Step by step, o alternativă pentru cei mici
Interviu cu inspectorul școlar de specialitate, prof. Mihai Sebastian Banciu, despre noutăţile învăţământului primar din judeţ.
Și în anul școlar 2011 – 2012, ca și în anii precedenți,învățământul primar covăsnean continuă eforturile pentru sporirea accesului tuturor copiilor la o educație de calitate prin intermediul acțiunilor prioritare prevăzute atât la nivel național, cât și la nivel județean. Despre aceste aspecte ne-a vorbit pe scurt inspectorul școlar de specialitate, prof. Mihai Sebastian Banciu, care a acceptat să ne răspundă la câteva întrebări.
- Cum apreciați calitatea învățământului primar din Covasna?
- Învăţământul primar din judeţ a realizat un salt calitativ evident, susținut de faptul că personalul didactic încadrat la clasele ciclului primar este calificat în proporție de 99 de procente. În același timp trebuie remarcat faptul că peste 90% dintre învăţători au absolvit şi cursurile colegiilor şi facultăţilor cu profil pedagogic, în diverse centre universitare din țară. Acest fapt a contribuitvizibil la ameliorareacompetenţelor acestora și la practicarea unui învățământ în care actorul principal este elevul. Se apreciază marea disponibilitate a învăţătorilor pentru propria dezvoltare profesională, manifestată prin participarea la diverse forme şi stagiide formare oferite de către Inspectoratul Școlar al JudețuluiCovasna şi Casa Corpului Didactic sau alte instituţii în domeniu.Drept dovadă a preocupării permanentepentru dezvoltare personală este învățământul modern, de calitate, eficient practicat în Covasna sau funcționarea claselor în învățământul alternativ.
- De ce sunt importante alternativele educaționale pentru învățământul covăsnean?
- Promovarea și dezvoltarea pluralismului educațional, care reprezintă expresia democrației și libertății în sfera educației,este unul din obiectivele învățământului românesc actual. Pluralismul educațional se referă la existența unui învățământ care să ofere o alternativă de instruire și educare, alte strategii educaționale și modalități de evaluare. Alternativele educaționale tocmai din această cauză sunt importante pentru sistem: propun o abordare diferită a organizării și desfășurării procesului instructiv – educativ decât cea din școala tradițională.
În județul nostru funcționează două alternative educaționale,dar alternativa educațională „Step by Step”este cea mai bine reprezentată. La nivelul învățământului preprimar și primar, avem grupe respectiv clase și la secția română și la secția maghiară.
- Să ne oprim la alternativa „Step by Step”. Când și cum a apărut în România? Dar în județul Covasna?
- Alternativa educațională Step by Step a fost implementată în România în anul 1994 sub numele de Head Start. La inițiativa Fundației Soros pentru o Societate Deschisă denumirea s-a schimbat în 1995 în Step by Step, iar din 1998 programul este continuat de„Centrul Step by Step pentru Educaţie şi Dezvoltare Profesională”. În județul Covasna, alternativa a debutat în 1997 cu un număr de patru clase. A urmat o evoluție ascendentă, ajungând ca în acest an școlar să funcționeze în alternativa educaționalăStep by Step 13 grupe la învățământul preprimar în Sfântu Gheorghe, Întorsura Buzăului, Târgu Secuiesc și Covasna și 17 clase la ciclul primar în Sfântu Gheorghe, Întorsura Buzăului și Târgu Secuiesc.
- Prin ce se particularizează alternativa educațională „Step by Step”?
- În primul rând trebuie precizat foarte clar că această alternativă respectă curriculum-ul național și standardele pentru învățământul preprimar și primar, precum și faptul că sunt utilizate manualele și auxiliarele avizate de Ministerul Educaţiei. Este diferit modulul de organizare și desfășurare a procesului instructiv, strategiile și resursele utilizate. Foarte pe scurt, programul unei zile începe cu „Întâlnirea de dimineață”, o activitate relaxantă în care copiii învață să socializeze, să comunice, să asculte, să-și împărtășească emoțiile și noutățile. Urmează centrele de activitate unde elevii rezolvă sarcinile primite individual, în perechi sau în echipă. La „Scaunul autorului” sunt prezentate și apreciate de colegi rezultatele activităților din centre.
Altă caracteristică a alternativei este faptul că evaluarea nu se face pe baza unor note sau calificative. Fiecare elev are un Caiet de evaluare în care sunt detaliate toate competențele corespunzătoare clasei și unde apar aprecieri și sugestii individuale. În acest mod părintele are o imagine mai clară asupra evoluției propriului copil.
Cu toate că stilul de lucru într-o clasă „Step by Step” pare mai tolerant, având în centru motivarea copilului pentru descoperire, cultivarea responsabilităţii personale şi a capacităţii dea decide în cunoştinţă de cauză între mai multe alternative,educaţia ocupă un loc central. Alternativa „Step by Step” nu e mai bună sau mai rea decât o altă metodologie de învăţare, fie ea tradiţională sau o altă alternativă. A cerceta şi a alege singur este însăşi un principiu cultivat de metodologia alternativă Step by Step. În spiritul deschiderii sociale, „Step by step” este doar o alternativă pentru copilul dumneavoastră.