Avânt european pentru infrastructura rutieră covăsneană
Județul Covasna primește peste 138 de milioane de lei, fonduri europene, pentru reabilitarea drumurilor
Podul de peste râul Olt din localitatea Augustin, granița dintre județele Covasna și Brașov, a devenit marți, 6 februarie, locul de întâlnire dintre reprezentanții celor două județe și cei ai Agenției de Dezvoltare Regională (ADR) Centru. Acolo s-au semnat contractele pentru reabilitarea și modernizarea a 55 de kilometri de drumuri care fac legătura între cele două județe, o investiție de peste 136 de milioane de lei, dintre care 88 de milioane de lei doar în județul Covasna. În perioada următoare, CJ Covasna va semna un alt contract, în valoare de alte 50 milioane de lei, pentru modernizarea altor drumuri care leagă județul Covasna de această dată de Harghita.
Președintele Consiliului Județean Covasna, Tamás Sándor, președintele Consiliului Județean Brașov, Adrian-Ioan Veştea și directorul general al Agenției de Dezvoltare Regională (ADR) Centru, Simion Crețu au semnat marți, 6 februarie, contractele de finanțare „Modernizare drum interjudețean Covasna – Brașov, care face legătura între drumul național DN 12 și drumul național DN 13 – format din DJ 131 KM 0+000 – 7+856 si DJ 131 B 0+000 – 12+978”, pentru partea brașoveană, precum și „Reabilitare drum județean interjud Covasna-Brașov”, de la DN 12 la DN 13, prin Malnaș Băi, Baraolt, Augustin și Măieruș – tronson Covasna, de la DN 12 prin Malnaș Băi, Baraolt, până la limita de județ Augustin și Maieruș”.
Frigul nu i-a speriat pe conducătorii celor două județe, care au vrut să marcheze momentul într-un mod simbolic, pe o masă de lemn amplasată în mijlocul podului Augustin, „granița care unește nu desparte”, după cum au descris-o aceștia.
În județul Covasna, proiectul prevede reabilitarea și modernizarea a 33 de kilometri de drum, de la DN 12 la DN 13, prin Malnaş Băi, Baraolt până la limita judeţ Augustin și Măieruș. De asemenea, investiția vizează și reabilitarea a 12 poduri, precum și construirea de la zero a altor trei. Investiția proprie a județului Covasna va fi de 1,7 milioane de lei, în vreme ce valoarea totală a proiectului interjudețean este de 136 de milioane de lei.
Drumurile din jurul Baraoltului, în atenția autorităților județene
Drumurile din județul Covasna care vor intra în reabilitare în anii următori și pe care autoritățile covăsnene se concentrează sunt cele din jurul orașului Baraolt, care fac legătura atât cu județul Brașov, cât și cu Harghita.
Proiectul semnat marți prevede modernizarea drumurilor dintre Malnaș Băi, Bicfalău, Bățanii Mari, Biborțeni, Baraolt și până la jumătatea podului de peste Olt din Augustin. Drumurile județene care fac legătura cu județul Harghita și care vor intra în reabilitare sunt cele care fac legătura între Baraolt, Tălișoara, Vârghiș, până la limita județului Harghita.
„În ceea ce înseamnă modernizarea de drumuri județene noi am mizat totul pe o singură carte. Am adus totul în bazinul acesta, în Ținutul Pădurenilor și este de 88 de milioane de lei, iar celălalt de 50 de milioane de lei. Sunt două proiecte care se leagă și cu Brașovul și cu Harghita. (...) În două, trei săptămâni vom semna încă un proiect care se leagă de acest proiect, împreună cu județul Harghita care înseamnă Baraolt, Tălișoara, Vârghiș și limita județului Harghita”, ne-a declarat Tamás Sándor, care a subliniat în timpul conferinței de presă că „în cadrul POR am legat chestiunile reabilitării drumurilor județene din județul Covasna mai întâi cu interesele din județul Brașov și după aceea cu posibilitățile și interesele județului Harghita. În schimb, dacă județul Brașov nu își respectă cuvântul sau nu fac documentația completă, la noi pică tot”.
Reprezentanții orașului Baraolt sunt, cum altfel, încântați de abordarea Consiliului Județean Covasna și speră astfel la o revitalizare a turismului și implicit dezvoltare economică.
„Din punct de vedere al depresiunii și din punct de vedere al orașului Baraolt, acest proiect este foarte important, având în vedere că drumul care acum va fi reabilitat leagă două drumuri importante, un drum județean și unul național. Eu cred că o să pornească astfel și turismul, dar și o dezvoltare economică. Cum știm, o să fie încă un proiect mare de infrastructură regională, care va lega Baraoltul de Odorheiul Secuiesc. Cred că vom beneficia și din punct de vedere turistic și din punct de vedere economic din aceste drumuri”, a declarat, pentru „Observatorul de Covasna”, primarul din orașul Baraolt, Lázár-Kiss Barna András.
Lucrările nu încep în 2018
În ceea ce privește începerea propriu-zisă a reabilitării și modernizării drumurilor, reprezentanții județului Covasna s-au ferit să numească termene, din cauza birocrației și a timpului imprecis al licitațiilor. Singurul lucru foarte clar este că lucrările nu vor fi demarate în acest an.
„Mâine o să dau ordinul de începere al lucrării pentru proiectare în detaliu. Dar asta înseamnă că anul acesta sigur nu începem lucrările. Anul ăsta facem procedurile pentru licitație publică și alte asemenea”, a declarat pentru „Observatorul de Covasna”, președintele Consiliului Județean Covasna, Tamás Sándor.
Importanța reabilitării drumurilor
În cadrul evenimentului de marți, de semnare a contractelor, s-a vorbit și despre importanța reabilitării și modernizării infrastructurii și avantajele pe care aceste proiecte le aduc Regiunii Centru.
„Nu este vorba numai despre modernizarea de drumuri județene, ci este vorba despre deschiderea întregii regiuni în ceea ce înseamnă Ardeal, adică Brașov și Cluj, respectiv accesibilitatea acestei regiuni. De asemenea înseamnă și deschidere pentru investitori și pentru turiști”, ne-a spus președintele CJ Covasna.
Lista beneficiilor a fost completată de Simion Crețu, președintele ADR Centru, care a adus în discuție în primul rând noile oportunități create pentru cetățenii din regiune.
„Drumurile sunt necesare pentru oameni (...), pentru acces la servicii, la loc de muncă, pentru copii și problemele sociale. De asemenea, acestea sunt importante pentru afaceri și investiții. Într-o zonă care nu este accesibilă nu vine niciun investitor. Un argument în plus este că zonele care nu sunt accesibile se depopulează, ceea ce nu rezolvă o problemă, ci persoanele care pleacă din aceste zone creează probleme sociale în altă parte. Deci lucrurile trebuie luate în serios”, a spus directorul general al ADR Centru, Simion Crețu, care a subliniat de asemenea și componenta turismului în zona județului Brașov, ca fiind foarte importantă.
Potrivit ADR Centru, cu cele două contracte semnate azi, 6 februarie, la nivelul Regiunii Centru există opt contracte de finanțare în cadrul Axei prioritare 6 din cadrul POR 2014-2020, pentru modernizarea rețelei de drumuri județene care asigură conectivitatea directă cu rețeaua europeană TEN–T, fie prin drumuri județene legate direct, fie indirect (drumuri legate de rețea prin intermediul unui drum național modernizat). Valoarea totală a acestor contracte este de peste 999 milioane lei, peste 221 milioane euro, valoarea sumelor nerambursabile solicitate fiind de circa 214,3 milioane euro.
După ce vor fi semnate cele două proiecte amintite pentru reabilitarea drumurilor interjudețene între Covasna și Harghita, valoarea totală a proiectelor de reabilitare a infrastructurii rutiere va depăși 259 milioane euro.