STIREA ZILEI 8 noiembrie 2022

iCare – Academie de Spital: asistenții medicali de la SJU Covasna s-au întors la școală

de Iulia Drăghici - Taraș | 629 vizualizări

Asistenții medicali ai Spitalului Județean de Urgență „Dr. Fogolyán Kristóf” din Sfântu Gheorghe, toți cei 477, s-au întors la școală! Este vorba despre o școală internă, concepută special pentru ei, care face parte dintr-un proiect unic la nivel național. În vară a fost demarat proiectul „iCare – Academie de Spital”, care are ca scop pregătirea unitară a tuturor angajaților. Programul a pornit cu o testare inițială, cu 60 de întrebări, care a analizat nivelul de pregătire actual al personalului. 

Programul „iCare (n.red. Îmi pasă) – Academie de Spital” este creat și implementat, la nivelul spitalului, de o echipă de 11 persoane. Este un proiect care nu a presupus finanțare, ci se realizează în regim de voluntariat. 

Ideea a venit încă din timpul pandemiei, din dorința de a oferi pacienților servicii medicale mai bune, ne-a spus directorul de îngrijiri, Molnár Enikő. Implementarea propriu-zisă a început din vara acestui an, când toți asistenții medicali ai Spitalului Județean de Urgență au susținut o testare amplă, de 60 de întrebări. A fost anonimizată, ceea ce înseamnă că fiecare participant la studiu a primit un cod, cunoscut doar de el. Interesant este că toți asistenții medicali, indiferent de secție, au primit aceleași întrebări. Scopul acestui chestionar a fost să se verifice nivelul actual de pregătire al personalului și pentru a se depista punctele slabe ale sistemului. În plus, astfel s-au putut stabili ținte concrete pentru viitor. 

Am pornit de la ideea să facem o fotografie să vedem unde suntem astăzi și unde vrem să ajungem, la ce să lucrăm. Am făcut chestionarul acesta cu două scopuri: să vedem unde suntem, și suntem bine, ne bucură acest lucru, dar vrem să ajungem mai sus. Știm unde ne aflăm astăzi și pe ce să ne axăm”, a declarat managerul András-Nagy Róbert luni, într-o conferință de presă. 

Punctele vulnerabile 

În ceea ce privește punctele vulnerabile constatate după testare, directorul de îngrijiri a amintit tehnicile de prevenire a infecțiilor nosocomiale, atitudinea la intrarea în sala de operație sau administrarea de medicamente. 

Programul are ca scop îmbunătățirea, din punct de vedere profesional și nu numai, a activității medicale. Am început cu asistenții medicali. Ne-am dat seama la începutul pandemiei că noi facem lucruri frumoase, mari și de răsunet, dar poate nu e de ajuns. Am vrut să vedem cum stăm noi la bază, cunoștințele de bază, cu lucrurile pe care le facem în fiecare zi. (...) De o lună am terminat evaluarea tuturor asistenților medicali în ceea ce privește cunoștințele de bază. (...) După această verificare, vrem să facem pasul următor, ceea ce înseamnă că vom avea 11 module de instruire interactivă cu participarea medicilor din spitalul nostru”, a declarat luni directorul de îngrijiri, Molnár Enikő. 

Din ianuarie încep cursurile, cu 11 module de instruire 

Așadar, din ianuarie, asistenții vor avea de urmat 11 module de studiu. Ei vor fi împărțiți în 15 grupe. O parte din cursuri vor fi centrate pe cunoștințe de bază, cu accent pe punctele vulnerabile reieșite din testarea inițială, iar ulterior și pe specialități. Coordonatorul proiectului a spus că demersul este unul pe termen lung. 

Cred că, îmbunătățind și punând la loc toate cunoștințele de bază, putem să începem construcția pe specialități. În această verificare a cunoștințelor de bază a participat toată lumea. Asistentul de la Neonatologie, care niciodată nu a lucrat cu adulții, care a rămas cu ce a învățat din școală despre îngrijirea adulților, și asistenții medicali din blocul operator care nu au făcut decât operații, au primit și ei întrebări despre cum să recoltezi o glicemie, care este dieta specifică unui pacient cu pancreatită. Nota de aici ne-a ieșit. Va fi mai interesant când vom trece la instruirea pe specialități. (...) Noi ne dorim ca toată lumea din spitalul acesta să ajungă, cât de cât, la același nivel”, a mai explicat Molnár Enikő.

La final va fi o altă testare, care va putea arăta dacă s-au atins țintele impuse prin program. 

Nivel tot mai slab al absolvenților de școli de specialitate 

Directorul de îngrijiri a vorbit în acest context și despre importanța acestei meserii și a punctat că „lângă fiecare medic trebuie să fie măcar câte un asistent”, iar ideal ar fi ca pe secții o asistentă să aibă de îngrijit câte unul, maximum trei pacienți. În realitate, situația este mai dificilă și responsabilitățile sunt pe măsură. 

Cea mai mare problemă în prezent a acestei categorii de angajați nu este, așa cum s-ar fi crezut, lipsa lor, ci faptul că nivelul de pregătire al oamenilor care intră în sistemul medical de pe băncile școlii, fie că este vorba despre post-liceală sau facultate, a fost tot mai slab în ultimii ani, a remarcat directorul de îngrijiri, Molnár Enikő. 

Avem nevoie nu doar de cantitate, ci și de calitate. Recunoaștem că, din punct de vedere calitativ, ceea ce vine din școlile post-liceale, dar și din facultățile de asistenți medicali, este mai slab decât acum cinci-șapte ani. Asta înseamnă că trebuie să te ocupi de aproape fiecare asistent care ocupă un loc în spitalul nostru. Cineva trebuie să stea lângă ei și să îi monitorizeze, să învețe tot ceea ce trebuie să știe de bază”, a spus aceasta. 

Academia de Spital va ajunge la toți angajații 

Planul este ca toți angajații SJU Covasna să fie, la un moment dat, absolvenți ai Academiei de Spital, pe diferitele categorii, de la medici până la infirmiere și personal auxiliar.

E gândit ca un proiect de ansamblu. Vizează o creare de cultură organizațională în cadrul spitalului. Este unic la nivel de țară acest proiect. De aceea l-am intitulat Academie de Spital, pentru că avem mai multe paliere, mai multe segmente. Și pe parte de medici urmează un proiect de genul acesta, în cadrul academiei, și pe parte de infirmiere. Fiecare o să aibă câte un curs, workshop, prezentare. Este un proiect multianual”, a mai declarat și managerul András-Nagy Róbert.

Interesant este că vor exista și module de comunicare, ceea ce înseamnă că toți vor învăța cum să vorbească cu pacienții. 

Distribuie articolul:  
|

STIREA ZILEI

De acelasi autor

Comentarii: 0

Adaugă comentariu
Trebuie să fii autentificat pentru a putea posta un comentariu.