EDUCATIE 4 noiembrie 2020

IȘJ Covasna: școlile nu sunt focare de COVID-19

de Iulia Drăghici - Taraș | 2733 vizualizări

„Problema e ce se întâmplă până la școală și ce se întâmplă de la școală până acasă”, spune inspectorul școlar general 

Datele Inspectoratului Școlar Județean (IȘJ) Covasna, prezentate presei marți, 3 noiembrie, arată că de la începutul anului școlar, 35 de elevi, 39 de profesori și un cadru didactic auxiliar au fost depistați cu noul coronavirus. Dintre aceștia, în prezent, cazuri active sunt înregistrate la un elev, la 10 profesori, respectiv la angajatul didactic auxiliar pozitiv COVID-19.  

Totodată, același bilanț, la data menționată, arată că 40,60% din totalul elevilor din județ derulează școala online. În mediul urban sunt 11.465 de elevi în scenariul roșu, iar în rural 1.481.

La începutul anului școlar 2020/2021, în județul Covasna au fost înregistrați 31.890 de elevi. 

„În contextul actual, în județul Covasna, se poate observa că școlile nu au contribuit la înmulțirea cazurilor pozitive. Statistic, analizând aceste cifre, se poate observa că vorbim de procente de zero virgulă zero și ceva cazuri în rânduri elevilor și la fel și în rândul cadrelor didactice, că avem în jur de 2.900 angajați (...) Practic, asta înseamnă că respectând măsurile luate, numărul cazurilor a rămas foarte redus. Majoritatea elevilor depistați bolnavi, dacă nu chiar toți, sunt bolnavi din cauza bolnavilor din familie. Nu în cadrul școlii ar fi fost infectați. Cel puțin cam așa reiese din ceea ce știm noi în marea majoritate a cazurilor. Asta înseamnă că toate măsurile impuse sunt respectate zilnic. (...) Cifrele nu sunt mari, raportat la populația școlară existentă”, a declarat, pentru Observatorul de Covasna, inspectorul școlar general Kiss Imre. 

Tot acesta a precizat și că numărul mare de elevi care urmează școala online, fiind în scenariul roșu, se datorează unor măsuri de prevenție și vizează, pe lângă școlile din localități cu incidența cazurilor peste 3/1000 și acele clase unde un cadru didactic depistat pozitiv preda, „astfel încât să nu existe dubii că ar fi fost elevi infectați din cauza prezenței cadrului didactic”. 

Kiss Imre a spus că decizia testărilor elevilor și cadrelor didactice este luată la nivelul DSP și că vizează acele cazuri unde sunt suspiciuni, simptome și contacte directe cu bolnavi confirmați. Au fost și cazuri în care cadrele didactice care aveau simptome s-au testat din bugetul propriu. 

Totuși, nu a existat nicio acțiune de testare în masă a tuturor cadrelor didactice sau a elevilor pentru a avea o imagine clară și concretă asupra situației. 

Comparația cu alte țări din Europa 

În ceea ce privește măsurile adoptate în alte țări din Europa care au intrat în carantină totală, dar care totuși au lăsat școlile deschise, Kiss Imre spune că problema în România este cu ceea ce se întâmplă în drumul spre și de la școală. 

 „Fiecare țară ia deciziile pe care le consideră cele mai bune. La noi, vă spun, închiderea școlilor poate să fie și justificată într-un fel, dar într-un context anume ar putea să rămână și deschise. Problema e ce se întâmplă până la școală și ce se întâmplă de la școală până acasă. Cred că aici are logica și raționamentul gândit de către autoritățile ministeriale care iau aceste decizii, pentru că în școală nu se propagă. Ați văzut și cifrele, nu sunt alarmante. Dacă se respectă în școală măsurile de igienă personală, se poartă mască, se respectă distanțarea fizică și așa mai departe nu au fost focare. Deloc. Dar până când mii de copii ajung la școală zilnic, iar apoi să meargă și acasă, poate acum în acest context în care numărul crește alarmant, zilnic, sunt expuși și ei. (...) Este discutabil. Dacă cifrele tot cresc, eu nu văd că ar trebui să se revină la deschiderea școlilor. Dar dacă am atinge vârful și apoi vom avea tot mai puține cazuri, să se vadă că scade numărul bolnavilor, atunci decizia ar putea fi puțin regândită și eventual etapizat: chiar dacă localitatea este în roșu, dar este în scădere, poate fi deschisă grădinița sau clasele primare, pentru că citirea sau învățarea nu pot fi făcute online de niciun fel și apoi clasele gimnaziale și tot așa. E o părere de-a mea. Acum nu cred că cineva va risca să spună că de mâine se deschid școlile în localitățile roșii”, a spus inspectorul școlar general.

Acesta a punctat și că este important să se țină cont nu doar de incidența cazurilor de COVID în localități, ci mai ales de numărul de locuitori și legătura bolnavilor cu școala, pentru că nu se justifică măsura de a închide școlile în toate cazurile de peste 3/1000.

„Măsuri preventive trebuie luate. Ceea ce ar trebui regândit puțin este acest indicator calculat la mia de persoane pe ultimele 14 zile. Trebuie făcute diferențe între orașe mari, orașe mici, localități mari și localități mici. Pentru că nu este același lucru într-o localitate cu 200 de locuitori să ai un bolnav, care e pensionar și să închizi școala și grădinița. Cred că prima dată aici ar trebui definiți indicatori mai altfel, deci să nu aplici regula de 3 la mia de locuitori și la localitățile mici, pentru că unul sau doi bolnavi duc la 4 sau 5 la mie. (...) În plus, ar trebui văzut și dacă acel bolnav are legătură cu școala, mai ales în mediul rural, unde sunt probleme și cu internetul, în localitățile unde sunt persoane dezavantajate social știm că nici aparate nu au încă, că nu au sosit tabletele”, a mai explicat Kiss Imre. 

În același timp, acesta a transmis tuturor să respecte măsurile de protecție pentru că virusul există. 

„În continuare, mesajul este că trebuie respectate toate măsurile, pentru că virusul, din păcate, există și toți suntem responsabili. Se pare că sunt foarte mulți cei care nu le respectă, măcar din bun simț”, a punctat Kiss Imre. 

Incidența cazurilor de COVID-19 la nivelul județului Covasna este de 2,53/1000 de locuitori, cu peste 3/1000 în 20 de localități. 

La nivel național, în 3 noiembrie, 8.543 de unități de învățământ erau în scenariul 1 (verde), 5.077 de unități de învățământ în cel hibrid (galben), iar  4.036 de unități de învățământ în scenariul 3 (roșu), care implică participarea tuturor preșcolarilor și elevilor la activități/lecții online.

Menționăm că dintre cele 4.036 de unități aflate în această situație, 367 sunt în Scenariul 3 ca urmare a cazurilor de COVID-19 înregistrate, iar 3.669 de unități de învățământ apar din cauza ratei de incidență a cazurilor din localitățile în care acestea funcționează ori a infrastructurii școlare supuse unor lucrări de reabilitare”, arată Ministerul Educației, într-un comunicat de presă publicat marți pe site-ul instituției. 

Distribuie articolul:  
|

EDUCATIE

De acelasi autor

Comentarii: 0

Adaugă comentariu
Trebuie să fii autentificat pentru a putea posta un comentariu.