EDUCATIE 25 august 2011

Inspectoratul Şcolar nu renunţă. Comasarea din învăţământ va avea loc! (VIDEO)

de Monica Vrânceanu | 557 vizualizări

Trei grădiniţe și trei școli din Sfântu-Gheorghe vor fi comasate începând cu noul an școlar

Scandalul comasării grădinițelor din Sfântu-Gheorghe, prin regândirea învățământului la nivel local, nu impresionează conducerea Inspectoratului Școlar Județean (IȘJ) Covasna, care a anunțat ieri că decizia de fuziune a trei grădinițe de cartier cu alte trei școli de cartier rămâne definitivă și ireversibilă. În urmă cu o săptămână, câțiva reprezentanți a trei grădinițe de cartier din Sfântu-Gheorghe, Panseluța (Ciucului), Pinocchio (Lenin) și Rază de Soare (zona Gării), au lansat un protest împotriva deciziei IȘJ de a le comasa cu cele trei școli existente în zonele respective - Școala Generală Godri Ferenc, Școala Generală Nicolae Colan și respectiv Școala Generală Ady Endre. Reprezentanții părinților, care au lansat inclusiv o petiție online prin care adună semnături de la oameni pentru menținerea personalității juridice a grădinițelor, susțineau că această comasare cu școlile nu ar aduce decât dezavantaje grădinițelor, care și-ar pierde din autoritate și ar trebui să depindă de școli, fără a mai avea bugete proprii.

Comasări necesare pentru supravieţuirea financiară

Șefa IȘJ Covasna, Keresztely Irma, a prezentat ieri, în cadrul Comisiei pentru învățământ, cultură și știință, aspecte referitoare la regândirea sistemului de învățământ local, argumentând că trecerea grădinițelor la școlile de cartier va preveni colapsul financiar al unităților de învățământ – atât preșcolare cât și școlare.

Keresztely a argumentat prin faptul că finanțările venite de la Guvern se referă doar la anumite aspecte, o bună parte din bani venind pe linie locală și a explicat că scăderea anuală a populației școlare – inclusiv prin preferința unor părinți de a ocoli școlile de cartier în favoarea celor centrale, va duce în cele din urmă, inevitabil, la imposibilitatea de funcționare.

Potrivit lui Keresztely, la nivelul IȘJ Covasna s-au realizat mai multe studii și analize pentru a se găsi soluții pentru învățământul din Sfântu-Gheorghe, marcat de scăderea continuă a populației școlare; în acest sens, s-a subliniat că dacă în anul școlar 1999-2000, în municipiu existau 15.549 de elevi, în anul școlar 2010-2011 numărul acestora a fost de 11.805, scăderea fiind vizibilă de la un an la altul. Previziunile la care s-a ajuns – nu doar din analizele IȘJ ci și prin datele obținute de la Institutul Național de Statistică (INS), arată clar că inclusiv populația preșcolară este în scădere, în acest an în grădinițele din Sfântu-Gheorghe fiind 2.467 copii; din păcate, au fost identificați în oraș alți 110 copii de vârste preșcolare care nu se regăsesc în grădinițe, iar acest aspect constituie o altă provocare pentru IȘJ, care dorește să-i aducă în grădinițe. Scăderea populației preșcolare și mai ales a celei școlare are, desigur, legătură și cu migrația populației orașului către alte zone ale țării sau ale lumii chiar, dar și cu faptul că natalitatea din ultimii ani este mai mult în scădere decât în creștere.

Pornind de la toate aceste date, IȘJ a elaborat două variante de regândire a sistemului. Prima prevedea o comasare prin închiderea mai multor școli de cartier – cu excepția Școlii Generale Varadi Jozsef și trecerea unor școli de cartier la altele, astfel încât să existe un sistem mai compact. Prin această variantă s-ar fi eliberat și unele clădiri, însă s-ar fi cheltuit ceva bani în plus cu transportul elevilor dintr-un cartier în altul, ar fi existat disponibilizări, plus că riscul migrației către școlile din centru ar fi crescut, precum și cel al abandonului școlar, astfel că această variantă a fost respinsă.

Schimbările afectează directorii și CA-urile

Cea de-a doua variantă, considerată mult mai bună și aprobată în cele din urmă, a propus comasarea grădinițelor de cartier cu școlile de cartier, hotărându-se ca procesul să înceapă cu cele șase unități de învățământ școlar și preșcolar enumerate mai sus. Avantajele acestei variante sunt, susține IȘJ, reorganizarea managementului – Consiliu de Administrație (CA) comun / directorul grădiniței comasate devine director adjunct al şcolii cu o nouă personalitate juridică, păstrarea posturilor cadrelor didactice și posibilitatea măririi numărului de elevi prin atragerea celor de la grădiniță spre școala cu care s-a realizat comasarea.

”Schimbarea va interveni la nivel managerial, dar CA-ul va fi mai mare iar grădinițele vor avea drepturi, nu vor fi doar tolerate. Directorii grădinițelor vor deveni directori adjuncți în noua structură, iar o scădere a salariului cu 5% în această situație se va putea acoperi prin diverse compensații, deci nu e nimic dramatic”, a explicat Keresztely Irma.

Șefa IȘJ a ținut să precizeze că întreaga regândire a fost concepută astfel încât la nivel de activitate și dotări să nu fie nicidecum afectate negativ grădinițele și a subliniat faptul că timpul va demonstra că aceasta a fost cea mai bună decizie posibilă.

”Mi s-a reproșat că nu m-am consultat cu părinții în această chestiune, așa este, dar trebuie să menționez că cei care iau deciziile își asumă și răspunderea. Nu-mi pot permite să iau decizii sub presiunea unor părinți manipulați, mai ales că o rețea școlară presupune schimbare, dinamică, transformare”, a mai spus Keresztely.

Una ditre reprezentantele părinților, Vass Izabella, a luat parte la prezentarea susținută de Keresztely Irma și a declarat că personal nu este de acord cu cele susținute de şefa Inspectoratului și cu decizia IȘJ, precizând că petiția și protestul părinților își vor urma cursul. Cu toate acestea, Vass nu a putut spune clar, cu argumente, ce anume din cele prezentate în noua rețea propusă de către IȘJ ar putea provoca neajunsuri celor trei grădinițe, cu atât mai mult cu cât s-au dat asigurări oficiale că niciuna dintre acestea nu va ajunge să fie desființată.

Distribuie articolul:  
|

EDUCATIE

De acelasi autor

Comentarii: 0

Adaugă comentariu
Trebuie să fii autentificat pentru a putea posta un comentariu.