„Leul Ra“, un musical de excepție pe scena Teatrului Andrei Mureșanu!
În doar două luni, actorii Teatrului Andrei Mureșanu, alături de cântăreții Dalma Kovacs și Ciprian Teodorescu au reușit să facă din „Leul Ra“ un musical de excepție. În afară de cei doi foști concurenți de la Vocea României, amintiți anterior, spectacolul i-a avut în distribuție și pe o a treia fostă participantă la concurs, actrița TAM Paula Rotar, dar surprizele muzicale au venit din partea actorilor care nu participaseră la astfel de concursuri. În seara premierei (8 martie), spectacolul compus de Marius Popa și regizat de Cezar Ghioca a fost primit cu aplauze prelungite, după mai bine de două ore de incursiune într-o lume aparent diferită, dar în fapt prea asemănătoare cu a noastră. Despre această lume, dar și despre dificultățile depășite de către actorii din „Leul Ra“, în rândurile de mai jos.
Lumea circului Mondoludi
„E circul în oraș“, ne anunță actorii-cântăreți din Leul Ra, într-un refren atât de memorabil, încât l-am auzit fredonat de către spectatori, în pauză. Privit superficial, cu ochiul mulțimii aflate în goană după distracții efemere, circul Mondoludi înseamnă saltimbanci, animale dresate, numere de apariție și dispariție, iluzionism și, vedeta companiei, fiorosul Leu Ra, care, îmbrăcat într-o platoșă de oțel, sare în fața gloanțelor. Văzut mai aproape de nisipul arenei, lumea Mondoludi dezvăluie amiciții și dușmănii, frustrări și depresii, patimi ca jocul de cărți sau alcoolul, nostalgii și iluzii. E un univers în care, după cum spune unul dintre cântece, sunt „toți pentru unul“, dar acel unul pare a fi doar directorul circului, dresorul Mister K. Ar putea fi o lume tristă, dacă regizorul și textierul Cezar Ghioca și compozitorul Marius Popa nu ar fi știut să alterneze, cu tact, momentele serioase cu cele care stârnesc hohote de râs în public. Pentru marea vedetă a circului, Leul Ra, nisipul arenei aduce atât fiorul morții, cât și cele mai multe aplauze pe care le-a primit vreun personaj al circului Mondoludi. La un moment dat, însă, Ra se satură de aplauze și gloanțe și refuză să mai intre în arenă, spre furia lui Mister K. Încurajat de iubirea fetei dresorului - Cabiria (Paula Rotar) -, leul încearcă să părăsească lumea circului și „moartea pe care n-o mai moare“, însă, până la privirea amenințătoare și pușca dresorului, are de înfruntat proprii colegi de trupă. Între timp, Cabiria, - al cărei suflet se zbate între amintirea mamei sale (Dalma Kovacs) și propriile vise neîmplinite -, urzește un plan de evadare.
Calmată, vremelnic, de parantezele umoristice, tensiunea se acumulează pe parcursul piesei, ducând la un final neașteptat.
Distribuția spectacolului îi cuprinde pe Ciprian Teodorescu (Leul Ra), Sebastian Marina (Mister K), Paula Rotar (Cabiria), Mirela Bucur (Iagoneril), Dalma Kovács (mama Cabiriei), Elena Popa (Momo), Sergiu Aliuș (Macarilio), Claudia Ardelean (Tiramiso), Mona Codreanu (Didina), Costi Apostol (Fofi), Liviu Popa (Kika). Pe lângă talentul actorilor și al cântăreților deveniți actori (Dalma, Ciprian Teodorescu), muzica lui Marius Popa, precum și regia și textul lui Cezar Ghioca, o contribuție la magia spectacolului și-au adus-o și luminile lui Bako Zsigmond, sugerând perfect atmosfera de circ, aranjamentul orchestral al lui Gabi Pîndici, antrenamentul vocal asigurat de Luiza Zan, costumele Elenei du Soleil, decorul Ralucăi Alexandrescu, machiajul lui Beteg Zsuzsa, precum și coregrafia lui Bordás Attila.
„Culmea, au reprezentat viața reală“
Un spectator, Gabor Sebestyen-Lazar, care a venit cu familia, ne-a declarat că nu știa nici sala, nici pe nimeni din distribuție în afară de Dalma Kovacs, dar i-a plăcut și spectacolul, și locul, în ciuda faptului că „a fost cam cald“. Un alt spectator, Vasile-Florin Bărcuțean, ne-a mărturisit: „E un spectacol foarte bine realizat, actorii au jucat foarte bine și, culmea, au reprezentat viața reală, în sensul că e teatru și circ și-n arenă, și-n afară“.
Roluri croite după calapodul actorilor
„Ideea a fost de a pune în operă despre setea de libertate a leului închis în Circ, care este de fapt una cu mai multe niveluri de înțelegere despre nevoia unui personaj supradotat de a-și împlini potențialul pe care nu și-l poate împlini într-o societate care-l constrânge“, ne-a declarat regizorul Cezar Ghioca.
Atât Cezar Ghioca, cât și Marius Popa ne-au povestit cum, cu excepția a câteva roluri, în jurul cărora s-a construit acțiunea, celelalte au fost create, împreună cu cântecele și replicile lor, în funcție de actorii TAM. „Înainte de a scrie scenariul, am dat audiții cu actorii, care au contat și în ceea ce privește aptitudinile vocale. Cântecele au fost compuse pentru ei și rolurile... Am încercat să populez lumea acestui circ după 10 minute de interviu, în care fiecare dintre actori au și cântat. Pot un pic să mă autofelicit pentru că am intuit un pic (...) personalitatea artistică a fiecăruia și am încercat să construiesc niște roluri care să li se potrivească“, ne-a declarat regizorul și autorul textelor, Cezar Ghioca.
„Am gândit niște roluri care se bazează mai mult pe mișcare pentru cei cu aptitudini mai bune de mișcare, partituri de cântat pentru cei care pot să cânte (...). Sunt actori cu date minunate, dar foarte mulți dintre ei e pentru prima dată când fac un musical. Între a fi un actor care poate să cânte și a face o anumită performanță, cerută de un spectacol în care muzica are caracter dramatic (...) e o diferență. Fiind un muzical, ai nevoie de niște voci care să facă față unor partituri cum sunt rolurile principale, mai ales leul și aici din fericire am găsit varianta cu Ciprian Teodorescu în rolul lui Ra, invitat colaborator, care reușește să facă față partiturilor și să le dea viață“, a spus Ghioca. El a amintit alt rol de intensitate dramatică, al mamei Cabiriei, interpretată de către Dalma. „Apoi a fost propunerea aceasta minunată, Sebastian Marina a reușit să facă din cântec o parte a personajului său. Asta e marea miză a unui spectacol de teatru muzical, să nu existe bucăți separate (...), ci un personaj unic, care se exprimă atât prin cântec, cât și prin text, dialog și dans“, a mai spus regizorul Cezar Ghioca, doctor in filozofia artelor spectacolului la UNATC București și fost beneficiar al unei burse Fulbright pentru a studia musicalul în Statele Unite.
Despre limite și depășirea lor
„Din tot ce am scris până acum, nu știu dacă îmi place 20%. Dar aici sunt mulțumit de absolut tot. În primul rând pentru că a fost o muncă de echipă. Toți au lucrat cu propriile lor limite și le-au depăşit“, ne-a declarat compozitorul musicalului, Marius Popa. Popa, autor al mai multor melodii de succes, s-a aflat la primul său musical, iar actorii au avut doar două luni pentru a repeta pentru spectacol.
În acest context, am vorbit cu câțiva dintre actori care au fost limitele pe care și le-au depășit la repetiții. Astfel, am aflat că Mirela Bucur (Iagoneril) a avut de luptat cu suferința fizică la fiecare urcare pe mantinela din decor - în contextul unor necazuri cu coloana după două sarcini grele, dar și al unui picior rupt, mai demult, pe scenă. Totodată, a avut de înfruntat emoția de a juca, după mulți ani, într-un spectacol muzical.
Provocarea reîntâlnirii cu un spectacol muzical a fost și pentru Sergiu Aliuș (Macarilio), care a debutat la teatrul Fantasio din Constanța, în timp ce Dalma Kovacs (mama Cabiriei) a trebuit să deprindă elemente de actorie.
În aceeași situație s-a aflat și cântărețul din rolul principal, Ciprian Teodorescu: „Nu eram obișnuit cu ritmul ăsta intens de repetiții, eu nu am mai făcut niciodată teatru - o pasiune mai veche de-a mea. Închipuie-ți că a fost o premieră pentru mine (...)“. Lucrând ca arhitect și locuind în București, Teodorescu a trebuit să-și lase de-o parte proiectele de arhitectură, repetițiile cu trupa Friends și chiar viața de familie, pentru cele două luni de repetiție care au urmat castingului. A fost o perioadă grea, însă a avut bucuria de a-l avea în sală, cu ocazia unei repetiții, pe fiul său de șapte ani: „Luca a venit și, cât au fost repetițiile, a stat cu ochii numai acolo, nu s-a mișcat, nu nimic, iar el e un tip foarte energic“.
În ceea ce-l privește pe Sebastian Marina (Mister K, îmblânzitorul), acesta ne-a declarat: „Habar nu am dacă am atins limitele și, deci, nici nu știu dacă mi le-am depășit. Cred că nu. A fost excelent faptul că am avut șansa să cânt. Îmi place foarte mult să cânt. E primul musical pentru mine, primul atât de complex. Cât despre limite, revin, nu știu să vorbesc despre asta. Mi-a plăcut să repet la acest proiect, asta știu sigur“.
Spectacol nerecomandat copiilor sub șapte ani
Deși acțiunea se desfășoară într-un circ, e bine de știut că „Leul Ra“ nu este recomandat copiilor sub șapte ani, după cum subliniază managerul TAM, Anna Maria Popa: „Este un musical recomandat copiilor peste şapte ani. Este un spectacol complex, încărcat filozofic și destul de lung. Copiii sub şapte ani ar putea avea o problemă cu lungimea spectacolului și, neînțelegând complet părțile dramatice, ar putea deranja ceilalți spectatori!“
În loc de concluzie
Am lăsat la final propriile impresii. Deși inițial aveam reticențe privind spectacolul, după ce ascultasem, în avanpremieră, un cântec care îmi reamintea că viața e un circ, am fost plăcut surprins în noaptea premierei. Ascultate în întregime, versurile și replicile scrise de Cezar Ghioca surprind adesea prin poezie și inedit, iar povestea permite paralele nebănuite. De pildă între circul unde aplauzele aduc bani și mass-media, unde același rol îl are audiența. Muzica inteligent compusă de Marius Popa - cântecul „Strălucind“ ar merita să devină hit - și jocul actorilor mi-au adus, în cazul scenelor comice, voie bună, iar, la scenele dramatice, câteva emoții vecine cu lacrimile. Pe scurt, un musical unde fiecare a dat ce-i mai bun din el și unul dintre cele mai bune spectacole ale actualei stagiuni a TAM!
Foto: Vargyasi Levente