ACTUALITATE 8 august 2023

Vegetația de pe căile ferate. Studiu de caz: linia Întorsura Buzăului-Hărman

de David Leonard Bularca | 1849 vizualizări

Cine este responsabil de tăierea vegetației care crește pe liniile de tren? Evident, cel care deține terenul, deci, la nivel general, Căile Ferate Române (CFR). Totuși, în situațiile concrete, cui te adresezi mai exact? Cine poate fi sancționat dacă vizibilitatea la o trecere la nivel cu calea ferată este redusă din cauza ierbii și se întâmplă o tragedie? Am încercat să aflăm răspunsurile la aceste întrebări de la Compania Națională de Căi Ferate (CNCF) „CFR”, după un caz concret, semnalat în mediul online, pe linia de tren Întorsura Buzăului-Hărman.

La jumătatea lunii iulie pe un grup de Facebook al comunității din Întorsura Buzăului o persoană semnala pericolul reprezentat de lipsa vizibilității, din cauza vegetației, de la una dintre trecerile la nivel cu calea ferată din oraș.

„De o săptămână sun, dau mail-uri, merg personal să vorbesc atât la gară, cât și la telefon, CFR Infrastructură nu binevoiesc să vină și să rezolve problema! Vizibilitate zero. Avem și noi familii, copii (...)”, a scris persoana în cauză în postarea în care a adăugat și fotografii care arătau situația de la fața locului (vezi foto).

Responsabilii

Reprezentanții CNCF „CFR” spun că responsabilii pentru tăierea vegetației sunt la... Brașov, adică la Sucursala Regională.

Redacția CovasnaMedia.ro și Observatorul de Covasna a transmis întrebările către biroul de presă al CNCF „CFR” pe data de 25 iulie. Răspunsul, în care se precizează că deja problema a fost rezolvată (lucru verificat și confirmat și de redacția noastră), l-am primit pe 3 august.

Coincidență sau nu, vegetația de pe linia Întorsura Buzăului-Hărman a fost tăiată, conform răspunsului primit chiar de la CNCF „CFR”, la doar câteva zile după ce redacția noastră s-a interesat de starea acesteia.

Responsabilitatea privind tăierea vegetației din zona liniilor de cale ferată revine personalului de exploatare din subunitățile Sucursalei Regionale de Căi Ferate Brașov, pe linia menționată de dumneavoastră fiind executate, de către personalul Secției L1 Brașov – Districtul PAZ, lucrări de tăiere și îndepărtare a vegetației, în intervalul 31.07 – 01.08.2023.

Prin Secția L1 Brașov, în a doua jumătate a lunii aprilie 2023, s-a efectuat erbicidarea vegetației de pe liniile de cale ferată, pe distanța Hărman – Întorsura Buzăului, urmând să se execute a doua etapă de erbicidare, în luna septembrie 2023”, se arată în răspunsul primit de CovasnaMedia.ro și Observatorul de Covasna.

Nu au fost înregistrate sesizări

I-am întrebat pe reprezentanții companiei dacă, în cazul unui accident cauzat din lipsa vizibilității, din cauza vegetației crescute, își asumă răspunderea pentru pagubele produse. Răspunsul: depunem eforturi pentru a menține vizibilitatea.

„SRCF Brașov depune toate eforturile pentru a menține vizibilitatea în zona trecerilor la nivel, asigurând condiții optime pentru operatorii de transport feroviar, precum și pentru șoferii care traversează calea ferată.

În prezent, sunt în derulare programe comune de lucrări de întreținere sau reparații curente, care se desfășoară săptămânal, pe toate ramurile de activitate feroviară”, se arată în răspuns.

Reprezentanții CNCF „CFR” spun că nu au fost sesizări cu privire la linia de cale ferată Întorsura Buzăului-Hărman.

„Până în acest moment nu au fost înregistrate alte sesizări pe această temă. Circulația pe secția neinteroperabilă Hărman – Întorsura Buzăului a fost redeschisă în septembrie 2022, după darea în exploatare a noului pod de cale ferată peste râul Tărlung, din localitatea Budila, ocazie cu care, pe întreaga distanță, s-a tăiat vegetația, inclusiv pe liniile din stațiile CF”, precizează aceștia.

Program de revizie și lucrări

Vegetația este tăiată conform unor programări, susțin cei de la CNCF „CFR”.

„Personalul de exploatare de la subunitățile SRCF Brașov, în urma constatărilor de la reviziile tehnice efectuate, programează lucrări de tăiere a vegetației, cu prioritate la trecerile la nivel, în funcție de intensitatea traficului feroviar și a vitezelor maxime de circulație. În stația CF Întorsura Buzăului circulă numai automotoare cu oprire în axul clădirii de călători, fără efectuarea manevrelor de regarare, personalul de tren schimbând doar postul de conducere dintr-un capăt în celălalt al automotorului”, detaliază aceștia.

În cazul în care acest program nu este respectat, se pot aplica sancțiuni.

„În condițiile în care nu se respectă programul de revizie și de lucrări, responsabilitatea revine șefilor direcți ai punctelor de lucru din teritoriu și, ori de câte ori se constată astfel de situații, personalul responsabil este sancționat conform procedurilor interne în vigoare.

Pentru realizarea rombului de vizibilitate la trecerile la nivel, conform SR 1244-1/1996, detinatorul/administratorul drumului are responsabilitatea de a asigura vizibilitatea drumului pe zona de siguranță”, se mai precizează în răspuns.

„De asemenea, vă informăm asupra faptului că, personalul de conducere a automotoarelor și locomotivelor are obligația de a semnaliza acustic, prin acționarea goarnelor/fluierelor vehiculelor motoare, la trecerea pe lângă indicatorii de fluier, amplasați în lungul căii ferate, înainte de trecerile la nivel (la 300 m și la 1.000 m față de trecerea la nivel)”, conform reprezentanților CNCF „CFR”.

Circulația trenului pe ruta Întorsura Buzăului – Brașov a fost redeschisă în urmă cu aproape un an, pe 19 septembrie 2022. Ea a fost închisă vreme de mai bine de patru ani, după ce podul de la Budila a fost luat de apă, în urma unor inundații care au avut loc în iulie 2018.

Lucrările la noul pod au fost încheiate în august 2022, deși inițial trebuiau să se finalizeze încă din luna martie a aceluiași an.

Cheltuielile pentru proiectul „Reconstrucție pod și amenajare albie km 17+318 Hărman - Întorsura Buzăului”, ridicate la peste 27 de milioane de lei, au fost finanțate de la bugetul de stat.

Distribuie articolul:  
|

ACTUALITATE

De acelasi autor

Comentarii: 0

Adaugă comentariu
Trebuie să fii autentificat pentru a putea posta un comentariu.