STIREA ZILEI 15 iulie 2021

20 de localități ar vrea zonă metropolitană între Târgu Secuiesc și Covasna

de Iulia Drăghici - Taraș | 2404 vizualizări

Demersul inițiat a fost revocat deocamdată de Prefectură, dar se caută alte soluții 

Autoritățile locale din 19 de localități din județul Covasna și una din Harghita vor să înființeze Asociația de Dezvoltare Intercomunitară „Zonă Metropolitană Târgu Secuiesc – Covasna”. Inițiativa, care a pornit printr-o serie de hotărâri adoptate recent de Consiliile Locale, este unică la nivel de județ și își propune, printre altele – dezvoltare, prin atragerea de fonduri europene. Totuși, demersul este pus, deocamdată, pe pauză, de Prefectura Covasna, care a solicitat revocarea tuturor hotărârilor. 

Asociația de Dezvoltare Intercomunitară „Zonă Metropolitană Târgu Secuiesc – Covasna” ar fi urmat, potrivit documentelor oficiale adoptate în Consiliile Locale, să aibă în componență 20 de localități: Târgu Secuiesc, Covasna, Brateș, Brețcu, Boroșneu Mare, Catalina, Cernat, Comandău, Dalnic, Estelnic, Ghelința, Lemnia, Mereni, Ojdula, Plăieșii de Jos (din județul Harghita), Poian, Sânzieni, Turia, Zagon și Zăbala. 

Conform actelor constitutive, sediul asociației, care poartă numele „Zonă Metropolitană Târgu Secuiesc – Covasna” ar fi trebuit să fie la aceeași adresă ca cea a Primăriei Târgu Secuiesc. 

Asociația are ca scop dezvoltarea durabilă a unităților administrativ-teritoriale care alcătuiesc asociația, din perspectiva relațiilor economice, administrative, educaționale, de sănătate, sociale, culturale, turistice și sportive, existente între autoritățile administrației publice locale componente ale zonei, prin facilitarea negocierii la nivel guvernamental și la nivel european a proiectelor de dezvoltare”, se arată în Statutul Asociației, atașat hotărârilor adoptate de CL. 

Printre obiectivele asumate prin Statut, se numără: dezvoltarea infrastructurii de transport de importanță regională și națională, îmbunătățirea mediului economic de importanță regională și locală, promovarea ocupării și sprijinirea mobilității forței de muncă sau reducerea sărăciei, prin dezvoltarea infrastructurii în vederea promovării incluziunii sociale. 

Se mai arată în documentele oficiale că patrimoniul inițial al asociației ar fi de 10.000 lei, numerar, bani puși la dispoziţia asociaţiei de către membrii fondatori, sumă ce va fi depusă la bancă. Contribuția fiecărui UAT ar fi de un leu pe locuitor pe an, conform actelor. 

Hotărârile atacate de Prefectură 

Totuși, se pare că înființarea acestei asociații, respectiv a zonei metropolitane, nu este atât de simplă precum ar părea la o primă vedere. Legislația privind înființarea „zonelor metropolitane” pare să fie incertă și chiar contradictorie, spun autoritățile locale. Din acest motiv s-a sesizat și Prefectura Covasna, care a solicitat revocarea hotărârilor. Una dintre problemele sesizate ar fi depășirea razei de 30 de kilometri din jurul municipiului care dorește să devină centrul zonei metropolitane. 

O să fie revocate toate hotărârile. Sunt niște greșeli juridice și de interpretare. Tocmai astăzi au fost prezenți domnii primari din orașul Covasna, municipiul Târgu Secuiesc și doamnele secretar, inclusiv juriștii de la prefectură ca să găsim soluția. Așa cum am spus de la bun început și în continuare susțin: noi încercăm să găsim soluția cum se poate, în mod legal. Că e foarte ușor să găsești cum nu se poate, așa cum au fost acum greșit adoptate hotărârile. Deci acele hotărâri toate o să fie revocate și încercăm să găsim soluția împreună, Prefectură cu UAT-uri. Pentru că aici e urmărit un singur scop: atragerea de fonduri europene, pentru că până la urmă o să fie aprobat acel program, PNRR (n.red. Planul Național de Redresare și Reziliență) și trebuie să ne pregătim din timp să putem lua banii care se pot accesa din fonduri europene”, a declarat miercuri, pentru Observatorul de Covasna, prefectul Ráduly István, care a punctat că revocarea hotărârilor a fost luată de comun acord cu autoritățile locale. „Nu suntem noi Prefectura cei care tăiem și spânzurăm. Avem niște juriști foarte buni, stăm la masa dialogului și găsim soluția. Asta e mentalitatea mea”, a mai spus reprezentantul Guvernului în teritoriu. 

Tot acesta a precizat și că mai mult decât pentru localitățile din mediul urban, Târgu Secuiesc și Covasna, demersul ar fi favorabil celor din mediul rural, care vor avea printr-o astfel de asociație mai multă putere de a atrage fonduri importante pentru localitățile lor. 

Gaz sau pistă de biciclete între localități 

Chiar dacă primarul din Târgu Secuiesc, Bokor Tibor, care își asumă în actele adoptate și care urmează să fie revocate rolul de președinte al Consiliului Director al asociației, nu a dorit să dea declarații deocamdată pe marginea acestui subiect până când nu se lămuresc detaliile, ne-a vorbit despre ideea din spatele acestui demers primarul orașului Covasna, Gyerő József, care este, de asemenea, membru de bază în același Consiliu Director. 

Acesta spune că ideea a pornit de la autoritățile din Târgu Secuiesc și comunele învecinate și de la oportunitățile de atragere a fondurilor europene din programele care urmează să fie lansate , respectiv pentru un proiect mai amplu, care vizează rețeaua de gaz din zonă. Pentru Covasna, inițiativa este benefică pentru că printre planuri este și acela de a construi, de exemplu, pistă de biciclete, care să lege toate aceste localități. 

Din păcate, implementarea legală cu privire la instituirea acestor zone metropolitane este destul de contradictorie și neclară la o primă vedere și necoroborată în succesiunea actelor normative din punct de vedere formal. (...) Legiuitorul a vrut să identifice anumite teritorii grupate în jurul unui municipiu de grad unu sau doi, chiar aici este una dintre discuții, dacă și municipiile de rang doi, cum este Târgu Secuiesc, pot să coaguleze o zonă metropolitană, într-o arie de 30 de kilometri maxim de la acest municipiu coagulator al zonei metropolitane, în vederea implementării unor proiecte. Pe noi ne interesează proiecte majore cu un impact care depășește aria teritorială a unui singur UAT. Atunci, în ideea aceasta, aceste UAT-uri se pot grupa în asociații de dezvoltare comunitară pentru formarea unor zone metropolitane. (...) În perspectivă, asociația de dezvoltare comunitară ar putea să acceseze bani pentru proiecte care vizează de pildă piste de biciclete, care să lege mai multe UAT-uri sau o regiune să fie legată prin pistă de biciclete. Sau un transport public de călători care să deservească o microregiune, care se traduce prin zonă metropolitană prin prevederile legii”, ne-a spus Gyerő József. 

Și edilul din Covasna a admis că este o chestiune nouă atât pentru autoritățile locale, dar și pentru județul Covasna. Acesta spune și că înainte de a porni oficial cu acest demers au solicitat lămuriri și de la Ministerul Dezvoltării. Sunt mai multe chestiuni la care ne-a dat răspuns argumentat Ministerul Dezvoltării și care va fi analizat de noi și de reprezentanții Prefecturii, astfel încât să ajungem la o concluzie. Situația este nouă”, ne-a mai spus primarul din Covasna. 

Până una alta, rămâne cert faptul că intenția de a forma această asociație sau această zonă metropolitană în vederea atragerii de fonduri europene a existat. Dacă demersul va continua, depinde de câtă reziliență vor avea autoritățile să...redreseze procedurile.  

Distribuie articolul:  
|

STIREA ZILEI

De acelasi autor

Comentarii: 0

Adaugă comentariu
Trebuie să fii autentificat pentru a putea posta un comentariu.