STIREA ZILEI 1 octombrie 2012

„Am fost ghidată de dorința de a face bine!”

de Székely Emőke | 1633 vizualizări
După doi ani în funcţia de inspector şef adjunct, Maria Băilă se desparte de Inspectoratul Şcolar Judeţean. De la sfârșitul săptămânii trecute, Maria Băilă nu mai deține funcția de inspector șef adjunct în cadrul Inspectoratului Școlar Județean Covasna, după ce a fost demisă printr-un ordin al Ministerului Educației.

După doi ani în funcţia de inspector şef adjunct, Maria Băilă se desparte de Inspectoratul Şcolar Judeţean.

De la sfârșitul săptămânii trecute, Maria Băilă nu mai deține funcția de inspector șef adjunct în cadrul Inspectoratului Școlar Județean Covasna, după ce a fost demisă printr-un ordin al Ministerului Educației. Astfel ea se întoarce la catedră și va preda Istoria la Colegiul Național Mihai Viteazul, locul ei la IŞJ urmând să fie luat de directorul adjunct de la CNMV, Rădița Palela. Am stat de vorbă cu Maria Băilă care ne-a povestit despre cei doi ani de activitate în cadrul IȘJ, dar și despre planurile ei de viitor.

– Ați ajuns la IȘJ în 2010. Cum au fost acești doi ani în viața dvs.?

– Am ajuns într-o funcție înaltă la 34 de ani, neavând prea multă experiență în acest domeniu, iar astfel am fost practic forțată să mă dezvolt. În 2010, pe când am fost director adjunct la Școala Gimnazială „Váradi József” din Sfântu Gheorghe, mi s-a propus postul de inspector șef adjunct la Inspectorat. L-am acceptat, după care am fost numită în funcție de către ministrul Educației. Funcția de director adjunct pe care am ocupat-o nu a fost suficientă pentru a-mi asigura cunoștințele necesare pentru exercitarea funcției de inspector șef. O astfel de funcție înseamnă muncă, implicare, dăruire, timp liber mai puțin. Ceea ce pot spune este că activitatea mea în acești doi ani a fost ghidată de un principiu, acela de a face bine. Indiferent pentru ce școală, copil, părinte sau cadru didactic, oricine a apelat la mine, am încercat să sprijin și să ajut pe toată lumea.

– V-ați așteptat să fiți demisă?

– Numirea mea în funcție a fost o numire politică, iar demiterea mea vine tot ca urmare a unor decizii politice, iar acest lucru este mersul firesc al vremurilor pe care le trăim. Nu este un secret faptul că atunci când am fost numită ca inspector șef adjunct m-am bucurat de sprijinul PDL. Cu toate acestea vreau să menționez că acest sprijin nu a fost condiționat de nimic, nu m-a obligat nimeni să devin membru de partid, mai mult, mi-au respectat decizia de a rămâne independentă din acest punct de vedere. Pot să spun că și de acum încolo, indiferent ce îmi va oferi viața, nu mă voi implica politic pentru că, fiind profesor de istorie, am o altă concepție despre viața politică. Când mă gândesc la un partid politic, mă gândesc la partidele istorice din România, la partidele din perioada interbelică, pe când partidele de azi nu se regăsesc în doctrina politică a acelor vremuri.

– Cum este funcția de inspector șef adjunct?

– Consider că mie mi s-a oferit șansa care se oferă o dată în viață. Pentru mine a fost o provocare, o experiență care mi-a testat limitele. Înțeleg mersul lucrurilor și îi doresc succesoarei mele mult succes. De asemenea am asigurat-o de sprijinul meu, poate conta pe mine, putem să colaborăm. Cred că aceasta este starea de normalitate a lucrurilor în ziua de azi și de aceea nu văd de ce ar trebui să existe divergențe personale între noi.

– Cât de greu sau cât de ușor v-a fost să vă adaptați la funcția de inspector șef adjunct după cea de director adjunct?

– Prin numirea mea în funcția de inspector șef adjunct am ajuns într-un grup care era deja format din oameni profesioniști, cu experiență. A fost o provocare să pot lucra cu ei, având în vedere faptul că nu aveam experiență aproape deloc în domeniul managementului educațional. Ca și director al unei școli ai o viziune oarecum limitată la acea instituție, te interesează problemele școlii tale pe care vrei să le rezolvi și cam atât. Fiind inspector șef, trebuie să îți extinzi viziunea atât pe plan local, regional, cât și național. Trebuie să vezi lucrurile foarte clar de sus în jos, de jos în sus, dar și pe orizontală. Eu mă bucur că am avut această șansă de a vedea cum funcționează sistemul. De asemenea mă bucur că am avut șansa de a lucra cu oamenii de la IȘJ, că am putut lucra în echipă cu ei, iar în cei doi ani petrecuți acolo nu am avut divergențe cu nimeni. Au fost opinii diferite, dar le-am discutat pe toate și am reușit să ajungem la un consens. Același lucru pot spune și despre inspectorul șef general, doamna Keresztély Irma. Niciodată nu am avut conflict sau divergență pe o anumită temă. Doresc să îi mulțumesc pe această cale pentru că a avut răbdare să facă echipă cu o persoană tânără, fără experiență și mi-a dat șansa de a prinde mersul lucrurilor pe parcurs. Doamna Rădița Palela are aceeași șansă și sper să o fructifice pentru că o asemenea șansă ți se oferă o dată în viață.

– Apropo de sistem, sunteți mulțumită de cum funcționează acesta?

– Sigur că am unele nemulțumiri, dar am și unele satisfacții despre cum funcționează unele școli, despre cum unii directori reușesc să își gestioneze problemele și să arate lumii întregi că și în condițiile date se poate face performanță. În județul Covasna chiar se face performanță, iar anul școlar precedent a fost unul foarte bun din acest punct de vedere.

– Care credeți că este cea mai mare realizare a dvs. în acești doi ani?

– Am demarat multe proiecte, dar unul dintre cele mai importante este extinderea parteneriatului cu Asociaţia „Ovidiu Ro”. M-am implicat mult în acest proiect și am încercat să creștem numărul copiilor care frecventează învățământul preșcolar și să prevenim abandonul timpuriu al acestei forme de învățământ pentru că eu cred că frecventarea grădiniței asigură oarecum o rată de succes școlar. Sper ca acest proiect să fie sprijinit în continuare, indiferent cine va ajunge la inspectorat pentru că vorbim de o problemă gravă a familiilor defavorizate și a comunităților de romi din județ.

– Ce ați mai fi dorit să realizați în această funcție?

– Poate că aș fi putut face mai multe. Ținând cont însă de faptul că au fost doi ani, din aceștia în primul an reușești să cunoști sistemul, rețeaua școlară, și abia apoi începi să lucrezi cu adevărat. Mi s-a întrerupt acest drum, dar nu pot să spun că regret. În 2010, imediat ce am ajuns la IȘJ ni s-a comunicat că se va deschide o axă prioritară pentru proiecte europene pentru atragerea unor fonduri nerambursabile. Am format o echipă de lucru, dar axa nu s-a mai deschis. Aceasta este blocată și acum, așadar regret că n-am reușit să accesăm acești bani europeni. Mergând însă pe principiul că nimeni nu este de neînlocuit, sper ca cei care vin după mine să facă mai multe lucruri, cu o rezonanță și un ecou mai mare decât ceea ce am încercat eu să fac.

– Cu ce sentiment plecați de la IȘJ?

– Plec cu sufletul împăcat. Toată activitatea am desfășurat-o pe deschidere, comunicare, răbdare și implicare. După ce au primit vestea demiterii mele, mai mulți directori de școală din județ mi-au trimis mesaje sau m-au sunat pentru a-și spune regretul față de plecarea mea și pentru a mă felicita pentru munca depusă la IȘJ.

– Ce veți face mai departe?

– Mă întorc la catedră, la Colegiul Național Mihai Viteazul, unde sunt profesor titular. Voi continua să lucrez în folosul copiilor, părinților și colegilor. De asemenea, întotdeauna am sprijinit inițiativele diferitelor organizații non-guvernamentale, care aveau ca și temă educația non-formală sau extra curiculară, fie că vorbim de Asociația „Ecou”, Asociația Pentru Comunitate sau altele. În cadrul APC, a cărei membră am devenit de curând, doresc alături de colegii de acolo să realizăm câteva proiecte pe teme de educație non-formală și în timp, eventual, să construim chiar și o platformă de turism școlar. Mă voi implica mai mult în diferite proiecte pentru că și timpul îmi va îngădui acest lucru.

Distribuie articolul:  
|

STIREA ZILEI

De acelasi autor

Comentarii: 0

Adaugă comentariu
Trebuie să fii autentificat pentru a putea posta un comentariu.