SOCIAL 9 februarie 2011

Serviciul de Ambulanţă Covasna, permanent pregătit să intervină. Planuri de modernizare pentru 2011

de Monica Vrânceanu | 802 vizualizări
Directorul Serviciului de Ambulanță Covasna, Tiberiu Poștoacă, este unul dintre cei mai longevivi oameni de conducere din sistemul sanitar județean, aflându-se în cadrul și apoi în fruntea Ambulanţei de 20 de ani. Este un timp atât de lung încât îi vine să spună că și-a petrecut aproape toată viața aici. Permanent implicat în urgențele care apar la nivelul județului și mereu în contact cu cele mai diverse probleme pe linie de sănătate

Directorul Serviciului de Ambulanță Covasna, Tiberiu Poștoacă, este unul dintre cei mai longevivi oameni de conducere din sistemul sanitar județean, aflându-se în cadrul și apoi în fruntea Ambulanţei de 20 de ani. Este un timp atât de lung încât îi vine să spună că și-a petrecut aproape toată viața aici. Permanent implicat în urgențele care apar la nivelul județului și mereu în contact cu cele mai diverse probleme pe linie de sănătate și intervenții, Tiberiu Poștoacă vorbește cu fascinație despre aspectele multiple care se leagă de Ambulanță, despre oamenii cu care lucrează și mai ales despre planurile de viitor care prevăd o extindere și modernizare cât mai cuprinzătoare, astfel încât întregul județ să beneficieze de o largă rețea care să asigure intervenții la solicitările din partea pacienților în timpi cât mai scurți și cât mai utili.

Domnule director, puteți găsi o definiție a Ambulanței care să clarifice relația acesteia cu oamenii?

Sigur că da, mai ales că e mare nevoie de așa ceva, existând persoane cărora nu le e încă destul de clar acest termen. Vorbind strict, Serviciul de Ambulanță Covasna funcționează ca unitate distinctă din 1995, după ce a funcționat înainte ca aparținând de spitalele din județ. În 20 de ani însă, Ambulanța a evoluat, atât ca dotare cât și din punct de vedere al concepției oamenilor. Fiind un serviciu finanțat de la bugetul de Stat și Casa Națională de Sănătate, este îndreptat direct către cetățean, menit fiind să ajute în caz de boală, accidente. Ambulanța trebuie să acopere tot teritoriul țării, având clar stabiliți timpi de intervenție - 8 minute în urban și 20 de minute în rural. Pentru asta trebuie însă noi puncte de sprijin, tocmai pentru ca populația să beneficieze de asistență de calitate.

Cum descrieți Ambulanța Covasna, care este starea sa actuală?

Aici sunt, desigur, multe aspecte. Deocamdată Ambulanța Covasna funcționează cu cinci stații în fiecare dintre cele cinci orașe ale județului, însă avem proiecte care prevăd extinderea serviciilor spre zonele rurale și izolate. Ceea ce vrem să facem implică ori stații de ambulanță, ori de SMURD, pentru a dezvolta cu adevărat rețeaua. În acest sens am solicitat deja Ministerului Sănătății aceste lucruri, deoarece avem zone problematice, cu acces greu. Pot vorbi aici despre Valea Zălanului sau Comandău, unde accesul este dificil iarna, despre partea Baraolt - Micloșoara - Belin - Araci, Târgu Secuiesc - Brețcu sau Târgu Secuiesc - Turia - Balvanyos sau chiar Întorsura Buzăului, unde am vrea suplimentare deoarece acoperim și zona Vama Buzăului. Am solicitat pentru localități precum Întorsura Buzăului, Moacșa, Belin, Brețcu, Ozun, Boroșneu... Din cauza drumurilor, a poziționării unor localități, accesul e dificil și duce la mărirea timpilor de intervenție. De asta vrem puncte SMURD sau de Ambulanță, plus că, în cazul în care sunt necesare intervenții multiple ne putem găsi în dificultate. Și asta se întâmplă pe principiul logicii absurdului, că atunci când ești chemat la o intervenție tot în zona respectivă sunt mari șanse să apară și alte nevoi similare - și atunci începe ”distracția”, mai ales dacă toate mașinile sunt plecate și trebuie gestionată o astfel de situație în care nu mai știi unde să intervii cu prioritate.

Din punct de vedere al dotărilor, inclusiv al personalului, ați putea acoperi aceste zone?

Solicitările implică inclusiv dotare și alocare de posturi, evident. În prezent Serviciul de Ambulanță lucrează cu un total de 146 de angajați și am mai avea nevoie de vreo 50. Avem șapte medici pe ambulanțe, iar punctele noi ar putea funcționa și cu cadre medii - asistenți. Ideea e că nu poți căuta oamenii înainte de a avea siguranța existenței serviciilor. În plus, acestea ar mai implica și alte chestiuni sociale - cum ar fi locuințe pentru aceste cadre, în cazul în care nu sunt din localitățile respective, mai e nevoie și de șoferi, trebuie trasat un plan exact, Ambulanța trebuind să intervină oricând, la orice oră. Toate depind mult și de banii disponibili, chiar dacă cerem sistematic rezolvarea acestor aspecte.

În prezent cu câte mașini funcționează Ambulanța Covasna și cum sunt ele dotate?

Avem 12 mașini de urgență non-stop și mașini de transport punctual, care nu intră pe partea de urgențe dar care sunt totuși necesare. Din cele 12, șase s-ar putea deja casa, pentru că și-au realizat normele în acest sens, având vechime de 13 ani. Cu toate acestea, pot spune cu mâna pe inimă că toate mașinile corespund ca dotări normelor în vigoare, iar cele vechi sunt atât de bine îngrijite încât unii cred că ar fi noi... nu e așa, dar am avut grijă de ele pentru că știam că e grea înlocuirea. Mașinile au venit pe parcurs, desigur, dar cele șase ar trebui înlocuite. Sigur, am solicitat șase mașini pentru înlocuire, acum așteptăm licitația în acest sens derulată de Ministerul Sănătății, dar oricum am mai avea nevoie și de mașini în plus. Dincolo de asta, ar mai fi o ambulanță, cea răsturnată în vara anului trecut la Sfântu Gheorghe în urma unei ciocniri - pentru asta așteptăm încă lămurirea cu asiguratorii, reparațiile acesteia fiind evaluate în jurul a vreo 50.000 de lei. În ce privește dotările, sunt bune, inclusiv în ceea ce privește partea de materiale sanitare și medicamente, nu s-a întâmplat încă să avem vreo criză cu asta.

Trecând la partea de personal, aveți probleme cu plecările în străinătate?

Deocamdată nu, am avut o singură plecare în urmă cu câțiva ani, dar la noi nu este încă un fenomen. Cred că medicii și asistenții de aici sunt încă foarte stabili, iar la Ambulanță s-a creat un nucleu închegat, un adevărat colectiv și e o mândrie personală a mea să spun asta.

Este mai fascinant pentru un medic să lucreze pe ambulanță decât în spital?

Sigur, pe ambulanță, pentru medici provocările sunt multiple, dar și riscurile pe măsură. Există riscul de accident și riscurile de agresiuni, nu de puține ori întâmplându-se ca medicii și asistenții să intre în contact cu oameni mai... diferiți, ca să spun așa. Experiența cea mai mare pe care o poate acumula un medic este la Urgențe, însă satisfacțiile pe ambulanță sunt și ele mari, pentru că această muncă te provoacă să fii mereu în priză, să știi mereu exact ce ai de făcut, ceea ce cred că este foarte important pentru evoluția unui medic.

Ce ne puteți spune despre intervențiile anului trecut, un scurt bilanţ...

Ambulanța este permanent solicitată, iar în 2010 am înregistrat 12.000 de intervenții, astea traducându-se într-un consum de benzină care a costat aproape 500.000 de lei. Intervențiile sunt dintre cele mai diverse, tot felul de cazuri, așa că nu pot generaliza. Vorbind despre perioadele mai pline, aș fi tentat să spun că cele din jurul sărbătorilor - Crăciun, Paște, sunt cele mai aglomerate. Dar adevărul e că sunt și zile amețitor de pline, care nu au legătură cu vreo perioadă a anului - pur și simplu, zilele acestea se cunosc de dimineață - dacă partea asta a zilei începe cu telefoane multiple și intervenții pe bandă, e clar că așa va fi întreaga zi.

Vă întrebasem la început despre ceea ce înseamnă Ambulanța și ați spus că poate mai e loc de lămuriri. În acest context, ce se mai întâmplă cu solicitările false?

Poate pare neverosimil, dar acestea mai există încă. E bine de știut că Ambulanța Covasna preia doar apelurile venite prin 112, însă cu toate acestea și chiar dacă cei de acolo încearcă permanent să identifice eventualele apeluri false, tot se întâmplă ca unele să nu fie dibuite. Și atunci intervenim, pentru că nu putem risca să nu mergem. Intervențiile la solicitări false ne consumă însă resurse și ceea ce e mai grav este că unele pot coincide cu solicitări reale, astfel încât un caz aflat în reală nevoie să poată pierde, să sufere. Mai exact, pot spune că zilnic avem una sau două solicitări pe cazuri false, inexistente... uneori ele sunt demascate de către cei de la 112, care pun întrebări clare despre subiect, alteori pur și simplu facem un drum degeaba.

Care sunt planurile Ambulanței Covasna pentru 2011?

Dincolo de înființarea stațiilor despre care am vorbit, aș vrea să le perfecționăm pe cele existente deja. În acest an ne vom axa pe cea de la Baraolt, unde stația de Ambulanță are nevoie de o reconstrucție completă a clădirii și pe cea de la Târgu Secuiesc - reparații la garaje și finalizarea unor lucrări de reabilitare începute anul trecut. În acest sens așteptăm însă clar modul de împărțire a banilor, care la început de an este problematic și duce la finanțări greoaie.

În încheiere, ne puteți povesti o întâmplare amuzantă legată de activitatea dumneavoastră ca director al Ambulanței?

Întâmplări sunt multe, sigur, alături de cele tragice sunt și cele amuzante... Dar, uite, îmi amintesc că în urmă cu vreo zece ani am fost căutat de către cei de la BBC. Și nu e doar amuzant ci și interesant de ce: achiziționam, la acea vreme, stații de transmisii-radio. Ei bine, găsisem unele Bosch, foarte bune ca și calitate, însă într-un loc erau peste 1.000 de dolari iar în alt loc, la altă firmă, aceleași aparate costau puțin peste 400 de dolari. Desigur că le-am luat din locul în care erau mai ieftine, însă lucrul acesta a deranjat pe unii, drept pentru care, după ce stațiile au fost montate pe mașinile de intervenții, am foct căutat de la BBC că aș fi montat aparat de taxi pe ambulanțe... adevărul e că și puteau fi confundate respectivele stații cu aparate de taxi, așa că am răspuns atunci amuzat că nu am făcut asta, dar e o idee bună. Acum, serios vorbind, oamenii trebuie să știe că Serviciul de Ambulanță este unul public și mereu gata să le vină în ajutor, fără niciun cost și mereu axat pe intervenția în caz de boală sau accident, astfel încât pacientul este cel mai important.

Distribuie articolul:  
|

SOCIAL

De acelasi autor

Comentarii: 3

Adaugă comentariu
Serviciul de Ambulanta Covasna, permanent pregatit sa intervina. Planuri de modernizare pentru 2010 | Stiri Sfantu Gheorghe, 1 martie 2011
[...] probleme pe linie de sanatate si interventii, Tiberiu Postoaca vorbeste cu fascinatie …citeste toata stirea Specialistul SEO Articol publicat in categoria Ziare si marcat cu citeste integral
L, 23 februarie 2011
Toata stima D-le Postoaca.Ce se mai aude cu acea ambulanta rasturnata?Daca mai dureaza cu asiguratorul,ce ar fi sa vorbiti cu conducerea spitalului din Valcele, ca dupa cum se scrie pe net se pare ca citeste integral
stelian, 9 februarie 2011
Salut cu tot respectul pe Dl Director Postoaca, un OM cu adevarat minunat. Va doresc , DLe Director, inca pe atat, ca ani, sa conduceti..."Ambulanta". O faceti cu profesionalism si competenta! Tot citeste integral
Trebuie să fii autentificat pentru a putea posta un comentariu.