Pericolul de pe șosele
Peste 30% din maşinile controlate în trafic în judeţul Covasna au probleme tehnice
Când văd inspectorii Registrului Auto Român (RAR) și polițiștii pe marginea șoselei, şoferii se iau cu mâinile de cap. Au și de ce, pentru că oamenii legii au depistat numeroase nereguli în ceea ce privește starea tehnică a autovehiculelor, mai mult, o parte dintre ele prezintă pericol iminent de producere a unui accident care poate avea urmări grave.
O treime din mașini au probleme
Peste 1.000 de mașini au fost oprite în trafic de la începutul anului, și peste 30% din acestea aveau anumite probleme tehnice, reiese din datele furnizate de RAR. „În intervalul 1 ianuarie – 31 iulie 2014 inspectorii Registrului Auto Român împreună cu reprezentanții Poliției Române au controlat în trafic, la nivelul județului Covasna, 1.138 vehicule. Dintre acestea, la 31,9% au fost constatate diferite neconformități de natură tehnică sau legate de acte. Din totalul vehiculelor cu probleme 17,49% au fost considerate neconforme din punct de vedere al securității rutiere (proasta funcționare a dispozitivelor de iluminare și semnalizare, starea necorespunzătoare a șasiului, caroseriei sau pneurilor, jocuri anormale la direcție, defecțiuni ale sistemului de frânare). Din procentul de 17,49 de vehicule cu probleme, inspectorii RAR au considerat că 1,23% prezintă pericol iminent de accident. În aceste situații una dintre măsurile luate este reținerea certificatului de înmatriculare, care poate fi redobândit numai după efectuarea unei inspecții tehnice la reprezentanțele Registrului Auto Român” – a declarat purtătoarea de cuvânt a Registrului Auto Român, Izabela Ghergheș.
Sunt oprite doar mașinile suspecte
Polițiștii și inspectorii RAR au găsit și alte probleme la autovehiculele oprite: depășirea nivelului maxim admis de poluare (4,5%), probleme legate de identificare (1,49%), neconformități din punct de vedere al dovezii de efectuare a inspecției tehnice periodice (2,29%) – ITP expirat sau fals. Cu toate acestea, directorul General al Registrului Auto Român, George-Adrian Dincă, menționează că rezultatele controalelor desfășurate în trafic nu reflectă starea generală a parcului auto din România, deoarece echipajele mixte RAR – Poliție opresc pentru verificare doar acele vehicule care sunt susceptibile de a prezenta defecțiuni.
Șoferi conștiincioși
Un mecanic auto din Sfântu Gheorghe ne-a spus că experiența lui arată că șoferii sunt conștiincioși. „În general dacă șoferii observă că au anumite probleme, vin la service. E drept, câteodată desfac mașina și văd că a mai încercat cineva să o repare, găsesc improvizații mai ales la tineri. Cei care au însă familie, au grijă de siguranța lor și a familiei, vin chiar și pentru defecțiuni minore” – spune mecanicul. Acesta a mai spus că nu recomandă nimănui să facă improvizații la mașini pentru că s-ar putea să se joace cu viața lor sau a celorlalți din trafic. În ceea ce privește topul defecțiunilor, mecanicul spune că a văzut de toate, dar în general oamenii se sperie și vin la el dacă au probleme la sistemul de frânare, la direcție sau ambreiaj. Mecanicul admite că are clienți care vin la el cu probleme ce trebuie rezolvate înainte de a duce mașina la inspecția tehnică periodică. „Unora le e frică să nu fie prinși cu vreo neregulă la ITP, am avut cazuri în care șoferii mi-au cerut ajutorul, practic mi-au spus să văd ce e cu mașina și să o repar astfel încât să treacă de ITP” – spune mecanicul.
Păreri împărțite
Șoferii spun că nu întotdeauna merg la un specialist dacă au probleme cu mașina. Una dintre cauze e lipsa de bani, o alta e acea zicală pe care o întâlnim în mai toate domeniile: „merge și așa”. Marian, un șofer din Sfântu Gheorghe, ne-a spus că merge la mecanic doar atunci când are probleme mari la mașină, în rest încearcă să găsească singur soluții. „Ne mai uităm cu prietenii, câteodată dacă e vorba de defecțiuni minore atunci le rezolvăm acasă. De exemplu nu mă duc la mecanic pentru un schimb de ulei, și nici vorbă să merg la reprezentanță, acolo este scump. Am avut însă tamponări și atunci am fost practic nevoit să mă adresez specialiștilor” – spune.
Un alt șofer, tatăl a doi copii, este de părere că nu merită să riști dacă ceva e în neregulă cu mașina, ar fi bine să mergi la mecanic. „Avem firme specializate, avem specialiști buni aici la Sfântu Gheorghe. Eu merg mereu la același mecanic, până acum mi-a reparat mașina de multe ori. Apoi mi-am cumpărat o altă mașină, mai mare, și am mers chiar cu acel mecanic la târgul auto. Am încredere în el, este practic ca un medic de familie pentru noi. Eu spun că nu merită să riști, mai ales dacă ai copii” – spune tatăl.
În ceea ce privește datele furnizate de RAR, cei doi bărbați au spus că rable au fost și vor fi pe șosele încă mulți ani. Parcul auto național are în momentul de față aproximativ 5.700.000 de vehicule din care 4.485.000 sunt autoturisme.