ŞTIREA ZILEI 25 iunie 2012

Evaluarea Naţională: Controverse pe subiectele la română

de Székely Emőke | 17 vizualizări
Absolvenţii claselor a VIII-a au susţinut ieri proba de limba şi literatura română. Potrivit unor profesori, elevii au avut de rezolvat cele mai dificile subiecte din ultimii ani. Deși vacanța a început vineri, săptămâna aceasta elevii de clasa a VIII-a au reintrat...

Absolvenţii claselor a VIII-a au susţinut ieri proba de limba şi literatura română. Potrivit unor profesori, elevii au avut de rezolvat cele mai dificile subiecte din ultimii ani.

Deși vacanța a început vineri, săptămâna aceasta elevii de clasa a VIII-a au reintrat în sălile de curs pentru a susține examenele din cadrul evaluării naționale. Acesta este pasul după care ei pot deveni liceeni. Examenele au început ieri cu proba la Limba și Literatura Română, vor continua azi cu proba la Limba și Literatura Maternă, iar mâine va avea loc examenul la Matematică.

Dificultatea subiectelor – o controversă

Se pare că opera „Cireșarii” de Constantin Chiriță nu le-a dat mari bătăi de cap copiilor, aceștia spunând că se putea și mai rău. După ieșirea de la examen elevii și părinții au început să rezolve împreună problemele de gramatică, iar aici părerile au fost împărțite. Așa se face că zâmbetul de la ieșirea din sală a cam pierit de pe chipurile elevilor când au aflat că ceea ce ei credeau că este bine, nu este deloc sigur că este așa.

Andreea este o elevă de clasa a opta și ne-a declarat după ieșirea de la examen că subiectele nu au fost dificile. „Am rezolvat astfel de subiecte în clasă, așa că nu mi s-au părut prea grele. Sper să iau o notă bună” – spune ea. Mama ei, care o aștepta în fața școlii, speră la fel pentru că are planuri mari pentru fiica ei. Aceasta ne-a spus că ar vrea ca tânăra să studieze la un liceu de prestigiu din Brașov.

Un alt elev, pe nume David, este pasionat de informatică și vrea să devină programator. Știe că rezultatul de la evaluarea națională va cântări greu în decizia pe care o va lua mai târziu. De aceea spune că a pus burta pe carte și a învățat pentru că dorește să ajungă la Liceul Teoretic „Székely Mikó”. Cu toate acestea el ne-a spus că acest prim examen nu a fost tocmai ușor, dar speră că va obține o notă bună.

Nu toată lumea vrea însă să își continue studiile la liceu. Magdalena vrea să învețe la Grupul Școlar „Constantin Brâncuși” și speră ca într-o zi să își  deschidă propria cofetărie. Ea ne-a spus că nu stă prea bine cu învățatul, dar speră că va trece de evaluarea națională. Ea ne-a spus foarte sincer că nu a înțeles unele întrebări, dar cu toate acestea „a scris ceva”.

Camerele de supraveghere nu i-au speriat

Similar examenului de bacalaureat, și la evaluarea națională sălile de examen au fost dotate cu camere de supraveghere. Acestea însă nu i-au speriat pe copii, mai mulți dintre ei spunând că nu au dat prea mare importanță acestora, ci mai degrabă s-au concentrat asupra subiectelor. Unii dintre ei au admis totuși că era mai bine dacă ar fi putut „colabora”, dar s-au conformat situației date. Dacă aceste camere nu le-au dat emoții, elevii ne-au spus că le cam este frică de proba de Matematică, pentru că, spun ei, cu siguranță aceasta va fi cea mai grea.

Științele naturii și informatica sunt la modă

Experiența anilor trecuți arată că cei mai buni elevi aleg clasele cu profil real de la liceele din județ. Anul trecut în topul liceelor s-a aflat Liceul Teoretic „Mikes Kelemen”, unde locurile la clasa de științe ale naturii au fost ocupate cu cele mai mari note. Sunt agreate și clasele de matematică-informatică, dar sistemul de repartizare computerizat care se folosește la repartizarea elevilor în liceu a redus concurența de odinioară. Dintre elevii întrebați de noi, cei mai mulți ne-au spus că doresc să își continue studiile în clase de liceu cu profil real, pentru că, spun ei, astfel au mai multe șanse în viitor. Dacă este sau nu așa, rămâne de văzut. Admiterea în licee se face pe baza mediei anilor de gimnaziu și a examenului de evaluare națională.

Școlile profesionale – ca alternativă

De anul acesta pornește şi un proiect al Ministerului Educației prin care vor apărea din nou clase profesionale în cele mai diverse meserii. La acestea pot învăța elevii care au absolvit clasa a IX-a, așadar după un an de încercare a liceului, cei care doresc pot urma cursurile acestor școli profesionale, urmând ca apoi, după terminarea a doi ani de studii, să revină la învățământul teoretic, dacă doresc acest lucru.

Examen fără incidente în Covasna

Inspectorul șef adjunct din cadrul IȘJ Covasna, Maria Băilă, ne-a declarat că în județul Covasna examenul de ieri s-a desfășurat în condiții normale, fără incidente. „Eu și colegii mei am fost pe teren, am verificat modul în care s-a respectat metodologia acestui examen, dar nu s-au înregistrat nereguli. Au funcționat camerele de supraveghere, nu au fost pauze, așadar totul a decurs conform regulamentului. Din fericire pana de curent care a afectat aproape tot oraşul a fost după ora 11, când deja examenul a luat sfârșit, așadar nici aceasta nu a pus piedică bunei desfășurări a examenului” – spune Maria Băilă.

“Cele mai dificile subiecte din ultimii 12 ani, nu este uşor să se ia nota 5”

În cele două ore de examen, elevii au avut de rezolvat varianta 6, o variantă dificilă, potrivit profesorilor de română. “Mi se par cele mai grele subiecte din ultimii 12 ani. Nu ţin deloc de ce au avut de învăţat la partea de teorie”, a spus pentru rtv.net Cristina Adomniţei, membru în comisia de organizare la o şcoală din Capitală.

“Au fost dificile. Faţă de şapte culegeri de variante cu teste pe care le-am dat cu copiii, cred că aceasta a fost una din variantele cele mai dificile, dacă nu chiar cea mai dificilă. Nu este uşor să ia nota 5. Mie mi se par cele mai grele subiecte din ultimii 12 ani. Le-a dat să explice destul de dificil, nu ţinea deloc de ce au avut de învăţat la partea de teorie", a declarat Cristina Adomniţei.

Potrivit profesoarei, cel mai dificil subiect a fost în partea a doua a cerinţelor, mai exact Subiectul II, cerinţa 3. Răspunsul corect a fost interpretabil chiar şi pentru profesoare.

“Punctul mai problematic a fost de la II, punctul 3, unde era partea cu sintaxa frază care ar fi putut fi interpretată. Am fost cu subiectele la şcoală să predau lucrările şi erau două profesoare de română care se contraziceau. Una spunea că propoziţia trebuia luată predicativă, alta că este subiectivă. Trag un semnal de alarmă. Am auzit discuţii contradictorii între profesoare, ce putem să ne aşteptăm de la nişte copii de clasa a VIII-a? Cei care au greşit au argumente pe care le-ar susţine şi profesorii de română”, a mai spus profesoara.

Peste 2.000 de locuri în licee

Elevii de-a opta abia așteaptă să devină liceeni. În județul Covasna planul de școlarizare pe anul școlar 2012/2013 prevede 2.196 de locuri în liceele teoretice și profesionale. În liceele teoretice sunt în total 840 de locuri (504 la secțiile real și 336 la profil uman). În liceele profesionale sunt 1.160 de locuri, la arte 84, la clasele teologice tot 84, iar la pedagogie 28. Examenele sunt susținute în opt centre zonale de evaluare, iar centrul de contestații este la Școala Generală „Ady Endre”. Contestațiile se depun după afișarea primelor rezultate, iar acestea vor fi publice vineri. Rezultatele finale se vor afișa pe data de 2 iulie.

Distribuie articolul:  
|

ŞTIREA ZILEI

De acelasi autor

Comentarii: 0

Adaugă comentariu
Trebuie să fii autentificat pentru a putea posta un comentariu.