Aeroportul Brașov, subiect dezbătut în plenul Consiliului Județean Covasna
Consilierii județeni au adus joi în discuție soarta mult-așteptatului aeroport în ultima ședință ordinară din 2017
Respingerea amendamentului de repartizare a sumei de 270 de milioane lei pentru Aeroportul Brașov din această săptămână din Parlament a fost subiect de discuție și în plenul Consiliului Județean (CJ) Covasna, în cadrul ședinței ordinare de joi, 21 decembrie.
Consilierul Partidului Popular Maghiar din Transilvania (PPMT), Balázs József-Attila a adresat o întrebare colegilor săi consilieri, majoritatea din UDMR, curios de ce nu se susține mai vocal și mai activ acest proiect, atât de necesar și covăsnenilor.
„S-a votat în Parlament nefinanțarea Aeroportului Brașov, de către PSD-ALDE. De ce în unele cazuri UDMR votează alături de PSD-ALDE. Când e vorba să se facă ceva, mai ales un aeroport la Brașov, în centrul țării, care ar fi de folos și locuitorilor din județele Covasna și Harghita, de ce nu zice nimic? Aș avea întrebarea asta pentru că aș vrea să înțeleg și eu. L-am întrebat același lucru și pe președintele Iohannis, dar de acolo a venit răspunsul că este un proiect local”, a spus consilierul Balázs József-Attila.
Președintele de ședință, vicepreședintele CJ, Henning László-János, membru în UDMR, i-a răspuns că atât Consiliul Județean Covasna, cât și Primăria Sfântu Gheorghe au anunțat public disponibilitatea de a contribui cu fonduri în realizarea acestui obiectiv, însă că sunt alte tipuri de interese care decid amânarea construirii aeroportului.
„Cu mulți ani înainte, când doar se vorbea de construirea unui aeroport în Brașov, Consiliul Județean Covasna, Primăria din Sfântu Gheorghe, respectiv Consiliul Județean Harghita au și participat la înființarea firmei care să construiască acest aeroport. Ulterior s-au modificat multe lucruri, atât în Brașov, dar chiar și așa suntem în asentimentul că vom participa în continuare chiar și financiar la construirea Aeroportului din Brașov, atât Consiliul Județean Covasna, cât și Primăria din Sfântu Gheorghe. Asta este ce pot să spun de pe plan local. Pe plan național, este o altă problemă, unde cred că sunt alte tipuri de interese referitor la a dori sau nu un aeroport în Brașov”, a spus Henning László-János.
„Proiectul merge înainte, dar foarte încet”
În discuție au intervenit și membrii PSD din CJ Covasna, care au subliniat că poate factorii de decizie locali nu ar trebui să mai aștepte finanțări naționale.
„Nu știu dacă odată ce s-a aprobat proiectul e necesar să așteptăm finanțarea Bucureștiului, că poate o să așteptăm și 100 de ani. Dacă este de acord Consiliul Județean Brașov să finanțeze acea lucrare, atunci ar trebui să găsească soluții împreună cu toate județele învecinate, să se asocieze și să finanțeze lucrarea, chiar și fără banii de la București”, a spus consilierul din partea PSD, Cătălin-George Morar.
„Consiliul Județean Brașov și orașul Brașov spun că vor finanța din surse proprii demararea proiectului. Acum merge foarte încet. Noi am zis că la finalizare vom intra cu bani. Deci să știți că proiectul merge înainte, indiferent dacă este o finanțare națională sau nu. Am discutat cu președintele Consiliului Județean Brașov și cu primarul orașului Brașov și totul merge înainte. Evident că ar fi mult mai bine dacă ar primi finanțare din partea Guvernului pentru că s-ar construi mult mai rapid. Dar asta e o altă problemă. Dar, în fond, nu s-a sistat nicio clipă proiectul”, a fost răspunsul vicepreședintelui CJ, Henning László-János.
Consiliul Judeţean Braşov a scos la sfârșitul lunii noiembrie la licitaţie lucrări la aeroportul din Ghimbav estimate la 35 milioane de lei (7,7 milioane de euro), fără TVA, cu o durată de patru luni, potrivit BizBrașov.ro. Termenul limită de depunere a ofertelor este 27 decembrie 2017, acestea urmând să fie evaluate până pe 22 ianuarie 2018.
Consiliul Local Sfântu Gheorghe și Consiliul Județean Covasna promiteau la mijlocul anului 2016 că vor contribui în următorii trei ani cu câte maxim 3 milioane de euro pentru lucrările la aeroport.
Actuala pistă din Ghimbav, care a început să se și degradeze, a fost predată în 21 mai 2014. În lucrare au fost investiți circa 25 de milioane de euro. Abia în decembrie 2016 au fost reluate procedurile legate de investiție. Până la finalizarea lucrării se estimează că vor fi necesari încă peste 70 de milioane de euro.