EDUCATIE 9 martie 2023

Reprezentanții elevilor covăsneni: „Procesul de admitere ar trebui să fie unul unitar”

de David Leonard Bularca | 952 vizualizări

Președintele Consiliului Județean al Elevilor (CJE) Covasna, Marian Calcea, totodată și vicepreședinte al Consiliului Național al Elevilor (CNE), spune că reprezentanții elevilor de la nivel național s-au implicat activ cu propuneri pentru noile legi ale educației, prezentate de ministra Educației, Ligia Deca, în urmă cu două săptămâni. Totuși, ei se opun examenului de admitere la liceu, pentru că va aduce „o serie de probleme”. 

CNE a participat la mai multe întâlniri cu reprezentanții Ministerului Educației (ME), în care au discutat despre legile educației. Cea mai recentă întâlnire a avut loc chiar săptămâna aceasta. 

„Luni a avut loc Comisia de Dialog Social din cadrul Ministerului Educației, la care Consiliul Național al Elevilor a participat și a avut intervenții semnificative legate de noul pachet legislativ. CNE a transmis zeci de amendamente asupra proiectului de lege, și ne bucurăm să vedem că o bună parte dintre acestea au fost incluse. Spre exemplu, vedem cum la începutul lunii februarie încă era în proiect, la capitolul transportul elevilor, folosit termenul de decont prin sume forfetare, acesta fiind înlocuit (în urma presiunilor CNE) cu cel de gratuitate, fiind astfel cu un pas mai aproape de subvenție - care este de altfel, soluția optimă pentru a soluționa această veșnică problemă. Mai mult, am venit cu amendamente asupra anumitor aspecte care au reprezentant mereu o problematică în sistemul de învățământ: burse, transport, participarea elevilor în procesul decizional, desegregare etc. - și ne bucurăm să vedem că propunerile noastre au fost integrate în proiectul de lege”, a spus Marian Calcea. 

Totuși, reprezentanții elevilor covăsneni, alături de cei de la nivel național, s-au opus examenului de admitere la liceu. Prin adoptarea noilor legi ale educației, liceele ar putea organiza examene de admitere prin care să fie ocupate 60% dintre locuri, iar restul de 40% ar fi ocupate prin repartizarea computerizată, făcută în urma rezultatelor la Evaluarea Națională (EN). 

În spațiul public au apărut mai multe voci care nu susțin ideea. 

„Problema, însă, rămâne la examenul de admitere la liceu. Promovarea meritocrației în paralel cu valorile echitabile poate fi realizată prin sprijinirea financiară a centrelor de excelență constituite la nivel județean. Totodată, Ministerul Educației trebuie să aibă în vedere și caracterul obligatoriu al învățământului liceal din România, motiv pentru care procesul de admitere ar trebui să fie unul unitar (repartizare computerizată), bazat pe standarde clare de evaluare, care să se desfășoare într-un mod non-competitiv”, susține Marian Calcea. 

Dacă admiterea la liceu se va face conform propunerii din legile educației se vor crea diferențe între elevi, este de părere președintele CJE Covasna. 

Admiterea la liceu, în forma în care este prevăzută în proiectul de lege, va aduce după sine o multitudine de probleme, precum diferențe între elevi, segregare școlară și o probabilitate crescută de repartizare inechitabilă în învățământul liceal. De aceea, considerăm că „asumarea” din partea reprezentanților Ministerului privind oprirea fenomenului de segregare școlară este una cât se poate de deplorabilă, și sperăm că va exista deschidere din partea guvernanților și la acest capitol”, a mai spus, în final, Marian Calcea.

Sursa foto: Biroul de Presă al Consiliului Județean al Elevilor Timiș

Distribuie articolul:  
|

EDUCATIE

De acelasi autor

Comentarii: 0

Adaugă comentariu
Trebuie să fii autentificat pentru a putea posta un comentariu.