ITM Covasna: acțiune pentru prevenirea îmbolnăvirilor determinate de stresul profesional
Inspectoratul Teritorial de Muncă (ITM) Covasna derulează o acțiune de prevenire a îmbolnăvirilor determinate de stresul profesional, informează instituția printr-un comunicat de presă. În cadrul acestui demers, ITM Covasna va organiza sesiuni de informare la care vor fi invitați să participe managerii, lucrătorii cu responsabilităţi în domeniul securităţii şi sănătăţii în muncă (lucrătorii desemnaţi şi/sau reprezentanţii serviciilor externe de prevenire şi protecţie), cât şi medicii de medicina muncii care asigură supravegherea medicală a lucrătorilor din întreprinderile selectate.
Obiectivele activităților, care se vor derula în trimestrele I-IV din anul 2022, sunt: „promovarea unui mediu de muncă sigur și sănătos prin combaterea riscurilor psihosociale evaluate la sursă și diminuarea acestora; stabilirea măsurilor care se impun pentru prevenirea producerii unor evenimente grave lucrătorilor din cauza riscurilor psihosociale existente la locul de muncă; conștientizarea și consultarea angajatorilor, cât și a lucrătorilor privind implementarea măsurilor de securitate și sănătate în muncă pentru creșterea stării de bine la locul de muncă; încurajarea schimbului de informații și bune practici în aplicarea reglementărilor de securitate și sănătate în muncă”, se arată în comunicatul de presă trimis joi redacției Observatorul de Covasna.
Acest demers este motivat de faptul că datele ITM la nivel național arată că în ultimii ani s-a observat o creștere a numărului decedaților la locul de muncă din cauze non-violente, cauze prezumtive legate de existența riscurilor psihosociale și a stresului la locul de muncă, generate de componentele sistemului de muncă.
„Riscurile psihosociale și stresul la locul de muncă se numără printre cele mai mari provocări în materie de securitate și sănătate în muncă. Acestea au un impact semnificativ asupra sănătății oamenilor, organizațiilor și economiilor naționale și sunt generate de conceperea, organizarea și gestionarea precară a activității, la nivelul angajatorilor, precum și de un context social necorespunzător la locul de muncă putând avea efecte negative pe plan psihologic, fizic sau social.
Printre condițiile de lucru care determină riscuri psihosociale se numără:
volumul excesiv de muncă;
cerințele contradictorii și lipsa de claritate privind rolul pe care îl are de îndeplinit lucrătorul;
instruirea nu se face la timp sau nu este suficientă;
lipsa de implicare în luarea deciziilor care afectează lucrătorul și lipsa de influență asupra modului de desfășurare a activității;
schimbările organizatorice gestionate necorespunzător, nesiguranța locului de muncă;
neefectuarea examenului medical la angajare, periodic sau reîntoarcerea la muncă;
comunicarea ineficientă, lipsa de sprijin din partea conducerii sau a colegilor;
hărțuirea psihologică și sexuală, violența din partea terților;
Un mediu psihosocial favorabil sporește performanțele și dezvoltarea personală, precum și bunăstarea psihică și fizică a lucrătorilor.
Prin urmare, acțiunea se va concentra pe 8 domenii de activitate care se consideră cu risc psihosocial crescut și va implica angajatorii și lucrătorii să identifice, să conștientizeze, și să găsească soluții pentru reducerea riscurilor psihosociale alături de medicul de medicina muncii, în vederea prevenirii timpurii a unor dezechilibre psihosociale care ar putea provoca îmbolnăviri, și decese la locul de muncă”, se mai arată în comunicatul de presă trimis de ITM Covasna.
Sursa foto: Unsplash.com/ Luis Villasmil.