EDUCATIE 9 iulie 2012

Inspectorul șef al IȘJ Covasna, Keresztély Irma: „Rezultatul de la Bac este oglinda realității”

de Székely Emőke | 657 vizualizări

Conducerea Colegiului Naţional “Mihai Viteazul” a fost felicitată pentru rezultatul de la bacalaureat.

Promovabilitatea scăzută la examenul de bacalaureat din acest an (32,42% în judeţul Covasna) a fost catalogată de către inspectorul șef din cadrul IȘJ Covasna, Keresztély Irma, ca fiind foarte neplăcută, dar nu surprinzătoare. Inspectorul șef a vorbit despre simularea examenului de bacalaureat ce a avut loc în luna aprilie, și crede că rezultatele extrem de slabe înregistrate atunci au fost un semnal de alarmă de care unii au ținut cont, iar alții nu.

Progres față de simulare

Keresztély Irma spune că față de rezultatele înregistrate la simulare, notele de la Bac sunt mai mari, existând o creștere la fiecare materie. Dacă luăm însă rezultatele de la Bac-ul de anul trecut, cele de anul acesta sunt în cădere liberă. „Suntem încă sub efectul primului șoc, trebuie să mai tranșăm și să studiem problema. Vom trimite un raport către fiecare unitate școlară, după care gestionarea problemei va fi în totalitate responsabilitatea unităților școlare” – a declarat Keresztély Irma, adăugând că rezultatul de la Bac este o situație reală la nivel de județ, și că procentul de promovabilitate de anul trecut (44%) a fost mult prea mare față de nivelul de pregătire din școli.

CNMV a fost felicitat

Excepția plăcută a sesiunii iunie-iulie a Bac-ului din acest an este Colegiul Național „Mihai Viteazul” din Sfântu Gheorghe. Aici promovabilitatea la examenul de bacalaureat a crescut cu aproape 20% față de anul trecut, în condițiile în care anul trecut în sălile de examen nu au fost camere de supraveghere. Inspectorul șef a felicitat conducerea unității, precum și elevii de aici, subliniind că prin consecvență și muncă se poate ajunge la rezultate. „La CNMV s-a format o echipă de lucru care a identificat problemele încă din luna septembrie. Conducerea liceului a ținut să reabiliteze imaginea liceului și a reușit. Bravo lor! Consider că merită felicitări atât conducerea, cât şi cadrele didactice care s-au implicat în pregătirea elevilor” – a  declarat Keresztély Irma. Aceasta a menţionat că deşi a ocupat locul al doilea la promovabilitate, Colegiul Naţional “Mihai Viteazul” a avut la nivelul judeţului cea mai mare medie generală a elevilor promovaţi (8,04).

Grupurile școlare – dușman al statisticii

„Dacă am fi avut Bac separat la liceele teoretice și vocaționale și separat la cele tehnice, procentul de promovabilitate ar fi fost cu totul altul. Statistica este trasă în jos de către grupurile școlare, unde promovabilitatea este în medie de 8,11% la nivel de judeţ. Dacă privim doar liceele teoretice, promovabilitatea la nivel judeţean este de 57,75%” – ne explică inspectorul șef. Ea spune că a analizat problema la rece și concluziile pe care le-a tras relevă faptul că vinovați pentru eșecul de la Bac sunt elevii, profesorii, conducerea școlilor, precum și sistemul în sine.

Nu româna e buba județului

Contrar spuselor a mulți profesori, problema județului Covasna nu a fost proba la Limba și Literatura Română. La acest examen promovabilitatea a fost de peste 50%. „Acest lucru arată faptul că elevii s-au pregătit la română, dar între timp au uitat să mai rezolve și câte o problemă la matematică, chimie sau fizică. Eu nu îi înțeleg pe elevi, de ce la proba la alegere au dat examen din chimie sau fizică, dacă știau că au probleme la aceste materii. Promovabilitatea la chimie (materie la alegere) a fost de 40,76%, pe când la fizică 41,13% dintre elevi au promovat examenul” – spune Keresztély Irma.

Dezinteres pentru carte

În lista de vinovați făcută de IȘJ, găsim desigur actorul principal al examenului de Bac, elevul. În opinia inspectorului șef, printre elevi domnește un dezinteres total față de carte. „Elevii nu sunt motivați să învețe,  iar în școli lipsește o reală consiliere spre o carieră sau alta, spre viață în general. Programa școlară nu este una care să îi motiveze pe copii. Aceștia învață lucruri pe care nu le vor folosi niciodată în viață. De ce trebuie să integreze și să deriveze toți elevii, iar când vine vorba de completarea unui formular nu știu ce să facă? Acești copii sunt total debusolați, lipsiți de bucurii mici, care le-ar da satisfacție” – este de părere Keresztély Irma.

„Profesorii sunt bine plătiți”

Dacă elevii nu sunt motivați să învețe, nici profesorii nu sunt foarte motivați nici de procesul de predare, nici de alte activități din care ar putea câștiga bani în plus. Cel puțin așa crede Keresztély Irma, ea fiind de părere că de fapt profesorii noștri sunt plătiți decent, dacă este să luăm numărul de ore lucrate. „Nu înțeleg cadrele didactice când spun că au un program încărcat. Lucrează 18 ore pe săptămână, în timp ce în Anglia profesorul este la școală 40 de ore pe săptămână. Degeaba se plâng, raportat la numărul de ore lucrate, profesorii de aici sunt foarte bine plătiți” – spune Keresztély Irma. De asemenea ea a vorbit despre slaba pregătire a cadrelor didactice tinere, care de multe ori ajung la catedră după ce trec de liceu și de facultate doar sub principiul „fiecare elev sau student înseamnă bani, deci nu îi picăm”.  De asemenea, inspectorul șef a relevat faptul că profesorii nu rezolvă la clase subiecte de tip Bac, lucru ce duce din nou la o debusolare a elevilor.

Școli ineficiente și un sistem în tranzit continuu

Șefa de la IȘJ spune că mai nou directorii de unități de învățământ se ocupă de toate, de la probleme financiare la cele administrative, dar mai puțin de ceea ce înseamnă de fapt școala: procesul de învățământ. Din șirul vinovaților nu a lipsit nici sistemul de învățământ din România, unul bolnav în opinia inspectorului șef. „Din 2011 avem o nouă lege a educației, care nu se aplică integral nici până în ziua de azi pentru că nu au fost elaborate normele și regulamentul de aplicare. De un an și jumătate batem pasul pe loc, suntem în fază de tranzit. Putem să ne înșelăm, la toamnă să dăm subiecte mai ușoare la Bac, astfel va crește promovabilitatea, elevii vor intra în facultate, dar astfel se va sublinia ceea ce știm deja, și anume faptul că vor ieși diplome pe bandă rulantă și se va continua cultivarea non-valorilor” – spune Keresztély Irma.

IȘJ nu poate învăța în locul nimănui

După ce a tras concluziile legate de Bac, Keresztély Irma a declarat că este conștientă de faptul că mulți îi vor cere să demisioneze și vor arăta cu degetul și către instituția pe care o conduce. „IȘJ nu poate învăța în locul copiilor și nici nu poate preda în locul profesorilor. Sunt inspector de 15 ani și nu cumva să creadă cineva că nu cunosc sistemul, însă a-l cunoaște și a ieși cu realitatea în fața presei sunt două lucruri total diferite” – spune Keresztély Irma.

Rezultatele la bacalaureat au fost afișate duminică, iar promovabilitatea la nivelul județului Covasna este de 32,42%, printre cele mai mici din ţară. Aceasta poate crește sau scădea în funcție de soluționarea contestațiilor care au fost depuse ieri. Rezultatele finale vor fi afișate pe data de 13 iulie.

Distribuie articolul:  
|

EDUCATIE

De acelasi autor

Comentarii: 0

Adaugă comentariu
Trebuie să fii autentificat pentru a putea posta un comentariu.