STIREA ZILEI 4 iulie 2018

Zona Buzaielor își ia rămas bun de la transportul feroviar

de Iulia Drăghici - Taraș | 3056 vizualizări

Viitura de la sfârșit de săptămână a măturat podul care susținea calea ferată între Budila și Întorsura Buzăului

Dezastrul provocat de apele dezlănțuite la sfârșitul săptămânii trecute a lovit zona Buzaielor direct „sub centură” prin distrugerea podului feroviar dintre Budila și Întorsura Buzăului. Viitura de pe Râul Tărlung a pus astfel capăt transportului feroviar în orașul din zona Buzaielor și a lăsat aproape 300 de persoane fără posibilitatea de a face naveta, la serviciu, cu trenul. Între timp, primăria a găsit o soluție pentru a asigura transportul navetiștilor, care riscau din acest motiv chiar să își piardă locurile de muncă. Mai mult, operatorul privat care administra calea ferată spune că va restitui banii pe abonamentele devenite acum inutilizabile.  

Deși nu era cea mai comodă, liniștită și nici pe departe luxoasă modalitate de transport din Întorsura Buzăului către cel mai mare oraș apropiat, Brașov, mersul cu trenul a fost preferat de mulți locuitori ai zonei Buzaielor datorită costului relativ mic al călătoriei. Cu mai puțin de 6 lei, o persoană adultă putea ajunge direct în Gara Brașov, în condițiile în care, cu mașina personală, același traseu costă cam de trei ori mai mult.

De asemenea, având în vedere numărul limitat de locuri de muncă și posibilități de câștigare a unui trai decent în zona Întorsurii Buzăului, aproximativ 300 de persoane foloseau transportul feroviar ca modalitate de a ajunge la locurile de muncă din reședința județului vecin, Brașov.

Vestea prăbușirii, răspândită cu viteza unui fulger în mediul online

Însă ca un fulger a lovit comunitatea din zona Buzaielor vestea care a împăienjenit sâmbătă, 30 iunie, rețelele de socializare: podul feroviar dintre Budila și Întorsura Buzăului s-a sfărâmat sub furia apelor învolburate și nămoloase ale Râului Tărlung, același care la Băcel și Lunca Mărcușului a făcut prăpăd între casele oamenilor. Iar data care va intra în istorie – 30 iunie 2018, ora 16:20, întoarce pagina pentru toți locuitorii zonei Buzaielor.    

Ca urmare a precipitațiilor abundente a fost afectat podul de cale ferată de peste Râul Tărlung dintre stațiile Hărman și Budila. Trenurile de pe ruta Brașov – Întorsura Buzăului sunt anulate până la repararea podului și remedierea infrastructurii”, arăta mesajul care tronează și acum nestingherit pe pagina operatorului privat care administra calea ferată.

„Consider că încurcă pe toată lumea care are un loc de muncă decent în Brașov. După ce că aici în Întorsura avem resurse puține si locurile de muncă nu asigură traiul multor persoane, acum, cu acest lucru, multe persoane probabil au de suferit direct. Nu cred că mă mai aștept la vreo reparație așa cum ar fi normal. Nimeni în ziua de astăzi nu își mai ia angajamentul unui lucru bine făcut. Pentru că ne e mult mai ușor să renunțăm, nu să ne asigurăm că munca celor ce au fost înaintea noastră va dăinui și ne va fi de folos. E dezamăgitor faptul că Întorsura nu mai dispune și de transport feroviar. Adică încep să am sentimentul că toate lucrurile se vor schimba în rău și e păcat să pierdem totul așa de pe o zi pe alta din cauza lejerității sau din simplul fapt că toți vom da din umeri atunci când ne vom trezi și vom realiza că am pierdut tot ce mai aveam”, ne-a spus Ana Maria, o tânără din Întorsura Buzăului, a cărei familie a fost direct afectată de această pierdere.

Primăria încheie un protocol cu un operator privat de transport în comun

Primele eforturi de identificare a unor soluții care să fie de ajutor cetățenilor au fost întreprinse de autoritățile din Întorsura Buzăului, potrivit primarului.

„Lucrez la un material să închei un protocol să vină firma Codreanu să facă legătura între Întorsura Buzăului și Brașov pentru că sunt între 200 – 300 de oameni care fac naveta și își pot pierde locurile de muncă. Încerc să găsesc o soluție. Alternativă nu e decât una: să asigurăm transportul rutier cu autobuze, între Gara din Întorsura Buzăului și Gara din Brașov în așa fel încât oamenii să își poată desfășura activitățile”, a declarat marți, pentru Observatorul de Covasna, primarul din Întorsura Buzăului, Leca Băncilă, care a precizat că situația „nu e de joacă”.

De asemenea, acesta a subliniat că transportarea călătorilor din Gara Întorsura Buzăului la Brașov s-a început deja, încă de luni dimineața de la ora 05:00, la cât era programat să plece primul tren. „S-a făcut în așa fel încât nimeni nu a avut de suferit”, a spus Leca Băncilă.

Edilul din Întorsura Buzăului a menționat de asemenea că transportul în comun rutier se va face în continuare cu respectarea strictă a programului stabilit de fostul operator al căii ferate. Totuși, cel mai probabil, prețul biletului se va majora pentru că transportul rutier este mai scump decât cel feroviar.

Banii pe abonamentele plătite vor fi restituiți, anunță Regio Călători

Mai rămâne problema restituirii banilor celor care au rămas acum cu abonamentele plătite în avans. Într-un răspuns oferit ziarului Observatorul de Covasna, Regio Călători a confirmat că banii vor fi înapoiați oamenilor care vor solicita acest lucru la stația din Gara Brașov.

„La data de 30.06.18 ora 16:20 a fost impusă închiderea circulației feroviare între stațiile Hărman și Budila ca urmare a prăbușirii podului de peste râul Tărlung. Călătorii care au achiziționat abonamente de călătorie, care au date de valabilitate după data de 01.07.2018, au dreptul la restituire în conformitate cu Reglementărilor Proprii Regio Călători. Restituirea legitimațiilor de călătorie se efectuează în stația Brașov”, a transmis, pentru Observatorul de Covasna, compania feroviară privată, Regio Călători.

Întrebați dacă au primit informații despre demararea unor lucrări de reabilitare sau reconstrucție a podului respectiv, Regio Călători ne-a informat că „nu a primit informații din partea autorităților privind data de începere a lucrărilor de reconstrucție a podului feroviar peste râul Tărlung”.

„Refacerea podului de cale ferată de la Budila (...) nu va putea fi o soluţie imediată”, spune ministrul Transporturilor

Despre podul din localitatea brașoveană Budila, deținut de CFR Călători, însă administrat de compania privată deja amintită, ministrul Transporturilor, Lucian Şova, a declarat luni la Prefectura Braşov că este o lucrare de mare anvergură şi nu se poate spune că soluţia feroviară va putea fi una „imediată”, fiind stabilite o serie de măsuri privind generarea unei soluţii rutiere.

„Facem evaluările corespunzătoare. Trebuie să avem în vedere că este o lucrare de mare anvergură, nu putem spune că soluţia pe calea ferată va putea fi o soluţie imediată. Am vorbit cu domnul prefect şi am stabilit o serie de măsuri privind generarea unei soluţii rutiere. Vom debloca licenţe pentru operatorii interesaţi de efectuarea curselor pentru navetişti. Sigur, va trebui cu fonduri guvernamentale să susţinem o eventuală compensare la transportul rutier. Cu privire la refacerea acestei structuri de cale ferată, i-am spus şi doamnei prim-ministru că va trebui să facem un calcul foarte serios economic şi social. De asemenea, să vedem dacă soluţia mai scumpă şi mai durabilă va fi cea care va fi sau vom genera o soluţie pe transportul rutier”, a afirmat Şova.

Subvenții pentru transportatorii rutieri

Ministrul a subliniat de asemenea că începând de anul viitor, când licenţele de transport judeţean vor fi alocate de consiliile judeţene, prin aplicarea Regulamentului 1370, acolo unde rutele nu au suport comercial corespunzător vor putea fi alocate subvenţii de la comunitatea locală.

„Am în vedere, tratez cu maximă responsabilitate acest aspect, deşi, la momentul întâmplării evenimentului, această linie nu mai făcea parte din gestiunea curentă a Companiei CFR SA. Totuşi, împreună cu doamna prim-ministru, împreună cu tot Guvernul, manifestăm responsabilitate cu privire la toate comunităţile, fie că sunt mari, fie că sunt mici'', a punctat Lucian Șova, prezent în Regiunea Centru, alături de alaiul guvernamental care a inspectat luni zonele afectate de inundații, delegație din care au mai făcut parte premierul Viorica Dăncilă, ministrul Afacerilor Interne, Carmen Dan și ministrul Agriculturii, Petre Daea.

Gara din Întorsura Buzăului, inaugurată în urmă cu 87 de ani

Gara din Întorsura Buzăului, care acum – în cel mai bun caz, va deveni „Autogara” din oraș, iar în cel mai rău - o ruină, a fost inaugurată în 25 iunie 1931, odată cu deschiderea căii ferate Braşov – Întorsura Buzăului și odată cu inaugurarea Tunelului Teliu – Întorsura Buzăului, unul dintre cele mai lungi din România, conform unei lucrări ştiinţifice scrise de Radu Bellu şi finanţată de Primăria Întorsura Buzăului.

Costul total al construcţiei căilor ferate dinspre Hărman spre Întorsura Buzăului, lucrări care au cuprins și podul feroviar de la Budila, a fost de aproape 2 miliarde de lei la vremea respectivă, adică undeva la 450 de milioane de lei pe kilometru, scrie în lucrarea realizată de Radu Bellu.

Această cale de transport s-a dus. Unii pesimiști spun că pe vecie, iar alții, mai optimiști, estimează că abia în 100 de ani Întorsurii Buzăului i se va reda șansa de a vedea un tren în funcțiune. Însă la cum se dezvoltă tehnologiile, raportat la cum se mișcă dezvoltarea infrastructurii în România, poate că lumea întreagă va beneficia de mijloacele de transport suspendate sau plutitoare, chiar înainte ca lucrările de reparații la podul din Budila să se încheie. Sau să înceapă.

Distribuie articolul:  
|

STIREA ZILEI

De acelasi autor

Comentarii: 0

Adaugă comentariu
Trebuie să fii autentificat pentru a putea posta un comentariu.