pasionaților de natură.

„Ideea s-a născut încă de prin 2011-2012, când aproape weekend de weekend eram pe la vreun concurs în țară, în general mountainbike sau alergare montană. Încă de pe atunci mi s-a părut interesant conceptul de a atrage oameni în zonă prin acest gen de evenimente. A avut și zona noastră cândva un mic precedent în așa ceva, cu două evenimente de mountainbike care din nefericire nu au rezistat timpului. Așadar, cunoscând potențialul locului dublat de nevoia de a ne promova zona, am zis că, musai musai să avem și noi așa ceva. Așa am luat atunci decizia (cu mult entuziasm ce-i drept) de a organiza evenimentul în zona Șugaș Băi”, ne-a spus președintele CovAlpin.

Doar anul trecut peste 240 de persoane au luat startul concursului organizat la Șugaș Băi și plăcut impresionați, au lăsat în urmă promisiunea de a reveni în zonă.

„Concurenții, așa cum și „țintim” de altfel, sunt din toată țara. Orașele mari, dar nu numai, sunt cele care furnizează grosul concurenților. Brașovul conduce alături de București, dar nici orașe ca Sibiu, Târgu Mureș, Cluj, Timișoara, Miercurea Ciuc sau Constanța nu sunt mai prejos.  Profilul participantului arată cam așa: studii medii și (majoritatea) superioare, cu vârsta între 18 și 55 ani, majoritatea din mediul urban, cu o proporție sensibil mai mare a bărbaților în fața femeilor (cam 60%-40%).

Anul trecut au fost mai bine de 240 de concurenți, numai la alergare. La mountainbike anul trecut am adunat mult mai puțini din cauza vremii foarte reci. Ținta noastră, fără exagerări, este să adunăm cam 500 de participanți pentru fiecare probă. Ca idee cele mai mari competiții autohtone (ce-i drept aflate spre a 10-a ediție) adună 1000-1500 participanți. Deci potențial și amatori de așa ceva există. Ține de marketing ca mesajul transmis către ei să-i facă interesați”, ne-a mai spus Tiberiu Andrei Poștoacă.

Beneficiile aduse zonei

Cel mai mare beneficiu adus zonei Șugaș Băi prin concursul Șugaș Race este dat sectorului de servicii și de cazare.

„Există un beneficiu real, dar care momentan e puțin umbrit de numărul (încă) redus de participanți. Chiar și așa, sectorul de servicii și cel de cazare înregistrează un câștig. Gândiți-vă că vin câteva sute de oameni de peste tot într-o perioadă în care sectorul turistic este în regres, sau cel mult, stagnează. Pe de altă parte se înregistrează un câștig clar de imagine. Datorită mass media centrală, avidă de știri senzaționale, nu avem întotdeauna cea mai favorabilă imagine. Majoritatea celor care au ajuns aici nu numai că și-au și schimbat imaginea, dar pleacă și cu promisiunea de a reveni”, ne mai spune organizatorul principal al evenimentului.

Concursul de alergare leagă trei localități

Competiția de alergare montană este concepută în așa fel încât să ofere șansa participanților să vadă nu doar o stațiune-centru de apă minerală, ci trei. Astfel, fiecare persoană care intră în concurs va trece atât prin Șugaș Băi, cât și prin Vâlcele și Belin.

„Traseul e gândit de mine. Au fost zeci de ieșiri în care am căutat cele mai bune poteci și drumuri astfel încât experiența sportivilor să fie cât mai plăcută. Motivația alegerii traseului actual rezidă în 3 aspecte principale: 1. Să fie un traseu echilibrat, cu urcări și coborâri alergabile pentru un participant cu nivel mediu de pregătire. 2. Să manifeste interes prin caracterul inedit al locurilor, în cazul ăsta stațiuni cu apă minerală. 3. Să responsabilizeze participantul cu privire la importanța păstrării unui mediu curat și sănătos”, spune președintele asociației CovAplin, care adaugă: „Avem o zonă frumoasă cunoscută pentru ape minerale, kürtőskalács, pâine de casă și diversitate etnică și culturală. Șugaș Race e evenimentul care îmbină priceperea noastră organizatorică cu aceste ingrediente”.

Cum „se mișcă” turismul covăsnean

Turismul covăsnean are potențial însemnat să se dezvolte, dacă sunt lăsate deoparte interesele politice și dacă se iau în vedere trei axe, spune președintele CovAlpin: turismul balnear, cultural și cel bazat pe natură.

„Turismul balnear are un real potențial, dar lipsa investitorilor în județ sabotează dezvoltarea acestui sector (imediat de 20 de ani). Stațiunea Covasna se mișcă binișor în acest sens, deși din punct de vedere al marketingului, în opinia mea, sunt nicăieri. Nu mai pun lipsa de personal calificat – pe toate nivelurile - industriei. Sunt multe de schimbat...

De cealaltă parte, turismul cultural are din nou un potențial imens dar doar dacă cei care îl practică încearcă o altă strategie de imagine. În sensul de a atrage turistul pentru ceea ce ne face diverși și valoroși (ca și maghiari, secui, covăsneni), nu ca și „popor superior”. Evident e vorba de imaginea proprie a multor maghiari în raport cu turiștii românii.

Și nu în ultimul rând, turismul bazat pe natură este un pilon important. Este un concept complex care s-ar putea dezvolta frumos în condițiile  în care păstrăm (încă) un cadru natural variat și nealterat.

Una peste alta cred și simt că lucrurile se mișcă într-o direcție bună, doar că foarte foarte greoi. Rămâne de văzut dacă la nivel individual sau de comunitate vom reuși să ne folosim atuurile de care dispunem, sau vom continua căutând scuze”, spune specialistul în management turistic.

La începutul lunii iulie s-a dat startul înscrierilor la cele două competiții sportive desfășurate la Șugaș Băi. Mai multe detalii legate de înscriere, trasee și regulament sunt disponibile pe www.sugasrace.ro.

Sursă foto: www.sugasrace.ro.

Iulia Drăghici

Distribuie articolul:  
|

ULTIMA ORĂ

De acelasi autor

Comentarii: 0

Adaugă comentariu
Trebuie să fii autentificat pentru a putea posta un comentariu.