ECOLOGIE 13 noiembrie 2017

Tega răspunde acuzelor aduse de „Vocea Comunității”

de Iulia Drăghici - Taraș | 1799 vizualizări

Noua modalitate de transportare a deșeurilor a stârnit controverse în mediul online

Tega a schimbat, de la 1 noiembrie, modalitatea de transport a deșeurilor cu scopul de a crește rata de colectare a deșeurilor, spun reprezentanții firmei de salubritate. Explicația vine ca răspuns la o postare în rețeaua de socializare Facebook făcută de asociația „Vocea Comunității” (Civil Hang), prin care operatorul de salubritate este acuzat de încălcarea contractelor încheiate cu locuitorii orașului Sfântu Gheorghe, de periclitare a sănătății populației, dar și de discriminare.

Într-o conferință de presă, organizată vineri, viceprimarul Tóth-Birtan Csaba, totodată președinte al Asociației „Eco Sepsi” și directorul general al SC. Tega SA., Máthé László, au explicat care sunt schimbările, ce a rămas la fel după ce s-a implementat noua modalitate de transportare a deșeurilor și au oferit lămuriri oficiale cu privire la acuzele aduse de „Vocea Comunității”, în postarea care a adunat peste 320 de distribuiri, aproape 160 de aprecieri și mai bine de 50 de comentarii.

Scopul modificării: creșterea ratei de colectare selectivă

Reprezentanții Tega au subliniat din capul locului că deșeurile care se descompun vor fi adunate săptămânal, la fel ca și până acum, dar și că neînțelegerile privind noua modalitate de transport provin din câteva greșeli de comunicare.

„În ceea ce face Tega acum nu e nimic altfel decât s-a început comunicarea din vară, dar pliantele de promovare au indus în eroare o parte din populație. (...) Ca să fie clar, încă din vară am început să comunicăm că regimul de transport al deșeurilor va fi din două în două săptămâni – într-o săptămână deșeurile colectate selectiv și într-una deșeurile colectate amestecat. Ceea ce n-a fost destul de bine precizat în comunicarea noastră a fost legat de deșeurile care se descompun. Acestea și până acum s-au transportat săptămânal și de acum încolo se vor transporta săptămânal, în sacii verzi. (...) Nu aveam niciun motiv ca să schimbăm ceea ce am început să comunicăm. Acum vrem să fie clar, pentru că nu s-au schimbat condițiile pentru care facem acest lucru. Selectarea deșeurilor este de actualitate și este datorată Tratatului de aderare la Uniunea Europeană”, a spus Tóth-Birtan Csaba, precizând în continuare că dacă nivelul de colectare selectivă nu va crește, România va plăti penalități însemnate, ceea ce înseamnă că, în final, facturile cetățenilor vor crește considerabil.

„Dacă nu facem pași să majorăm cantitatea colectată selectiv, atunci va costa pentru autoritatea publică locală sau pentru operator, dar se va răsfrânge asupra populației. A trebuit să schimbăm din mers modalitatea de colectare a deșeurilor”, a mai spus viceprimarul.

Despre încălcarea contractelor

În materialul publicat de reprezentanții Civil Hang pe 1 noiembrie a.c. se arată că începând cu această dată, „firma TEGA S.A., în mod unilateral și total arbitrar, a procedat la încălcarea contractelor încheiate cu locuitorii oraşului. În acest sens, fără să reducă tariful serviciului prestat, va ridica gunoiul menajer de la casele particulare nu săptămânal, ci o dată la două săptămâni. Aşadar, Tega S.A. modifică în mod unilateral şi arbitrar înţelegerea încheiată cu clienţii săi”.

„Nu este nicio contradicție în contractele încheiat cu populația și cu agenții economici. Acolo se stipulează că deșeurile trebuie colectate săptămânal. (...) Deșeul se colectează în continuare săptămânal de Tega, doar că în trei fracțiuni: amestecată, din două în două săptămâni, selectată, din două în două săptămâni și săptămânal deșeul biodegradabil. Asta s-a colectat și se colectează în continuare săptămânal prin sacii verzi. (...) S-a mai scris că acest nou sistem este doar în avantajul operatorului. Deloc nu este în avantajul operatorului pentru că acesta are cheltuieli mai mari de colectare selectivă, fiindcă acum, din două în două săptămâni merge și la casele particulare, dar a și pierdut venituri substanțiale din vânzarea deșeurilor care puteau fi valorificate până acum. La nivel de Tega, anual se pierd cam 400.000 de lei din această cauză (pentru că deșeurile se depun acum la Centrul de Management Integrat de la Leț - n. red.). Deci nu este în beneficiul operatorului, ci în beneficiul populației, respectiv al localității și țării”, a explicat viceprimarul municipiului Sfântu Gheorghe.

Discriminare între clienții de la case și cei de la bloc

„TEGA S.A. comite un act de discriminare între clienţii săi în funcţie de domiciliul acestora, pentru acelaşi tarif al prestaţiei ridică gunoiul menajer de la cei care locuiesc la bloc săptămânal, iar de la cei care locuiesc la case particulare odată la două săptămâni”, se mai arată în postarea din rețeaua de socializare.

„Nu este nicio discriminare față de locuitorii de la blocuri și nici față de cei de la case. Toți sunt și erau și până acum, prin lege, obligați să selecteze deșeurile. Sunt și amenzi, între 1.200 și 2.000 de lei”, este răspunsul reprezentanților Tega.

Tot în cadrul conferinței de presă de vineri, aceștia au precizat că noul sistem îi ajută pe oameni să înțeleagă beneficiile colectării selective și să se conformeze regulilor europene. De asemenea, Tega solicită cetățenilor să întrebe direct la firmă atunci când sunt nelămuriri:

„Ceea ce solicit eu de la populație este să întrebe, fiindcă mi se pare că aceste reacții au fost pripite”, a încheiat Tóth-Birtan Csaba. 

Distribuie articolul:  
|

ECOLOGIE

De acelasi autor

Comentarii: 0

Adaugă comentariu
Trebuie să fii autentificat pentru a putea posta un comentariu.