Orașul cu trotuare ca arătura așteaptă modernizarea
Autoritățile vor să construiască 20 de kilometri de trotuar la Întorsura Buzăului, dar și piste de biciclete
Anul 2019 ar urma să fie cel în care întorsurenii vor avea, în sfârșit, șansa de a circula prin centrul localității, așa cum este normal într-un oraș civilizat, pe trotuare moderne, nu ca pe arătură sau pe drumul de țară, cum este în prezent pe toată porțiunea alăturată drumului național 10 și nu numai. Este planificată construirea a 20 de kilometri în acest an, spune, optimist primarul Leca Băncilă. Ba mai mult, pe DN10 se dorește construirea, în paralel, și a unei piste de biciclete.
Cu toate că este cunoscut faptul că mersul pe jos este sănătos, la Întorsura Buzăului nu prea recomandă nimeni această activitate, mai ales în zona centrală a localității. Pietonii circulă cu dificultate, mai mult pe carosabil, pe lângă mașini, din cauză că fostele trotuare sunt acum, în urma lucrărilor la apă și canalizare, fie inexistente, fie arată ca după bombardament (atunci când nu plouă). Totuși, deși reprezentanții Primăriei spun că au fondurile necesare reconstruirii acestora, proiectul nu poate fi demarat din cauza interminabilelor lucrări la infrastructura de sub pământ. Se dorește însă ca de anul acesta, orașul să fie din nou accesibil pietonilor.
„Am avut de 4 ani banii pentru trotuare. Nu puteam să le fac pentru că îi avem în față pe cei cu apa și canalizarea. Anul acesta o să avem undeva la 20 de kilometri de trotuare. (...) Avem 4 milioane de lei, în bugetul local”, a declarat, pentru Observatorul de Covasna, primarul Leca Băncilă.
În același timp, susține edilul, proiectul prevede și o pistă de biciclete pe drumul național care străbate orașul.
„Pe drumul național vom rezolva această problemă. Pe o parte va fi trotuar, pe cealaltă, pistă de biciclete. (...) Pe partea unde sunt stâlpii de curent va fi trotuar, iar pe partea cealaltă va fi pista. De la Peco, ne ducem până la Brădet, dar în zona centrală nu va fi amenajat și pentru biciclete. Vom avea doar rastel”, a mai spus primarul.
Săptămâna trecută, autoritățile au avut și o întrevedere cu proiectantul, pentru a pune la punct detaliile privind acest proiect de anvergură, atât de așteptat de toată lumea - pietoni, bicicliști și șoferi, deopotrivă.
Trotuar la spital – o urgență?
În cea mai recentă ședință de Consiliu Local, unul dintre aleșii locali i-a cerut, în plen, primarului să înceapă de urgență lucrările de construire a trotuarului măcar în zona Spitalului orășenesc, pentru că cei internați acolo, mulți dintre ei cu probleme locomotorii și imobilizați în scaun rulant, sunt puși zi de zi în pericol atunci când vor să ajungă în oraș, fiind obligați, în lipsa unui trotuar, să circule pe carosabil.
„Dacă tot ziceți că aveți bani de trotuare, trotuarul de la spital, fiindcă apă, canal s-au băgat acolo, de ce nu faceți îl faceți? A fost o cerere și v-am explicat că acolo este important pentru cei care merg pe partea de drum carosabil, dar nu vă interesează. Probabil așteptați anul electoral. Nu vă gândiți la amărâții ăia. (...) Strada dumneavoastră ați făcut-o, de restul nu vă interesează”, a spus, iritat și foarte vocal, consilierul local Iliuță Vasile.
Primarul i-a răspuns, aproape cu aceeași tonalitate, că acest lucru nu va fi posibil până ce constructorul care a preluat străzile pentru implementarea proiectului de apă și canalizare nu va încheia lucrarea și va preda din nou străzile primăriei, fapt care ar trebui să se întâmple cel târziu în luna iunie.
„Nici acum nu pot să îl fac pentru că sunt două greșeli acolo în canalizarea de sub pământ. Eu nu pot interveni pe strada respectivă până nu e predată. (...) O să îl facem pe cel de pe partea stângă. Pe celălalt nu pot să îl fac. OMS-ul l-a distrus, să îl facă. (...) Dar de reabilitat, numai când a terminat și ți-o dă înapoi poți interveni. (...) Mai au 68 de zile și trebuie să plece, că altfel returnează banii”, a răspuns primarul.
În teorie, planurile sună foarte bine, dar declarațiile nu prea mai au valoare pentru cetățeni. Oamenii nu se mai lasă înduplecați de vorbe, ci așteaptă, cu sufletul la gură, ca autoritățile să și înceapă treaba.
„Puteau măcar să înceapă lucrările pe tronsoanele unde s-a terminat deja lucrarea. Am înțeles și că ei vor să facă totul odată, dar se putea pune măcar piatră spartă, galbenă, ca să nu mai fie așa mult noroi când plouă. Aia se tasează și nu îi încurcă. În plus, puteau să se gândească foarte serios la siguranța pietonilor, care circulă acum pe drum pentru că nu au trotuare, ne-a spus Claudiu, un locuitor al orașului.
„Acum câțiva ani, a căzut în mâinile mele un pliant, frumos colorat cu viitoare proiecte de construcție/reabilitare ale acestui mic oraș. Eram cumva mândră și mă gândeam: „uite, că se poate!”. Au trecut de atunci vreo 3 sau 4 ani. Orașul tot mai gri și mai murdar, pe zi ce trecea. (...) De la cât de cât la foarte rău. După o zi foarte ploioasă am văzut cât este de mare dezastrul. Am văzut tot feluri de postări cu zone inundate, în fața băncii, școlii, gării etc. Până aici, poate nu m-a afectat prea tare, dar am început să simt și personal ce mizerie ne îngroapă zi de zi. Mă întorceam de la muncă. Am fost lăsată din mașină în fața Farmaciei și am intrat cu o gheată de jumătate în noroi... Superb, zic! Nici un bai, se mai întâmplă. Dar de atunci... noroi și iar noroi. Pe marginea DN-ului sunt tranșee, pe strada Bisericii îți rupi efectiv mașina și cel mai „frumos” moment: în fața Poștei - fântâna arteziană de apă caldă. S-a rezolvat, astupat și gata. Ce-a rămas e limpede: o dâră ca un mormânt”, ne-a spus și Alina, o tânără din Întorsura Buzăului.
Anul trecut în toamnă au început reabilitările trotuarelor pe câteva dintre străzile recent asfaltate – Fabricii, 1 Decembrie 1918 și Gheorghe Doja.
Și cu toate că încă de anul trecut se discuta despre intervențiile în regim de urgență pentru reabilitarea porțiunilor din zona Spitalului Orășenesc, cât și cele din zona centrală a orașului, de-a lungul străzii Mihai Viteazul, a trecut o iarnă și va trece și o primăvară, cel puțin, așadar, până când va începe treaba.