ACTUALITATE 17 mai 2017

Podul pietonal de peste Olt, între pericole, birocraţie și proteste

de Sever Ioan Miu | 6170 vizualizări

Podul pietonal din Sfântu Gheorghe peste râul Olt este traversat zilnic de numeroși cetățeni, pe jos sau cu bicicleta, printre care mulți dintre cei care muncesc la fabricile din zonă. Aflată într-o stare precară, pasarela amenajată peste niște conducte de termoficare a intrat în atenția Civil Hang, un grup civic din Sfântu Gheorghe, care a afișat pancarte la fața locului și cere înlocuirea podului cu unul mai larg, pe banii Primăriei. Între timp, localnicii vorbesc despre un pod pentru mașini care ar urma să fie ridicat în acea zonă. Mai multe despre ce zic reprezentanții Civil Hang, localnicii și Primăria despre podul pietonal peste Olt, în rândurile de mai jos.

Protest pentru pod, pe internet și în viața reală

Inițiativa Civil Hang (Vocea Comunității) este un demers cetățenesc prezent pe Facebook. Printre membrii săi se numără Tóth-Bokor Zoltán, cel care a propus ca strada Gábor Áron să se transforme dintr-o stradă cu sens unic într-una cu două sensuri. „Am vrut să strângem idei pentru societate. Și un coleg, care trece de 29 de ani pe pod, a spus că ar trebui refăcut podul. Am luat legătura cu grupul „Eco-şoc” din Sfântu Gheorghe care a făcut un studiu despre pod”, povestește Tóth-Bokor Zoltán despre cum a ajuns Civil Hang să se ocupe de problema pasarelei.

Astfel, pe 6 aprilie, în prima postare pe pagina de Facebook a inițiativei civile, a apărut un fotomontaj cu patru imagini înfățișând oameni care trec pe pod, inclusiv o femeie împingând un fotoliu rulant. Textul care însoțește fotomontajul vorbește despre utilitatea podului și starea precară în care se află. „Să aruncăm o privire asupra podului! – solicită inginerul S. István, care de 29 de ani traversează zilnic acest pod în drum spre locul de muncă. De fapt, acesta a fost ţelul iniţial al podului pietonal şi anume scurtarea drumului (cu aproape 2 km) pentru cei care se îndreptau zilnic spre fabricile construite pe celălalt mal al Oltului. De ani de zile podul se află într-o situaţie precară, stâlpii de susţinere s-au încovoiat, plăcile metalice au ruginit, crăpăturile apărute se lărgesc continuu şi există pericolul să se prăbuşească în orice clipă! Este evident faptul că traversarea nu mai este sigură de mult timp, ba chiar a devenit foarte periculoasă, dar utilizatorii lui nu renunţă să-l treacă zilnic! Pentru că au nevoie de el!”, se arată în postarea Civil Hang.

Mai departe, descrierea fotomontajului citează un studiu al grupului Ökósok (Eco-şoc) privind utilizarea podului, care a monitorizat pasarela cu ajutorul camerelor video timp de mai multe zile, în septembrie 2016. Astfel, pe 1 septembrie, „podul a fost traversat de 364 de pietoni şi 82 de biciclişti iar la sfârşit de săptămână – pe 3 septembrie – de 134 de pietoni şi 35 de biciclişti. Aşadar, în ciuda tuturor inconvenientelor, mulţi îşi asumă riscul traversării, ba chiar în anumite momente ale zilei intervine şi aglomeraţia. În afara celor care lucrează în fabricile de pe celălalt mal al Oltului, tot pe aici traversează şi cei care se ocupă de grădinărit pe micile lor parcele, şi cei care merg la cumpărături şi cei care sunt nevoiţi să se deplaseze în scaunul cu rotile şi cel care îşi cară chiuveta de baie sub braţ ca să scurteze drumul. Imagini dezolante, demne de sporturile extreme, amintind de activităţile din parcurile de aventuri”, arată pagina Civil Hang.

„Oare oficialităţile noastre cunosc problema? Da, o cunosc: „Nu este voie să păstrăm podul în această situaţie, trebuie dezmembrat iar municipalitatea trebuie să construiască altul pentru că este nevoie acolo de un loc de traversare” – s-a pronunţat primarul nostru în ianuarie 2009, apoi în urmă cu 5 ani dar şi toamna trecută a promis nu unul, ci chiar două poduri!”, mai scriu cei de la Civil Hang în descrierea fotomontajului, adăugând: „Locuitorii oraşului au nevoie de un pod nou care să îl înlocuiască pe cel vechi, a cărui utilizare în continuare primejduieşte viaţa celor care îl traversează. Solicităm construirea lui până la sfârşitul anului. Dacă consideraţi îndreptăţită şi necesară solicitarea noastră sprijiniţi-ne cu un „like” şi cu acordul vostru!”.

„Acest pod este distrus și trebuie reconstruit, cu două benzi pentru bicicletă și una pentru pietoni. Nu e o problemă să se refacă din bugetul nostru. Nu ne interesează din ce fac, am plătit deja impozitul”, a detaliat Tóth-Bokor Zoltán pentru „Observatorul de Covasna”. Civil Hang nu s-a mulțumit să solicite pe Facebook reconstruirea podului. Pe 21 aprilie a amplasat și două pancarte bilingve, la capetele lui, cu mesajul „Szükségük van a hídra! Avem nevoie de pod!”

Ce zic trecătorii

Am fost la fața locului pentru a vedea cum arată pasarela și ce cred trecătorii despre starea ei. Capătul dinspre oraş al podului este străjuit de o conductă dezafectată, de care stă agățată pancarta Civil Hang. La începutul podului, după o primă placă metalică, dai de o porțiune cârpită cu niște bucăți de scândură, după care mergi pe plăci metalice. Tot la capătul dinspre oraş, parapeții s-au lăsat, fiind ținuți prin niște sârme legate de o conductă, însă pe majoritatea suprafeței podului parapeții sunt la locul lor. Uneori, plăcile fac zgomot când calci pe ele, dar podul rezistă. Odată ajuns pe mal, podul continuă, deasupra unor grădini de pomi fructiferi și legume. Din când în când trec pietoni sau bicicliști care vin pe jos ținându-și bicicleta de ghidon. Un trecător povestește că în locul podului erau doar conductele care sunt acum în structura lui, iar oamenii mergeau pe ele, punându-și viața în pericol, până când autoritățile comuniste au decis să amenajeze podul. În anii ’80, povestește un alt cetățean, unul dintre piloni a fost afectat de către ape, astfel încât podul s-a lăsat, fără să se prăbușească.

Unii trecători nu par nemulțumiți de starea podului, în timp ce alții atrag atenția asupra riscurilor. „Doamne ferește să se dezechilibreze cineva și să cadă”, ne spune un bărbat în vârstă, care traversează din când în când pasarela, în drum spre grădina sa de zarzavat de dincolo de Olt. Tot el ne transmite zvonul că s-ar fi făcut „măsurători cu topometrul”, pentru construirea unui pod destinat traficului auto. O femeie, care are o grădină sub pasarelă, ne abordează. Este curioasă să afle mai multe despre pancartele de la capetele podului. Ne confirmă existenţa zvonurilor despre amenajarea unui pod pentru mașini în locul celui pentru pietoni. „Vă dați seama, am prefera să se amenajeze doar podul pentru pietoni și bicicliști, că dacă îl fac pentru mașini, ce se întâmplă cu grădinile astea?”, ne spune ea. Și ne trimite să vorbim cu un bărbat care are casa peste pod și care ar fi nemulțumit că, în cazul amenajării unui drum, locuința sa ar fi demolată. La fața locului, însă, realitatea este alta. „Au fost niște zvonuri încă de când am luat terenul și am construit casa. Să credeți aceste zvonuri. Și ce dacă-mi demolează casa pentru a construi o șosea? O să primesc despăgubire!”, ne spune bărbatul. Alți locuitori vorbesc și despre o șosea de centură care ar urma să treacă pe malul Oltului, în această zonă.

Ce spun autoritățile

Întrebat despre zvonurile privind un pod pentru mașini în locul celui pietonal, dar și despre posibila șosea de centură, primarul Antal Árpád ne-a declarat: „Nu îmi plac speculațiile. În momentul în care vom avea informații publice, le vom publica. Nu ținem informațiile pentru noi, dar nici nu-mi place să spun lucruri care din punctul de vedere al deadline-urilor sunt încă incerte. (...) Avem un Plan Urbanistic General (PUG) elaborat și încă neaprobat al orașului care prevede și o șosea de centură, care necesită mai multe poduri, nu știu să precizez din memorie”, a mai spus primarul.

Totodată, viceprimarul Tóth-Birtan Csaba ne-a declarat că în PUG-ul aflat în pregătire este prevăzut un al doilea pod auto peste Olt. În ceea ce privește pasarela, Tóth-Birtan Csaba spune că „podul, care de fapt în inventarul ISAMA este o conductă de termoficare, trebuie cumpărat de Municipiu, în prealabil trebuie evaluat, iar după aceea întocmit proiectul cu care vrem să aplicăm pentru finanțare în cadrul axei POR 4.1 al cărei ghid de finanțare încă este în dezbatere publică”. L-am întrebat pe Tóth-Birtan Csaba dacă a existat o reacție a Primăriei la protestul Civil Hang sau la postările pe această temă, iar viceprimarul ne-a răspuns: „nu am crezut de cuviință să reacționăm altfel fiindcă încă de anul trecut am decis că vom începe demersurile pentru a reconstrui podul. Oricum ritmul dictat de civili ține cont numai de intensitatea dorinței de a realiza ceva, nu și de durata procedurilor legale prin care se poate realiza acel ceva”.

Distribuie articolul:  
|

ACTUALITATE

De acelasi autor

Comentarii: 0

Adaugă comentariu
Trebuie să fii autentificat pentru a putea posta un comentariu.