”Învăţământul de calitate a fost şi va rămâne prima noastră prioritate”
Interviu cu directorul Școlii Generale „Avram Iancu” din Voinești-Covasna, Henorel Olărescu
Schimbările din sistemul de învățământ, impuse de noua Lege a Educației, influențează inevitabil fiecare școală, iar Școala Generală cu clasele I-VIII „Avram Iancu” din Voinești-Covasna nu face nici ea excepție. Ceea ce diferențiază însă această unitate școlară de multe altele din județ nu este doar vechimea sa – peste 150 de ani, ci mai ales faptul că aici, indiferent de greutățile apărute în sistem, conducerea și cadrele didactice au știut întotdeauna să mențină un nivel înalt al educației, în același timp reușind să se axeze și pe investiții în infrastructură – astfel că instituția a ajuns una reprezentativă pentru mediul rural din județul Covasna. În așteptarea noului an școlar, care va începe peste doar câteva zile, directorul Școlii, Henorel Olărescu, a fost de acord să ne răspundă la câteva întrebări care, prin răspunsurile date, conturează direcția Școlii și planurile acesteia pentru perioada următoare.
- Domnule director, pentru început, v-aș ruga să ne vorbiti despre cum s-a încheiat anul școlar 2010/ 2011 pentru dumneavoastră şi pentru comunitatea din Voineşti, zonă din care aveţi cei mai mulţi copii înscrişi la Şcoala Generală cu clasele I-VIII Avram Iancu.
- Consider că în anul şcolar care s-a încheiat am înregistrat o serie de succese – atât pe plan managerial, cât şi în procesul instructiv-educativ. Am lucrat doar cu cadre didactice calificate, cu ajutorul cărora am realizat în cea mai mare parte cele prevăzute în Planul de dezvoltare. Aproximativ 60% dintre elevii şcolii au fost premianţi, înregistrându-se rezultate foarte bune la diverse olimpiade, concursuri școlare și competiții sportive, ceea ce nu e puțin lucru. Am avut și o bogată activitate culturală – concursuri de dans, recitări, spectacole, precum şi o activitate sportivă bogată cu rezultate deosebite. Elevii noștri au fost în numeroase excursii de-a lungul şi de-a latul ţarii. Şcoala a primit avizul igienico-sanitar, fiind exacutate deja toate reparaţiile care se impuneau pentru ca elevii şi cadrele didactice să îşi desfăşoare munca în condiţii optime. În mod evident, elevii noștri provin, în număr foarte mare, din zona cartierului Voineşti, unde se află amplasată Școala, dar un număr semnificativ de elevi provine şi din centrul oraşului Covasna sau din alte localităţi învecinate.
- Ce evenimente şi ce manifestări din această vacanţă de vară i-au ţinut pe elevi aproape de şcoală şi de cadrele didactice?
- Le-am oferit tuturor acces la activităţi libere în sala de calculatoare, biblioteca şcolară – care ţin să precizez că este deosebit de bine pusă la punct si cu un volum de carte foarte mare, elevii și dascălii participând la tradiţionala serbare câmpenească Nedeia Mocănească, în colaborare cu Asociaţia Cultural Creştină Iustinian Teculescu din Voinești.
- Am dori să ne vorbiţi despre problemele pe care le-aţi avut de rezolvat peste vară, astfel încât noul an şcolar să înceapă în condiţii optime atât pentru cadrele didactice, cât şi pentru elevi.
- Fără falsă modestie, pot spune că avem o şcoală foarte bine pusă la punct. Cu toate acestea, pentru a întâmpina cum se cuvine noul an şcolar, în momentul de faţă finalizăm reamenajarea grupului sanitar de la structura claselor I-IV şi de asemenea optimizarea la corpul mare a instalaţiilor de încălzire centrală – asta în ceea ce priveşte lucrările mai mari; avem și lucrări curente – de igienizare şi aranjare a sălilor de clasă. În afară de acestea, probabil o să întâmpinăm unele greutăţi specifice în ceea ce privește preluarea Grădiniţei cu program prelungit şi a celei cu program normal, care țin de circumscripţia noastră, începând cu data de 1 septembrie. Pe de altă parte, consider că este şi firesc acest lucru, deoarece trebuie să cunoaștem mecanismul de funcţionare a grădiniţelor, precum şi colegii cu care vom lucra.
- Pentru că avem o nouă Lege a Educaţiei care urmează a fi implementată, cum credeţi că se va resimţi la nivelul organizaţiei pe care o conduceţi aplicarea acesteia?
- Pe această temă am purtat deja numeroase discuţii cu colegii profesori și am convingerea că vom găsi soluţii în ceea ce privește aplicarea Legii în bune condiţii. Se poate că probleme mai mari vor fi la asigurarea efectivelor de elevi pe clase – în special la secţia maghiară, dar acest gen de probleme le întâmpină majoritatea şcolilor din județ. Personal, am încredere că lucrurile vor merge pe o pantă ascendentă, atâta timp cât va exista stabilitate – în primul rând datorită unei mai mari independenţe. În cele din urmă, multe lucruri vor depinde de abilităţile manageriale ale conducerii fiecărei şcoli, ceea ce este bine, căci așa fiecare va putea dovedi ceea ce poate face.
- Din punct de vedere al numărului de elevi, ştim că noua Lege stabileşte criterii clare pentru funcţionarea unităţilor de educaţie ca centre financiare. Cum vă afectează noile prevederi şi ce soluţii s-au găsit pentru şcoala dvs.?
- Odată cu implementarea noii Legi am fost la limită din punct de vedere al efectivelor. Soluţia găsită a fost, precum am mai zis, arondarea către centrul nostru financiar a celor două gradiniţe ce ţin de circumscripţia noastră, chiar dacă în acelaşi timp Şcoala Generală cu clasele I-VIII Nr. 2, ce aparţinea de şcoala noastră, a fost arondată la rândul ei Școlii Speciale. Ţin să mulţumesc pe această cale conducerii Inspectoratului Şcolar Judeţean, în special doamnelor inspector general Keresztely Irma şi inspector general adjunct Maria Băilă, şi în egală masură Consiliului Local Covasna şi domnului primar Lorincz Zsigmond – pentru înţelegerea de care au dat dovadă în cadrul acestei noi reorganizări. Şcoala cu clasele I-VIII „Avram Iancu” este o instituţie cu mare tradiţie şi vechime în zona noastră, în primăvara acestui an am sărbătorit 151 de ani de la înfiinţare – oameni de mare valoare au absolvit de-a lungul timpului aici, iar comunitatea locală se mândreşte cu acest lucru.
- Anul care s-a încheiat în sistemul de educaţie a fost unul greu – ce puteţi să ne spuneţi despre colaborarea directă cu administraţia locală şi Inspectoratul Şcolar al Judeţului Covasna, dar cu alte instituţii?
- Precum am mai spus, personal consider că este o colaborare foarte bună la nivelul ambelor instituţii şi la nivelul tuturor compartimentelor acestora. De mare ajutor ne sunt şi Biserica Ortodoxă – prin reprezentantul acesteia, domnul Ovidiu Măciucă, Asociaţia Cultural Creştină Iustinian Teculescu, dar şi alte organizații non- guvernamentale, cu care avem o colaborare strânsă.
- Aş dori să vă întreb care sunt priorităţile dumneavoastră, în perioada care urmează, în calitate de manager al unei unităţi de învăţământ?
- Învăţământul de calitate a fost şi va rămâne prima noastră prioritate. Tocmai de aceea, deplângem şi acum trecerea în nefiinţă, în această vară, a colegei noastre Tatiana Oprea, profesor de fizică și chimie, om cu o deosebită pregătire profesională şi un pedagog de excepţie. În altă ordine de idei, ca priorităţi mai avem asigurarea unor condiţii optime de muncă, atât pentru colegi, dar mai ales pentru elevi, cât şi atragerea spre unitatea noastră a unui număr cât mai mare de elevi.
- O ultimă întrebare: consideraţi că este dificil să fii director al unei şcoli în ziua de astăzi?
- Ușor nu este, dar de ce ar face excepţie învăţământul...? Evident că apar probleme, mai ales dacă, precum în ultimii ani, lucrurile se schimbă halucinant de repede. Prin urmare, altă alternativă nu există decât să te adaptezi cât mai repede, în vreme ce faptul că se lucrează cu oameni nu uşurează deloc munca, dimpotrivă. Dar ca să vă răspund la întrebare, pot spune că dacă există un colectiv unit şi responsabil, dacă există sprijin din partea părinţilor şi a comunităţii, a administraţiei locale şi a Inspectoratului Şcolar Judeţean, lucrurile se simplifică și se poate ajunge la rezultate foarte bune.