ACTUALITATE 6 iunie 2013

Sfântu Gheorghe, şantier în lucru! [FOTO]

de Monica Vrânceanu, Székely Emőke | 660 vizualizări

Modernizarea străzilor întinde nervii oamenilor

După ce în urmă cu câțiva ani centrul oraşului Sfântu Gheorghe intra în reparații de străzi și era întors cu susul în jos, istoria se repetă. Același centru – și în unele cazuri chiar aceleași străzi – sunt din nou în reparații. Pe lângă acestea, au apărut și altele care trebuie reabilitate și modernizate, astfel că aproape nu mai există zone în care să nu se sape, spargă, dea cu pichamărul, după cum nu mai există nici intersecții care să nu fie blocate de utilaje și muncitori puși pe treabă. Străzile au devenit adevărate capcane pentru șoferii grăbiți, trotuarele sunt impracticabile, iar ploile din ultimele zile au pus capac situației, formând bălți uriașe de care mai scapă cine poate. Așa că nu-i de mirare că dimineața devreme, când lumea merge grăbită care încotro, auzi înjurături diverse, care toate culminează cu aceeași întrebare: dar oare chiar toate străzile astea trebuiau reparate deodată…? Nu se putea face un plan, ceva, ca să mai existe și zone pe care să se poată circula în condiții normale?

Oameni nerăbdători

Întrebați ce părere au despre situația lucrărilor în oraș, oamenii spun că toate se fac deodată, ceea ce face ca traficul din Sfântu Gheorghe să fie greoi. Șoferi nerăbdători, pietoni grăbiți, mame care-și duc copiii la grădinițe sau la școli, cu toții ocolesc, dimineață de dimineață, zonele de lucru care au dat peste centrul oraşului. Oamenii spun că s-au săturat, în vreme ce unii nu înțeleg de ce s-au spart trotuare care erau aproape noi, iar alții comentează inclusiv în legătură cu ritmul de lucru al constructorilor – parcă înadins unul lent.

Nici nu mai știu pe unde să vin dimineața cu copilul. Am trei variante de acasă și până la școala băiatului meu, dar nu se lucrează doar în centru ci și în cartiere, așa că am parte de suprize, cum ar fi să se lucreze azi acolo unde ieri nu era nicio mișcare. Nu e normal să pierdem vreme, să căutăm variante ocolitoare, doar pentru că cineva s-a trezit să lucreze haotic, să le înceapă pe toate deodată”, spune Ioana, o mamă care face zilnic traseul între cartierul Lenin și Centru.

Un șofer de taxi care străbate orașul în lung și în lat spune că această meserie se face acum cu și mai multă răbdare. „Câteodată oamenii sunt grăbiți, eu trebuie să apăs pedala de accelerație, dar pe străzi se lucrează, așadar intrăm în gropi sau ocolim anumite străzi. Este bine că se lucrează, dar cred că trebuia să se facă treptat” – ne-a declarat taximetristul.

Un alt șofer spune că abia așteaptă să intre pe strada care duce spre ieșirea din oraș. „Merg zilnic la Brașov, însă locuiesc în Sfântu Gheorghe. Abia aștept să trec de semafor, pe bulevardul 1 Decembrie 1918, pentru că acolo deja nu sunt probleme. E drept, am avut nervi și când se lucra la pod, dar acum este bine. În oraș însă este dezastru, sunt câteva zone și așa aglomerate, unde numai lucrările astea lipseau” – ne-a declarat bărbatul.

Nicicum nu-i bine...

Situația străzilor nu este roz nici în cartierul Simeria. Dacă unii sunt revoltați că se lucrează din nou, după ce strada Brazilor a fost renovată nu mai departe de anul trecut, alții sunt supărați pentru că pe la ei nu trece niciun utilaj. Este cazul localnicilor de pe strada Vânătorilor, unde strada a fost renovată doar până la Sala Sporturilor, după care urmează o porțiune de drum stricată, unde a fost odată turnat un strat de beton, dar acum este plină de gropi. Străzile paralele dintre stadion și Brazilor se împart în două categorii: sparte și nesparte. Dacă Vânătorilor este într-o stare degradată, Privighetorii este parcă din alt oraș. Pe Salcâmilor s-au făcut două spărturi în șosea, care nu s-au mai reasfaltat, în timp ce pe următoarele două străzi este de asemenea liniște, pace și asfalt ca-n palmă. Una din străzile unde nu e asfalt, însă gropi imense da, este strada Ghioceilor. Partea bună în cazul acestei străzi este că sunt puține porți cu deschidere aici. Garaje însă sunt, și oamenii spun că li s-a întâmplat ca muncitorii să sape exact în fața garajului, iar mașina să rămână blocată înăuntru. În zona Pieței din Simeria s-a intervenit pe câteva trotuare, lucrându-se la țevi și cablaje; lucrările au durat câteva zile și s-au terminat, însă urmele lor au rămas: pământ, denivelări, spărturi – și așa se face că oamenii din zonă s-au ales cu încă ceva metri de  trotuar distrus și nu pot decât să spere că situația se va remedia și vor fi inițiate și aici ceva lucrări.

Zona Liceului de Artă – un imens șantier

Strada 1 Mai este în reparații capitale, iar oamenii de aici spun că deși s-au săturat de zgomotul utilajelor și de noroi, sunt bucuroși că vor avea în sfârșit o  stradă reparată.

 „Am înțeles că pe strada noastră se înlocuiesc și țevile de apă, iar cablurile electrice și de telefon vor fi băgate în pământ. Cred că la final va fi frumos, dar adevărul e că ne-am săturat de mizerie și zgomot. Și nici vremea nu pare să țină cu muncitorii, dacă plouă în fiecare zi, lucrează mai greu” – ne-a declarat un bărbat care locuiește pe această stradă. Se lucrează și în piața din fața Liceului de Artă, dar și pe strada Konsza Samu, unde numai șoferii curajoși sau cei cu mașini de teren se încumetă să mai intre. Cât mai durează aceste lucrări? Simplu: până când se termină.

„Ne-au reparat strada Romulus Cioflec și era bine, puteam ajunge în codiții decente în oraș, fără să mai venim cu noroiul la glezne. Acum iar avem parte de nervi și noroaie, că nu se mai termină aici, fix înainte să ajungem în oraș. Trebuie să ocolim dacă vrem să nu stăm după mașinării și să ajungem decent undeva”, spune Balogh Maria, o doamnă care locuiește în cartierul Ciucului, dar lucrează la un magazin din centrul orașului.

O altă stradă din centru, Matrinovics Ignác, arată ca după bombardament: plină de noroi, cu gropi imense. Pe această stradă își parchează mașinile multe persoane care au treabă la Poliție, de exemplu, însă după parcare șoferul va trebui să facă slalom printre bălți. Același șofer nu poate merge pe trotuar, pentru că acesta este ocupat de mașini, servind drept parcare.

Nici pe strada Váradi József nu este mai bine, deoarece chiar dacă aici lucrările au fost finalizate, urmele lor au rămas: denivelări în drumul cu piatră cubică, cioturi de copaci tăiați, în locul cărora va fi pistă pentru bicicliști și mormane de pământ lăsate de izbeliște.

„Muncitorilor” intră în rândul... străzilor

După ani de așteptări și sesizări, strada Muncitorilor a intrat, în sfârșit, în modernizare. Aceasta era una dintre cele mai problematice străzi din oraș, devenind aproape impracticabilă atunci când ploua. S-a turnat deja fundația, s-au făcut schemele pentru stradă și trotuare, se lucrează continuu și asta spre mulțumirea celor care au case aici.

Oamenii spun că nu e ușor cu zgomotele zilnice, dar nici nu se gândesc să comenteze prea mult, deoarece știu cum era dacă ar mai fi trecut ceva ani până să intre în modernizare: i-ar fi așteptat noroaie și bălți potrivite doar pentru cizmele de cauziuc, nicidecum pentru încălțămintea de oraș.

„Niciodată nu am văzut asfalt pe strada asta, așa că vă dați seama că abia aștept să pun piciorul pe ea când va fi gata”, ne-a spus Joska bacsi, un bătrân ce locuiește în una din casele de aici.

Strada Oltului este pe jumătate gata

Una dintre străzile care a dat cele mai multe bătăi de cap locuitorilor este Oltului. Aici a fost turnat un strat de asfalt până la intersecția cu bulevardul Grigore Bălan, însă pe partea care duce către piscină se circulă cu greu. E drept, se lucrează, însă deocamdată șoferii au nevoie de răbdare pentru a trece pe această porțiune a străzii.

Explicaţiile autorităților locale

Primarul Antal Árpád spune că oricât de deranjant ar fi pentru unii, începerea concomitentă a lucrărilor a fost necesară dintr-un motiv clar: banii. Finanțele pentru reabilitări și modernizări au venit, în majoritate, pe proiecte europene, astfel că lucrările trebuiau începute ca să nu se piardă banii. S-a ținut cont și de disponibilitatea financiară a celor de Distrigaz, Electrica și Romtelecom, care abia acum au obținut fonduri pentru lucrările prin care toate conductele și cablajele vor fi trase subteran.

„Începerea simultană a fost soluția pe care am găsit-o, dorindu-ne să facem un pas mare în timp scurt. Pe strada Oltului nu a existat canalizare, s-au schimbat cablajele, conductele, totul e tras subteran, iar lucrările sunt în grafic urmând să fie finalizate curând. Mai sunt însă multe străzi din oraș care vor intra în reparații, banii europeni trebuie cheltuiți până în 2015”, a spus primarul.

Antal a admis că se lucrează inclusiv pe străzi care au fost modernizate nu demult, deoarece abia acum s-au obținut bani pentru intervențiile subterane. Primarul a amintit că asta e și situația rețelei de apă și canalizare care se schimbă acum, deoarece cea existentă era veche de 50-60 de ani și foarte uzată, existând inclusiv conducte din azbest, neconforme cu normele europene. Primarul susține că odată schimbată rețeaua, pierderile actuale de 40% ale apei în rețea se vor diminua considerabil.

La rândul său, administratorul public al orașului, Czimbalmos Kozma Csaba, spune că e adevărat, există blocaje și întârzieri, mai ales în traficul central, însă spune că acesta este prețul modernizării. Czimbalmos a subliniat că lucrările vor mai dura încă doi ani, urmând să se extindă spre restul orașului, pe străzile mari și mici din cartiere.

Distribuie articolul:  
|

ACTUALITATE

De acelasi autor

Comentarii: 0

Adaugă comentariu
Trebuie să fii autentificat pentru a putea posta un comentariu.