STIREA ZILEI 15 ianuarie 2019

Între Iad și Rai: experiențe din Spitalul Județean, descrise de la o extremă la alta

de Iulia Drăghici - Taraș | 1992 vizualizări

Sunt persoane care spun că au trecut prin Iad, dar și altele, care și-au găsit alinare în Spitalul din Sfântu Gheorghe

La Spitalul Județean de Urgență „Dr. Fogolyán Kristóf” din Sfântu Gheorghe au fost tratate, în 2018, peste 105.000 de cazuri. De fel subiective, experiențele pacienților care au ajuns aici sunt descrise în diferite feluri, astfel că pentru unii au însemnat salvarea, respectiv Raiul, iar pentru alții internarea sau tratamentul au fost definiția Iadului pe Pământ.

Anchetă internă, după o plângere a unui fost pacient

În categoria experiențelor deloc plăcute trăite la Spitalul Județean se încadrează un caz care va avea parte de o anchetă în Consiliul de Etică. Acuzațiile sunt făcute de un bărbat în vârstă de 75 de ani din Sfântu Gheorghe, internat la Dermatologie în perioada 29 octombrie – 5 noiembrie 2018, care reclamă atât că a fost ignorat de medici sau că nu i s-a pus tratamentul corect, cât și că cele scrise pe biletul de externare nu corespund cu realitatea.

„Am suferit groaznic, mâncărimi, înțepături, groaznice în tot corpul. Când am fost internat, m-am bucurat că în fine mă va vindeca cineva de această boală groaznică. (...) La internare am spus medicului curant că eu nu plec din Spital până nu mă vindec, am suferit enorm. Cred că asta a declanșat ceva groaznic. Cum am fost executat și trimis în Iad. În două rânduri am fost dus la Policlinică (...), la Cabinetul de Psihiatrie. În viața mea n-am avut nicio problemă de acest fel. A început să mă convingă să fiu transferat la secția dânsului, direct, fără nici o consultare, fără să mă întrebe ce mă doare, numai și numai a încercat să mă convingă să fiu de acord cu transferul meu la Psihiatrie (...). Am refuzat categoric”, arată textul adus personal la redacția ziarului Observatorul de Covasna de reclamant.

Același document, cât și declarațiile bărbatului, precizează că s-a continuat tratamentul medicamentos, însă, potrivit acestuia, medicamentele foarte puternice, i-au dat amețeli și chiar l-au făcut să își piardă conștiența.

„Pe 31 octombrie spre 1 noiembrie m-a găsit asistenta de serviciu prăbușit în baie, inconștient, nu știam nimic de mine. (...) Am zăcut inconștient în pat până dimineața, când o femeie a trântit ușa salonului meu și a strigat „Veniți la masă”, eu nu am putut să mă ridic din pat. Mi-au adus mâncarea în salon. Menționez că eram singur în salon, nimeni nu m-a întrebat nimic, nu mi-au dat un algocalmin, nimic, nimic. (...) În decurs de o săptămână, cât am fost internat, n-a călcat niciunul dintre medici, numai de două ori. Până la externare n-au dat ochii cu mine. Asta da tratament, asta da medici. Și vă rog să vă gândiți că acești oameni au depus un jurământ. (...) De altfel, toate asistentele și femeile de serviciu s-au purtat exemplar de bine cu mine. Numai mulțumiri și laude am pentru tot personalul Secției de Dermatologie. Nu și pentru acești Doctori care contra voinței mele au vrut să mă oblige să fiu bolnav PSIHIC. Și că am refuzat categoric, uite cum m-au trimis în IAD”, mai arată, printre altele, scrisoarea.

Bărbatul susține de asemenea că s-ar fi comis nelegalități în completarea biletului de externare, pentru că documentul nu ar prezenta date despre rănile suferite în urma căzăturii din baie și totodată starea „ameliorat” trecută în document nu ar corespunde cu starea lui în momentul externării.

În același timp, bărbatul în vârstă de 75 de ani, care între timp a apelat la ajutorul medicilor brașoveni, spune și că a fost ignorat de medicii covăsneni când acesta le-a prezentat „paraziții căzuți de pe corp”, strânși chiar de el în recipiente de analiză.

„Am insistat să trimită paraziții ce mă mănâncă și azi la laborator, nu și nu. Am dus paraziții peste tot, toți mi-au confirmat că sunt paraziți. Dânsul le numește scame. (...) O să dovedim legat în instanță toate ilegalitățile pe care le-ați comis și cum v-ați bătut joc de un bolnav în vârstă de 75 de ani”, mai arată în reclamația formulată de covăsnean.  

Tratament „cu efecte secundare semnificative”

În același timp, Biletul de Ieșire din spital, pus la dispoziție tot de reclamant, precizează că „pacientul relatează o stare permanentă de neliniște, caracterizează diferite deșeuri menajere, bucăți de țesături, scuame desprinse ale pielii, fire de păr proprii, ca fiind «paraziți»”, dar și că tratamentul administrat a avut, într-adevăr, efecte secundare semnificative.

„Pe baza datelor anamnestice, a datelor obiective generale și locale tegumentare, a datelor paraclinice și a consultațiilor interdisciplinare am interpretat cazul cu diagnosticele de mai sus, pentru care pacientul a beneficiat de tratamente neuroleptice, cu evoluție favorabilă, însă cu efecte secundare semnificative, motiv pentru care tratamentul psihiatric a fost întrerupt după 3 zile, după o cădere de la același nivel prin dezechilibru, fără vătămări corporale. Pacientul a fost externat în stare generală bună, agitat psihic, cu recomandări”, scrie în Biletul de Ieșire din spital.

Analiza va fi făcută și de reprezentanți ai Asociațiilor de Protecția Pacienților

Cazul a fost adus și la cunoștința direcțiunii unității spitalicești, care spune că va iniția o anchetă în acest sens în Comisia de Etică, iar aceasta va spune dacă cele relatate sunt adevărate și dacă medicii trebuie sau nu sancționați.

Din primele informații, s-a urmat un tratament corespunzător. Sesizarea va face obiectul unei analize în cadrul Consiliului Etic, și în funcție de rezultatul anchetei, va fi un răspuns oficial și pentru cel care a făcut plângerea și vor urma sancțiunile corespunzătoare, sau în măsura în care nu se justifică, atunci nu vor fi sancțiuni. (...) Aceste aspecte trebuie verificate. S-au făcut investigațiile, s-au administrat toate tratamentele în mod corespunzător. Accentuez că e vorba despre prima verificare. Va fi cercetat cazul de o comisie de specialiști, din care fac parte și reprezentanți ai Asociațiilor de  Protecția Pacienților”, a declarat, pentru Observatorul de Covasna, managerul Spitalului Județean „Dr. Fogolyán Kristóf” din Sfântu Gheorghe, András-Nagy Róbert.

„De medicii aceștia eu am auzit până acum doar cuvinte de laudă. Mi-e greu să cred că s-a făcut ceva de genul acesta”, a mai adăugat managerul, care a precizat că durata unei astfel de anchete depinde de caz, însă că va necesita o perioadă minimă de 4 săptămâni.

Recenzii negative și online

Pe de altă parte, aceasta nu este singura astfel de plângere la adresa medicilor de la Spitalul Județean, care ajunge la redacția ziarului. Totodată, nici recenziile de pe pagina de Facebook a unității spitalicești nu sunt toate de felicitare.

Nu recomand...!!! Cea mai urâta experiență din viața mea care s-a sfârșit cu decesul bunicii mele dragi...iar ca și „consolare” ni s-a spus de către doctoriță, să nu căutam vinovați, că acesta este sistemul în România...că medicii nu se înțeleg între ei, că ea se roagă de ei să vină în control înainte de operații și nu vor, că nu au personal suficient...și multe alte motive care nu schimbă absolut nimic pentru noi...Sunt multe nereguli și minciuni pe care ni le-au zis și pe care le-au scris în scrisoarea medicală de externare - cu stare: decedată. Evitați pe cât de mult posibil!”, arată o astfel de recenzie publicată în urmă cu doi ani pe pagina de Facebook a spitalului.   

Nici pacienți mulțumiți nu sunt puțini

Pe de altă parte, există și persoane, nu puține, care au doar cuvinte de laudă pentru personal, dar și pentru felul cum arată spitalul, după renovările și modernizările din ultimii ani.

Recomand cu încredere!!Cel mai curat spital și cei mai buni medici...Am fost internată de-a lungul timpului, atât pe secția de obs-ginec (SIC!), cât și la pediatrie”, arată un comentariu.

Am o impresie foarte bună despre acest spital, atât despre cadrele medicale, cât și personalul acestui spital. Un colectiv primitor și un spital foarte curat (secțiile unde au fost modernizate)”, scrie o altă persoană.

Existența problemelor este cunoscută, însă cauza vine de la nivel înalt

Că sunt probleme de atitudine în rândul personalului de la Spitalul Județean este un fapt admis și de reprezentanții Consiliului Județean Covasna, instituție în a cărei subordine se află unitatea spitalicească. În același timp, situația se pune pe seama sistemului sanitar din România ca un întreg și că de vină ar fi atmosfera.

În fiecare an am avut întâlniri și cu medicii, chiar și pe secții. Vom face și anul ăsta. Trebuie să înțelegem că nu e vorba numai de o persoană, nu e vorba numai de un oraș, de un județ, este o problemă națională în ceea ce s-a întâmplat în ultimii 25 de ani în România: salarii precare, spații neadecvate și așa mai departe. Știți foarte bine că în 25 de ani au plecat 25.000 de medici. Acum, anul trecut, în a doua jumătate, s-au reglat salariile. Pot să spun, după ce m-am consultat cu medicii de la noi, că acum, salariul este unul normal, însă în aproape 25 de ani aproape că s-a golit țara asta de medici și asistenți medicali și cei care au rămas au muncit cu chiu cu vai și desigur și atmosfera s-a stricat. Dar așa este, eu sunt conștient, am vorbit cu managerul spitalului, cu medicii de acolo, cu asistenții, suntem conștienți de acest lucru, dar de a remedia această atmosferă în stare mai bună necesită timp. (...) Trebuie să înțelegem că în ultimii ani am început să punem la punct ceea ce înseamnă spitalul nostru. Incontestabil am adus foarte multe fonduri, am adus foarte mulți bani și am început să punem la punct. Un spital înseamnă trei lucruri importante: clădire, dotare și oameni specialiști. În ultimii ani, din 2010, au venit 100 de medici, dintre care au și plecat, într-adevăr, dar între timp am construit locuințe de serviciu, am adoptat hotărâri prin care am putut să dăm beneficii și acum s-a reglat și legislația națională în ceea ce înseamnă și salariile medicilor. Al treilea pas este să punem la punct atmosfera. Am avut cazuri și foarte multe discuții”, ne-a spus președintele Consiliului Județean Covasna, Tamás Sándor.

Problemele de atitudine nu pot fi generalizate

Subiectul privind atitudinea uneori nepotrivită a angajaților spitalului a fost abordat și în ultima conferință de presă din 2018 a Spitalului Județean „Dr. Fogolyán Kristóf” din Sfântu Gheorghe. Atunci, managerul a punctat că deși problema este una reală, aceasta nu poate fi generalizată. Totodată, el a explicat că nici direcțiunea nu deține un instrument cu care să îi poată trage la răspundere pe cei care greșesc.

Într-adevăr, sunt problemele acestea, să le numim în general de atitudine, dar nu poți să generalizezi. (...) De foarte puține ori am avut reclamații, nume concret.  (...) Sunt problemele acestea, și noi le discutăm aproape la fiecare ședință. Nu vreau să mă ascund de chestiunea asta, pentru că va fi o problemă mult timp, până când această grilă va rămâne în primă fază, până când direcțiunea – managerul spitalului nu are instrumentul de a face diferența de salarizare pe bază de muncă, de atitudine, de comportament, de performanță, până atunci...(n.red. e la fel) indiferent dacă vorbește frumos sau nu vorbește frumos infirmiera cu pacientul. Noi le facem observații. Le zicem: v-ar plăcea dacă ați fi în locul pacientului?”, a spus managerul Spitalului Județean „Dr. Fogolyán Kristóf” din Sfântu Gheorghe, András-Nagy Róbert.

Acesta a mai punctat și că cel mai corect ar fi că cel care dorește să facă o astfel de reclamație care să își și găsească soluție, să o facă în primul rând la managementul spitalului. „Ușa e deschisă oricând la mine, dar oamenii aleg varianta Facebook. (...) Pe de altă parte, dacă este scrisă o reclamație atunci trebuie soluționată”, a mai punctat András-Nagy Róbert.

Managerul a mai precizat că începând din 2011, de când a preluat conducerea unității spitalicești, s-au dat peste 300 de sancțiuni, iar printre acestea se numără chiar și concedieri.

„Eu nu trec peste aceste probleme, dar sunt niște proceduri în care te poți duce. Nu sunt nici eu de acord ca nici medicul, nici infirmiera, nici asistentul, nici portarul, să vorbească urât cu cineva. Însă, dacă discutăm de atitudine, în multe situații și atitudinea pacientului, aparținătorului față de personalul medical ar trebui să se schimbe”, a încheiat managerul spitalului.

Între timp, spitalul din România, și implicit județul Covasna, rămâne acel loc între Rai și Iad, un fel de „purgatoriu”, unde experiența nu se judecă în funcție de păcate sau fapte bune, ci mai degrabă în funcție de „cum ți-e norocul”.

Distribuie articolul:  
|

STIREA ZILEI

De acelasi autor

Comentarii: 0

Adaugă comentariu
Trebuie să fii autentificat pentru a putea posta un comentariu.