ACTUALITATE 29 octombrie 2009

Ţepele prin telefon, o „modă“ care nu mai dispare

de Covasna Media | 3766 vizualizări
Poliţiştii covăsneni au în lucru peste 30 de dosare în care au fost reclamate astfel de înşelăciuni. [singlepic=494,250,250,,left]„Alo? Bună ziua! Numele meu este X şi vă sun din partea companiei de telefonie Y. Vreau să vă anunţ că, în urma unei trageri la sorţi, societatea noastră a decis să vă răsplătească fidelitatea. Aveţi un bonus de 500 de minute în reţea şi alte 500 de minute naţionale. În plus, timp de 6 luni de acum înainte, aveţi gratuitate la abonament. Ca să vă puteţi bucura de premiu, nu trebuie decât să faceţi anumite setări de pe telefonul dumneavoastră mobil. Ce marcă de telefon aveţi?” Aţi fost vreodată abordat în acest fel la telefon? Dacă da, atunci trebuie să ştiţi că cineva a încercat să vă înşele. Este doar una din modalităţile de acostare a victimelor pe care o folosesc infractorii.

Poliţiştii covăsneni au în lucru peste 30 de dosare în care au fost reclamate astfel de înşelăciuni.

„Alo? Bună ziua! Numele meu este X şi vă sun din partea companiei de telefonie Y. Vreau să vă anunţ că, în urma unei trageri la sorţi, societatea noastră a decis să vă răsplătească fidelitatea. Aveţi un bonus de 500 de minute în reţea şi alte 500 de minute naţionale. În plus, timp de 6 luni de acum înainte, aveţi gratuitate la abonament. Ca să vă puteţi bucura de premiu, nu trebuie decât să faceţi anumite setări de pe telefonul dumneavoastră mobil. Ce marcă de telefon aveţi?” Aţi fost vreodată abordat în acest fel la telefon? Dacă da, atunci trebuie să ştiţi că cineva a încercat să vă înşele. Este doar una din modalităţile de acostare a victimelor pe care o folosesc infractorii. Periodic, ei schimbă „reţeta”, astfel încât poveştile „vândute” celor dispuşi să-i asculte să aibă efect. Fraudele prin intermediul telefoniei mobile au crescut alarmant în ultima perioadă. În momentul de faţă, poliţiştii covăsneni au în lucru peste 30 de dosare în care au fost reclamate astfel de înşelăciuni.

Ţepe cu telefonul mobil

Înşelăciunile prin telefon sunt simplu de realizat, atât timp cât la „celălalt capăt al firului” se află vreo persoană care încă mai crede în miracole. De cele mai multe ori, indivizi cu un vocabular îngrijit, cu voce plăcută, sună şi se recomandă că sunt reprezentanţi ai unor firme de telefonie. Victimele sunt anunţate fie că au câştigat premii în bani sau diferite obiecte, fie anumite bonusuri puse la bătaie de companie. Pentru a intra în posesia acestora, persoanele înşelate sunt convinse să plătească într-un anu mit cont „nişte taxe” sau să cumpere cartele de reîncărcare, iar apoi să trimită codurile de pe acestea la un anumit număr de telefon. Deşi astfel de poveşti sunt cusute cu aţă albă, există şi oameni care se lasă duşi de nas de către escroci. Spre exemplu, în urmă cu circa 6 luni, o femeie de 34 de ani, din Sfântu Gheorghe, a fost convinsă că a câştigat 1.750 de euro şi un telefon mobil de ultimă generaţie. A cumpărat cartele de reîn cărcare în valoare de peste 750 de euro şi a trimis codurile de pe acestea per soanei care a sunat-o. Şi-a dat seama că a fost păcălită abia a doua zi, când s-a dus la ghişeul unei bănci din oraş să-şi ridice premiul. Şi un bărbat din Breţcu a crezut că a fost lovit de baftă şi a plătit, fără să clipească, în contul unor escroci, 2.500 de lei. El fusese înştiinţat că a câştigat un premiu de 20.000 de euro. Norocul lui a fost că poliţiştii s-au mobi lizat repede şi i-au prins pe autorii înşelătoriei în doar câteva ore. Este vorba despre doi tineri de 19 şi 22 de ani din judeţul Prahova, care au fost reţinuţi în municipiul Ploieşti, în timp ce încer cau să încaseze banii de la un oficiu poştal.

O altă poveste „vândută” bine credu lilor de către falşii operatori ai unor companii de telefonie mobilă este cea cu factura emisă greşit. Victima este anun ţată că, dintr-o eroare, factura le-a fost „încărcată” cu câteva sute sau mii de lei. Pentru anularea acesteia, abonatul este îndrumat să efectueze câteva operaţiuni de pe telefonul mobil. Ulterior constată că a încărcat involuntar anumite cartele telefonice cu zeci sau chiar sute de euro. Au fost cazuri când prejudiciul a urcat şi până la 600 - 800 de euro.

Prinde orbul, scoate-i ochii

În ciuda campaniilor de informare derulate de poliţie şi de societăţile de telefonie, sute de oameni cad în plasa impostorilor. Unii nici măcar nu mai reclamă după ce sunt păcăliţi, iar alţii îşi pun toate speranţele în oamenii legii. Numai că aceste cazuri nu sunt foarte uşor de rezolvat. Pe de o parte, unii autori sunt greu de identificat, întrucât se folosesc de cartele preplătite, nenomi nale. Pe de altă parte, şi atunci când victimele sunt apelate de pe numere la vedere, care aparţin unor abonaţi identificabili, lucrurile nu stau foarte bine.

Legislaţia privind reţinerea datelor gene rate sau prelucrate de furnizorii de servicii de comunicaţii electronice des tinate publicului sau de reţele publice de comunicaţii specifică faptul că datele de identificare de la operatorii de telefonie mobilă se obţin numai pentru infrac ţiuni grave, aşa cum sunt ele definite de Legea 39/2003 privind prevenirea şi combaterea criminalităţii organizate şi numai cu avizul judecătorului. Or, faptele la care am făcut referire mai sus nu fac parte din categoria infracţiunilor grave. Prin urmare, nu se pot cere întotdeauna date de la operatorii de telefonie mobilă pentru identificarea suspecţilor, lucru ce îngreunează cercetarile.

Cum se previn înşelăciunile prin telefon sau SMS

În primul rând, este bine să nu acordaţi importanţă apelurilor sau SMS-urilor prin care sunteţi anunţaţi că aţi câştigat premii în bani sau de altă na tură. Moş Crăciun există, dar nu trimite daruri prin SMS! Dacă, totuşi, sunteţi Toma Necredinciosul, este preferabil să luaţi legătura cu firma de telefonie mobilă (niciodată pe numărul ce vi se pune la dispoziţie de către cel care v-a apelat) şi să vă interesaţi despre concursurile sau campaniile de premiere a abonaţilor aflate în derulare. Când vi se cer anumite sume de bani pentru lucruri pe care nu sunteţi sigur că le veţi primi, încercaţi să aflaţi cât mai multe date despre persoana care v-a contactat şi, eventual, încercaţi să stabiliţi o întâlnire. Dacă nu este de bună credinţă, sigur nu va accepta. Să nu transmiteţi nimănui datele dumneavoastră de identificare, cum ar fi codul numeric personal sau numărul şi seria actului de identitate. Nu expediaţi bani prin mandate on-line, nu depuneţi bani în conturile unor persoane necunoscute şi nu comunicaţi nimănui codul de reîncărcare al unor cartele telefonice. Astfel veţi rămâne şi fără premii şi, mai ales, nu veţi putea folosi nici cartelele.

Dumitru Ungureanu Biroul de presă al I.P.J. Covasna

Distribuie articolul:  
|

ACTUALITATE

De acelasi autor

Comentarii: 2

Adaugă comentariu
Cristi VADUVA, 31 octombrie 2009
Sunt zeci de metode de pacalit, iar cea mai buna "aparare" in astfel de cazuri este sa puneti cat mai multe intrebari, sa cereti cat mai multe detalii, informatii atat despre concursul in sine cat si citeste integral
Maria, 29 octombrie 2009
Trinite articolul si la Andrei si Oti
Trebuie să fii autentificat pentru a putea posta un comentariu.