EDUCATIE 12 septembrie 2011

CNMV intră pe linia schimbărilor. ”Ţintesc reducerea absenteismului și revenirea Colegiului la gloria din trecut”

de Monica Vrânceanu | 110 vizualizări
Interviu cu noua directoare a Colegiului Naţional Mihai Viteazul, prof. Luminiţa Curceanu. Noul an școlar aduce una dintre cele mai importante schimbări în sistemul de învățământ al județului nostru, o schimbare ce vizează cea mai prestigioasă unitate

Interviu cu noua directoare a Colegiului Naţional Mihai Viteazul, prof. Luminiţa Curceanu.

Noul an școlar aduce una dintre cele mai importante schimbări în sistemul de învățământ al județului nostru, o schimbare ce vizează cea mai prestigioasă unitate școlară cu predare în limba română: Colegiul Național Mihai Viteazul (CNMV). După 15 ani de directorat, prof. Brândușe Roman a ajuns la vârsta pensionării, iar locul acesteia a fost luat de către prof. Luminița Curceanu, la propunerea unei părți importante din Corpul profesoral al Colegiului. Vestea venirii Luminiței Curceanu la conducerea CNMV nu a părut să surprindă pe nimeni, însă schimbarea a fost salutată cu încântare, în ideea începerii unei noi ere la CNMV.

Fire expansivă și deschisă, Luminița Curceanu ne-a primit într-o după-amiază târzie în noul său birou de la CNMV, înconjurată de hârtii și asaltată de diverse documente ce trebuiau semnate, avizate, verficate – toate în pregătirea noului an școlar.

Pe Luminița Curceanu nu o cunoscusem înainte la nivelul unei discuții mai ample, așa că odată cu acest interviu am aflat că-i place să fie permanent la curent cu tot ce ”mișcă” în CNMV, că e foarte apropiată de elevii săi, păstrând legătura cu majoritatea acestora chiar și după ce aceștia ajung să plece inclusiv din țară, că e adepta schimbărilor în scopul evoluției și că, indiferent cât de grele ar fi actualele vremuri, nu regretă niciodată că a ales calea învățământului. După mai bine de 20 de ani de carieră didactică, în care a dovedit cu prisosință că și-a ales potrivit meseria – dovadă stau elevi de-ai săi care și-au construit la rândul lor adevărate cariere în fizică, Luminița Curceanu se vede în fața unei noi provocări: aceea de director al CNMV. Funcția nu o sperie și spune că speră că nici nu o va schimba, căci singurele schimbări pe care le urmărește sunt cele în folosul școlii pe care o conduce; despre aceste planuri, referitoare la viitorul CNMV, Luminița Curceanu ne-a vorbit în cadrul unui interviu centrat, așa cum era de așteptat, pe ceea ce urmează să se întâmple odată cu începerea directoratului său.

 

-  Doamna Curceanu, spuneţi-ne pentru început ce credeţi că a contat în alegerea și numirea dvs. ca director.

-       Faptul că oamenii vor o schimbare – cel puțin eu așa am simțit. Ei mă cunosc și știu că nu sunt foarte blândă, după cum știu foarte bine că până acum, cel puțin treaba pe care eu am avut-o de făcut, pe care mi-am asumat-o, am dus-o până la capăt; rezultatele pe care le-am avut, pe plan profesional și personal, vorbesc de la sine. În plus, bănuiesc că au vrut, așa cum am spus, o schimbare. Este foarte adevărat, în opțiunile colegilor am fost chiar la egalitate cu doamna Rădița Palela, iar în cele din urmă s-a ajuns la opțiunea de a împărți această responsabilitate a conducerii. Cred că alegerea de a forma noi două o echipă a fost foarte bună și sper că vom forma o echipă foarte bună – ba chiar sunt foarte sigură de asta. Nu poți impune un om pe care nu-l vrea nimeni, așa că și la Inspectorat s-a ținut cont de dorințele oamenilor din școală, optându-se pe cele două persoane care au obținut cele mai multe voturi în acest sens. Nu este prima oară când lucrăm împreună, am mai colaborat – organizări de olimpiade, concursuri. Pot spune că am încredere că ne vom înțelege, deoarece în general mergem pe aceeași direcție, chiar dacă în mod normal mai există diferențe între noi – ceea ce e foarte bine. Cred însă că amândouă înțelegem prioritatea pe care trebuie s-o aibă interesul școlii în activitatea noastră.

-       S-a schimbat atitudinea colegilor în ceea ce vă privește?

-       Cunoscându-mă, nu. Ceea ce mă bucură, chiar mă bucură. Este foarte adevărat că sunt director al școlii acum, dar 22 de ani am fost colega lor. Nu cred că funcția poate schimba acest lucru, pe lângă faptul că sunt director, eu rămân profeesor – este o meserie pe care mi-am dorit-o de când mă știu. Poate că înainte de 1990 profesorii erau văzuți cu totul altfel, dar oricum asta mi-am dorit să fac dintotdeauna. Am terminat Fizică, dar puteam face și altele – inginerie, cercetare... nu! Eu mi-am dorit să fiu profesor și este foarte adevărat că îmi place ceea ce fac.

-       Nu v-au descurajat schimbările din sistem – mai ales cele financiare?

-       Normal că schimbările din sistem ne afectează pe toți... iar despre cele financiare pot spune că dacă nu accepți ideea și pleci de la faptul că plata mai mică înseamnă și muncă mai puțină din partea ta, nu e bine. Până la urmă, ăștia sunt banii, nu este o meserie bine plătită în comparație cu altele dar în definitiv, asta am ales, asta mi-am dorit și nu mă ține nimeni cu forța. Dacă aș fi pusă să aleg din nou, tot asta aș alege – simt că pentru asta sunt făcută. Dacă mă uit în spate, spun cu mâna pe inimă că profesional n-aș schimba nimic.

-       Care sunt cele mai mari satisfacţii ale unui om atât de dedicat meseriei sale?

-       Cele mai mari satisfacții sunt legate de elevii mei, desigur... Și cel mai mult mă impresionează atunci când copii care au terminat avându-mă profesor sau diriginte mă sună în continuare, mă caută, dorind să știe ce mai fac. Sigur, nu se întâmplă asta cu toți, dar este adevărat că acum, la numirea în funcție, m-au sunat mulți dintre foștii elevi pentru a mă felicita, iar asta nu poate decât să mă bucure. Pentru că dacă elevii nu te sună, nu te caută în continuare sau nu vin la școală să te vadă... înseamnă că te-au uitat. Mereu am vrut să fac și altceva decât școală cu elevii mei – am mers la concursuri, am făcut proiecte, am vrut să le arăt că învățătura se poate extinde dincolo de școală și că este mai mult decât plăcută. Asta e o satisfacție personală, în vreme ce satisfacția profesională o am atunci când îi văd realizați, fiind mulți copii care au plecat pe fizică, au burse de studiu în afara țării, sunt admiși la facultăți bune... Că financiar nu o duc foarte bine, este foarte adevărat... dar în cele din urmă, viața nu e făcută doar pentru bani.

 

Teste de evaluare intermediare

 

-       Odată preluată conducerea CNMV, aţi realizat o analiză a actualei stări. Care a fost concluzia, ce aspecte care nu funcţionează aţi descoperit?

-       Părerea mea este că ar trebui redus, în primul rând, absenteismul la nivelul CNMV. Mă refer la numărul mare de absențe existent în rândul unora dintre elevii noștri. Nu vreau să mă ascund după cireș - există probleme, absenteismul este una dintre ele și sper că vom reuși să-l reducem. În al doilea rând, sper să ridicăm puțin nivelul, iar asta s-ar putea face și prin anumite teste de evaluare. Există teste de evaluare inițiale și finale, impuse de Ministerul Educației, dar cred că se poate să aplicăm și teste de evaluare intermediare, pentru a vedea situația claselor a VIII-a și a XII-a, înaintea examenelor naționale și de Bacalaureat, examen la care într-adevăr au fost probleme anul acesta. Probleme mari au fost cu clasele de științe ale naturii, unde în proporție destul de mare s-a picat – trebuie pregătire suplimentară și ore de remediere școlară – rămâne de văzut totodată și aspectul indisciplinei. Din punctul meu de vedere, măsurile din Regulamentul de ordine interioară trebuie aplicate, deoarece acestea prevăd drepturi și obligații, dar și sancțiuni, atât pentru elevi cât și pentru profesori, pentru că este un Regulament pentru toată lumea. Sper să fie bine înțeles faptul că nu am de gând să impun o dictatură la CNMV – nu e normal, nu-mi doresc și nu-mi stă în caracter așa ceva. Dar o democrație nu trebuie prost înțeleasă, căci nu înseamnă să faci ce vrei, unde vrei și când vrei, democrația înseamnă că în momentul în care ești într-o instituție, respecți regulile acesteia. În condițiile în care îți asumi faptul că nu respecți aceste reguli, îți asumi și sancțiunile pe care le poți primi. Sper că acest lucru se va înțelege așa cum trebuie, pentru că sunt probleme cu care ne confruntăm și trebuie rezolvate.

-       Aţi putea identifica un moment al ”declinului” CNMV și o schimbare, în general, a elevilor?

-       Nu pot spune că e vorba chiar despre un declin, dar este foarte adevărat că învățământul nu mai e ceea ce era acum zece ani. Dar totul se explică într-un fel prin schimbările de-a lungul timpului. Părinții, de exemplu, sunt mult mai preocupați acum de grija zilei de mâine, pleacă la serviciu dimineața și mai vin seara – lucru care, acum zece ani, nu se întâmpla. Și atunci, poate că nu mai au atât de mult timp pentru copii. În ce-i privește pe profesori, aceștia nu pot impune respectul și nu pot face pe zbirul în clasă. Așa că, în cele din urmă, totul depinde de tactul pedagogic. Dar trebuie ca fiecare profesor să reușească să-și învețe elevii astfel încât aceștia să fie capabili de trecerea unui examen; nu spune nimeni că toți trebuie să ia zece, nu toată lumea e capabilă și nici nu e nevoie de așa ceva, însă de note de trecere este nevoie și se poate. Iar de aici ajungem la celălalt aspect – al goanei după note, din cauza admiterii pe bază de dosar la facultăți; asta-i face pe mulți să fugă după note mari, fără să mai aprofundeze nimic, fără să mai învețe cu adevărat ceva. Din păcate elevii în general nu mai sunt ce-au fost, se automulțumesc... mulți nu mai vor să facă nici minimul necesar... Mulți dintre tineri sunt preocupați de mașini, telefon, îmbrăcăminte – sunt lucruri care nu spun că nu contează, dar nu cred că sunt esențiale. În cele din urmă, este greu să dai vina pe cineva, pentru că nu ai cum. Situația actuală a fost cauzată de mai multe elemente, în Sfântu-Gheorghe de exemplu oamenii nu sunt foarte bogați, părinții se preocupă de cele zilnice mai mult decât de învățătura copiilor, iar asta este una dintre cauze. Nu vreau să fiu interpretată greșit, dar la actuala situație concură toată lumea - părinți, profesori, inclusiv elevi. Nu pot face vinovat pe cineva anume.

-       CNMV a reprezentat mult timp o școală vânată, din punct de vedere al elevilor. Aveți intenția de e reveni acolo „sus”, de a stabili o strategie pentru a atrage aici cei mai buni copii din județ?

-       În acest an am fost la școlile generale din oraș... dar cred că strategia de atragere a copiilor valoroși trebuie realizată inclusiv prin implicarea actualilor elevi – sunt tineri și cu idei bune. Revenind la întrebare, spre noi vin foarte mulți copii, CNMV are un renume foarte bun, este o școală aleasă de foarte mulți. Sigur că nu toți din  județ și nici nu vrem asta, până la urmă, plus că percepția s-a schimbat în ultimii ani și sper la o modificare, la o revenire la renume. Doamna Brândușe Roman, fosta directoare, a condus această școală ca o doamnă, mergând pe stilul occidental al responsabilității fiecăruia. Am o foarte mare recunoștință față de dumneaei, care mă ajută foarte mult și acum, fiind un sprijin enorm pentru mine, deși e adevărat că alături de doamna Rădița Palela luăm în cele din urmă deciziile. Dar, în concluzie, se pare că totuși trebuie schimbat ceva, pentru că într-adevăr nu ne putem baza numai pe conștiință.

 

Școala redevine... școală! Cu disciplină, responsabilitate și... uniforme!

 

-       În acest context, la ce trebuie să se aștepte elevii de la CNMV de acum încolo?

-       La nimic altceva decât ceea ce trebuie să facă în mod firesc: să vină la școală, să învețe,  să se poarte de maniera unui elev la CNMV. Nu am alte așteptări de la elevi... decât să facă ceea ce trebuie să facă. Tocmai de asta voi lucra prin instrumentele Regulamentului de ordine interioară. Vreau să se știe că școala este școală – nu se vine la parada modei, la întâlnire, la povești, ci la o instituție la care elevul nu vine în vizită ci pentru a-și însuși cunoștințe. Tocmai în ideea asta, intenționez introducerea uniformelor la CNMV – de la primar la gimnaziu și la liceu. Noua Lege a Educației prevede ca fiecare școală să aibă un însemn distinctiv – acesta poate fi o eșarfă, un ecuson, o uniformă. Mie, personal, mi-ar plăcea foarte mult ca acești elevi să poarte uniformă, dar nu aș vrea să se înțeleagă în sensul uniformei de dinainte de 1989. Aș dori ca aceste uniforme să fie pe placul tuturor, de aceea vom vorbi cu mai multe firme, vom face o prezentare a uniformelor și fiecare își va putea exprima părerea. Uniforma impune o anumită disciplină, un anumit respect față de instituție. În plus, aceste uniforme noi sunt extrem de drăguțe, există o gamă variată de uniforme, iar prețurile sunt în funcție de accesoriile acestora. Oricum pe haine se cheltuiesc foarte mulți bani și s-ar putea ca sumele în acest senns să fie economisite în timp prin câte două uniforme pe care fiecare copil le va tot putea schimba între ele. În ceea ce-i privește pe copii, am vorbit în urmă cu ceva timp cu elevii și îmi spuneau că și-ar dori aceste uniforme pe care clar nu le vom impune. Dacă vom face uniformele, ele vor fi personalizate pe liceu și ni se va da unicitate în această localitate, pentru modelul uniformei alese.

 

Munca pe proiecte, principala sursă pentru investiţii

 

-       Cu aceste date și cu noua Lege a Educaţiei, ce schimbări credeţi că veţi putea face?

-       Noua Lege nu mai dă conducerea unei școli doar directorului, ci acestuia și Consiliului de Administrație – ceea ce e foarte bine, pentru că se formează o echipă de conducere. Trecând peste asta, în măsura atribuțiilor mele am făcut deja schimbări la nivelul catedrelor, chiar dacă știu că e dificil să iei măsuri nepopulare. Dar astfel de măsuri sunt necesare uneori, mai ales în dorința ca lucrurile să meargă altfel. Tocmai de aceea pot spune cu siguranță că dacă va fi nevoie, voi continua să iau decizii și măsuri nepopulare. Responsabilitatea pentru ceea ce construim ne revine fiecăruia. În ceea ce privește personalul în sine, nu există probleme la niciuna dintre catedre, sunt acoperite toate orele, cu profesori calificați.

-       V-aș ruga să ne vorbiţi despre câteva lucrări urgente care se impun pe infrastructură la CNMV.

-       Sunt foarte multe lucruri care trebuie făcute și toate depind de buget și finanțări. Mă refer la curtea Colegiului, unde aleile s-au distrus în timp și ar putea provoca accidentarea copiilor – mai ales că avem copii mici, de clase primare. Ar trebui refăcute Internatul și Cantina, iar în acest sens voi învăța să fac proiecte, pentru că așa se atrag acum banii, cele mai importante sume. Am schimbat deja Cancelaria profesorilor, astfel încât aceasta să fie în același corp cu Direcțiunea și Secretariatul, încât să existe o fluidizare și premanentă comunicare a sistemului. Voi organiza și pe mai departe acest sistem, astfel încât să existe o ordine clară.

-       În concluzie, CNMV are o nouă conducere la început de an școlar. Ne-aţi vorbit despre planurile dumneavoastră, aș dori să încheiem prin a afla speranţele și așteptările pe care le aveţi.

-       Sper din suflet ca elevii să înțeleagă că lucrurile se vor schimba puțin... și sper să beneficiez de susținere din partea colegilor și a părinților. Sper nu doar la înțelegere, ci și la sprijin, pentru că asta este, sunt necesare schimbări pentru ca lucrurile să meargă. Inovația va veni încet-încet, nu se poate totul din prima zi, dar îmi doresc ca această școală să ajungă cel puțin la nivelul de acum 20 de ani, însă pentru asta este nevoie de răbdare, pentru că nu se va întâmpla dintr-odată. Sunt conștientă că am nevoie de sprijinul oamenilor, oricum lumea mă știe și realizează că ceva se va schimba!

Distribuie articolul:  
|

EDUCATIE

De acelasi autor

Comentarii: 12

Adaugă comentariu
MERY, 13 septembrie 2011
Numai noi parintii stim cat am cheltuit pentru inceperea anului scolar si inca facem asta. Caiete , caiete de lucru,culegeri ,ghiozdan ,penar, si toate cele + surpriza anului UNIFORMELE. Cei care avem citeste integral
Aniju, 13 septembrie 2011
Da chiar asa.. pentru ce uniforme? ca sa ne punem pe cheltuiala si in fond nu vreau sa port aceleasi haine,ma simt de parca m-asi neglija.Mai bine ma duc in hainele bunicii..Dar macar stiu ca nu vad citeste integral
nuuu vrea uniforme, 13 septembrie 2011
Nu vrea nimeni uniforme..Am trait bine si pana acum fara ele. Dam 300 lei pe niste haine care la anu ne raman mici..asa mai bine merg in second si imi iau haine ptr toata viata din 300 lei.sau ma duc citeste integral
nuvreau, 13 septembrie 2011
foarte comunista mi s epare ideea de uniforma,sa fiti toti la fel,sa nu cumva sa stie lumea ce personalitate ai,sa stie ca esti din cel mai bun liceu,pt ca e singuru in care se fac ora in romana(nu ca citeste integral
dashdsuai, 13 septembrie 2011
hainele pe care le port eu sunt de la rude si din second handuri nu mi permit sa mi cumpar uniforme..
Miorita, 13 septembrie 2011
@ dashdsuai Sa inteleg ca tu mergi in fundu gol la scoala? hainele pe care le porti nu costa bani?
dashdsuai, 13 septembrie 2011
eu abea am bani sa-mi iau o paine apai sa dau bani pe uniforme...
voinic, 12 septembrie 2011
D-na Luminita din ce partid faceti parte?
ertyu, 12 septembrie 2011
Succes! Nu este o treaba usoara..deloc usoara. Este nevoie de o schimbare,chiar de mai multe. Sustin ideea legata de uniforme , ecusoane si esarfe.Asteptam sa vedem cum accepta elevii,care nu prea citeste integral
opinie, 12 septembrie 2011
sa speram ca va fi o schimbare in bine iar in clasele primare doamnele invatatoare sa nu mai ceara sub tot felul de pretexte diferite sume de bani, ca un an de studiu la CNMV ajunge sa te coste mai citeste integral
Trebuie să fii autentificat pentru a putea posta un comentariu.